Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Відомий представник живопису Нідерландів - Ян ван Ейк (“Мадонна канцлера Ролена”) Підготувала Дембінська Ілона 3-ДО(1)
Ян ван Ейк (бл. 1385 або 1390—1441, Брюгге) — фламандський художник раннього Відродження, майстер портрету, автор понад 100 композицій на релігійні сюжети, один з перших художників, що освоїли техніку живопису олійними фарбами.
Точна дата народження Яна ван Ейка невідома. Народився в Північних Нідерландах в місті Маасейк поблизу Маастрихту в герцогстві Лімбург. Навчався у старшого брата Губерта, з яким працював до 1426 року. Почав свою діяльність в Гаазі при дворі нідерландських графів.
- У 1422-1425 роках був живописцем графа Яна Баварського, графа Голландії, Зеландії та Генегау (Ено). - З 1425 року жив у місті Лілль та був надвірним художником герцога Бургундського Філіпа III Доброго, який цінував його як митця і щедро оплачував його роботи. - У 1427—1428 роках у складі герцогського посольства Ян ван Ейк відвідав Іспанію, а потім і Португалію. - У 1427 році побував у Турне, де був з пошаною прийнятий місцевої гільдією художників. - Працював в Ліллі та Генті, в 1431 році придбав будинок у Брюгге й прожив там до самої смерті.
Творчість Ван Ейка вважають винахідником олійних фарб, хоча насправді він лише їх удосконалив. Але саме після нього оліяна фарба здобула загальне визнання,а олійна техніка стала традиційною для Нідерландів; в XV столітті ця техніка прийшла до Німеччини і до Франції, а звідти — до Італії. Найвідоміший твір ван Ейка — Гентський вівтар, створений, можливо, спільно з братом Губертом. Ян ван Ейк виконав його на замовлення багатого Гентського бюргера Йодока Вейдта для його родинної капели в 1422—1432 роках. Це грандіозний багатоярусний полиптих з 26 картин, на яких зображено 258 людських фігур.
Серед шедеврів Яна ван Ейка «Мадонна канцлера Ролена», а також портрет купця, представника банкірського дому Медічі, Джованні Арнольфіні з дружиною — так званий «Портрет подружжя Арнольфині», що зберігається в Національній галереї в Лондоні. Мав декілька учнів, серед них — Петрус Крістус.
Мадонна канцлера ролена
Картина «Мадонна канцлера Ролена» або Отенский вівтар була створена Яном ван Ейком в 1435 році за замовленням Ніколаса Ролена, канцлера герцогства Бургундія. Він замовив цю роботу для своєї парафіяльної церкви Нотр-Дам-дю-Шатель в Отені.
Ось як описує цю картину Й. Гейзінга у книзі "Осінь середньовіччя": «Старанну пунктуальність, з якої виконані тканини одягу, мармур колон і плиток, блиск шибок, молитовник канцлера Ролена, у будь-якого іншого художника, крім Яна ван Ейка, ми вважали б допитливим школярством. Є навіть одна деталь, де надмірність подробиць і справді служить перешкодою: декор кутастих капітелей, де немов би мимохідь зображені вигнання з раю, жертвопринесення Каїна і Авеля, вихід з Ноєвого ковчега і гріх Хама»
Як все в середні століття, картина сповнена символів. Обгороджений маленький сад символізує втрачений рай і Діву Марію. Підбір кольорів в ньому не випадковий. Ні у кого навіть не виникне сумнівів, що в саду Марії повинна зростати біла лілія – символ Благовіщення, невинності, дівочої чистоти тіла і душі. Ще один неодмінний квітка - це троянда. Розою називають Пресвяту Діву Марію у багатьох латинських гімнах: "rosa, rosa speciosa, rosa coeli, rosa mistica" (троянда, красива троянда, роза небес, троянда таємнича). В саду Марії цвітуть і квіти - троянди без шипів, тому є символом порятунку. По саду неспішно гуляють прекрасні павичі - символ безсмертя, і скачуть сороки, ототожнюючи суєтність світу.
Біля парапету стоять двоє чоловіків, про щось розмовляють. Припускають, що чоловік у червоному тюрбані - сам художник, Ян ван Ейк.
Але ця робота - не просто релігійний образ. Це портрет дуже впливової людини. З дивовижною чіткістю ми бачимо перед собою обличчя немолодого вже чоловіка з настороженим поглядом з-під насуплених брів, одягненого у важку парчу і хутра. Його зачіска відповідає моді того часу - волосся збриті на потилиці і над вухами, і рівномірно зачесане вниз.
Ян ван Ейк був одним з найбільших геніїв, чия творчість, сповнена величезною духовною силою і глибиною ідей, стала джерелом, цілющим для розвитку мистецтва Нідерландів та інших країн Європи.
Дякую за увагу !!!
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»