Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

Бінарний урок "Висока місія душі - творить добро", або любов до світу у «Казці про яян»Емми Андієвської та співчуття і милосердя у Притчі про доброго самарянина.

Українська література

Для кого: 6 Клас

27.01.2021

141

4

0

Опис документу:
У сьогоднішній час випробувань пандемією, війною, непростих суспільних відносин дуже важливо бачити іншу людину, яка, можливо, потребує нашого доброго слова, уваги. Про це йдеться у біблійні притчі про милосердного самарянина та "Казці про яя" ЕЕмми Андієвської
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема бінарного заняття з української літератури та основ християнської етики у 6 класі : «Висока місія душі - творить добро» або любов до світу у «Казці про яян»Емми Андієвської та співчуття і милосердя у Притчі про доброго самарянина.

Мета: навчальна - допомогти учням глибше усвідомити зміст і художню вартість притч;

розвивальна - розвивати навички визначення головної думки твору, сприяти формуванню умінь знаходити ключові слова, висловлювати власну думку про прочитане;

виховна- виховувати почуття любові , милосердя, співчуття, вміння побачити потреби ближнього та прийти йому на допомогу.

Ключовий вірш:

«Будьте ж милосердні, як і Отець ваш милосердний» (Лк. 6, 36).

Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь.

Обладнання: портрет Емми Андієвської , твори письменниці,

біблійний уривок – Притча про милосердного самарянина ,

словник термінів та понять:

«самарянин» – житель провінції Самарії, змішаного народу поганського

походження; цей народ і єврейський не дружили між собою;

«милосердя» – вияв зглядності, любові

«співчуття» – безпосередня участь у горі, біді, негараздах свого ближ

нього

Методи та прийоми: виразне читання, робота з текстом, словникова робота, метод «Мікрофон», робота в групах

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

Вчитель української літератури:

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Вчитель основ християнської етики:

Доброго ранку вам, чистого неба

радості миру любові добра

Хай ваше серце дарує від себе

Кожній людині частинку тепла

На класній дошці записано тему уроку. Учні переписують у зошити.

Вчитель української літератури.

  • Сьогоднішній урок надзвичайно важливий. Які ваші думки з приводу його назви?( Відповіді учнів)

Так, ваші відповіді правильні. Ми будемо говорити про найголовніше завдання кожної людини, її призначення, про те, як вона має діяти у різних життєвих ситуаціях. Казка-притча Емми Андієвської стане предметом нашого дослідження.

Вчитель основ християнської етики:

А також ми будемо набиратися мудрості із Христових притч, які є невичерпним джерелом живої води, а її прагне людська душа.

ІІ. Етап цілевизначення й планування

Разом визначаємо очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Предметні компетенції: учень виразно і вдумливо читає притчі, коментує їх; знаходить і пояснює ключові слова, терміни і поняття; Висловлює судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх;знаходить аналогії в повсякденному житті.

Ключові компетенції:

учень розуміє силу слова, аналізує життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей, створює есе-рефлексію.

ІІІ. Етап опрацювання матеріалу.

1.Повідомлення учнів, котрі виконували випереджувальне завдання

Учень - біограф.

Емма АНДІЄВСЬКА народилася 1931 року в м. Сталіно (нині Донецьк). У 1937 році родина переїхала до Вишгорода, згодом до Києва, де батька розстріляли органи НКВС, а звідти 1943-го мати з дітьми перебралася до Німеччини. 1957 року закінчила Український вільний університет за фахом «філософія та філологія». Тривалий час працювала на Радіо «Свобода» в українському відділенні. Поетеса, прозаїк, художниця. Працює у стилі сюрреалізму та герметизму. Авторка понад 30 книжок поезії й прози, перекладених багатьма мовами, і понад 9 тисяч картин, окремі з яких є експонатами музеїв та приватних колекцій у багатьох країнах. Член Національної спілки письменників України та українського ПЕН-клубу. Лауреат літературних премій. Живе в Мюнхені.

Літературний критик.

Власні поезії авторка почала друкувати у діаспорній українській пресі починаючи з 1949 року. Перша поетична збірка «Поезії» (1951 рік) викликала захоплення літературної критики. Відтоді авторка публікувала всі свої твори під іменем Емма Андієвська. Поетична збірка «Вілли над морем» у 2001 році номінувалася на Національну премію України ім. Т. Г. Шевченка. Емма Андієвська є також авторкою короткої прози — збірки оповідань «Подорож» (1955), «Тигри» (1962), «Проблема голови» (2000), збірки «Казки Емми Андієвської» (2000) та твору «Джалапіта» (1962). Емма Андрієвська автор таких романів: «Герострати» (1971) «Роман про добру людину» (1973) «Роман про людське призначення» (1982) «Лабіринт» (не завершений, фрагменти опубліковано в 1988 році)

Мистецтвознавець.

Емма Андієвська відома як художниця, поетеса та письменниця. Загалом художниця намалбвала понад десять тисяч картин; з роботами Андієвської різних періодів її творчості було випущено десять каталогів. Своє малювання вона описує як певний спосіб медитації та наголошує на великій ролі підсвідомості у власній творчості.

2.Звучить запис “Казки про яян”

Словникова робота. Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова — башта.)

Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.

Не глипнув у його бік — не подивився в його бік.

Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.

Немощі — хвороби, безсилля.

Бракує сил — не вистачає сил.

Гузир — місце, де зав'язано мішок.

3. Бесіда за прочитаним твором. Робота з підручником.

  • Де знаходилося місто яян? (У глибочезному проваллі, далеко від

усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й

тепла сонечка...)

  • Який воно мало вигляд? Прочитайте. (« Коли він розплющив очі, то

побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з

багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час

завалюються»).

  • Як вели себе мешканці міста? ( Жоден яянин не відгукнувся до малого пастушка, навіть не подивився в його бік).

- Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).

  • А які підпори тримають яян у їх мовчанні? (За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).

  • Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?» (Дідусь пояснив,

що вони харчуються власною гординею, власним «Я». Оскільки гординя

незмірна («Я» невичерпне), то всі тутешні городяни майже вічні.

Помирають лише ті, у кого «Я» вичерпується).

  • Чому опали немощі дідуся? Прочитайте. («... опали немощі тільки

тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і

прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам'ятаю, що на початку свого

життя під час сварки на кораблі, де я виконував обов'язки юнги, я впав за

борт і опинився в цьому місті».Учні зауважують, що юнга теж,

мабуть, не був позбавлений отого «Я», бо ж невідомо як опинився в

цьому місті та ще й після сварки на борту корабля).

- Чому вежі постійно завалювалися, а брама не відчинялася? ( Кожен

яянин знає лише власне «я», коли вичерпується власне «я», руйнується

вежа і яянин починає спочатку. Через те, що яянин сам усе знає і вміє

краще за всіх, у нього навіть не виникає думка замислитись про інших.

Тим паче промовити таке відоме і коротке чарівне слово «ти».)

4. Учитель основ християнської етики.

Про будівництво вежі, яка теж була зруйнована, ми дізнаємося із Біблії.

5. Учень розповідає про Вавилонську вежу

Вавилон — велике й багате місто в стародавній Месопотамії, столиця Вавилонського царства в XIX — VI ст. до н. е., важливий торговельний і культурний центр. Поступово назва столиці Вавилонського царства з власної ставала загальною, символічною.Прадавній вавилонський міф, пізніше перероблений і введений у Біблію, розповідає про спорудження після всесвітнього потопу вежі "висотою до небес".

Будівництво йшло успішно, башта ставала все вищою, адже люди, розмовляючи однією мовою, працювали дружно, злагоджено. Розгніваний людським зухвальством, Бог переплутав людські мови так, щоб будівельники перестали розуміти один одного, — і вежа розвалилася.

6. Проблемне питання “Що об’єднує Вавилонську башту та вежі міста яян?"

У місті яянів вежі вузькі, довгі, не схожі одна на одну, бо "їх кожен будує на свій лад". Не дивно, що "ці вежі весь час розвалюються", що деякі з них — лише купи каміння, у дідуся вежа найнижча й напівзруйнована. Яяни, на відміну від різномовних вавилонян, узагалі не розмовляють, вони не можуть вимовити навіть звичайнісіньке "ти". Біблія говорить про втрату того, без чого неможливе життя у суспільстві, - взаєморозуміння.

Отже, і легенда, і казка нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.

- Поясніть, хіба важко вимовити слово «ТИ». Чому Є.Андрієвська протиставляє особові займенники «Я» - «ТИ»? ( однина, множина). Щосвідчить про живі якості брами? Доведіть свою думку.

- Що символізує мішок із самоцвітами?

Метод «Мікрофон в».ідповіді учнів)

ІV. Етап осмислення нових знань та вмінь.

1.Вчитель української літератури.

- Чого навчив вас цей твір? Яка його мораль? (У казці є повчальний зміст: справжня людина не може жити лише власним "я", не помічаючи навколо інших людей, не дбаючи про них.)

2. Визначте тему, ідею, головну думку твору ( запишіть у зошит)

Тема: зображення фантастичної події: хлопчик козопас потрапив

у місто, де живуть тільки яяни.

Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «Я», і байдужий до

всього іншого.

Головна думка: не занурюватися у власне «Я», допомагати

ближньому.

Отже, і біблійна легенда, і казка Емми Андієвської нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.

3. «Казка про Яян», на відміну від традиційної казки не має чарівних предметів чи перетворень, триразових повторень. Вона незвичайна, бо у ній є яскраво виражена мораль, повчання. Ця ознака наближає її до притчі. Тому її жанр можна визначити як казка-притча.

Притча — це повчальне алегоричне оповідання з чітко висловленою мораллю. Чимало притч можна знайти у Біблії. Одну з них послухайте.

4.Учитель основ християнської етики

Біблійний уривок – притча «про милосердного самарянина»:

Один єврей,законник,бажаючи виправдати себе (бо євреї вважали "ближніми своїми" тільки євреїв, а решту людей зневажали), запитав Ісуса Христа: "А хто ж мій ближній?"

Щоб навчити людей вважати своїм ближнім усяку іншу людину, хто б це не був, з якого б народу не походив і якої б віри не був, а також щоб ми мали співстраждання і милосердя до всіх людей, подаючи їм посильну допомогу в їхній біді й нещасті, Ісус Христос відповів йому притчею.

Один чоловік ішов з Єрусалима до Єрихона і потрапив до рук розбійників, які забрали в нього одяг, побили його і пішли, залишивши його ледь живим. Випадково тією дорогою ішов єврейський священик. Він подивився на нещасного і пройшов мимо.

Так само і левит (єврейський духовний служитель) був на тім місці; підійшов, поглянув і пішов далі.

Потім тією ж дорогою їхав самарянин (євреї зневажали самарян настільки, що не сідали разом за стіл, навіть намагалися не розмовляти з ними). Самарянин, побачивши побитого єврея, зглянувся над ним. Він підійшов до нього, перев`язав йому рани, полив їх оливою й вином. Потім посадив його на свого осла, привіз у готель і там піклувався про нього. А на другий день, від`їжджаючи, він дав господарю готелю два динарії (динарій – римська срібна монета) і сказав: "Подбай про нього і, якщо витратиш більше цього, то я, коли повернусь, віддам тобі".

Після цього Ісус Христос запитав законника: "Як ти думаєш, хто з цих трьох був ближнім для людини, яка потрапила до рук розбійників?"

Законник відповів: "Той, який змилосердився над ним (тобто самарянин)".

Тоді Ісус Христос сказав йому: "Іди і ти роби так само".

(Див.: Лк 10, 29–37).

5.Словникова робота.

«Самарянин» – житель провінції Самарії, змішаного народу поганського

походження; цей народ і єврейський не дружили між собою;

«милосердя» – вияв зглядності, любові

«співчуття» – безпосередня участь у горі, біді, негараздах свого ближ

нього.

6. Бесіда за запитаннями.

  • Куди прямував чоловік, що потрапив у руки розбійникам?

  • Як вони з ним повелися?

  • Чи допоміг побитому священник? Левит?

  • Хто прийшов на допомогу? Як саме виявилася ця турбота?

V. Етап застосування знань та умінь

1.Праця в групах: поділ класу на три групи, кожна з яких отримує окреме завдання у запитанні, а відтак – обговорення у висловлювання учнями своїх думок:

1 група

  • Чим подібна поведінка пастушка та милосердного самарянина?

(Тим, що він спробував допомогти дідусеві. Він не погодився

будувати свою вежу, а поцікавився, як можна вибратися з міста Милосердний самарянин не залишає побитого чоловіка край дороги, опікується ним, переживає за його здоров'я, та життя).

2 група.

Як саме допомагають незнайомим людям пастушок та самарянин? (Пастушок обережно (отже, з повагою) посадив

старого на плечі й пішов до найближчої брами ( їх було

сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами

ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й

відпустила нас на волю ...»

Самарянин, скорившись порухові серця, ні хвилини не вагався, як йому чинити. Підійшовши до нещасного, він перев’язав його рани, потім обережно посадив на свого осла і привіз до найближчого заїжджого двору. Самарянин попросив доглянути нещасного, а наступного дня, збираючись у подальшу дорогу, дав господареві гроші з тим, щоб той потурбувався про хворого незнайомця.

3 група .

Ці вчинки , коли і пастушок, і самарянин ідуть на допомогу незнайомим людям, є безкорисливими виявами любові та самопожертви. Проте ми бачимо, що за свій нехитрий подвиг вони отримують нагороду. Яку саме?

Хлопець - пастушок отримує мішок самоцвітів , а самарянин стає прикладом для наслідування, бо Христос каже до законника-єврея"Іди і ти , роби так само".Милосердний самарянин являє нам зразок, який ми, за велiнням Божим, повиннi наслiдувати. Що ж вiн зробив такого особливого, надзвичайного, що Сам Господь поставив його за приклад людинолюбства? Та нiчого особливого. Вiн зробив тiльки те, що пiдказували йому серце i совiсть, зробив просто i природно, за одним порухом спiвчуття. Просто i природно це виходить лише у тих, хто має добре серце i чисту совiсть.(Винагорода чекає на щедрих душею людей, плату за доброту, винагороду,добро, віддане іншим, завжди повертається.

2. Робота над ключовим віршем:

«Будьте ж милосердні, як і Отець ваш милосердний» (Лк. 6, 36)

3. Підібрати і записати у зошити синоніми до слів ближній, милосердя.

4 . Гра «Вилучи зайве». ( Слова записано на дошці )

Хлопчик . Добрий. Турботливий. Лінивий. Допитливий. Байдужий.

Легковажний. Шанобливий. Сердитий. Боязкий.Чемний.

Дідусь . Вдячний. Доброзичливий. Фантазер. Злий. Безкорисливий.

Самовпевнений. Пихатий. Працьовитий.

Самарянин. Щедрий. Милосердний. Агресивний. Сердитий.Турботливий. Скупий.

5. Яке повчальне значення опрацьованих притч, чи актуальні вони сьогодні?

Метод «Мікрофон» ( Допомагати тим, хто потрапив у скрутне становище, бачити не тільки себе, але й інших, любити свій дім і край, дорожити дружбою іт.п.)

VІ. Етап рефлексії. Підбиття підсумків уроку.

  1. Самооцінка роботи на уроці

Читаючи «Казку про яян »і Притчу про милосердного самарянина

я відчув… здивування, біль, радість, сум, вдячність, гордість

Читаючи «Казку про яян і »Притчу про милосердного самарянина, я побачив... пастушка, скелі, козу, провалля, велике місто, зруйновані вежі, дідуся, сім брам, дорогу, побитого чоловіка, готель, переляканого священника та левита, доброго самарянина, ослика, лантух з самоцвітами.

Читаючи «Казку про яян »і Притчу про милосердного самарянина, я зрозумів, щоб не стати яянином чи переляканим чоловіком, треба любити своїх ближніх, допомагати тим, хто цього потребує, бути добрим та милосердним, бо наше призначення у житті - творити добрі діла, наслідувати Христа.

2. Поетична хвилинка.

Учитель української літератури. У сьогоднішній час випробувань пандемією, війною, непростих суспільних відносин дуже важливо бачити іншу людину, яка, можливо, потребує нашого доброго слова, уваги. Тому закінчити урок хочу такими поетичними рядками, які написала під час першої хвилі коронавірусу.

Злітають корони людської гордині

І Всесвіт в тривозі сьогодні притих.

То час зрозуміти вже кожній людині:

Не тих ми шукали багатств, ні, не тих.

Усе має свої кордони та межі,

Та що забагато, то йде через край

І впаде, як та Вавилонськая вежа.

Бо вірус гріха віддаляє і рай.

Тож Біблію замість айфона читати,

Й збагнути нарешті - в Господніх руках

Усі наші долі, держави, народи.

Коли ми із Богом - забудем про страх.

Надворі весна щедро сонце дарує,

Яке то є щастя радіти життю.

А може, хтось слова твого потребує,

Спинися, не бійся, віддай без жалю

Чи слово підтримки увагу,свій час

Бо хтось його нині чекає від нас.

Людина тоді є щасливою у житті, коли вона може допомагати іншим, не чекаючи винагороди. Примножувати любов, красу, добро кожного дня, на кожному місці - це шлях самореалізації справжньої людини.

Учитель основ християнської етики. Пам'ятаймо, що нашими ближніми є всі ті, хто нас оточують, не залежно від їхніх вчинків. Наше покликання як християн відповісти на заклик Спасителя і бути протягом всього життя «милосердними самарянами».

V. Домашнє завдання:

Учитель української літератури: Переказувати „Казку про яян” від імені пастушка.Знайти у тексті і повчання і записати у вигляді правил

Учитель основ християнської етики: Як же треба любити ближнього i в чому ця любов має виявлятися? (Написати есе).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.