• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • НУШ
  • Авторська розробка на тему «Розробити фрагменти уроків з використанням стратегій «РАФТ», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ».

Авторська розробка на тему «Розробити фрагменти уроків з використанням стратегій «РАФТ», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ».

Опис документу:
Сучасні діти повинні вміти користуватись інформацією. Прочитати, усвідомити, проаналізувати, синтезувати, зробити висновки – ось основні вміння і навички, які знадобляться в сучасному світі. Однією з інноваційних технологій, є технологія формування та розвитку критичного мислення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра початкової освіти

Авторська розробка

на тему «Розробити фрагменти уроків з використанням стратегій «РАФТ», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ».

Виконала:

Дорожко Галина Іванівна

вчитель початкової школи

Новенської ЗОШ І-ІІІ ст.

група № 12

Запоріжжя

2019

Вступ

Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері освіти та виховання, мета якої – формувати конкурентноздібну, творчу особистість, яка спроможна до самовизначення, до самореалізації та самовдосконалення.

Життя доводить, що в складних ситуаціях, в умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей і задумів, нових підходів, нових рішень).

Сучасні діти повинні вміти користуватись інформацією. Прочитати, усвідомити, проаналізувати, синтезувати, зробити висновки – ось основні вміння і навички, які знадобляться в сучасному світі. Однією з інноваційних технологій, є технологія формування та розвитку критичного мислення. В роботі розглянуто деякі стратегії розвитку критичного мислення, такі як «РАФТ», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ».

Мета роботи: теоретично обґрунтувати та експериментально довести ефективність розвитку критичного мислення учнів початкових класів( вміння приймати виважені рішення, бути гнучким, вміти адаптуватись у соціумі, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).

Завдання:

  • вивчити й описати теоретичні основи стратегій критичного мислення;

  • розкрити сутність методів, що сприяють формуванню критичного мислення;

  • розробити фрагменти уроків з використанням стратегій «РАФТ», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ»;

  • на прикладах перевірити ефективність методів.

Основна частина

Стратегія «РАФТ»

РАФТ (від англ. raft – пліт) – це стратегія розвитку критичного мислення для написання оригінальних текстів. Для аналізу можна взяти художній твір, наукову статтю з історії, медицини чи географії. Перш за все, потрібно намалювати таблицю на чотири стовпчики: Роль, Аудиторія, Форма і Тема. Головне завдання учнів — вибрати персонажа, вжитися в його роль і донести до аудиторії певне висловлювання від його імені.

РАФТ можна звести до короткої схеми:

хто → кому → у якій формі → що може сказати.

Приклад

Таблиця РАФТ (Роль, аудиторія, формат, тема)

(Етап рефлексія) Написати СМС привітання або вірш про Антарктиду від імені обраного персонажу.

Роль

Аудиторія

Формат

Тема

Полярники

Вчені-дослідники

Туристи

Пінгвіни

Наукові співробітники

Мешканці України

Учні гуртка

Твір-розповідь

Вірш

Повідомлення

Загадки

Лист у пляшці

Доповідь

Природа материка, клімат, умови проживання, природні ресурси, корисні копалини, прогнози і необхідність вивчення материка

Вірш

Я – пінгвін, я птах південний

Злий мороз звичний для мене.

Від холоду я не ховаюся

В крижаній воді купаюся.

Повідомлення

Пінгвіни сильно відрізняються від тих птахів, яких ми можемо побачити на вулиці. У них є крила, але вони не вміють літати і дуже смішно ходять, перевалюючись з боку на бік. Зате пінгвіни дуже швидко плавають і добре полюють. Харчуються пінгвіни рибою, яку ловлять в океані. Наловивши риби на собі обід, вони приносять їжу своїм пташенятам. Деякі види пінгвінів занесені в Червону книгу. У пінгвіна дуже незвичайна зовнішність. Тіло пінгвіна покрите чорним і білим щільним пір’ям, яке не дає пінгвіну замерзнути на суші і дозволяє швидко плавати у воді. Крила у пінгвінів занадто маленькі, тому пінгвіни не можуть літати як інші птахи. Зате ці крила допомагають їм швидко плавати і вдало полювати під водою. Де живуть пінгвіни? Майже всі пінгвіни люблять холодний клімат і живуть там, де їх оточують сніги і крижані води океанів. Батьківщиною пінгвінів є Антарктида, але деякі види цих птахів живуть і в більш теплих місцях. Пташенята, які з’являються у пінгвінів, перший час не плавають у воді, а чекають своїх батьків в гнізді.

Стратегія «Асоціативний кущ» допомагає учням відтворювати у пам'яті асоціації, що виникають у них від поняття, яке пропонує учитель.

Асоціація (з лат. associo — «з'єдную», «зв'язую») — поняття, що виникає при згадуванні іншого.

Вона використовується на початку теми, яка буде розглядатися у подальшому. «Асоціативний кущ» спонукає учнів думати вільно та відкрито стосовно певного предмета, образа, включаючи власні  почуття, емоції, ставлення. Отже, даний метод стимулює асоціативне мислення. 

Приклад.

(Етап створення навчальної ситуації). Учням пропонується заголовок до складання твору-мініатюри. До заголовка добирають предмети, які асоціюються з цією темою.

Бруньки Квіти Тепло

Зелень

Весна

Підсніжник Птахи Запах Дощик

До кожного слова додаємо ознаки і дії. Одержуємо опорну групу лексики, за якою будемо писати твір. Спочатку усно складаємо речення, переставляючи правильно слова. Після усного мовлення можна писати твір.

Іменники

Прикметники

(епітети)

Дієслова

(метафори)

бруньки

квіткові, листові

розпускаються

квіти

перші

зявляються

тепло

довгоочікуване

прийшло

зелень

яскрава

милує (око)

підсніжник

перший

виглядає

птахи

перелітні

повернулися

запах

свіжий

відчувати

дощик

теплий

прийшов

Діаграма Вена

Цю методику найкраще використовувати для порівняння двох понять або предметів. Порівняти – означає знайди риси подібні та відмінні. Її можна зобразити за допомогою схеми: два кола, що перетинаються між собою. Кожне коло означає окреме поняття, місце перетину — це спільні властивості обох понять.

За допомогою цієї діаграми можна порівнювати величини, явища природи, літературних героїв.

Приклад.

(етап актуалізації або рефлексії). Учням запропоновано знайти спільні і відмінні риси Царства Гриби та Рослини

Гриби Рослини

Висновки

Вміння критично мислити - найпотрібніша навичка майбутнього. Використовуючи ці стратегії на уроках у початкових класах можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формувати творчу особистість, яка виявляє бажання, є вмотивованою і здатна самостійно вчитися. Це допомагає учням аналізувати інформацію, доцільно використовувати набуті знання та обґрунтовувати свою думку. Учні добре засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Діти вчаться висувати власні припущення, ставити влучні запитання і розрізняти факти. Цінність цих стратегій в тому, що їх використання актуально не тільки під час навчально - виховного процесу, але й і в повсякденному житті.

Список використаних джерел

1.Каніщенко А.П. Лекційно-практичний курс з дисципліни «Технології вивчення галузі «Мова і література».- Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2015.- 160 с.

2. MON-EDERA-OSVITORIA: ST101 Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/courseware/1398b87899e34309879164345ffad9b9/510a88160afc481a889b17604ce3cfa5/

3. Центр сучасних методик викладання. Процедура РАФТ [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.dioo.ru/praktika/protsedura-raft.html

4.Путівник з розвитку критичного имслення в учнів початкової школи: методичний посібник для вчителів / автори укладачі: О. І. Пометун, І. М. Сущенко. – Київ, 2017 – 96 с.

5.Стратегія розвитку критичного мислення «РАФТ»http://nus.org.ua/teacher/ukrayinska-mova-strategiya-rozvytku krytychnogo- myslennya-raft/

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.