+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

авторська робота на тему «Використанням прийомів маніпуляції з предметами»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Розробити фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами.

Мета компетентнісний підхід до уроків з математики; вмотивоване введення наскрізних вмінь в урок;впровадження нових освітніх технологій, зокрема: БЛОКИ ДЬЕНЕША ТА МЕТОДИКА КЮЇЗЕНЕРА; створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини; особливо, сприяти розвитку дитячої творчості, розвитку фантазії і уяви, пізнавальної активності, дрібної моторики, наочно - дієвого мислення, уваги, просторового орієнтування, сприйняття, комбінаторних і конструкторських здібностей.

Кожен урок математики має нести в собі позитивний заряд, повинен бути насичений красою, любов`ю і радістю.

МЕТА І ГОЛОВНІ КОМПОНЕНТИ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

1.Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей,

потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.

2.Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.

3.Наскрізний процес виховання, який формує цінності.

4.Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і

батьками.

Математика – це міжнародна мова. Навіть не володіючи мовою, майже все є зрозумілим. Математика є царицею всіх наук.

За своїм змістом ця підготовка до засвоєння математичних знань є важливою для формування логічного мислення. Дітей необхідно вчити не тільки обчислювати і вимірювати, а й міркувати.

Використання блоків Дьенеша та паличок Кюїзенера намагаюсь показати у своїй роботі.

За допомогою лічильних паличок Кюїзенера діти в усьому світі з задоволенням розвивають дрібну моторику, тренують пам'ять, пізнають основи геометрії, порівнюють величини, форму, обсяг і колір. Комплект складається з паличок різного розміру і кольору, завдяки яким діти швидко запам'ятовують склад чисел і пізнають основу математичних дій. Класичний набір Кюїзенера складається з 241 лічильної палички, які сортують строго за схемою.

Логічні блоки Дьенеша - абстрактно-дидактичний засіб, який використовується вже понад 30 років. Це набір фігур, що відрізняються одна від одної кольором, формою, розміром, товщиною. Ці властивості можна варіювати, однак найчастіше на практиці використовуються три кольори: червоний, жовтий, синій; чотири форми: коло, квадрат, трикутник, прямокутник; по дві характеристики величини: великий і маленький та товщини: тонкий і товстий.

У даному комплекті 48 блоків. Можна обмежитися і меншим числом блоків: взяти менше кольорів, форм або виключити відмінність по товщині.

Кожна фігура характеризується чотирма властивостями: кольором, формою, розміром і товщиною. У наборі немає двох фігур, однакових за всіма властивостями.

Танграм – старовинна східна головоломка. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.

Танграм – старовинна східна головоломка. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.

Танграм – надзвичайна гра-головоломка. Так, поєднавши відповідним чином всього 7 фігурок-танів, можна скласти практично будь-яку фігуру (так можна скласти будь-яку літеру абетки, тварин, цифри, силуети людей та ін.).

Принцип гри: Необхідно всередину білого контура вмістити всі 7 фігур таким чином, щоб вони не накладалися одна на одну.

Приклад завдання з гри «Танграм-мешканці морів»

Можна створити інші танграми, у кожному з яких пропонується скласти по 5 фігурок:

Така гра може стати надзвичайно захопливим заняттям як для школярів, так і для дорослих, адже вона розвиває логічне та креативне мислення.

Математика дається легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. Звичайно, що цю уяву потрібно розвивати. І один із шляхів, якими активно рухаються у садочках та початкових школах Фінляндії та Канади – маніпуляція з предметами! Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!

Адже, математика:

  • закладає основи розвитку раціонального і системного мислення;

  • розвиває здатність швидко аналізувати, робити висновки і приймати рішення;

  • покращує та тренує пам'ять;

  • навчає грамотно і чітко формулювати думки, планувати;

  • упорядковувати інформацію;

  • утримувати в голові складні концепції;

  • вибудовувати логічні взаємозв'язки та інше.

