"Азовське море"

Природознавство

Для кого: 4 Клас

10.10.2018

2990

47

0

Опис документу:
Розширити знання учнів про Азовське море; формувати знання учнів про рослинний і тваринний світ Азовського моря; виховувати бережне ставлення до природи та охорони його багатств.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Херсонська гімназія № 3

Херсонської міської ради

Азовське море

Вчитель початкових класів

Щедра Л. Г.

Херсон – 2016

Тема: Азовське море

Мета: Розширити знання учнів про Азовське море; формувати знання учнів про рослинний і тваринний світ Азовського моря; виховувати бережне ставлення до природи та охорони його багатств.

Хід уроку

1. Організація класу

Діти! У нас сьогодні ніби свято.

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться.

І весело їм усміхніться.

Треба всім нам привітатись:

  • Добрий день!

Дружно, весело сказати

  • Добрий день!

Вліво - вправо повернемось.

Туди – сюди усміхнемось.

  • Добрий, добрий, добрий день!!!

Сядьте, дітки, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

2. Хвилинка спостереження

  • Діти, яка зараз пора року?

  • Назвати весняні місяці.

  • Надаємо слово нашому синоптику .

  Сьогодні п’ятниця, ….квітня. Небо ясне, температура повітря____ градусів

вище нуля за Цельсієм, напрям вітру___________. Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 4-го класу можуть сьогодні отримати гарні оцінки.

  • Відкрийте зошити, відмітимо сьогоднішню погоду.

  • Діти, які зміни відбулися за вашими власними спостереженнями?

  • А чи помітили ви зміни в заняттях  людей?

  • Слід відмітити, що сьогодні чудовий весняний день, теплом посміхається сонечко, у всіх гарний настрій і ми готові до роботи.

3. Перевірка домашнього завдання

- Покажіть на карті Чорне море і охарактеризуйте його.

- Які ріки впадають в Чорне море?

- Які рослини ростуть в морі?

- Які риби мешкають у водах Чорного моря?

- Хто знайшов відповідь на питання : « Чому це море має таку назву?»

4. Вивчення нового матеріалу

  • Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо подорожувати.

  • Діти, на якому виді транспорту може здійснитися подорож? (автомобіль, літак, потяг, човен, корабель). І саме сьогодні ми здійснимо подорож на кораблику.

  • І наш корабель вирушає по водоймі, а якій ви мені допоможете відгадати

Навкруги вода,

А з питвом біда. ( Море)

Немає на Землі людини, яка б не хотіла побувати на березі моря чи навіть вирушити в далеку морську навколосвітню подорож. Але не всі країни мають вихід до моря. Натомість наша Батьківщина – Україна – справжня морська держава. Її береги омиваються двома морями: Чорним та Азовським.

З Чорним морем ми познайомились на минулому уроці, то подумайте, яка тема сьогоднішнього уроку.

Так, ми сьогодні познайомимось з Азовським морем .

5.Розповідь вчителя з елементами бесіди та роботою з картою.

Характерні ознаки Азовського моря


Азовське, так само як і Чорне море, належить до середземноморського басейну Атлантичного океану. Через Керченську протоку (її довжина близько 41 км при ширині від 4 до 45 км) воно сполучається з Чорним морем. Особливістю Азовського моря є його відокремленість від Світового океану. Воно – найбільше внутрішнє серед всіх морів, які є на землі. Це – найвіддаленіший закапелок океану. Розташоване Азовське море на півдні України (Херсонська, Запорізька, Донецька області) та Росії. Його площа в 10 разів менша за площу Чорного моря і становить 39 тис. кв. км. А об’єм майже в 2000 разів менший за об’єм Чорного моря й дорівнює близько 300 куб.км. Найбільша його довжина 343 км, найбільша ширина 231 км. Найбільша глибина Азовського моря лише близько 14 м. З космосу море нагадує блюдце. Серед усіх морів на Землі меншим за Азовське є лише Мармурове (воно у 3 рази менше за Азовське). Азовське узбережжя – це лагідне море, чудові золоті піщані пляжі, сонячні безхмарні дні, тривалий купальний сезон, який розпочинається у квітні, а завершується у вересні, комфортна температура морської води, лікувальні грязі. Що ще краще може подарувати людям природа для оздоровлення та літнього відпочинку?

А ось про рослинний і тваринний світ Азовського моря нам розкажуть наші науковці

Виступ учнів

  Берегами рік і водойм, на косах Азовського моря багато водоплавної птахи - гусаків, качок, степових куликов, чибисов,краснозобих казарок,лебедей-шипунов, кроншнепів, чайок - черноголовок, чайок - реготух, крячек. У степових водоймах живуть болотна черепаха, озерна жаба, ставкова жаба, деякі молюски - котушка,прудовик,лужанка, раки і майже 30 видів риб. Тваринний світ Азовського моря налічує близько 80 видів риб. Найбільше значення мають лящ, судак, білуга, оселедець, тараня, хамса, велика камбала, бичок.

Морська малосольоність сприяє розміщенню в прибережних опріснених зонах основної флори Азовського моря і планктонних рослин.

 До них відносяться синьо-зелені водорості. Море багате мінеральними речовинами, які потрапляють в нього з інших річок. Це і обумовлює масовий розвиток флори Азовського моря великими темпами.

 У своїй масі водорості розвиваються в основному навесні в березні і квітні і осінню в жовтні і листопаді. Влітку флора Азовського моря представлена в основному перидиневими водоростями, які на відміну від діатомових водоростей, не дають таку велику біомасу. Розвиток отримують в основному ексувіелла, пророцентрум і гленодиніум. Часом прісноводі зони моря цвітуть, завдяки розмноженню синьо-зелених водоростей, які типові для Таганрозької затоки Азовського моря. До них відносяться такі водорості, як нодулярія і афанісоменон, мікроцистис і анабена.

Розвиток водоростей і бактерій забезпечує відмінну продукцію зоопланктону, що складається з прісноводих, солонуватоводних і інших морських видів.

Не дуже багата донна флора Азовського моря і тому, можна побачити лише незначну кількість видів бурих, червоних або зелених водоростей. Зате квіткові рослини рясно розростаються по морському дну. Це в основному 2 види морської трави - приморський рдесник і занікеллія. Така трава може утворювати цілі підводні луги

Фізкультхвилина

«На морі» 
   Хвилі бавляться та б'ються,                  Роблять хвильові рухи руками 
   Наче неслухи-хлоп'ята.                         перед собою, зліва направо і навпаки. 
   I стрибають, і сміються:                          

 Вітер їм лоскоче п'яти.                          Стрибають. 
   Вгору, вниз і знову вгору                      Руки вниз — вгору, очима 
   Підганяє дужий вітер.                           слідкують за рухами
   Розгойдав він ціле море —                   Розводять руки в сторони, 
   Як же хвилям не радіти!                        усміхаються.

6. Закріплення вивченого матеріалу

Ось до берега приплили.

Потомились? Є ще сили?

Зараз слід поміркувати,

Що дізнались – розказати.

Робота з підручником с.124-127

Відповіді на запитання с.124

Робота в зошиті

Робота з картою

Вправа «Юні географи»
Вчитель називає море. Учні відшукують його спочатку на маленьких картах на партах, а потім на великій карті на дошці.
7. Підсумок

— Що нового ви дізналися на уроці? 

8. Домашнє завдання

Вивчити тему «Азовське море»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.