Безсполучникове складне речення (дидактичниф матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Безсполучникове складне речення

Завдання 1. Чи знаєте ви як з’явилися БСР? Ні? Тоді послухайте казку.

Чарівна держава

Колись давно в одній державі жили брати-королі. Вони мудро керували країною, тому що були посвячені в таємну науку, яка називалася чаклуванням. Це чаклування було спрямовано на добрі справи.

Якщо сусіди починали війну або траплялося якесь інше лихо, брати ставали один за одного та починали чаклувати. І тоді в цьому місті знову панували щастя та спокій.

Але в чарівній державі була одна проблема: усі мешканці розмовляли так, ніби вони були істинними дикунами. Їхня мова складалась тільки з окремих слів та фраз. Навіть пані Граматиці затьмарювало розум, коли хоча б раз чула ці розмови. Тоді брати вирішили допомогти людям королівства. Вони прочитали багато книг та начаклували чарівне сполучникове складне речення. Його розуміли всі, навіть гості держави, але воно здавалось занадто складним та не завжди зрозумілим. Брати подумали ще трохи та створили безсполучникове речення. А пізніше всі ознайомилися зі знаками, які потрібно ставити в таких реченнях: , ; : –

Ці речення дійшли й до наших часів.

Наведіть приклади таких речень. Складіть свою казку про безсполучникове складне речення.

Завдання 2. Прочитайте речення. Виберіть із них безсполучникові складні речення й запишіть. Схарактеризуйте інтонацію цих речень.

1. Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі. 2. Співає Маланці колос, сміється лука ранніми росами, дзвоном коси, кличуть городи синім сочистим листом. 3. Сухі безсонні очі дивилися кожному і рот, вухо уважно ловило кинуте слово. 4. Вона прокидалась, вся зрошена потом, тривожна. 5. Стежки зміяться глибоко в житі, їх око не бачить, сама ловить нога. 6. Грім все гуркоче, і руда хмара лівим крилом обійма небо. 7. Мене спиняє біла пеня гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл. 8. Йду далі – усе пшениця й пшениця. 9. Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. (З тв. М. Коцюбинського.)

Завдання 3. Прочитайте і спишіть речення. Встановіть смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення (одночасності, послідовності, наслідкові, причини, протиставні та ін.)

1. Я був сільським невтомним агрономом, я дихав садом, нивою, зерном, я розмовляв із тишею і громом… 2. Бери до серця і затям: душа творця не переквітне. 3. Герої завжди гинуть на вершині, - прийдешнє краще видно з висоти. 4. Відра подзвонюють над степовою криницею, сонце спиняється в прошумілих кленах. 5. Там вечір дихає туманами, йому зоря з дитинства сниться. (З тв. М. Сингаївського.)

Завдання 4. Уважно прочитайте діалог тире і двокрапки.

Розмовляють тире і двокрапка:

    • Привіт, двокрапко!

    • Привіт.

    • Що ти знову робиш на моєму місці?

    • Мене Дарина поставила на чуже місце, так незручно тут!

    • Що ж ми тепер робитимемо?

    • Вона, мабуть не знає правил безсполучникового складного речення?

    • Тож треба їй розповісти.

    • Так, давай спробуємо!

Коли побачиш речення

З доповненням, з поясненням,

То ставимо двокрапку

У реченні складному

Тире в складному реченні

Ти став в таких випадках:

Швидкої змін події, умови, часу наслідку.

А кому й крапку з комою

Постав ти між частинами

Відносно рівноправними.

А ще ми кому ставимо,

Коли частини ці з’єднати можна

Сполучником І.

Наведіть свої приклади на всі правила розстановки розділових знаків в БСР.

Завдання 5. У безсполучникових складних реченнях з двома частинами інтонація перелічення ледь помітна. Додайте до наведених речень ще одну-дві частини, посилюючи експресію мовлення. Поясніть вживання розділових знаків.

1. Перед ранком випав краплистий дощ, потічок замутив воду … 2. Здалека доносяться спокійні гудки, падають тихі зорі … 3. Довго стояла вода весняна, на косовицю збиралися також довго … 4. День промчався над землею, ніч підняла своє темне крило … 5. Сонце і тумани, розімліла земля і свіжа прозелень … 6. Була рання осінь, поміж грядками на обніжках снувалося павутиння …

Завдання 6. Спишіть, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір двох речень (на вибір).

1. Поселились літа (на)лелечім крилі повернулись лелеки, та забули літа. 2. Може, у дорозі десь обпалять грози ти (до)дому птахом прилети. 3. Я на мить заплющив очі бачу стежку (в)сад вишневий. 4. Ідем дорогами (не)схожими бунтується у жилах кров. 5. Відра подзвонюють степовою криницею сонце спиняється в прошуміли кленах. (М. Сингаївський.) 5. Я пересиджу ніч і другу я пережду жаль і тугу я пережду слів наругу все я пережду. 6. Уже як гуляв (у)вечері татовий пасок по Дарусиній спідничині та по ногах, вона дотепер чує. 7. Починається музика лану шовкового прокидайся, о ниво, (під)градом зерна. 8. Залетіла сива птиця (в)павичевий сад сіла птиця-тетериця да й на палісад. (М. Стельмах.) 9. Васюта дере пір’я – подушки буде робити внучці, (на) весні весілля. 10. Та Даруся знає: окрім як з татом, вона вже ні(з)ким не заговорить. (З тв. Марії Матіос)

Завдання 7. Складіть і запишіть безсполучникові речення, використовуючи наведені слова як підмети окремих частин. Укажіть на смислові зв’язки між частинами безсполучникових речень.

1. Сонце, роса. 2. Поле, сівалки. 3. Ранок, туман. 4. Село, луки. 5. Місяць, далечінь.

Завдання 8. Прочитайте, визначте складнопідрядні та складносурядні речення. Перетворіть їх у безсполучникові і запишіть. Накресліть схеми цих речень.

1. Як згадає він рідну країну, затремтить його серце сумне. 2. Мені ввижається, як в тихім, ріднім колі старий дідусь навча своїх онуків … 3. Гордий промінь в тієї зорі, та в нім туга палає огниста … 4. Я щастя не маю і в мріях не бачу, бо іншії мрії у серці ношу…5. Ходім же турецький замок оглядати, щоб нашу славу, і лихо згадати…(З тв. Лесі Українки.)

Завдання 9. Придумайте за поданими схемами і смисловими зв’язками безсполучникові складні речення. Поясніть ужиті тут розділові знаки.

1. [ ] , [ ] ( одночасність).

2. [ ]: [ ] (пояснювальний).

3. [ ]: [ ] (причиновий).

4. [ ] - [ ] (протиставлення).

5. [ ] ; [ ] , [ ] (послідовність дій).

6. [ ] - [ ] (умовний).

7. [ ] - [ ] (наслідковий).

8. [ ] - [ ] (швидка зміна подій).

9. [ ]: [ ] (часовий).

Завдання 10. Відновіть первісний вигляд прислів’їв, які були безсполучниковими складними реченнями. Записуючи їх, поставте потрібні розділові знаки.

1. Якщо більшають діти, то більшають і клопоти. 2. Якщо розпочалися жнива, будь скупішим на слова. 3. Якщо здобудеш освіту, то побачиш більше світу. 4. Задали пам’ятку, що до нових віників не забуде. 5. Якщо слово – як мед, то діла – як полин. 6. Якщо раніше встанеш, бо більше діла зробиш. 7. Не поспішай з козаками на торг. бо кози продаси і гроші проїси.

Завдання 11. Утворіть із поданих простих речень безсполучникові складні. Запишіть їх, поставивши потрібні розділові знаки, і прочитайте з відповідною інтонацією.

1. Дихає вітерець. Линуть пахощі. 2. Нестерпно парить. Висапані кукурудзи прив’яли. 3. На поле набігла тінь. Ділянка темніє. Дихнув вітерець прісним холодком. Знову сонце. 4. Блакитно, тихо. Марево на обрії тремтить, тремтить. 5. Сонце тихо йде золотою дорогою. Сюрчить десь збоку сірий коник.6. Жінки здригаються. Хмари просто над головою.

Завдання 12. Опишіть фото історичної пам’ятки (Межирицький Свято-Троїцький чоловічий монастир в Рівненській області), вживаючи безсполучникові речення.


Завдання 13. Поясніть розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

1. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. 2. І досі сниться: під горою, між вербами та над водою, біленька хаточка стоїть. 3. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють; між ярами над ставами верби зеленіють. 4. Зійде сонце – Катерина по садочку ходить. 5. І досі сниться : вийшла з хати веселая, сміючись, мати. (Т. Шевченко) 6. Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі. 7. Вам страшно – геть ідіть з дороги! (Леся Українка.) 8. На панському лані вже стояли полукіпки довгими стайками; на людському полі не видно було ні снопа. 9. Настало літо, настали й жнива. 10. Всі женці стояли мовчки; в руках наче жмені жита та серпи; всі поглядали то на осавулу, то на Миколу. (І. Нечуй-Левицький.)

Завдання 14. Спишіть, поставте пропущені розділові знаки. Визначте групи складних речень, накресліть їх схеми.

Усе те що говорив учитель що робив було для мене зразком. Пам’ятаю якось весною коли все зеленіло навколо коли в сусідньому болоті трохи прогрілась вода і там залящало голосистим жаб’ячим кумканням а в очах зажовтіло від лопухів поліз я поміж купинням ганяти диких качок. Мабуть, десятків зо два або й більше знайшов я качиних яєчок. І я піднісся з тими яєчками до вчителя. Він докірливо похитав головою довго розповідав мені якої я шкоди завдав людям адже дичина це всенародне багатство. Після того я вже не лише сам не руйнував пташиних гнізд а й не пропускав нагоди щоб не полізти в бійку з будь-яким ворогом птахів. (Ю. Збанацький.)

Завдання 15. Прочитайте. Визначте стиль, тип мовлення, а також безсполучникові складні речення. Спишіть. Зробіть повний стилістичний аналіз тексту..

Ніч. На темно-синьому небі лупають зорі; місяць високо виплив, аж над головою стоїть, повний, блискучий; миготить, горить його ясне коло; тремтить та тліє серед прозорого повітря сизо-білуватий світ. Ясні плями плигають по чорній землі; довгі тіні від гір та дерев простяглися вподовж, непримітно ворушаться; глибокі яри задиміли, закурилися туманом. Тихо усюди – ані шерхне; невеличкий заморозок сковує вітрові крила і осідає на низах срібною росою. (Панас Мирний.)

Завдання 16. Випишіть із творів Івана Котляревського вісім безсполучникових складних речень (по два на кожну вивчену пунктограму).

Завдання 17. Допишіть текст-розповідь за поданим початком, використовуючи безсполучникові складні речення.

Ми розійшлися по лісі, шукаємо гриби. Коли це Олег радісно:

Еге-гей! Всі до мене! Красноголовця знайшов!

Підходимо до Олега – справді, красноголовець, та ще й здоровезний, як два кулаки вкупі…

Запитання для самоконтролю:

  • Що таке безсполучникове складне речення?

  • З якими сполучниковими складними реченнями співвідносні безсполучникові?

  • Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення з однорідними частинами?

  • А з неоднорідними частинами?

  • Які розділові знаки ставляться в безсполучниковому складному реченні? Сформулюйте правила розстановки цих розділових знаків. Наведіть свої приклади.

  • З якою інтонацією слід вимовляти безсполучникові складні речення, коли між їхніми частинами стоять різні розділові знаки?

  • За яких умов використовуються безсполучникові складні речення?

Пишіть і говоріть правильно

За будь-яку ціну досягти.

Цінний подарунок.

Не брати до уваги (не зважати).

Погашати заборгованість (позику, позичку).

Медична (невідкладна, швидка ) допомога.

Отримувати гроші (листа, прибуток).

Підлягати судові (покаранню, оскарженню, юридичній від повільності).

Переговори на вищому рівні.

Зіпсувати (пошкодити) механізм.

Зазнати втрат.

Оформляти документи на виїзд.

Відбиток печатки.

! Хвороба, травма, ушкодження, кволість, недуга, слабість.

Біль: тупий, гострий, нестримний (у грудях, у спині).

Тиск: понижений, підвищений.

Пульс: нормальний, прискорений, уповільнений.

Знепритомніти, ускладнення.

Серцевий напад (приступ).

Виразка шлунка.

Нежить, пропасниця, застуда (простуда), грип.

Опік, набряк, нарив, пухлина.

? Визначте основні орфограми у поданих словах

Обласний радісний тижневий

Пестливий совісний кістлявий

Туреччина кріпаччина Вінниччина

Хмельниччина бузький козацький

Запорізький товариство волоський

Чеський юнацтво Криворізький

***************************************************************************

Пунктуація – своєрідна гімнастика інтелекту: міркуючи над певним знаком, розгортаєш думку не в одному напрямі, а в усіх можливих. І не знаєш наперед, куди виведуть тебе цей знак питання чи ці непередбачувані три крапки…

Бернард Шоу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!