! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Б р е й н – р и н г екоерудитів «Царство тварин» для учнів 3 – 4 класів

Опис документу:
В сучасній початковій школі співіснують дві стратегії організації навчання – традиційна та інноваційна. Тому пропоную серію завдань для брейн–рингів, які можна використовувати щодня на уроках під час проведення інтерактивних вправ та в позаурочний час.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Б р е й н – р и н г екоерудитів «Царство тварин» для учнів 3 – 4 класів

Передмова

В сучасній початковій школі співіснують дві стратегії організації навчання – традиційна та інноваційна. Молодші школярі зі властивою їм конкретно - образною уявою, памяттю, здібністю до критичного, креативного та дивергентного мислення мають великі потенціальні можливості для розвитку пізнавальної активності, засвоєння навіть такого навчального матеріалу, який здається їм не під силу. Тільки творчий вчитель, використовуючи різного роду завдання для мозкового штурму, проводячи бліц – опитування(брейнстормінги), зможе сформувати в учнів систематизовані знання про природне довкілля, причинно – наслідкові зв’язки й залежності у навколишньому середовищі, розвинути вміння оволодівати засобами побудови власної пізнавальної діяльності, самостійно працювати з інформацією і робити науково обґрунтовані висновки. Таким чином вдасться здійснити екологізацію освіти,( адже відомо, що дитина ніколи не зашкодить тому, кого (чи що) любить), зробити крок до навчання за «Веселковою» технологією, яка базується на співпраці вчителя та учнів, спільному їх пізнанні світу. Пропоную серію завдань для брейн–рингів, які можна використовувати щодня на уроках під час проведення інтерактивних вправ та в позаурочний час.

  1. Тварини одного виду подібні?

Так.

  1. Тварини різних видів різняться чим?

-Будовою;

-формою тіла;

-розміром;

-покривом тіла;

-забарвленням тіла;

-місцем проживання;

-багатьма іншими ознаками або зовсім несхожі.

3. Тварини належать до живої природи і тому мають всі ознаки живих організмів. Які саме?

-Народжуються;

- дихають;

-живляться;

-ростуть;

-розмножуються;

-вмирають.

4. Окрім загальних ознак живих організмів, які ще особливі ознаки вони мають?

-Бігають;

-стрибають;

-повзають;

-літають;

-плавають.

5. Які відповідні органи в них є для виконання певних дій?

-Ноги;

-крила;

-плавці.

6. Навіщо переміщуються тварини?

- Щоб знайти корм;

- місце для розмноження;

- щоб урятуватися від ворогів.

7. Чим живляться тварини?

Тварини живляться рослинами або іншими тваринами.

8. На які основні групи поділяється царство тварин?

  • Комахи;

  • риби;

  • земноводні;

  • плазуни;

  • птахи;

  • звірі.

9. А які окремі групи тварин ти знаєш?

  • Черви - це безхребетні тварини з довгим, м’яким , в’юнким тілом.

  • Молюски - це безхребетні тварини. Ті, що мають черепашку – це равлики, а ті, що вкриті тільки тонкою мантією – це слимаки.

  • Раки - це покриті панцирем безхребетні тварини з великими клешнями біля голови і черевцем, схожим на хвіст.

  • Павуки - це членистоногі тварини, які мають 8 ніг, павутинні та отруйні залози, живляться переважно дрібними комахами, що потрапляють у павутиння, яке виконує роль пастки та житла.

10. Яка істотна ознака комах?

Вони мають 6 ніг.

11. Які тварини належать до комах?

  • Метелики;

  • жуки;

  • мурашки;

  • бабки;

  • джмелі;

  • коники.

12. Скільки очей у бджіл та джмелів? Двоє?

Ні, п’ятеро. Вони ще мають троє майже непомітних очей, які допомагають крилатим трудівникам орієнтуватися в просторі і в часі, завдяки їм бджоли і джмелі визначають період доби, коли їм повертатися до вуликів.