На уроках з математики діти працюють з числами, підбирають кількість до числа, ознайомлюються зі складом числа, виконують вправи на розподіл цілого на частини, вивчають геметричні фігури та тіла та інше. А ще грають в спеціальні математичні ігри, складають та декламують математичні віршики і розгадують загадки.

В зоні математики (Мантесорі - це одна із зон середовища) діти шляхом практичних маніпуляцій з предметами вчаться математиці, засвоюють поняття "число", "кількість", "цифра", "десяткова система", "арифметичні дії" та інше. За допомогою спеціальних матеріалів діти мають можливість навчитися рахувати до 100 і більше, розуміти суть десяткової системи, оперувати поняттями «одиниця», «десяток», «сотня», «тисяча», писати цифри і записувати числа, розбирати склад числа, виконувати арифметичні дії, познайомитися з процесом множення та ділення, а також вивчати властивості геометричних фігур та тіл, орієнтуватися в просторі тачасі.

Під час вивчення теми «Одиниці вартості»дітям цікаво рахувати гроші.Тому ми повинні знати, що вартість предметів, які використовуємо в завданнях, має бути реальною!

Можна роздрукувати і заламінувати грошові одиниці та використати їх для розв’язування задач.Вони з цікавістю, маніпулюючи виготовленими купюрами і монетами, розв язують завдання . Доцільно провести гру «Магазин».

Для теми “Час. Одиниці часу” можна використати настінні та наручні годинниками зі стрілками , а пізніше ще й електронні годинники.Можна виготовити з дітьми годинник,щоб кожен сам своїми руками приклеїв потрібну цифру на циферблаті.

До теми «Міри довжини»можна використати такі завдання : виміряти крокамидовжину шкільного коридора, відстань від класу до шкільної їдальні, довжину стежини до спортивного комплексу і тд.При поверненні до класу потрібно виміряти середню довжину кроку, щоб виразити в інших мірах одиницьдовжини.

Геоборд (математичний планшет) – це багатофункціональна геометрична дошка для конструювання плоских зображень.

ЛЕГО – одна з найвідоміших і поширених нині педагогічних систем, широко використовує моделі реального світу та(предметно-ігрове середовище навчання і розвитку дитини).

Перспективність застосування ЛЕГО - технології обумовлюється її високими освітніми можливостями: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням у різних ігрових і навчальних осередках.

Основним видом діяльності школярів є гра. Робота з конструктором ЛЕГО дозволяє молодшим школярам у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості.

Фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами.

Тема : Геометричні фігури. Лічба придметів.

Мета : формувати уявлення про геометричні фігури у просторі.

Дидактичні задачі. Активізувати уявлення про геометричні фігури та уміння орієнтуватися у просторі, шляхом виконання найпростіших завдань, орієнтирами яких є команди «Ліворуч», «Праворуч»; визначати в оточуючому середовищі предмети, що мають форму різних геометричних фігур. Класифікувати геометричні фігури на просторові та плоскі; актуалізувати уявлення та поняття про плоскі фігури, що обмежують просторові фігури. Формувати уміння рахувати і називати предмети та геометричні фігури.

Розвивальна задача: розвивати образне та логічне мислення учнів.

Обладнання : набір геометричних фігур, предметні та сюжетні малюнки до теми, мультфільм( Геометричні фігури), геборд, палички Кюїзенера.

Хід уроку

  1. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності на уроці.

  2. Актуалізація знань учнів і способів дії.

  1. Бесіда про мету вивчення предмета Математика.

  • У нашому класі є багато предметів, схожих за формою один на один. Ще здавна люди помітили цю особливість і вирішили називати схожі за формою предмети геометричні фігури. А вивчає їх наука, що має назву – математика. Без неї не може обійтися жодна людина. Вона нам потрібна повсюди : в побуті, вдома, на роботі. Як ви думаєте, чи нам потрібно порахувати в магазині, вдома. Наведіть приклади.

  1. Знайомство з учнями лісової школи. Розгляд підручника.

  • Що намальовано на обкладинці?

  • Які геометричні фігури намальовані справа, а які зліва?

Під час вивчення математики на будуть допомагати учні незвичайної школи – лісової (показую малюнки їжачка, білочки, ведмедика, зайця. )Вони багато чого нам розкажуть, а ще приготують цікаві завдання для розв’язування.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Лічба предметів. Поняття предмет і фігура.

(За допомогою чисел людина може порахувати всі предмети). А що є предметами на вашу думку?

  • Серед різних предметів, що є у класі перед вами, існують ще фігури. Хто упізнав якусь із них?

  • Загадки (Просигналізуйте відповідь картками з відповідними фігурами)

  • Три у мене сторони, міцно з’єднані вони

А між ними три кути, хто я? (Трикутник).

  • Ось загадка непроста : не має жодного кута!

Фігура я геометрична, така кругленька симпатична!(Круг)

  • Чотири в мене сторони, усі однакові вони

Всі четверо кутів прямі, ім’я моє назвіть самі (Квадрат)

  • Чотири маю сторони, не всі однакові вони

Прямих кутів чотири маю, як мене звати, не згадаю!(Прямокутник)

  1. Перегляд мультфільму «Геометричні фігури» .

  2. Відтворення названих фігур за допомогою паличок КЮЇЗЕНЕРА.

  3. Робота з лічильним матеріалом.

  • Покладіть на парту три кружечки, потім два квадратики. Скільки всього вийшло? Яких фігур більше? Викладіть усі фігури, порахуйте їх. Скільки всього фігур?

Гра «Хатка»

(Показую малюнок із зображенням будинку і читаю віршовані рядки)

У гайочку біля річки

Будемо гуляти

І хатинку – веселинку

Будем будувати.

  • Про що говориться у віршику? (відповіді дітей)

  • Роздивіться малюнок. Скажіть, на які геометричні фігури ми можемо розкласти це зображення?(діти: квадрат, прямокутник, трикутник, коло).

  • Чи належить будинок до природи?(Ні, бо створений людиною)

  • А що це за геометрична фігура?(круг).

  • Поговоримо про круг. На який образ можна перетворити його або який предмет він нагадує?(діти : сонях, печиво, кавун, сонце, обруч, монета)

  1. Практична робота з геометричним матеріалом

(У кожного на парті є набір геометричних фігур)

Завдання : знайти фігури, які використали для створення будиночка. (діти знаходять і викладають)

  1. Робота з підручником.

  • Полічити кружечки, потім – палички.

  • Полічити намистинки, визначити кількість намистинок кожного кольору.

  • Порахувати олівці, палички.

  • Порівняти великі і малі кружечки.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з карткою «Шкільні речі»

(Малюнки : портфель, ручка, пензлик, олівці та ін.)

Завдання : розфарбуй ті речі, що береш до школи. Які геометричні фігури вони нагадують?

  1. Робота з карткою «Геометричні фігури»

  • Яких фігур більше? Яких менше? Порівняйте.

3. Робота з математичним планшетом (Гебордом)

Завдання : за допомогою різнокольорових резинок сконструювати плоскі зображення геометричних фігур, згаданих у переглянутому мультфільмі. А саме, трикутник, квадрат, круг, прямокутник.

V. Рефлексія навчально – пізнавальної діяльності учнів.

  • З якими геометричними фігурами ми мали справу? Які фігури трапились вперше?

  • Про які відомі вам геометричні фігури ми сьогодні не згадали?

  • Яка робота на уроці вас зацікавила?

  • Які завдання для вас були незвичними?

Цікаві завдання на уроках математики з використання маніпуляції з предметами.

Дидактичні ігри та вправи

Такий формат гри зручний тим, що не потребує використання мультимедійних пристроїв. Для того, щоб реалізувати один із запропонованих варіантів, вам знадобляться лише роздруківки з тематичними малюнками.

Вправа «Розпізнай фігури»

Принцип виконання: Запропонуйте учням розглянути малюнки та визначити, де і які геометричні фігури на ньому зображено.

Обладнання: Роздрукований малюнок.

Час виконання: 5 хв.

Приклад роздруківки для вправи «Розпізнай фігури» з ресурсу Pinterest

Вправа-казка «Майструємо геометричні фігури»

Принцип виконання: Вчитель читає казку, а учні мають змоделювати відповідні геометричні фігури, про які йде мова, використовуючи рахункові палички (сірники) та мотузочки.

Матеріали: Набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки).

Час виконання: 10 хвилин.

Казка про братів

Жили-були два брати –Трикутник і Квадрат. Старший, був дуже добрим і життєрадісним, а ось молодший – незадоволеним і заздрісним (Запитайте у школярів, якої геометричної форми був старший брат, а якої – молодший).

Якось Трикутник каже старшому братові: «Ти такий великий, повніший та ширший за мене, в тебе більше сторін і кутів, в мене лише 3, а в тебе цілих 4 кути!». Старший брат лише знизав плечима: «Я таким народився!».

Настала ніч, і Трикутник вирішив позлодійкувати та повідрізати братові всі кути зі словами: «Ну що ж, спати лягав ти квадратом, а прокинешся без кутів!» (Вчитель уточнює у дітей, яку фігуру думав утворити таким чином Трикутник з квадрата?А діти мають викласти коло за допомогою паличок та мотузки).

Але на ранок молодший брат стояв без слів. Отакої! Тепер у брата вісім новеньких кутів! (учні складають восьмикутник, показують всі геометричні фігури та пояснюють, чим вони відрізняються одна від одної).

Гра  «Подорож містом Геометричних Фігур»

Хід гри: Вчитель пропонує відправитись в уявну подорож до міста Геометричних Фігур, в якому діти познайомляться з машканцями та виконають кілька завдань (за основу взятий матеріал вчителя-дефектолога Фільченкової Лариси Іванівни).

Обладнання: Малюнки (місто фігур та казкова стежина), набори різнокольорових паперових фігурок (попередньо роздруковані та вирізані вчителем).

Час виконання: 15 хв.

1. «Чарівна стежина»

Учитель пропонує відправитись до міста Геометричних Фігур. Однак, щоб туди потрапити, треба знайти відповідну стежку із фігур певної форми. З яких фігур вона викладена? (трикутники). Учитель пропонує назвати їх колір українською та англійською мовами (зелений, green).

Стежка до міста Геометричних фігур

2. «Подорожуймо містом»

Ось і місто Геометричних Фігур. На чому тут можна подорожувати? (корабель, вантажний автомобіль, легковий автомобіль, потяг).

Учитель пропонує визначити, з яких геометричних фігур складається кожен вид транспорту, порахувати їх і назвати кольори українською та англійською мовами.

3. Жителі міста Геометричних Фігур

Учитель пропонує уважно поглянути на малюнок міста Геометричних ФІгур та знайти зображених там місцевих жителів, які зображено (пташку, кота, ведмедя). З яких геометричних фігур їх утворено? Якого вони кольору?

Запропонуйте школярам, використовуючи шаблони завчасно підготовлених геометричних фігур, створити казкових чоловічків, які б залюбки стали жителями уявного міста Геометричних Фігур.

Приклади чоловічків, яких можуть створити учні, використовуючи підготовлені геометричні фігури

Онлайн-ігри для вивчення геометричних фігур

З онлайн-іграми, як правило, переважна більшість школярів добре знайома вже до вступу в перший клас. Цей формат пізнання навколишнього світу надзвичайно подобається дітям. До того ж він може бути корисним інструментом, який варто використовувати для досягнення навчальних цілей!  Гра «Впізнай фігуру»

Принцип гри: Кожна гра складається з трьох етапів: власне демонстрації геометричної фігури; завдання, в якому потрібно на малюнку знайти всі фігури відповідної форми, та завдання, в якому необхідно знайти всі предмети, які мають подібну форму до певної геометричної фігури.

Завдання з гри «Впізнай фігуру», в якому необхідно позначити «пташкою» всі прямокутники

Добірка включає 6 простих і водночас цікавих для першачків онлайн-ігор:

Гра «Порахуй кути»

Принцип гри: На дисплеї окремо демонструються геометричні фігури (загалом 10). Учню необхідно порахувати, скільки кутів має кожна фігура, та обрати відповідний варіант серед запропонованих варіантів відповідей.

Приклад завдання з гри «Порахуй кути»

Перейти до гри можна, натиснувши сюди.

Методика Дьенеша та палички Кюїзенера цікаві тим, що грати і продуктивно займатися з ними зможуть діти різного віку, тому у європейських сім’ях такі палички давно стали лідерами серед розвиваючих іграшок.

Математичний розвиток дитини зводиться до того, щоб не тільки навчити учня рахувати, вимірювати і вирішувати арифметичні завдання, а е ще й розвиток здатності бачити, відкривати в навколишньому світі властивості, відносини, залежності, вміння «конструювати», оперувати зі знаками, словами.

Особлива роль при цьому відводиться нестандартним дидактичним засобам. Нетрадиційний підхід дозволяє розкрити нові можливості цих засобів.

Розвиток словесно-логічного мислення у дітей проходить як мінімум два етапи. На першому з них дитина засвоює значення слів, що відносяться до предметів і дій, навчається користуватися ними при вирішенні завдань, а на другому етапі їм пізнається система понять, що позначають відносини, і засвоюються правила логіки міркувань.

Діти шкільного віку відрізняють справжні слова, наявні в мові, від придуманих, штучно створених слів. Діти, яким менше 7 років, зазвичай вважають, що у слова є тільки одне значення, і не бачать нічого смішного в жартах, заснованих на грі слів.

Засвоєнню досить складних математичних знань, формуванню інтересу до них допомагає гра - одне з найпривабливіших для дітей занять.

У запропонованій роботі показано, як блоки Дьенеша та палички Кюїзенера можна використовувати в процесі розвитку логіко - математичних уявлень через ігрову діяльність.

Список використаних джерел

1. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей»

2. Куліш І. М. Застосування дидактичних ігор у навчальному процесі // Нові технології навчання: Наук.-метод. зб. / Ред. кол.: В.Д. Зайчук (головний редактор), О.Я. Савченко, М.Ф. Дмитриченко та ін. – К.: НМЦ ВО, 2002, Вип.. 33. – с. 174 – 175.

3. Матюшко І.С., Федотова Н.М. Математичні ігри в початкових класах: М35 Навчально-методичний посібник. – Чернігів: Чернігівській ЦНТЕІ, 2004. – 184 с.

4. Саюк В. Ігрові методи та їх дидактичне значення//Рідна школа.-2001. - №4. – с.18.

5. Позднякова В.В. «Розвиток логіко-математичної компетентності дітей . Пізнавально-ігрові комплекси». – Харків: Вид. група «Основа», 2011.

6. Палова Є.Н. «Дидактичні ігри» – Вороніж: ЧП Лакоценін С.С., 2007.

7. Комарова Л.Д. «Як працювати з паличками Кюїзенера. Ігри та вправи з навчання дітей математики 5-7 років». – Москва: Вид. ГНОМ і Д, 2008.

19

Опис документу:
авторська розробка на тему «Використанням прийомів маніпуляції з предметами» може бути використана на уроках з математики та інших уроках з метою засвоєння отриманих знань лічби предметів,їх порівняння за довжиною і величиною.Є додатки у вигляді кольорових малюнків.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн