! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Бактерії - найменші одноклітинні організми

Архів містить у собі розробку уроку та презентацію, а також додаткову інформацію про роль бактерій у природі та житті людини.

Оберіть документ з архіву для перегляду:

Клас:_______________ № уроку:____ Дата:__________________

Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми. Роль бактерій у природі та житті людини.

Мета: сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їхнього розмноження та поширенням; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

Обладнання: зошит, підручник, таблиці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Аналіз виконання перевірочної роботи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був Антоні ван Левенгук. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке бактерії?

Бактерії – мікроскопічні, переважно одноклітинні, організми, для яких характерна відсутність ядра, мітохондрій, пластид тощо. Бактерії відносять до Царства Дроб'янки.

Через відсутність ядра клітини бактерій отримали назву прокаріотичні.

Прокаріоти - (від грецького про – попереду, раніше і каріон – горіх, ядро) – доядерні організми, які на відміну від еукаріот не мають типово сформованого ядра й ядерної мембрани.

2. Поширення бактерій

• Де поширені бактерії? (у ґрунті, повітрі, воді, н предметах вжитку, шкільних меблях тощо)

Повітря – підіймаються у верхні шари біосфери на висоту до 30 км.

Ґрунт – в 1 грамі ґрунту 2,5-3 мільярди бактерій.

Вода – у поверхневих шарах відкритих водойм особливо в межах міст й передмісті.

На поверхні або всередині живих організмів (тварин, рослин, грибів).

Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Бактерії живуть навіть на висоті 30 км над Землею. Це особливий вид жовто-оранжевих бактерій, які перебувають там постійно. У повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча від –50…–55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.

Також учені виявили бактерії в гарячій розплавленій земній корі під дном океану. Знахідка була зроблена випадково, коли вчені досліджували залізовмісні породи під дном Тихого океану. Нові бактерії були виявлені на глибині 280 м нижче від морського дна, коли досліджували структуру океанічних порід безпосередньо під дном. Початковий аналіз показав, що бактерії живуть за рахунок тепла, але не використовують кисень, оскільки на такій глибині його мізерно мало, а крім того в присутності кисню можуть споживати і Ферум, що бере участь в окиснювальних реакціях у клітинах.

3. Будова бактеріальної клітини

До складу бактеріальної клітини входять структури, які є у всіх бактеріях, та такі, які є у деяких. Постійно наявні: клітинна стінка, плазматична мембрана, рибосоми, запасні поживні речовини, цитоплазма, кільцева молекула ДНК; не у всіх бактеріях є: джгутик, капсула, фотосинтетичні мембрани, пілі або фімбрії, мезосома.

Клітинна стінка вкриває бактеріальну клітину, вона жорстка і визначає форму і міцність. У ній є пори, через які можуть проникати вода та деякі іони.

Плазматична мембрана у бактерій має таку ж будову і функції, як і еукаріотичних клітин. У деяких бактерій плазматична мембрана може вгинатися усередину клітини й утворює так звані мезосоми та фотосинтетичні мембрани.

Мезосоми - складчасті мембранні структури, на поверхні яких розташовані ферменти, що беруть участь у диханні бактерій.

Фотосинтетичні мембрани є місцезнаходженням фотосинтетичних пігментів. Там відбувається процес фотосинтезу у деяких видів бактерій.

Рибосоми розміщуються по всій цитоплазмі, мають менші розміри, ніж у клітинах еукаріот. У рибосомах відбувається синтез білка.

Цитоплазма не містить органел, а лише ферменти.

Бактерії не мають ядра, і тому носій спадкової інформації молекула ДНК розташовується безпосередньо в цитоплазмі.

Деякі бактерії здатні до активного руху за допомогою джгутиків. Джгутики – це органели, що забезпечують рух одноклітинних організмів.

Форма бактерій може бути різна: паличкоподібна - бацили, у вигляді коми (зігнуті) - вібріони, спіралеподібні - спірили та кулястоподібними – коки.

4. Життєдіяльність бактерій

Живлення бактерій здійснюється шляхом всмоктування поживних речовин крізь напівпроникну мембрану. За типом живлення всі бактерії поділяють на автотрофи і гетеротрофи. Більшість бактерій є гетеротрофами і представлені паразитами та сапрофітами.

Бактерії-паразити живуть у тканинах живих тваринних і рослинних організмів, за рахунок яких вони і живляться.

Сапрофітні бактерії живляться органічними решками відмерлих рослин і тварин.

Автотрофні бактерії здатні самостійно синтезувати органічні речовини з неорганічних. Серед них є фотосинтезуючі (синтезують органічні речовини за рахунок сонячної енергії) - зелені та пурпурні бактерії; бактерії-хемосинтетики (синтезують органічні речовини за рахунок хімічної енергії окислення) - сіркобактерії, залізобактерії, нітрифікуючі.

За потребою у кисні бактерії бувають аеробні та анаеробні. Аероби потребують вільного кисню для нормальної життєдіяльності, а анаероби живуть у безкисневому середовищі.

Бактерії розмножуються поділом клітини на дві. Після подовження клітини поступово утворюється поперечна перегородка, а потім дочірні клітини поступово залишаються зв’язаними в характерні групи.

Розмноження брунькуванням трапляється у бактерій як виняток.

• Учені стверджують, що життя на Землі без прокаріотів було б неможливе. А як ви вважаєте?

(Учні висловлюють свої припущення.)

5. Роль бактерій у природі

Бактерії спричиняють гниття загиблих рослин і тварин на землі та у воді. Без них земля була б покрита різним мертвим матеріалом. Переробляючи складні речовини, бактерії розкладають їх на прості, які у свою чергу повертаються в ґрунт, воду і повітря, де використовуються рослинами і тваринами.

Завдяки життєдіяльності бактерій ґрунт звільняється від багатьох шкідливих продуктів і насичується цінними поживними речовинами.

Значна кількість бактерій ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам.

6. Бактерії-симбіонти, їхнє значення для живих організмів

Свою вигоду розуміє не лише людина, але і тварини, рослини і навіть бактерії. Вони входять у партнерські відносини з абсолютно неспорідненими видами за принципом «ти — мені, я — тобі». У будь-якому фільмі про дике життя Африки можна побачити, як на спинах великих тварин — носорогів, буйволів, жирафів — метушаться невеликі пташки. Це волоклюї. Вони скльовують кліщів та інших кровососів, які годуються на гіганті. Таким чином птахи отримують легкодоступну їжу, якої до того ж багато, а копитні позбуваються надокучливих паразитів. Те ж саме можна сказати, наприклад, про «парочку», яка живе на мілководді тропічних морів: рак-лускунчик старанно риє або чистить нору, а поряд на ґрунті лежить риба бичок. При появі хижака пильний бичок миттю кидається до нори, подаючи тим самим сигнал тривоги підсліпкуватому раку, і через мить обидва опиняються в безпеці. Партнери корисні один одному, але все-таки кожен з них дбає лише про себе. Такі взаємовідносини між організмами двох видів, що характеризуються тривалим і тісним співжиттям, називають симбіозом.

Із часом виявилося, що не так-то просто знайти високорозвинену тварину або рослину, у тілі якої не жили б якісь симбіонти. Ми теж не виняток: усередині нас (переважно в кишечнику) живе безліч бактерій.

7. Значення бактерій у житті людини

З давніх-давен людина використовує здатність деяких бактерій спричиняти бродіння.

До цієї групи бактерій належать і молочнокислі бактерії. Ці бактерії зазвичай містяться в рослинному матеріалі, що розкладається, або в молочних продуктах, де вони виробляють молочну кислоту як основний кінцевий продукт обміну речовин. Ця риса історично стала причиною використання цих бактерій людиною для бродіння через те, що наявність кислоти запобігає росту інших, потенційно шкідливих бактерій.

Багато видів бактерій використовують у різних галузях промисловості для добування ацетону, етилового й бутилового спиртів, оцтової кислоти, ферментів, гормонів, вітамінів, антибіотиків, білково-вітамінних препаратів тощо.

Завдяки успіхам генної інженерії нині з’явилася можливість широко використовувати кишкову паличку для вироблення інсуліну. Без бактерій неможливі процеси дублення шкіри, , виготовлення шовку, каучуку, оброблення какао, кави, мочіння льону, квашення капусти, очищення води, вилужування металів тощо.

Деякі види бактерій проникають в організм людини й оселяються там, спричиняючи захворювання. Це — хвороботворні бактерії.

Проникнувши всередину тіла людини, хвороботворні бактерії живляться, швидко розмножуються й отруюють організм продуктами своєї життєдіяльності. Хвороботворні бактерії спричиняють тиф, холеру, дифтерію, правець, туберкульоз, сап, сибірку, бруцельоз та інші захворювання.

Значення бактерій у житті людини

Допомагають знищувати кровососних комах, шкідників сільського господарства

Спричиняють інфекційні захворювання людей, тварин і рослин

VІ. Узагальнення та систематизація знань

1. «Закінчи речення».

1. За формою розрізняють бактерії: кулясті, паличкоподібні, звивисті, вигнуті подібно до коми тощо.

2. За несприятливих умов клітини бактерій укриваються товстою оболонкою, утворюючи цисти.

3. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є паразитами.

4. Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів, є сапротрофами.

5. Основний спосіб розмноження бактерій — поділ клітини навпіл.

6. За типом дихання бактерії поділяються на аеробів та анаеробів.

7. За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми «Я знав – Я дізнався».

VІІІ. Домашнє завдання

§11, 12, 13. Зробити таблицю «Хвороботворні бактерії людини і тварин та захворювання».

Записати у словник слова: прокаріоти, бактерії, коки, бацили, вібріони, спірили, монотрихи, лофотрихи, перитрихи.

Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Бактерії – найменші одноклітинні організми
Слайд № 1

Бактерії – найменші одноклітинні організми

Слайд № 2

Бактерії – мікроскопічні, переважно одноклітинні, для яких характерна відсутність ядра, мітохондрій, пластид тощо. Прокаріоти – доядерні організми, які на відміну від еукарітот не мають типово сформованого ядра й ядерної мембрани.

Як ви вважаєте, де поширені бактерії?
Слайд № 3

Як ви вважаєте, де поширені бактерії?

Будова бактеріальної клітини
Слайд № 4

Будова бактеріальної клітини

Форми бактеріальної клітини
Слайд № 5

Форми бактеріальної клітини

Життєдіяльність бактерій За способом живлення Автотрофи Гетеротрофи Сапротрофи Паразити
Слайд № 6

Слайд № 7

Життєдіяльність бактерій За потребою в кисні Аероби (потребують для нормальної життєдіяльності вільний кисень) Анаероби (живуть у безкисневому середовищі)

Життєдіяльність бактерій Способи розмноження Поділ клітини навпіл Брунькуванням
Слайд № 8

Життєдіяльність бактерій Способи розмноження Поділ клітини навпіл Брунькуванням

Слайд № 9

Значення бактерій грунтоутворення виробництво харчових продуктів виробництво ліків очищення водойм бактерії гниття молочнокислі ціанобактерії (спіруліна) антибіотики, вітаміни бульбочкові бактерії викликають захворювання отруєння (ботулізм) «цвітіння води» (задуха риби) туберкульоз, тиф, скарлатина… бактерія гниття клосторидій ціанобактерії Позитивне: Негативне: Типи бактерій: Типи бактерій:

Слайд № 10

Роль бактерій у природі Спричиняють гниття загиблих рослин і тварин на землі та у воді; Переробляючи складні речовини, бактерії розкладають їх на прості речовини; Ґрунт звільняється від багатьох шкідливих продуктів і насичується поживними речовинами завдяки бактеріям; Бактерії у ґрунті на у водоймах слугують їжею дрібним тваринам.

Слайд № 11

Бактерії-симбіонти Принцип «Ти – мені, я – тобі» Значення бактерій у житті людини Здатність деяких бактерій до бродіння; Використання бактерій у промисловості; Хвороботворні бактерії.

Назвіть можливі шляхи потрапляння хвороботворних бактерій до організму людини. з водою; з повітрям; з продуктами харчування; через покриви тіла.
Слайд № 12

Слайд № 13

Слайд № 14

Узагальнення і систематизація знань Закінчи речення: 1. За формою розрізняють бактерії: … 2. За несприятливих умов клітини бактерій укриваються товстою оболонкою, утворюючи … 3. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є … 4. Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів, є … 5. Основний спосіб розмноження бактерій - … 6. За типом дихання бактерії поділяють на … 7. За способом живлення бактерії поділяють на …

Слайд № 15

Домашнє завдання: 1. §11, 12, 13, 14. 2. Зробити таблицю «Хвороботворні бактерії людей і тварин та захворювання» Перелік захворювань: туберкульоз, ботулізм, чума, правець, дифтерія, дизентерія, сибірка, холера, сифіліс, висипний тиф, скарлатина, сальмонельоз 3. Записати у словник визначення: бактерії, прокаріоти, коки, бацили, вібріони, спірили, монотрихи, лофотрихи, перитрихи. Захворювання Збудник Характеристика захворювання Способи передачі захворювання

Отримати код Поділитися

Роль бактерій у природі та житті людини

(Учні висловлюють свої припущення.)

1. Роль бактерій у природі

Значна кількість бактерій ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам.

2. Бактерії-симбіонти, їхнє значення для живих організмів

3. Значення бактерій у житті людини

Технологія «Мікрофон»

Назвіть можливі шляхи потрапляння хвороботворних бактерій до організму людини.

Очікувані відповіді учнів:

Хвороботворні бактерії

Паразити

Допомагають знищувати кровососних комах, шкідників сільського господарства

Спричиняють інфекційні захворювання людей, тварин і рослин

Курс:«Технологія розвитку критичного мислення у сучасному освітньому середовищі»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм