Богдан Хмельницький як політик і людина

Опис документу:
Мета: розглянути постать Богдана Хмельницького як людину, політика, воєнначальника; розвивати вміння учнів аналізувати, порівнювати зміст історичних документів, творів усної народної творчості, візуальних джерел, давати оцінку та робити висновки; вміня учнів працювати в парах, по групах; виховувати інтерес до минулого, сприяти формуванню позитивних рис особистості на прикладі Богдана Хмельницького

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
571,907 Кб
1,708 Мб
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка уроку

з історії України

для учнів 8-го класу

Тема. Практичне заняття.

Богдан Хмельницький як політик і людина

Учитель історії

Золочівської ЗОШ І – ІІІ ст. № 2

Золочівської районної адміністрації

Харківської області

Нагула О.М.

«спеціаліст вищої категорії», учитель-методист

Тема. Практичне заняття. Богдан Хмельницький як політик і людина

Мета: розглянути постать Богдана Хмельницького як людину, політика,

воєнначальника;

розвивати вміння учнів аналізувати, порівнювати зміст історичних

документів, творів усної народної творчості, візуальних джерел, давати

оцінку та робити висновки; вміня учнів працювати в парах, по групах;

виховувати інтерес до минулого, сприяти формуванню позитивних

рис особистості на прикладі Богдана Хмельницького.

Очікувані результати:

набуття учнями можливості сформувати власну думку про Богдана Хмельницького як людину, політичного та військового діяча на основі опрацювання різних видів історичних джерел;

розвинути вміння аналізувати текстові та візуальні історичні джерела, на їх основі робити висновки та узагальнення щодо особитості Богдана Хмельницького; виконувати тестові завдання .

Обладнання: підруники, презентація, роздатковий матеріал (завдання для самостійної роботи, роботи в парі)

Хід заняття.

«Ой спасибі тобі, Хмелю,
Й превелика шана,
Що врятував Україну
Від польського пана.»

Історична пісня

І Етап. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями (1- 2 бали за кожну відповідь):

  • Які події відбувались в 20-30-х роках ХVII cт. на Україні?

  • Чим закінчилися всі ці повстання?  

  • Які причини та результати цих повстань?

  • Як і чому поляки називали десятиріччя перед Національно – визвольною війною?

  • Хто очолив Національно – визвольну війну українського народу середини XVII ст. проти польського гноблення ?

  • Отже, тема нашого заняття «Богдан Хмельницький як політик і людина»

ІІ Етап. Мотивація

1. Про що, на вашу думку, можуть свідчити наведені нище дані? (перегляд та аналіз презентації, слайди 1-7).

2. Аналіз документів  

1 Автори фундаментального дослідження життя і діяльності Богдана Хмельницького В.Смолій та В.Степанков переконані, що, «зважаючи на масштаби впливу діяльності Хмельницького на подальший розвиток української нації, він має всі підстави носити титул «Великий» та бути канонізованим Українською православною церквою».

2 «Якби-то ти, Богдане пяний…»

Тарас Шевченко

Якби-то ти, Богдане п’яний,

Тепер на Переяслав глянув!

Та на замчище подив[ив]сь!

Упився б! здорово упивсь!

І препрославлений козачий

Розумний батьку!.. і в смердячій

Жидівській хаті б похмеливсь

Або б в калюжі утопивсь,

В багні свинячім.

  • Чи однаково оцінено діяльність Хмельницького в джерелах?

  • Порівнявши джерела, зробіть висновки, чому такі різні судження можна знайти?

  • Неоднозначно постать Богдана оспівана в піснях, думах, описана в художніх творах.

На уроці ми з вами продовжимо знайомитися з безперечно легендарною та видатною людиною, гетьманом України - Богданом Хмельницьким. Сьогодні ви будете дослідниками його діяльності. Сподіваюсь, що заняття буде для вас цікавим та змістовним і ви сформуєте своє бачення постаті людини, з чиїм ім’ям повязане становлення Української держави, формування української нації.

ІІІ Етап. Основна частина

Вправа «По одному слову». Завдання: учні 1ряду називають по одному факту; 2 – по одній події; 3 – по одній географічній назві, повязаних з Хмельницьким (1 бал).

Хмельницький

Людина Політик Воєнначальник

Саме з таких аспектів ми будемо знайомитися з Хмельницьким.

  1. Людина

  • Почнемо з характеристики Б. Хмельницького як людини. Передусім пропоную заслухати коротку біографічну довідку (попереднє завдання, 2 бали ). Далі учні розігрують сценки - легенди про йогонародження та смерть ( розповідь учнів, попереднє завдання, по 3 бали).

*Народження Хмельницького

В селі Суботові люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було.

Одного разу чують вони, що в них коло ганку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнене в ряднину.

Лежить під хмелем, що оповив ганок.

Дід і каже:
– Візьмемо собі цю дитину.
А баба собі:
– Візьмемо, це нам її Бог дав.
Пораділи дід з бабою і забрали дитину в хату. Прийшов час та й стали вони думати-гадати як назвати малого.
А баба й каже:
– Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а ще знайшли його хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.
Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став бравим козаком, а згодом і гетьманом України.

* Смерть Гетьмана

У народі говорили, що Богдан Хмельницький для козаків був наче батько, якого вони любили та поважали.

Коли помер Богдан, то вірні воїни, не приховуючи сліз та горя, поховали його у стіні церкви.

Зраділа польська шляхта, що вже нема на них Богдана, і вирішили хоч з мертвого Хмельницького познущатися: відмурувати тіло гетьмана, спалити і попіл за вітром  пустити.

Проте козаки одразу про це довідалися і домовилися захистити супокій Богдана у надійному місці.

Відмурували тіло та з допомогою священика перепоховали його, замурувавши у стіні вже іншої церкви, аби ніколи ніхто не смів глумитися над Богданом-батьком…

А ще кажуть, що віддані йому козаки викрали його прах з Іллінської церкви й таємно перепоховали на «Семидубовій горі», що розташована в селі Івківці.

Вважається що разом із Богданом сховані біля його тіла скарби незліченні.

  • Яке тлумачення імені Богдан ви знайшли? Назвіть риси характеру, які характерні людям з цим іменем?

  • Про яке ставлення до гетьмана свідчить легенда про смерть Б.Хмельницького?

* У Польсько-турецькій війні 1620-1621 року в битві під Цецорою 25-річний Богдан Хмельницький втрачає батька, а сам на 2 роки потрапляє в турецький полон в рабство (за однією з версій - на галери), де вивчив турецьку і татарські мови. З рабства був викуплений родичами і, повернувшись в родовий маєток в Суботів, був зарахований у реєстрове козацтво

Робота по два, по чотири. Завдання: прочитати історичне джерело відповідно №1 чи №2 (С.127 підручника ), коротко переказати сусідові по парті та разом визначити риси, притаманні Богданові на основі даних джерел, потім-в четвірці. Далі - фронтальна робота, звіти груп, заповнення схеми.

Доповнення учнів (1-2 бали.)

Для підведення підсумку можна скористатися прийомом «Гронування».

  1. Політик

  1. Розгляд картини М.Івасюка «Вїзд Богдана Хмельницького до Київа» (С.128 підручника ). Бесіда за запитаннями:

  • Як зустрічали Б.Хмельницького в Києві? Чим це пояснюється?

  • Яку мету своєї боротьби проголошував гетьман?

  • Всі зусилля гетьмана спрямовані були передусім на визволення українських земель та створення держави. Отож, пропоную згадати, які державні утворення були до Богданових часів.

  1. Вправа «Реставратор». Завдання: відновити таблицю «Етапи державотворення» (по 0, 5 балів):

Vст. – Антська держава

ІХ – ХІІст. – Київська Русь

ХІІ-ХІVст. – Галицько-Волинська держава

ХVІІ- ХVІІІ ст. – Гетьманщина

3) Важко гетьману разом з військом битися проти поляків. Тож він шукав собі союзників. Працюючи з джерелами №1-3 (С.129-130 підручника В.С.Власова ), скалдіть схему «Союзники Гетьманщини» (по 0, 5 балів)

4) Прийом «Займи позицію». Чи згодні ви з тим, що у дипломатичній діяльності гетьман керувався принципом «У держави немає постійних друзів і постійних ворогів, а є постійні інтереси» (4 бали).

Тож вагомим досягненням Богдана Хмельницького як дипломата, політика це відновлення української державності - створення Гетьманщини. Великий рух народний, піднятий Хмельницьким, дав новий лад усій східній

Україні-Гетьманщині. (М. Грушевський)

  1. Воєннячальник

  1. Виконання завдань із зоштів ЗНО та складених вчителем (5 балів):

  1. У якому уривку з історичного джерела вказано привід до Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини XVII ст.?

А«Зухвалий мій син Тиміш зібрав військо для того, щоб змусити до шлюбу дочку молдавського господаря. Застерігаю вашу королівську милість аби ви відступили з військом до польського кордону…»

Б«Наш підданий гетьман Б. Хмельницький, майже поєднавши свої війська з угорцем Ракочієм, послав до Польської держави наказного гетьмана Ждановича, Богуна та інших начальників для спустошення…»

В«Царська величність наді мною… учинив немилосердя своє: помирившись з поляками, …государ послав з Вільно проти нас, шведів і угорців полякам на допомогу 20 тис. Ратних людей…»

Г«Уся перша війна почалася через Чаплинського, який, не зважаючи на те, що я мав привілей короля, відібрав у мене хутір та ще й мені погрожував смертю, і увесь цей вогонь спалахнув через нього…»

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

2)

Територію Війська Запорозького (Гетьманщини) відповідно до умов Зборівського договору (1649 р.) позначено на карті

А

Б

В

Г

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

3)Ліквідація магнатського землеволодіння, панщини, масове покозачення селянства, формування нової еліти суспільства на основі козацької старшини відбулися в результаті

А козацьких воєн кінця XVI ст.

Б морських походів козаків початку XVII ст.

В козацько-селянських повстань 20—30-х рр. XVII ст.

Г національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

4) Перший період (1648—1649 рр.) Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б. Хмельницького характеризувався

Анаданням Московським царством військової допомоги Україні, що сприяло успішному завершенню літньої кампанії та укладенню мирного договору.

Бтривалою й виснажливою боротьбою між козацькими та польськими військами, що не принесла жодного воєнного успіху українцям.

Внизкою перемог Війська Запорозького, які забезпечили автономію частині українських земель — трьом воєводствам у складі Речі Посполитої.

Гпідписанням Україною військового союзу зі Швецією та Трансільванією, успішними спільними діями союзних військ на території Польщі.

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

5)Події якого періоду Національно-визвольної війни українського народу середини ХУІІ ст. відображено на картосхемі?

А від початку війни до Зборівського договору

Б від Зборівського до Білоцерківського договору

В від Білоцерківського договору до Переяславської ради

Г від Переяславської ради до смерті Б. Хмельницького

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

6) Про яку битву сказано слова: « Дурні ляхи - послали латину, перину і дитину»?

А під Жовтими Водами

Б під Зборовим

В під Пилявцями

Г під час облоги Львова

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

7) Першу перемогу в Національно-визвольній війні українського народу проти Речі Посполитої середини XVII ст. козацьке військо здобуло під

А Батогом.

Б Корсунем.

В Пилявцями.

Г Жовтими Водами.

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

8) Під час якої битви Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. відбувалися події, описані в уривку з історичного джерела: «І ось зібрав Богун своїх полковників на раду. Думали вони, як би вирватися з осади… На раді полковники вирішили навести через річку Плешиву міст, переправити ним на той бік побільше війська, відігнати Лянцкоронського і дати змогу усьому козацтву вийти з облоги…»?

А Жовтоводської

Б Корсунської

В Берестецької

Г Зборівської

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

9) Яка держава була союзницею козацького війська на початку Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.?

А Велике князівство Литовське

Б Московське царство

В Кримське ханство

Г Трансільванське князівство

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

10) «Через рік після перемоги під Берестечком повністю загинуло польське військо…Того ж року господарю Василю довелось влаштувати весілля своєї дочки Розанди з Тимошем, сином козацького гетьмана Хмеля…»

Коли відбулася битва про яку зазначено в цитаті?

А1648р.

Б1651р.

В1652р.

Г1654р.

Позначте відповіді:

А

Б

В

Г

Отже, як полководець Богдан мав повагу та авторитет серед козаків: «Хмельницький став керівником Визвольної війни завдяки тому, що здобув довір’я мас. Він ріс і жив серед козацтва, розумів його прагнення й інтереси. Народні маси зустріли Хмельницького з цілковитим довір’ям, розуміючи, що він є справжнім захисником їх інтересів» (І. Крип’якевич).

ІV Етап.Підведення підсумків уроку

Виконання завдання на вибір: скласти сенкан (2 бали) «Богдан Хмельницький» чи історичного портрета (4 бали).

Вирішення проблемного питання.

Висновок.

 Богдан  Хмельницький  - одна  з  найвидатніших  постатей  історії України. Поет  Д. Павличко скказав:

                       Його  благословив  Господь

                       На  Зборів, Корсунь, Жовті  Води;

                       Богдан  вселив  у  нашу  плоть

                       Дух  непокори  і  свободи.  

Він зумів визволити народ з лядської неволі та створити на землях вільних вільну козацьку державу, чим завоював неабияку повагу та память серед сучасників та нащадків.

V Етап. Оцінювання роботи учнів

VІ Етап. Домашнє завдання

  1. Повторити §17- 21

  2. виконати завдання С. 142-144 підручника

  3. оформити презентацію «Б.Хмельницький» (за бажанням).

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Богдан Хмельницький як політик і людина
Слайд № 1

Богдан Хмельницький як політик і людина

Про свідчать дані факти? Увічнення пам'яті Богдана Хмельницького. - 1943 - м. Переяслав перейменовано в Переяслав-Хмельницький; - 1954 - м. Проскур...
Слайд № 2

Про свідчать дані факти? Увічнення пам'яті Богдана Хмельницького. - 1943 - м. Переяслав перейменовано в Переяслав-Хмельницький; - 1954 - м. Проскурів було перейменовано в Хмельницький; - пам'ятник у Києві; - погруддя у Сімферополі; - пам'ятник у Дніпропетрі; - у Кривому Розі встановлено відразу два пам'ятника Хмельницькому: - на вулиці Ватутіна; - на вулиці Угрицькій; - пам'ятник Богдану Хмельницькому в Нікополі встановлено на місці Микитинської Січі, де у 1648 році він був обраний гетьманом; - пам'ятник Богдану Хмельницькому в с. Жовте, встановлений у 1954 році; - пам'ятник Богдану Хмельницькому в Донецьку був встановлений у 1954 році до 300-річчя Переяславської Ради у сквері біля БК “Ювілейний” на вулиці Великій Магістральної; - при виїзді з села Драгового встановлено пам'ятник Богдану Хмельницькому (Закарпатська область); - 1995 рік, Запоріжжя; - на о. Хортиця; - у Мелітополі.

Увічнення пам'яті Богдана Хмельницького Пам'ятник Б. Хмельницькому в Києві Пам'ятник Б Хмельницькому в Запоріжжі Пам'ятник Б. Хмельницькому на о. Х...
Слайд № 3

Увічнення пам'яті Богдана Хмельницького Пам'ятник Б. Хмельницькому в Києві Пам'ятник Б Хмельницькому в Запоріжжі Пам'ятник Б. Хмельницькому на о. Хортиця  Пам'ятник Богдану Хмельницькому в Кривому Розі

Ще безліч інших пам'ятників Богдану Хмельницькому було встановлено в різних містах України Бюст Богдана Хмельницького в Сімферополі  Пам'ятник Б. Х...
Слайд № 4

Ще безліч інших пам'ятників Богдану Хмельницькому було встановлено в різних містах України Бюст Богдана Хмельницького в Сімферополі  Пам'ятник Б. Хмельницькому в Дніпрі Пам'ятник Богдану Хмельницькому в Донецьку  Пам'ятник Б. Хмельницькому в Нікополі

Про свідчать дані факти? Іменем Богдана Хмельницького названо вулиці і площі в багатьох містах і селах України; ім'я Хмельницького присвоєно академ...
Слайд № 5

Про свідчать дані факти? Іменем Богдана Хмельницького названо вулиці і площі в багатьох містах і селах України; ім'я Хмельницького присвоєно академії Державної прикордонної служби України у місті Хмельницькому та університету в Черкасах; у Чигирині діє музей Богдана Хмельницького; за часів СРСР існував Орден Богдана Хмельницького, призначений для нагородження як офіцерського, так і солдатско-сержантського складу; орден Богдана Хмельницького заснований в сучасній Україні для нагородження громадян України за особливі заслуги у захисті державного суверенітету, територіальної цілісності, у зміцненні обороноздатності та безпеки України; портрет Богдана Хмельницького зображено на банкноті номіналом 5 гривень;

Орден Богдана Хмельницького Зображення Богдана Хмельницького на банкноті номіналом 5 гривень
Слайд № 6

Орден Богдана Хмельницького Зображення Богдана Хмельницького на банкноті номіналом 5 гривень

Про Богдана Хмельницького та його діяльність було знято наступні фільми: 1941 рік - "Богдан Хмельницький" (СРСР); 1956 рік - "300 років тому ..." (...
Слайд № 7

Про Богдана Хмельницького та його діяльність було знято наступні фільми: 1941 рік - "Богдан Хмельницький" (СРСР); 1956 рік - "300 років тому ..." (СРСР); 1990 рік - "Богдан Хмельницький" (СРСР); 1999 рік - «Вогнем і мечем" ( Польща); 2002 рік - "Чорна рада" (Україна); 2007 рік - "Богдан-Зиновій Хмельницький" (Україна); 2015 рік - "Гетьман" (Україна). Пам'ять Богдана Хмельницького також увічнена в музичних композиціях: 1940 рік - композитор Костянтин Данькевич написав симфонічну поему "Богдан Хмельницький"; 1951 рік - опера “Богдан Хмельницький "; йому присвячений однойменний марш, написаний Людомиром Петкевичем; образ Хмельницького знайшов втілення в українській музиці і творчіості Т. Шевченка; в українській рок-музиці знайшов своє прочитання вірш "Стоїть в селі Суботові ..." у пісні "Суботів" і "Розрита могила" в однойменній пісні гурту "Кому Вниз" (1990).

Порівняйте: «Зважаючи на масштаби впливу діяльності Хмельницького на подальший розвиток української нації, він має всі підстави носити титул «Велик...
Слайд № 8

Порівняйте: «Зважаючи на масштаби впливу діяльності Хмельницького на подальший розвиток української нації, він має всі підстави носити титул «Великий» та бути канонізованим Українською православною церквою» Якби-то ти, Богдане п’яний, Тепер на Переяслав глянув! Та на замчище подив[ив]сь! Упився б! здорово упивсь! І препрославлений козачий Розумний батьку!.. і в смердячій Жидівській хаті б похмеливсь Або б в калюжі утопивсь, В багні свинячім.

Постать гетьмана Б. Хмельницький   Людина Політик Воєнначальник
Слайд № 9

Постать гетьмана Б. Хмельницький   Людина Політик Воєнначальник

Відповіді : Vст. – Антська держава ІХ – ХІІст. – Київська Русь ХІІ-ХІVст. – Галицько-Волинська держава ХVІІ- ХVІІІ ст. – Гетьманщина
Слайд № 10

Відповіді : Vст. – Антська держава ІХ – ХІІст. – Київська Русь ХІІ-ХІVст. – Галицько-Волинська держава ХVІІ- ХVІІІ ст. – Гетьманщина

Відповіді: 1 Г 2 А 3 Г 4 В 5 А 6 В 7 Г 8 В 9 В 10 В
Слайд № 11

Відповіді: 1 Г 2 А 3 Г 4 В 5 А 6 В 7 Г 8 В 9 В 10 В

Домашнє завдання Повторити §17- 21 виконати завдання С. 142-144підручника оформити презентацію «Б.Хмельницький» (за бажанням).
Слайд № 12

Домашнє завдання Повторити §17- 21 виконати завдання С. 142-144підручника оформити презентацію «Б.Хмельницький» (за бажанням).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00