• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Туризм
  • Бесіда про туризм. Урок №3. ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Орієнтування на місцевості за ознаками місцевих предметів і явищ природи

Бесіда про туризм. Урок №3. ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Орієнтування на місцевості за ознаками місцевих предметів і явищ природи

Опис документу:
Туризм дуже різноманітний. Головна мета цієї методичної розробки – агітація за туризм, друга мета – методична допомога тим викладачам та керівникам, які наважилися повести за собою учнівську молодь у походи та мандрівки. Але це лише перші кроки. Далі потрібно організувати гурток з туризму і спланувати роботу в ньому.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Бесіда про туризм. Урок №3. ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Орієнтування на місцевості за ознаками місцевих предметів і явищ природи.

МЕТА ЗАНЯТТЯ: Навчити учнів правильно визначати місце свого знаходження та напрямку руху на місцевості, орієнтуватися на місцевості за ознаками місцевих предметів та явищ природи.

ОБЛАДНАННЯ: Картини з природними об'єктами, картки, карта зоряного неба.

Зміст заняття. Опорні поняття.

Загальні поняття про орієнтування. Способи орієнтування на місцевості: за компасом, небесними світилами, ознаками місцевих предметів і явищ природи. Орієнтири та їх використання при вивченні та запам'ятовуванні незнайомої місцевості.

Зорієнтуватися на місцевості - це означає вміти визначити своє місцезнаходження і потрібний напрям руху відносно сторін горизонту, навколишніх природних і штучних предметів, витримати його з метою своєчасного виконання поставленого завдання (маршруту, екскурсії, походу, подорожі, тощо).

Основне завдання орієнтування полягає в тому, щоб витримати обраний напрям за будь-яких умов: удень і вночі, під час руху в тумані чи в дощ, на відкритій або закритій місцевості тощо. Тому орієнтуватися треба безперервно, одночасно кількома способами, які б доповнювали один одного і служили своєрідним контролем.

За будь-якого способу орієнтування важливо вибрати на місцевості такі орієнтири, які стануть, добрими маяками, вказуватимуть потрібний напрям, забезпечуватимуть рух без грубих помилок. Це можуть бути різні природні та штучні предмети (об'єкти): вершини горбів, вигини річок, щогли, димарі, перехрестя доріг, окремі будинки тощо.

Орієнтири повинні чітко відрізнятися від інших предметів за формою, розмірами, забарвленням.

Під час руху незнайомою місцевістю слід вибирати кілька близьких і далеких орієнтирів. Просуваючись уперед, намічають нові орієнтири, запам'ятовують їхні характерні ознаки і взаємне розташування.

Рис. 1. Р. 3

Звичайно, простіше всього взяти компас і подивитися, куди направлена стрілка, адже вона завжди показує на північ, але якщо компаса немає, природа сама підкаже, як розміщені сторони горизонту. Ось декілька ознак:

  1. Опівдні сонце знаходиться на півдні.

  2. На окремо стоячому дереві густіші гілки, як правило, ростуть з південного
    боку, оскільки туди попадає більше сонячних променів.

  3. Кора поодиноких дерев з півночі буває темнішою, й інколи вона вкрита
    мохом, особливо біля кореня. Але цією ознакою можна користуватися тоді, коли вона характерна для кількох дерев.

  4. Великі пеньки, валуни, камені, скелі з півночі зазвичай вкриті мохом.

  5. Мурашки нерідко будують свої мурашники поблизу дерев та каменів,
    віддаючи перевагу сонячній стороні, тобто південній.

  6. На відкритій місцевості мурашник за звичай повернутий похилим схилом до
    півдня і крутим на північ. Це дає змогу мурашкам максимально використовувати
    сонячне тепло.

  7. Мох на каменях росте густіше на північному боці, де найбільша вологість.

  8. Церкви, як правило, побудовані в напрямку захід-схід, причому повернуті
    олтарем на схід, а дзвіницею на захід.

  9. Ввечері та вночі природа теж може допомогти нам. Полярна зірка, яка
    завжди точно знаходиться на півночі, багато віків служить компасом мореплавцям.
    вона світить досить яскраво і її легко знайти.

10. На галявинах соснового лісу після дощу стовбури стають темнішими з північного боку.

11. У жарку суху погоду з південного боку на стовбурах сосен і ялин виділяється смоли більше, ніж з північного.

12. У першій половині літа трава густіша і вища з південного боку, з півночі - рідша і нижча.

13. На кущах суниць найчервоніші ягоди зазвичай з південного боку.

14. Зимою і рано навесні сніг швидше тане на південних схилах горбів і гір та на північних схилах ярів, лощин, ям.

15. Навколо поодиноких дерев, стовпів, каменів, пеньків ранньої весни утворюються витягнуті на південь борозенки, бо сніг тане швидше з північних боків заглиблень, що краще освітлюються сонячним промінням.

Орієнтування в лісі.

Тут обмежений огляд, майже немає орієнтирів, за якими можна уточнити своє місцеположення, важко вимірювати відстані. Тому без компаса і карти в лісі найкраще орієнтуватися за ознаками місцевих предметів і за небесними світилами. Які орієнтири в лісі використовуються:

а) дороги та їх перехрестя;

б) просіки;

в) річки і струмки, напрями їх течії, характерні вигини;

г) добре виражені форми рельєфу; вершини, кургани, ями, кручі;

д) заболочені ділянки;

е) лісові галявини, вирубки, згарища, межі ділянок рідколісся і кущів.

Якщо в напрямі руху трапляється добре помітний орієнтир, то слід виходити з лісу, орієнтуючись на нього.

Перебуваючи в лісі, слід пам'ятати сторони горизонту і час від часу уточнювати їх. Іноді, щоб уточнити орієнтування, варто залізти на високе дерево. Під час руху треба також запам'ятовувати свій шлях, звертати увагу на зламані гілки і дерева, галявини, вивернуті пеньки, купи каміння, звірині стежки, особливості рельєфу тощо. Це полегшить дорогу назад.

Під час лісовпорядкування в лісових масивах прорубують просіки. Вони зорієнтовані за сторонами горизонту: основні - у напрямі північ-південь, а поперечні - схід-захід. Просіки поділяють ліс на квартали, які нумеруються із заходу на схід і з півночі на південь. На перетині просік містяться квартальні стовпи , на яких пишуть померк кварталів. Квартальні стовпи встановлюють так, щоб ребро між двома меншими номерами кварталів показувало напрям північ-південь.

Рис. 2. Р. 3

Орієнтування в населених пунктах.

Однією з основних умов орієнтування в населених пунктах є знання загального планування населених пунктів та порядку нумерації будинків.

Принципи нумерації будинків в населених пунктах та містах різноманітні, але деякі з них характерні. В невеличких містах, розміщених біля залізної дороги, нумерація будинків починається з боку привокзальної площі.

В містах, розміщених на шосейних магістралях, нумерація ведеться в напрямку росту рахунку кілометрів.

В невеликих населених пунктах, що мають одну вулицю, будинки іноді нумеруються підряд з одного боку вулиці з початку до кінця, а потім у зворотному напрямку з іншого боку.

В містах з радіально-кільцевим плануванням нумерація будинків на радіальних вулицях ведеться від центру міста (центральної площі) до окраїн.

Нумерація будинків на набережних та паралельних їм вулицях ведеться за звичай за напрямком течії, а на вулицях, розміщених перпендикулярно набережним, по обидва боки, починаючи від річки.

Як визначити сторони горизонту за будівлями?

На північних схилах дахів будинків у великій кількості росте мох та лишайник. За цими ознаками легко визначити північ та південь. Біля водостічних труб розростаються мохи, пліснявина.

Олтарі православних церков та капличок повернені на схід, дзвіниці - на захід, Хрести на куполах будуються в площині північ-південь. Якщо на хрестах декілька перекладин, то за звичай опущений край нижньої косої перекладини звернений на південь, при піднятий - на північ.

Двері мусульманських мечетей та єврейських синагог звернені на північ.

Відтворити втрачене орієнтування в населеному пункті найлегше по будівлях, що виділяються як орієнтири. Це: пам'ятники, церкви, пожежні вишки, парки, сади. А в нічний час - за їх силуетами.

Соняшник – світло- та теплолюбива рослина, бутони соняшника повертаються на протязі дня за сонцем - зі сходу на захід.

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.