13. Чи всі бджоли гинуть після того, як вкусять людину чи тварину?

Ні, тільки робочі бджоли, в них жало із зазублинами, тому й застрягає у шкірі жертви.

14. Яку користь приносять бджоли?

Запилюють рослину під час цвітіння,а це збільшує врожай.

15. В Україні нектар яких рослин є джерелом для виготовлення меду?

Липи, акації, гречки, соняшника, конюшини, люцерни, а також квіти різних плодових дерев.

16. Скільки мурах може жити в одному мурашнику?

Близько 300 тисяч особин.

17. Який бік мурашника похиліший?

Південний, адже мурашки люблять сонце.

18. На які групи за своїми обовязками поділяються робочі мурашки?

На годувальниць, доглядальниць,воїнів та фуражирів.

19. Чому комах, йменованих в народі ласкавим словом «метелики», в науці називають лускокрилими?

Тому що вони мають дві пари великих широких крил, вкритих дрібними, ніжними лусочками.

20. Яка істотна ознака риб?

Тіло в них вкрите слизькою лускою.

21. Де живуть риби?

  • В океанах;

  • морях;

  • річках;

  • озерах;

  • ставках.

22. Яка вода в океанах та морях?

Солона.

23. Яка вода в ставках та річках?

Прісна.

24. Чим дихають риби?

Киснем, розчиненим у воді.

25. Чому риби сплять з відкритими очима?

В них повік немає.

26. Чи люблять риби яскраве світло?

Ні, вони можуть осліпнути від нього.

27. Яка риба не викидає ікру, а народжує живих мальків?

Меч- риба.

28.Чому деяких тварин називають земноводними?

Тому що вони частину свого життя проводять на суші ,а частину –у воді.

29. Яка істотна ознака земноводних?

Їхнє тіло вкрите м’якою, вологою шкірою. А якщо шкіра пересохне – тварина загине.

30. Земноводні довго можуть перебувати під водою?

Ні. Вони дихають киснем повітря.

31. Яких ти знаєш земноводних?

Жаби ,тритон карпатський.

32. Яких тварин називають плазунами?

Тих тварин, що на суші рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.

33. Яка істотна ознака плазунів?

Їхнє тіло вкрите сухими лусочками.

34. А що тобі відомо про черепах?

У черепах сухі лусочки зрослися й утворили міцний панцир. Їх вважають символом повільності й мудрості. Але у воді черепахи швидкі й спритні. Вони чудово плавають, пірнають й можуть довго залишатися під водою. А щодо розмноження, то черепаха задніми лапами викопує глекоподібну ямку, відкладає туди яйця і зверху утрамбовує грунт. Немовлята черепах мають жовтковий мішок, який живить малюків, адже самки про них зовсім не турбуються.

35. Яких ти знаєш плазунів?

Крокодил, черепаха, гадюка, ящірка, вуж ( неотруйна тварина), жовточеревий полоз – найкрупніша змія Європи, яка, кидаючись на людей, намагається нанести удар в обличчя.

36. Які місця для кладки яєць вибирає змія?

Під опалим листям, мохом, гноєм, щоб захистити яйця від пересихання.

37. Яка максимальна кількість може бути відкладених яєць в одному місці?

Відомий випадок, коли під старим корчем було знайдено 1300 яєць, але їх відкладали кілька самок.

38. Яка істотна ознака птахів?

Тіло вкрите пір’ям.

39. Чи багато у птахів пір’я? Який птах найопереніший?

Більше, ніж зірок на небі. Лебідь, у нього 25000 пір’їн, а в голуба лише 2600.

40. Яких ти знаєш перелітних птахів?

Граки, шпаки, ластівки, зозулі, солов’ї, зяблики, жайворонки, журавлі, дрозди, зяблики, іволги, вівчарики, вільшанки, горихвістки, юрки.

41. Яких ти знаєш зимуючих птахів?

Горобці, сороки, ворони, синички, дятли, сойки, снігурі.

  • 42. До якої групи тварин належить кажан? Обгрунтуй свою думку.

Кажан має крила і літає, але його тіло вкрите шерстю, тому він належить до звірів.

43. Якого птаха називають чемпіоном витривалості низьких температур?

Пінгвіна.

44. Які птахи здійснюють переліт вночі та орієнтуються за зорями?

Журавлі.

45. Печиво у вигляді якого птаха печуть 22 березня, коли святкують Сорок Святих?

У вигляді жайворонка.

46. Як називають вирій?

Царство вічного літа.

47. Які птахи найтриваліше використовують одне гніздо?

Лелеки, до 50 років.

48. Коли відлітають від нас останні чайки і качки?

Коли замерзають озера, ставки і річки.

49. Чи всі граки – вісники весни, відлітають від нас на зиму?

Не всі, частина граків залишається, їх можна зустріти у хащах, серед ворон.

50. Які пташки виводять пташенят у будь-яку пору року, навіть взимку?

Шишкарі. Вони вигодовують своїх малят сосновими та ялиновими шишками ( насінням).

51. Чим відрізняється гніздо сороки від гнізда ворони?

Вороняче – плоске, лотком, а сорочине –кругле з дашком.

52. Які птахи не в’ють собі гнізд, а виводять пташенят у ямці, в піску?

Чайки, кулики, які живуть на берегах річок.

53. Чи всі птахи виводять пташенят один раз на рік?

Не всі: щиглики, зяблики- двічі; горобці, вівсянки- тричі.

54. Чому пташенята зозулі не знають своєї матері?

Тому що зозуля підкидає свої яйця іншим птахам.

55. Де влітку найкраще спостерігати сліди птахів?

На болоті, на березі річок, озер, ставків усі залишають свої сліди.

56. Який птах дзьобом дерева саджає, сприяє природному лісовідновленню?

Сойка. Восени вона набирає в під’язиковий мішок жолуді, відлітає і закопує десь в лісі. А взимку знаходить лише частину запасів, а решта проростає навесні.

57. Скільки видів ластівок водиться в Україні?

Три види: міська, сільська і берегова.

58. Які птахи є супутниками моряків?

Чайки.

59. Які пернаті друзі карають винного за безлад птаха на смерть?

Журавлі.

60. Що птахам страшніше взимку: голод чи холод?

Голод.

61. Яка пташка краде їжу із комори білки?

Сойка.

62. Як зветься пташка-«ворожка», що рахує людям літа?

Зозуля.

63. Чи будують наші птахи гнізда в далеких країнах?

Ні.

64. Скільки птахів занесено до Червоної книги України?

67 птахів.

65. Яких птахів називають червоногрудими красенями?

Снігурів.

66. Яких птахів називають тупоголовими красенями?

Фазанів.

67. Яких птахів найбільше любить англійська королева?

Лебедів.

68. Якого потішного птаха називають строкатим базікою?

Папугу.

69. Які птахи часто зчиняють між собою бійки, але жити одне без одного не можуть?

Дрозди.

70. Коли святкують Міжнародний День птахів ?

1 квітня.

71. Коли святкують День довкілля ?

19 квітня.

72. Який перелітний, співочий, декоративний птах в неволі навчається говорити?

Шпак.

73. Як звуться красиві та корисні птахи з яскраво – червоними грудками, які навесні можуть заподіювати незначну шкоду, скльовуючи бруньки фруктових дерев?

Снігурі.

74. Гнізда якого птаха зрізують як сувенір?

Ремеза.

75. Який птах піднімається в небо найвище?

Орел.

76. Як зветься найменший лісовий птах, що дуже прикрашає зимовий пейзаж?

Корольок.

77. Яка пташка має звичку маскувати гніздо берестою?

Берестянка.

78. Який птах восени споживає різні ягоди, в тому числі й омели?

Омелюх.

79. Як звуться птахи, що не бояться морозу і мають космічну схожість з людьми?

Пінгвіни.

80. Яких птахів люди вважають символом туги за рідною домівкою?

Журавлів.

81. Зовнішній вигляд якого великого, стрункого птаха знайомий вам ще зі сторінок букваря?

Лелеки.

82. Як зветься пташка, що любить накапостити своїй сусідці?

Чапля.

83. Яка пташка взимку влаштовує комори в дуплах і заховує там до 1000 різних звірят?

Сова.

84. Якому птахові у місті Бостоні (США) споруджено пам’ятник за знищення комах?

Горобцеві.

85. Які пернаті друзі відправляються від нас у теплі краї пішки?

Кулики.

86. Який птах харчується волохатими гусеницями шовкопряду, яких всі інші бояться клювати?

Зозуля.

87. Назвіть птаха, який так полюблює ласувати шкідливими комахами, що навіть можна його зустріти на лісових пожежах?

Дятел.

88. Який птах допомагає синичкам розбивати шишки?

Дятел.

89. Як зветься птах, що полюбляє поїдати металеві предмети, а одного разу проковтнув аж 53 діаманти?

Страус.

90. Яких птахів під час потопу, що тривав 40 днів і ночей, Господь Бог наказав Ноєві взяти в свій ковчег?

Бог наказав взяти пари таких птахів: голубів, ластівок, пінгвінів, папуг, страусів і сов.

91. Який птах сповістив Ноя, що висохла земля?

Голуб, який тримав у дзьобику листочок із маслини.

92. Яка пташка завжди раніше за всіх помічає небезпеку і своєю тріскотнею повідомляє про неї не тільки птахів, а й увесь тваринний світ?

Сорока – білобока.

93. Як звуться птахи, що виводять своїх пташенят не весною, а в розпалі зими, коли лютують снігові бурани, мороз обпалює, як вогонь, адже сягає мінус 80 градусів, а вони, стоячи, тримають своє єдине яйце на лапах, прикріпивши зверху складкою шкіри до черева, адже покласти його нікуди – навколо сніг?

Імператорські пінгвіни.

94. Яка істотна ознака звірів?

Тіло вкрите шерстю і вигодовують своїх малят молоком.

95. Яких ти знаєш звірів?

Рись, лев, вовк, білка, заєць, ведмідь, лисиця.

96. А павук належить до класу комах?

Ні, оскільки має 8 ніг, а в комах лише 6.

97. За яким принципом тварин поділили на 3 групи?

За способом живлення.

98. За способом живлення, які групи тварин розрізняють?

Рослиноїдні, хижі та всеїдні.

99. Що таке ланцюг живлення?

Це кормовий зв’язок.

100. Який порядок ланок в ланцюзі живлення?

Рослина, рослиноїдна тварина, хижа тварина.

101. Наведи приклади ланцюгів живлення.

  • калина-----попелиця----сонечко

  • гілки верби----козуля----вовк

  • пшениця----миша----гадюка----орел

  • ліщина----білка----куниця

  • дуб----дикий кабан----вовк

  • дуб----сойка-----куниця

  • дуб----білка----куниця

  • яблуня----плодожерка---синиця---орел

  • конюшина----заєць білий----вовк

  • кульбаба----заєць білий----лисиця

  • осика-----заєць білий-----вовк

  • береза-----заєць білий----лисиця

  • яблуня----заєць сірий----вовк

  • клен----заєць сірий----лисиця

  • комар----жаба----їжак----лисиця

102. Які тварини розмножуються яйцями?

Комахи, птахи, плазуни.

103. Які тварини розмножуються ікрою?

Риби та земноводні.

104. Що є довкіллям тварин?

Сонце,повітря, грунт,вода, рослини, тварини і люди.

105. Перечисли ознаки, завдяки яким дикі тварини добувають корм?

Завдяки гострим зубам; доброму зорові, слухові та нюхові; довгому і гострому дзьобові; довгому липкому язику; міцним кігтям; довгій шиї.

106. Перечисли ознаки, завдяки яким дикі тварини можуть захиститися від ворогів?

Завдяки здатності швидко бігати, змінювати забарвлення в різні пори року, залишати частину хвоста, наявність голок, панцира, яскравого забарвлення.

107. Якого звіра вважають найбільшим в Україні?

Зубра, маса якого може перевищувати 1тонну, а висота сягати – 2-3 метри.

108. Де нині в Україні водяться зубри?

На Волині і в Карпатах.

109. Яка тварина найвища на Землі?

Жирафа, її ріст сягає майже 5 метрів.

110. Які види літаючих звірів, приваблені достатком їжі, пристосувалися селитися просто в житлах людей – горищах, димарах?

Деякі види кажанів.

111. Як називаються тварини, що постійно живуть по сусідству з людиною?

Синатропними.

112. Які тварини стали першими синатропами?

Сизий голуб, хатній та польовий горобець, хатня миша.

113. Яким тваринам люди настільки вдячні, що спорудили, навіть, пам’ятники?

  • У Парижі (Франція) – сенбернару, який врятував під час снігових заметів в горах Альпах 41 людину.

  • У Нью-Йорку (США) - вожаку упряжки Балту, який доставив під час епідемії у занесене снігом селище на Алясці протидифтерійну сироватку.

  • У Токіо – упряжці їздових собак, залишених експедицією на зимівлю в Антарктиці.

  • У Борго- Сан –Лоренцо (Італія) – собаці Вірному, який 14 років щовечора ходив на автобусну зупинку зустрічати свого господаря, який загинув під час війни.

  • У Каалі (Німеччина) – зайцям, які підказали колись переселенцям місце їх майбутнього поселення.

Література

Бойко В. Г. Скарби мудрості. – К.: Рад. школа, 1966. – 212 с.

Бубнов М., Бубнов Ю. У пташиному царстві. – К.: Веселка, 1986. – 36 с.

Бабовал Т. І., Вихрущ В. О. Природознавство. Цікавий світ навколо нас. Книга для читання. І частина. – Т.: Навчальна книга. Богдан, 1998. – 128с.

Воїнственський М. А. Птахи наших лісів. – К.: Урожай, 1993. – 174 с.

Герескевич С. Азбука природи України. Звірі та птахи. – К.: Школа, 2001. – 79 с.

Гончаренко І. В. Ілюстрована енциклопедія “Тваринний світ”. – Х.: Промінь, 2003. – 64 с.

Грігу Н. У царстві Зеленого Пана. – С.: Щедрик, 2001. – 61 с.

Дитяча енциклопедія “Я пізнаю світ”. – К.: Школа, 2000. – 210 с.

Захарова Н. І. Активізація пізнавальної діяльності третьокласників у процесі вивчення природознавства. // Поч. шк. – 1980. – № 1. – С. 33–38.

Знай, люби й охороняй природу. – Л., 1994.

Кашуба Л. І., Поліщук Н. А., Міліна Л. І. Стежками екологічних знань. Т.: Мальва – ОСО, 1997. – 126 с.

Клаутінг Д. Енциклопедія про все на світі. – К.: Махаон – Україна, 2005. – 255с.

Лисенко Н. В. Екологічне виховання дошкільників. – К.: Освіта, 1993. – 159с.

Марисова І. В., Талпош В. С. Птахи України. – К.: Вища школа, 1984. – 183 с.

Охріменко А. М., Шухова Е. В. – Хрестоматія із зоології. – К.: Рад. шк., 1988. – 272 с.

Прищепа К. С., Лук’яненко В. Г. Тематичний словник школяра. – К.: Гала, 1997. – 335 с.

Савченко О. Я. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів. – К.: Рад. шк. – 1982. – 124 с.

Стасюк – Лопатюк Т. А. Довкілля птахів. – Л.: Волинська обласна друкарня. – 2006.– 75 с.

Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі. – Т.: Мандрівець, 2009. – 312с.

Цеханська О. Ф., Стрєлков Д. Г. Україна. Живий світ. – Х.: Ранок, 2008. – 128 с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись