Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство і лицарська відвага головного героя

Українська література

Для кого: 7 Клас

14.01.2020

1527

8

0

Опис документу:
Один урок із вивчення творчості Андрія Чайковського «За сестрою». Детально розглядається характеристика Павлуся Судака(тест),виразне читання найцікавіших, на думку учнів, епізодів твору, бесіда за питаннями, закріплення вивченого матеріалу (виконання тестових завдань).
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок № 18

Тема уроку. Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство і лицарська відвага головного героя

Мета уроку: охарактеризувати образ головного героя твору Павлуся Судака; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, враження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родини.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет А. Чайковського, дидактичний матеріал (тестові завдання).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Основний зміст уроку

1.Характеристика образу Павлуся

1.1. Орієнтовний план до образу

1)Павлусь — представник славного козацького роду Судаків.

2)Портрет і зовнішність п’ятнадцятирічного юнака.

3)Вольові якості: а) цілеспрямованість і наполегливість; б) мужність і витримка; в) незламність і твердість; г) готовність на самопожертву; д) велика сила волі; е) ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва.

4)Розум і кмітливість: а) володіння зброєю; б) застосування знань, отриманих від діда Андрія і козаків.

5)Почуттєві риси: а) справедливість; б) вірність; в) сердечність і доброта; г) гордість; д) кмітливість і винахідливість; е) любов до сестри, родини, рідного краю; є) вміння реально оцінювати ситуацію.

6)Павлусь — відважний лицар і герой.

1.2. Цитатна характеристика

Робота з підручником (вибіркове читання)

2. Робота над змістом

2.1. Виразне читання найцікавіших, на думку учнів, епізодів твору

2.2. Бесіда за питаннями

  • Як повів себе хлопець, перебуваючи серед челяді Сулеймана? Про що він дізнався від невільника-українця? («Тут б’ють хоч і нема за що». «Поки добіжиш до Перекопу, то п’ять разів зловлять. А коли зловлять, то або повісять, або в неволю до турків продадуть. А все випарять так, що душа вилазить»)

  • Через що виникло непорозуміння між Мустафою і Павлусем? («Павлусь навчився говорити з татарами прямо і відверто. Та це не подобалося Мустафі»)

  • Якою була служба хлопця на посаді конюха? («Павлуся примусили доїти кобил, робити каймак (сир) та кумис. Не було йому спочинку від світанку до ночі»)

  • Яким чином Павлусь готувався до втечі? («Він став обкрадати конюхів. В одного вкрав ножа, в другого — сумку та харчі, у третього — вуздечку»)

  • Чого прагнув Павлусь-втікач? («Або втечу і вернуся сюди з козаками й усі ті шатра поперевертаю, або мене зловлять і повісять. Довше так жити не можу, а бідної Ганни, мабуть, не відшукаю, пасучи табуни або вислужуючи татаринові у дворці»)

  • До яких хитрощів вдався Павло, коли його затримав татарин? («Мене послав пан по знахаря. В степу знахар живе...»)

  • Чим пояснити рішення хлопця повернутися до Мустафи? («Я знаю, що в татар менше карають, коли бранець сам вернеться з доброї волі»)

  • Як зреагував Мустафа на звістку про втечу Павла? («...Він розіслав гінців і назначив кару сто нагаїв дротяних на спину. А коли від цього не здохне, то продати його першому стрічному татаринові»)

  • Що перешкодило покаранню Павлуся за втечу? (Мулла: «Цього невільника забираю зараз до його милості Девлет-гірея Ібрагіма. Відтепер він (Павлусь) під моєю рукою»)

  • Чому радів Павлусь під час подорожі до Бахчисарая? («...Що уникнув суворої кари і тепер почував себе зовсім безпечним. Цю щасливу нагоду хотів він використати на те, щоб відшукати і визволити сестру»)

  • Чому хвилювався хан, коли відправив послів з багатим викупом до лубенського полковника для звільнення свого сина Мустафи? («Він боявся харцизяк або татар-поганців. Ті певно не вшанують нічого, а, пронюхавши у них гроші, поріжуть усіх, пограбують так, що ніхто і не дізнається, де ділися»)

  • Що запропонував хан Павлусю взамін на волю? («Коли хочете, оставайтесь з нами. Прийміть нашу віру, я вас за своїх дітей прийму»)

  • В чому виявилася хитрість Павла? («Нічого не бажаємо, лиш волі. Пусти нас... нам тут добре, та за Україною нам сумно. Хочемо своїх бачити»)

  • Чому Павлусь попросив Девлет-гірея викупить з неволі Остапа Швидкого?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Виконання тестових завдань

1.Чому татарську зиму Павлусь сприймав із здивуванням? Бо вона була:

а) морозяною і вітряною; б) дощовою і туманною;

в) переважно теплою.

2.Про яке народне свято згадує Павлусь під час перебування у Девлет-гірея?

а) Вербну неділю; б) Святого Миколая; в) Різдво.

3.Протягом якого терміну посланці татарського хана розшукували його сина?

а) До місяця; б) більше місяця;в) півмісяця.

4.Для татарських посланців небезпечними були:

а) козаки; б) турки; в) харцизяки.

5.Очікуючи посланців, Девлет-гірей розставив гінців від самого:

а) Бахчисарая; б) Перекопу;

в) Царгорода.

6.Кого з героїв твору стосується думка Павлуся: «Яке мені діло до нього! Добре, що живі; тепер хай і зараз здохне за ту кривду, яку нам заподіяв...»:

а) Харциза Карого; б) Мустафу-агу;в) Девлет-гірея.

7.Намагаючись швидше повернутися додому, Павло розмірковував стосовно того, що небезпечно це робити взимку, бо:

а) серед степу багато вовків;б) могли підстрелити татари;

в) не мав теплого одягу.

8.Девлет-гірей поводився з хлопцем, як із:

а) вельмишановним гостем; б) сином;в) давно знайомим другом.

9.Чого попросили брат з сестрою у татарського хана за свою правдиву розповідь про Мустафу-агу?

а) Багато грошей; б) красивих коней; в) волі.

10.Чому Павло вимушений був застосовувати хитрість перед ханом про те, що саме Ганнуся обізнана, як склалася доля Мустафи-аги в козацькому полоні?

а) Бо боявся за своє життя; б) щоб він допоміг розшукати сестру;

в)хотів більше часу перебувати у хана і насолоджуватися його прийомом.

11.Що відповів Девлет-гірей на прохання Павлуся посприяти визволенню Остапа Швидкого у Сулеймана-ефенді?

а)«Ні, я цього не буду робити, бо твій земляк — ворог мого народу»;

б) «Добре в тебе серце, хлопче! Цей невільник вернеться з тобою на Україну»;

в) «Слід подумати над цією справою. Я вагаюся».

12.Остап Швидкий для Павлуся — ...

а) земляк;б) названий брат; в) рідний дядько.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання

Складіть усний міні-твір: а) «Павло Судак — оборонець рідної землі».

б) «Павлусь і Ганна вдома».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.