і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Як навчити учнів розуміти мову музичного мистецтва?
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Брейн-ринг "Квітуй-розцвітай, наш рідний край!"

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
390 грн
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Гра «Брейн-ринг»

Мета. Перевірити знання дітей про рідний край, Батьківщину, її символи, обереги, звичаї; знання історичних пам'яток нашого міста, його національних героїв, легенд, народних промислів України, а також знання скоромовок, забавлянок, лічилок, колисанок, народних ігор тощо. Розвивати інтерес до історії рідного краю. Удосконалювати вміння спілкуватися під час обговорення командою питань. Виховувати почуття патріотизму, дружелюбні відносини між членами команд та почуття поваги до команди-суперника.

Обладнання. Табло для ведення рахунку. Пісочний годинник. Два столи, обладнанні кольоровими ліхтарями із сигнальними дзвінками. Картки із запитаннями. Необхідний дидактичний та ілюстративний матеріал, рожева скринька для запитань-демонстрацій, призи для відзначення команд-учасниць.

Хід гри

Столи, за якими сидять команди, розміщені амфітеатром. У кожній з них по чотири гравці (в тому числі капітан, обраний напередодні). В центрі знаходяться два ігрових столи з ліхтарями червоного та зеленого кольору, оснащених електричними дзвінками. На першу гру команди обираються ведучим гри (вихователем), або жеребкуванням. Можна провести відбірковий тур. Які команди швидше дадуть відповідь на поставлені запитання, ті гратимуть першими.

Правила гри.

  1. Грають дві команди.

  2. Вихователь зачитує запитання.

  3. За правильну відповідь команда отримує одне очко.

  1. Капітан тієї команди, яка знає відповідь, тисне на кнопку електричного дзвінка, і команда отримує право відповідати першою.

  2. Тиснути на кнопку дзвінка можна лише тоді, коли буде запущено пісочний годинник.

Якщо одна з команд натиснула на кнопку до початку відліку часу, то вона втрачає право відповідати, тоді друга команда має ще цілу хвилину в запасі.

  1. Дзвінок повинен продзвеніти до того, як вийде час. Інакше команда теж втрачає право відповідати, і тоді в наступному раунді буде розігруватися вже два очка. *

  2. Команди грають до трьох очок.

  3. Та команда, яка виграла, вибирає собі суперника.

10. Заключна гра ведеться до 6-ти очок між командою, яка виграла і тією командою, яка програла з мінімальною різницею в рахунку. Завдання для гри.

Завдання 1.

Відгадайте загадку:

«Б'ють мене ломакою, ріжуть мене ножакою.

Це того мене так чублять, бо всі мене дуже люблять».

Що це таке? Відповідь: хліб.

Завдання 2.

В українського народу існує стародавній звичай зустрічати гостей хлібом-сіллю. Увага, запитання: На чому підносять хліб-сіль? Відповідь: на рушнику.

Завдання 3.

Як вишивають рушники? Відповідь: хрестиком.

Завдання 4.

Якими кольорами вишивають рушники? Що означають ці кольори?

Відповідь: чорним та червоним; чорний то наша земля, червоний —- калина.

Завдання 5. Відгадайте загадку:

«У вінку зеленолистім,

У червоному намисті.

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду». Що це таке? Відповідь: Калина.

Завдання 6.

Із давніх-давен качина була невід'ємною частиною України. Про неї люди складали легенди. А яку ви знаєте легенду про калину? Розповісти її.

ЛЕГЕНДА ПРО КАЛИНУ

Посадила дівчина кущ при дорозі. Ріс той кущ, і виріс великий. Ішов якось подорожній. А на дворі була нестерпна спека. Побачив він кущ, та й сів відпочити в холодочку. Коли це раптом кущ зацвів білим цвітом, пізніше на місці цвіту з'явились червоні ягідки. Коли глянула дівчина, а всередині ягідок, замість кісточок, щось схоже на маленьке серце. «Що це?», —запитала дівчина.

«Це твої маленькі серця — відповів кущ, —дай мені своє ім'я».

А дівчинку звали Калина. Відтоді той кущ називають калиною.

Завдання 7.

Про калину не тільки складали легенди, але й писали вірші. Розповісти вірш про калину автора, іменем якого названа одна з вулиць нашого міста.

Відповідь: Вірш Т.Г. Шевченка «Зацвіла в долині червона калина».

Завдання 8.

Але про калину складали не тільки легенди та вірші, а й оспівували її в піснях.

Чия команда швидше пригадає і заспіває пісню про калину. Відппвітіь: Пісня В.Косовського «Зоряна калина». Говорила мати, — Не забудься, сину, — Як збудуєш хату, Посади калину. Білий цвіт калини – Радість України, А вогнисті грона, — Наша кров червона.

Зоряна калина — І краса, і врода Нашої країни, Нашого народу.

Пам'ятай же, сину, Що сказала мати, Посади калину В себе біля хати.

Завдання 9.

В давнину, як і зараз, бувало, що маленькі діти засмучувалися, а їхні матусі забавляли їх різними забавлянками. А тепер уявіть собі, що ваші команди складаються з

татусів і матусь, і у вас є засмучена дитинка. Розкажіть їй забавлянку.

Приклади забавлянок:

ПОСЛУХАЙТЕ ЛЮДИ

Послухайте люди, Довга байка буде. Був собі горобець. Бабі збив новий горнець. Прилетіла горобчиха, Питається баби стиха: — А хто збив нам горнець? Баба каже: — Горобець! Підіб'ю йому крильця!

Чи казати знов з кінця? Як казати, то казати: Був собі горобець...

ГОПА, ГОПА, ГОПА-ЧУКИ Гопа, гопа, гопа-чуки. Наварила мама щуки. Та не знала, де подіти Та кинула межи діти. А ви, діти, не сваріться, Та рибкою поділіться. А ви, діти, пам'ятайте, Свою матір споминайте.

ЛАСЯ-ПАРАСЯ

  • Лася-Парася, Де була?

  • У лісі.

  • Що їла?

  • Горісі.

  • Чим кусала?

  • Зубами.

  • Куди клала?

  • До мами.

ПРИЛЕТІЛИ ЖУРАВЛІ

Прилетіли журавлі То великі, то малі. Сіли вони у дворі Та й співають: Трі-рі-рі!

Завдання 10.

З часом, коли дітки підростали і ставали такими, як ви, їх уже не було потреби забавляти. Вони вже самі навчилися гратися. У нашій місцевості є одна, дуже поширена, народна гра. Подумайте і скажіть, як називається ця гра?

Відповідь: «Подоляночка».

Завдання 11.

Увага! Рожева скринька.

Граючи у гру «Подоляночка», дівчинка, яка виконує роль Подоляночки, одягає невід'ємний атрибут святкового дівочого українського одягу. Він знаходиться в рожевій скриньці. Що в рожевій скриньці?

Відповідь: Віночок.

Завдання 12.

На прикладі гри «Подоляночка» ми переконалися, що в деяких іграх повинен бути ведучий. Яким чином ви обираєте ведучого?

Відповідь: Лічилкою.

Завдання 13.

Чия команда швидше пригадає і розповість лічилку? Приклади лічилок:

КОТИЛАСЯ ТОРБА

Котилася торба З великого горба. А в тій торбі Хліб-паляниця, З ким хочеш, З тим поділися.

У ЗЕЛЕНОМУ САДКУ

У зеленому садку Сидить котик в холодку. Лапкою чеше вус, Язичком лиже пуз, Хвостиком круть-верть, Сіру мишку — хап!

ВІД КОРЧА ДО КОРЧА

Від корча до корча Курочка-тасурочка, Книш, паляниця. Кому доведеться, Той буде жмуриться.

Завдання 14.

Для того, щоб діти вчилися правильно і швидко говорити, з давніх-давен український народ мав скоромовки.

Чия команда швидше пригадає і розповість скоромовку?

Приклади скоромовок:

* * *

Сів шпак на шпаківню, Заспівав шпак півню: «Ти не вмієш так, як я, Так, як ти, не вмію я». Ти малий, скажи малому, Хай малий малому скаже, Хай малий теля прив'яже. Ой був собі коточок, Украв собі клубочок Та й сховався у куточок.

Ішов хлопець із ярмарку, По колоді через воду. Тільки став він на колоду, — Бовть у воду.

Завдання 15.

Ми живемо з вами на Поділлі. Ми любимо свій рідний край. Його любили і наші предки, які складали про нього пісні, вірші, а також і прислів'я.

Завдання: розповісти декілька прислів'їв про Поділля.

Відповідь:

1. Україна без Поділля, як земля без квітів.

  1. Подільська земля урожаєм славна, а людина піснею.

  2. Немає кращої землі, як Поділля.

Завдання 16.

З давніх-давен в українського народу існували різні повір'я. Зараз я говоритиму початок повір'я, а ви повинні його закінчити.

  1. Не бий по землі, бо їй ... болить.

  2. Не плюй на землю, бо ... не буде родити.

  3. Не плюй у вогонь, бо ... поприщить губи.

  4. Як їсиш хліб, — не лишай кусків, бо ... в них твоя сила.

5. Не сідай на стіл, бо .. в сім'ї буде сварка.
Завдання 17.

Увага! Рожева скринька.

Те, що в ній знаходиться має два кольори і є символом нашої держави.

Запитання: Що міститься в скриньці? Які це два кольори і що вони означають?

Відповідь: Прапор. Кольори: блакитний — колір мирного неба та жовтий — колір хліба, що означає багатство нашої держави.

Завдання 18.

Пригадати і розповісти вірш про прапор.

«НАШ ПРАПОР»

Небеса блакитні Сяють з глибини, А пшеничні й житні Мерехтять лани Образ цей не зблідне, Хоч минуть жнива. Це знаменно рідне — Злото й синява.

Прапор наш, як літо, В сонці майорить — По долині жито, Нагорі — блакить.

Завдання 19.

Є дуже гарні слова про нашу Батьківщину, наш рідний край, нашу Україну. Послухайте їх.

ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, і трави, і води...

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов'їну. Увага, запитання: Хто автор цих слів? Відповідь: Володимир Сосюра.

Завдання 20.

Але наш рідний край для кожного з нас починається з нашого міста.

Увага, запитання: Які історичні пам'ятки відомі вам в нашому місті?

Відповідь: Стара фортеця.

Завдання 21.

Який національний герой був ув'язнений у Старій фортеці? Відповідь: Устим Кармелюк,

Завдання 22.

Під час екскурсії по Старій фортеці ми відвідали музей.

Там ви бачили подільську хату, якою вона була у давнину.

Завдання: Пригадати і розповісти, яким був інтер'єр подільської хати в давнину?

Відповідь: Стіл, лава, піч, скриня, мисник з посудом, вишиті рушники, ткацький верстат, домотканні скатертини та килими.

Завдання 23.

Ви бачили в тій хаті колиску. Колись, так само, як і тепер, в колисках спали маленькі дітки, а їхні матусі, чи татусі співали їм колискові. Уявіть, що вам потрібно заколисати дитинку.

Завдання: Пригадати колискову і заспівати.

Приклади колискових:

ХОДИТЬ КІТ

Ходить кіт по горі, Носить сон в рукаві. Всім діточкам продає, Василькові не дає. Муррр-муррр-муррр.

ОЙ ТИ, КОТЕ, НЕ ГУДИ

Ой ти, коте, не гуди,

Спить дитина, не буди.

Воно спати раденьке,

Дитяточко маленьке. "•

Воно спати радесеньке,

Дитяточко малесеньке.

КОТИКУ СІРЕНЬКИЙ

Котику сіренький, Котику біленький, Котку волохатий Не ходи по хаті. Не ходи по хаті, Не буди дитяти, Дитя буде спати, Котик воркотати. Ой на кота воркота, На дитину дрімота. А-а-а-а-а-а-а.

Завдання 24.

Розповісти, які річки відомі вам у нас на Поділлі.

Відповідь: Збруч, Смотрич, Дністер.

Завдання 25.

Розповісти легенду про річку на Поділлі.

Відповідь: Легенда про Дністер

ЛЕГЕНДА ПРО ДНІСТЕР

Колись у давнину тут, де тече Дністер, плюскотів собі маленький безіменний струмок, а вздовж нього подекуди люди жили. Були серед них мисливці, хлібороби. І вели вони свій незвичайний календар. Чи то сіяти треба було, чи свята якогось чекали, то, щоб не збитися з ліку, кож-

ний день позначали на піску, що був на березі струмка, мітками. По них вони знали, скільки днів лиши лося, наприклад, до весни...

Але одного разу струмочок розлився вода ми на довколишні поля і затопив береги. Коли вранці вода спала, вийшли люди на берег, а їхніх позначок нема.

Хто дні стер? - бідкатися люди і
самі ж відповідали:

Та хто? Струмок дні стер.
З того часу і стали називати

струмок, який дні стер, -Дністер. Тепер це вже не струмок, а велика річка. А початок бере вона аж у Карпатах з-під могутнього дуба, де вода пробила одного разу дно.

Завдання 26.

Відгадайте загадку:

«На сонечко я схожий,

І сонечко люблю.

До нього повертаю

Голівоньку свою». Запитання: Що це таке? Відповідь: Соняшник.

Завдання 27.

Пригадати і розповісти легенду про соняшник.

ЛЕГЕНДА ПРО СОНЯШНИК

А чи знаєте ви, звідки взявся соняшник? Це чарівна і гірка історія.

...Як на світі ще не було нас, то Сонце сходило на землю зі своїми дочками. Вдень вони жили на землі, а ввечері йшли на небо. Одного дня веселилися вони в гайку. Як стало Сонце сідати, почали збиратися додому. Коли дочки були вже далеко від гаю, то найменша згадала, що забула свій вінок, і повернулася назад. Але на місці його вже не було. Запримітила вона неподалік, під березою, гарного парубка з віночком у руках. Він обійняв дочку Сонця і заговорив до неї словами, солодшими за мед. Цілував її, обіцяв кохати все життя так, що їй буде з ним краще, ніж у батька-Сонця. Юна красуня погодилася жити на землі, де тьохкають солов'ї, цвіте черемха, існує любов.

Даремно Сонце кликало дочку додому, сердилося, попереджало, що на землі її чекає важке життя. Дочка зосталася з коханим.

Почалося для неї звичайне буденне життя з нудною роботою, одноманітними клопотами. Юнак більше працював, ніж говорив своїй коханій ніжні слова, а іноді зовсім забував про неї.

  • Ти багато працюєш, а я мало тебе бачу, нудьгую. Мабуть, уже не так мене любиш?

  • Ми, земні люди, інакше любимо. Ми бачимо щастя

в любові, що поєднується з радістю у праці, — відповів коханий.

То навчи мене працювати, і я стану земною, лебеділа вона, — бо кохаю тебе безмірно.

Він змовчав... І красуня ще більше засумувала за батьком, за зірками-сестрами. Забула про свою гордість і закралась непомітно до батькового царства. Але Сонце не могло забрати до себе дочку, яка вже вросла в землю, воно лише скропило її своїми слізьми. І тоді красуня стала квіткою, що в тузі за батьківщиною завжди повертається голівкою до Сонця. Назвали її — соняшник.

Завдання 28.

У нас на Поділлі добре розвинене гончарство. Умільці виготовляють різні свищики, глечики, глиняні горщики, миски. До того ж, для нашої місцевості характерний певний орнамент.

Завдання: Вибрати із набору той посуд, якому притаманний подільський орнамент.

Завдання 29.

Наша Батьківщина славиться своїми промислами. Назвати один із центрів промислів України. Відповідь: Косівська різьба по дереву, центр — місто Косів. Петриківські розписи тощо.

Підсумок гри.

Після закінчення гри підводиться підсумок, визначається команда-переможець, кращий гравець. Гравці одержують призи, залежно від місця, яке виборола команда.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Позакласний захід з національно-патріотичного виховання
  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    87
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    TS556793
  • Вподобань
    0
Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь