Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Алгоритм в язання туристських вузлів

Туризм

Для кого: 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, Дорослі

17.03.2020

1070

32

0

Опис документу:
У навчально-методичному посібнику подані рекомендації щодо вивчення теми «Туристські вузли». Призначено для вчителів фізичної культури, керівників гуртків, відповідальних за туристсько-краєзнавчу роботу, а також вихованців спортивно-туристських об’єднань позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

.

на уроках фізичної культури

у 5-9 класах

Навчально - методичний посібник

2017

Автор:

Гонголь Оксана Василівна - вчитель фізичної культури та основ здоров’я Великоолександрівського НВК.

Рецензенти:

Саврій Анатолій Анатолійович - методист районного відділу

освіти.

Атаманюк Любов Олексіївна - директор Великоолександрівського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів – дошкільного навчального закладу».

Гонголь О.В.

Туристські вузли (Пішохідний туризм). Початковий рівень. Навчально-методичний посібник. – Віньківці, 2017. – 52 ст.

У навчально-методичному посібнику подані рекомендації щодо вивчення теми «Туристські вузли».

Призначено для вчителів фізичної культури, керівників гуртків, відповідальних за туристсько-краєзнавчу роботу, а також вихованців спортивно-туристських об’єднань позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів.

© О.В. Гонголь, 2017

© Віньківці, 2017

ЗМІСТ

  1. Передмова ………………………………………………… 4

  2. Основні туристичні вузли………………………………… 5

  3. Основні терміни та поняття……………………………… 7

  4. Алгоритми в’язання туристичних вузлів……………… 11

  5. Вузли для зв’язування мотузок………………………… 11

  6. Вузли для зв’язування вірьовок однакового діаметру… 12

    1. Прямий вузол………………………………………12

    2. Ткацький вузол…………………………………… 14

    3. Вузол грепвайн…………………………………… 16

    4. Зустрічний вузол…………………………………18

    5. Зустрічна вісімка…………………………………20

  7. Вузли для вірьовок різного діаметру……………………21

7.6. Академічний вузол……………………………….…22

7.7. Брам-шкотовий вузол……………………………. 23

8. Провідники……………………………………………….... 25

8.8. Провідник-вісімка…………………………………...…25

8.9. Серединний провідник………………………………... 26

8.10. Подвійний провідник………………………………..... 28

9. Вузли для кріплення мотузок до опори…………………….30

9.11. Булінь……………………………………………..….. 30

9.12. Удавка………………………………………….……....33

9.13. Стремено…………………………………………....….34

9.14. Провідник одним кінцем……………………………... 36

9.15. Штик………………………………………………..… 37

10. Схоплюючі вузли………………………………….……... 39

10.16. Схоплюючий вузол………………………………..... 39

10.17. Австрійський схоплюючий……………………...... 41

10.18. Вузол Бахмана……………………………………... 42

11. Вузли для організації страховки…………………………... 43

11.19. Вузло УІАА………………………………….…....... 43

11.20. Гарда…………………………………………........... 45

12. Висновки………………………………………………....... 47

13. Література………………………………………………..... 49

ПЕРЕДМОВА

У походах мотузка є незміною річчю, але носити з собою пару метрів мотузки – ще не значить вміти нею користуватися. У данім посібнику мова піде про те, як правильно в'язати самі практичні і прості вузли, які допоможуть у вирішенні більшості завдань, що виникають під час змагань з «Пішохідного туризму», та під час піших походів.

У теперішній час людству відомо понад 2 тисячі вузлів. Тільки їхній опис мав би займати багатотомне видання. Тому подана нижче робота, звичайно, не претендує на всебічний розгляд та повне висвітлення питань використання всіх відомих вузлів. Вона містить описи лише тих вузлів, які на думку автора, вважаються найбільш надійними та можуть стати у пригоді у більшості похідних та побутових ситуацій.

Сучасні вузли, які застосовують у спортивному туризмі походять саме з морських вузлів. Зав’язування вузлів застосовують в альпінізмі, гірському і водному туризмі, спелеотуризмі та інших видах. Крім того, це є спортивно-туристським елементом прикладних видів змагань зі спортивно-туристської техніки. Окремі з них будуть наведені в даному методичному посібнику.

Вважаю, що цей методичний посібник буде корисним для керівників гуртків туристсько-спортивного напряму, секцій спортивного туризму, вчителів фізичної культури, а також і для самих вихованців, оскільки використані у посібнику малюнки дозволять їм самостійно опанувати в’язку того чи іншого вузла крок за кроком.

На даний час у світі існують сотні різноманітних вузлів, також є значна кількість їх модифікацій для одного чи іншого застосування. За великий період часу люди навчилися одні вузли в'язати різними способами, котрі полегшують сам процес в’язання.

У своїй роботі керівники гуртків використовують «Правила зі спортивного туризму» та «Настанови з проведення змагань з пішохідного туризму» .

Перелік основних туристських вузлів поданий у Настановах, розділі № 6 «Умови проходження етапів», де описаний етап № 20 «В’язання вузлів».

Настанови регламентують, що в залежності від Умов змагань вузли можуть в'язатись як командою, так і окремими учасниками. Вузли мають бути розправленими, затягнутими, не бути перекрученими.

В залежності від того, з якою метою застосовується той чи інший вузол, є такий поділ вузлів на 6 груп:

1)Вузли для зв’язування вірьовок різного діаметру:

  • Прямий (2 контрольних вузли)

  • Ткацький (2 контрольних вузли)

  • Грепвайн

  • Зустрічний

  • Зустрічна вісімка

2)Вузли для зв’язування вірьовок різного діаметру:

  • Академічний (2 контрольних вузли)

  • Брамшкотовий (2 контрольних вузли)

3) Провідники:

  • Провідник – вісімка

  • Серединний провідник

  • Подвійний провідник

4) Вузли для кріплення вірьовки до опори:

  • Булінь (1 контрольний вузол)

  • Удавка (1 контрольний вузол),

  • Стременно (1 контрольний вузол)

  • Провідник одним кінцем (1 контрольний вузол)

  • Штик (1 контрольний вузол)

5) Схоплюючі вузли:

  • Схоплюючий

  • Австрійскій схоплюючий

  • Схоплюючий Бахмана

6)Вузли для організації страховки:

  • УІАА,

  • Гарда.

Правильна в’язка деяких вузлів передбачає обов’язкову наявність одного чи двох контрольних вузлів. Відповідно до Настанов «контрольний вузол – це вузол (звичайний чи напівгрепвайн), котрий в’яжеться навколо вірьовки». Так звані «повітряні» контрольні вузли не допускаються. Крім того, довжина короткого кінця вірьовки, який виходить із вузла (у т.ч. й контрольного), має бути не меншою 5 см.

Вузол – спосіб з'єднування і захисту лінійних матеріалів за допомогою їх зв'язування чи переплетення. Вузол може зав'язуватися різними видами матеріалів: мотузками, ременями, струнами, дротами таким чином, що вони з'єднуються між собою, або з предметом-вантажем.

У свою чергу, існують такі вузли, котрі при великому навантаженні повільно розв'язуються, або рухаються, а інші ж затягуються так, що розв'язати їх не можливо.

Протягом часу користування на практиці тим чи іншим вузлом, виникали певні вимоги, котрим мав відповідати вузол, для безпечного його використання, а саме:

  • Вузол має відповідати своєму призначенню;

  • Простота в користуванні (легкість його в’язки);

  • Вузол не повинен розв’язуватись при великому або при перемінному навантаженні.

  • При незмінному навантаженні вузол не повинен рухатись.

Вузли можна класифікувати за різними критеріями:

  • за надійністю;

  • за об'ємом;

  • за складністю розв'язування;

  • за використанням компонентів мотузки;

  • за матеріалом мотузки;

  • за практичним застосуванням.

Основні компоненти вузла можна показати схематично ось так:

Ходовий (рухомий) кінець – це кінець мотузки, котрий насамперед використовується для в’язання вузла. Саме ним починається в’язка вузла. Корінний кінець – це кінець мотузки, що закріплений, і не може використовуватись для в’язки вузла, він є протилежним ходовому кінцю.

Основна мотузка - діаметром 10 і більше мм сертифіковані динамічні та статичні мотузки. Використовується для нижньої та верхньої командної страховки (в т.ч. з використанням вузла УІАА); як спускова («дюльферна») мотузка; спуска (підйому) потерпілого; статична мотузка використовується для навісних переправ, перил, маятника.

Найважливішими характеристиками мотузки є:

  • Діаметр

  • Довжина

  • Розривна міцність.

Допоміжна мотузка – в якості супроводжуючої може використовуватися або основна мотузка або мотузка 6-8 мм та яка має розривне навантаження не менше 500 кг.

Термін служби мотузки - термін зберігання + термін використання. Термін зберігання: для динамічних мотузок термін зберігання при нормальних умовах – до 5 років до першого використання без впливу на характеристики мотузки та термін використання. Для статичної вітчизняної мотузки термін зберігання при нормальних умовах зберігання до 2 років. Термін використання: для динамічних мотузок:

  • інтенсивне використання кожен день – 1 рік;

  • сезонне використання середньої інтенсивності кожен тиждень – 5 років;

  • нечасте використання середньої інтенсивності – 7 років;

  • крайнє нечасте використання – 10 років.

Потрібно пам’ятати, що правильне застосування вузлів гарантує вашу безпеку у проходженні тих чи інших етапів.

При в’язанні вузлів пам’ятайте, що кожен вузол зменшує міцність мотузки на 25 – 30%.

Це потрібно враховувати при в’язці вузла, на який має впливати велике навантаження.

В’язання вузлів – це вміння, яке ніколи не стане зайвим. Для того щоб мати певні навички в цій справі, потрібно перечитати велику кількість літератури та багато практикуватися. Кожен турист повинен знати, як правильно зав’язати мотузку, щоб вона могла винести натяг і під наростаючою важкістю не розв’язатися.

Для подолання перешкод, організації бівуаку кожного туриста потрібно знати, як в’яжеться та де використовується той чи інший вузол.

Вузли для зв'язування мотузок

Потреба в цих вузлах виникає, коли є необхідність доточити коротку мотузку, зав'язати петлю навколо опори, зв'язати два кінці мотузки, щоб не заважали. Майже всі вузли для того, щоб не розв'язувалися мотузки не, застосовуються разом з контрольними вузлами, які в'яжуть по обидва боки від основного. Згідно з Настановаами контрольні вузли треба в'язати не далі як 5 см від основного вузла, вільний кінець мотузки не повинен бути коротшим 5 см.

Вузли для зв’язування вірьовок

однакового діаметру

1.ПРЯМИЙ ВУЗОЛ *

Алгоритм зав’язування вузла:

  1. кінці мотузок обносять один круг іншого (переплітають) та згинають у зустрічному напрямку;

  2. перевіряють, який ходовий кінець виходить із переплетіння зверху і кладуть його зверху на інший ходовий кінець;

  3. ходові кінці переплітаються у зворотному, ніж перше переплетіння, напрямку.

Прямий вузол може бути зав’язаний і іншим, ніж описано вище, способом. Один трос складається в петлю – огон, а ходовий кінець іншого проводять крізь цю петлю, огинають її один раз та виводять назад крізь петлю.

Рис. 1.1 Рис. 1.2

Рис. 1.3 Рис. 1.4

Рис. 1.5 Рис. 1.6

Рис. 1.7 Рис. 1.8

Рис. 1.9

У правильно зав’язаному прямому вузлі ходові кінці попарно паралельні відповідним корінним частинам мотузок. Через цю особливість цей вузол і отримав назву.

Один із найпростіших та найвідоміших морських вузлів. Саме його у стародавньому світі називали вузлом Геракла (Геркулеса).

Прямий вузол призначений для зв’язування мотузок однакового діаметру. Якщо ним зв’язувати мотузки різного діаметру, або прикласти зусилля між корінною частиною мотузки і відповідним ходовим кінцем прямий вузол переходить у напів-схоплюючий. Тому для розв’язування прямого вузла інколи рекомендують сильно потягти за ходовий та корінний кінець однієї з мотузок та отримати напів-схоплюючий вузол, який розв’язати значно легше

Переваги: Вузол легко в’яжеться.

Недоліки: При навантаженням сильно затягується, на мокрих, та обмерзлих мотузках присутній фактор сповзання. Дозволяється використовувати тільки з контрольними вузлами

2.ТКАЦЬКИЙ ВУЗОЛ *

Алгоритм зав’язування вузла:

  1. мотузки, які необхідно зв’язати складаються зустрічно паралельно одна одній своїми ходовими кінцями;

  2. першим ходовим кінцем складається петля (шлаг) круг іншої мотузки, крізь який пропускається ходовий кінець (з боку своєї корінної частини);

  3. другим ходовим кінцем складається шлаг круг іншої мотузки, крізь який пропускається ходовий кінець (з боку своєї корінної частини).

Можна сказати інакше: кожним ходовим кінцем зав’язується простий вузол навкруги корінної частини іншої мотузки. Вузол затягується за корінні частини обох мотузок.

Цей вузол може псувати мотузку при затягуванні, його важко розв’язувати після зняття навантаження. Ткацьким вузлом рекомендується з’єднувати тонкі шнури у випадках, коли надалі не виникне потреба в їхньому роз’єднанні.

Рис. 2.1 Рис. 2.2

Рис. 2.3 Рис. 2.4


Рис. 2.5

Переваги: в'яжеться дуже швидко та не потребує особливих зусиль

Недоліки: сильно затягується при навантаженні мотузок і потребує багато часу для розв'язання. Тому для мотузок, які підлягають великому навантаженню його використовувати недоцільно.

3.ВУЗОЛ ГРЕПВАЙН

Алгоритм зав’язування вузла:

1) мотузки, які треба зв’язати складаються своїми ходовими кінцями назустріч одна одній та паралельно;

2) першим ходовим кінцем круг іншої мотузки складають два шлаги, крізь які (з боку свого корінного кінця) пропускають ходовий кінець;

3) другим ходовим кінцем складають два шлаги круг іншої мотузки, крізь які (з боку свого корінного кінця) пропускають ходовий кінець.

Рис. 3.1 Рис. 3.2

Рис. 3.3 Рис. 3.4

Рис. 3.5 Рис. 3.6

Рис. 3.7 Рис. 3.8

Рис. 3.9 Рис. 3.10

Рис. 3.11 Рис. 3.12

Рис. 3.13 Рис. 3.14

Завдяки властивостям останнього грепвайн менше псує мотузку при затягуванні ніж ткацький, але його ще складніше розв’язувати. Цей вузол не потребує контрольних вузлів.

Переваги: Надійний, та зручний вузол. Застосовується для в’язання петель та відтяжок. Використовується без контрольних вузлів.

Недоліки: Під навантаженням сильно затягується.

4.ЗУСТРІЧНИЙ ВУЗОЛ

Алгоритм зав’язування вузла:

  1. на кінці однієї мотузки зав’язується простий вузол (ходовим кінцем складається шлаг, крізь який з боку корінного кінця пропускається ходовий кінець);

  2. ходовим кінцем іншої мотузки проходять цей вузол назустріч, повністю повторивши його «малюнок» .

Рис. 4.1 Рис. 4.2

Рис. 4.3 Рис. 4.4

Рис. 4.5 Рис. 4.6

Рис. 4.7 Рис. 4.8

Своїм призначенням та властивостями повністю відповідає ткацькому вузлу. Але якщо частини мотузок у вузлі будуть перехрещуватись, переплітатись, не будуть паралельні, то вузол стане ще менш надійним – буде сильніше псувати мотузку та гірше розв’язуватись.

Цей вузол рекомендується для зв’язування стрічок, наприклад, парашутних строп. У туристів вважається, що зустрічний вузол не може «ковзати» по мотузці, тому часто допускається його зав’язування без контрольних вузлів.

Переваги: швидко в’яжеться, не рухається, не потребує в’язання контрольного вузла.

Недоліки: при великому або різкому навантаженні розв’язати вузол дуже важко.

5. ЗУСТРІЧНА ВІСІМКА

Алгоритм зав’язування вузла:

Спосіб в'язки аналогічний зустрічному вузлу.

Надійний вузол для зв’язування мотузок однакового та різного діаметру, витримує постійні та змінні значні навантаження. Із-за великого тертя вузол дуже надійний і не вимагає контрольних вузлів, може застосовуватися на плоских стрічках (при цьому його потрібно акуратно розправляти). Довжина коротких кінців мотузок, які 29 виходять з вузла, не менше 10 см. Вузол знижує міцність мотузки на 53%.

Рис. 5.1 Рис. 5.2

Рис. 5.3 Рис. 5.4

Рис. 5.5 Рис. 5.6

Рис. 5.7

Переваги: швидкий на в’язання, надійний, не рухається, не потребує в’язання контрольного вузла.

Недоліки: при великому або різкому навантаженні розв’язати вузол дуже тяжко.

Вузли для зв’язування вірьовок

різного діаметру:

В умовах походу виникає необхідність перекинути мотузку через перешкоду – річку, прірву, глибокий яр тощо. Звичайно, це зробити легше допоміжною мотузкою, а потім, прив'язавши до неї основну, організовувати переправу. Для зв'язування мотузок різної товщини, як вже вказувалося, застосовуються вузли брамшкотовий та академічний. Ці вузли надійні, добре тримають мотузки і легко розв'язуються. При їх в'язанні петля формується із товстішої мотузки і обв'язується тоншою, правильно формуючи малюнок вузла.

6.АКАДЕМІЧНИЙ ВУЗОЛ *

Алгоритм зав’язування вузла:

1) більш товсту мотузку складають у незамкнену петлю – огон;

2) ходовий кінець тонкішої мотузки проводять крізь огон;

3) ходовим кінцем двічі закручують тонку мотузку круг товстішого огону

4) ходовий кінець пропускають назад крізь огон товстої мотузки.

Зав’язувати академічний можна і іншим способом: ходові кінці мотузок переплітаються, товстіша мотузка складається у зворотному напрямку, а тонкий ходовий кінець обертає огон товстої мотузки та проходить в її петлю. Цей спосіб дозволяє зав’язувати академічний вузол в натяг.

Рис. 6.1 Рис. 6.2

Рис. 6.3 Рис. 6.4

Рис. 6.5

Переваги: простий у зав’язуванні.

Недоліки: може «попливти» при нерівномірному навантаженні.

7. БРАМ-ШКОТОВИЙ ВУЗОЛ *

Алгоритм зав’язування вузла:

1) кінець товстої мотузки складається у незамкнену петлю – огон;

2) ходовий кінець тонкої мотузки пропускається крізь огон та огинає його;

3) ходовий кінець тонкої мотузки вставляється між петлею товстої мотузки та частиною ходового кінця тонкої мотузки;

4) ходовий кінець тонкої мотузки другий раз огинає товсту петлю та вдруге вставляється між петлею товстої мотузки та частиною тонкої мотузки.

Рис. 7.1 Рис. 7.2

Рис. 7.3 Рис. 7.4

Рис. 7.5 Рис. 7.6

Рис. 7.7

Переваги: Надійний вузол, добре тримає мотузки, легко розв’язується навіть після великого навантаження.

Недоліки: Обов’язковість в’язання контрольного вузла.

Провідники

8.ПРОВІДНИК-ВІСІМКА

Алгоритм зав’язування вузла:

1) кінець мотузки складається в робочу петлю;

2 )робоча петля складається подвійним шлагом;

3) робоча петля обноситься навкруги корінної частини мотузки та огинає її;

4) робоча петля вставляється у подвійний шлаг з боку протилежного корінній частині.

У туристичній практиці провідник-вісімка використовується дуже широко. Можна сказати, що це найулюбленіший вузол туристів. Загалом, там де можливе використання провідника, туристи надають перевагу провіднику-вісімці. Тож здебільшого, блокування систем та страхування здійснюється з використанням останнього вузла.

Цей вузол використовується для зав’язування мотузки на опорах – якорях. Для закріплення мотузки навкруги опори він може бути зав’язаний, як і провідник, одним кінцем. Для цього на деякій відстані від кінця мотузки зав’язується вісімка, ходовий кінець обводиться огоном навколо опори, а далі вставляється у вісімку та повністю повторює її малюнок, як це робилося у зустрічній вісімці.

Рис. 8.1 Рис. 8.2

Рис. 8.3 Рис. 8.4

Рис. 8.5

Переваги: легко в’яжеться, не потребує контрольного вузла, навіть при великих навантаженнях досить легко розв’язується.

Недоліки: неправильно зав’язаний вузол сильно затягується.

9.СЕРЕДИННИЙ ПРОВІДНИК

Алгоритм зав’язування вузла:

1) по середині мотузки складається робоча петля;

2) робоча петля перекручується так, щоб отримати два перехрещування мотузок на ній;

3) робоча петля згинається, проводиться між корінними частинами мотузки та вставляється між двома перехрещуваннями мотузок;

4) вузол затягується спочатку за петлю, а по тому – за корінні частини мотузки .

Цей вузол надійно держить та відносно легко розв’язується. Він не потребує контрольних вузлів. Його можна використовувати під час проходження дистанцій у зв’язках – трійках. З його допомогою також легко виготовити, так звану, пожежну мотузку, яку використовують для підйому по вертикалі. Та хоча серединний провідник відноситься до обов’язкових для вивчення (за правилами проведення змагань) туристських вузлів, на практиці його часто замінюють провідником-вісімкою.

Рис. 9.1 Рис. 9.2

Рис. 9.3 Рис. 9.4

Рис. 9.5 Рис. 9.6

Рис. 9.7 Рис. 9.8

Переваги: в’яжеться як на кінці мотузки, так і посередині; під навантаженням не затягується.

Недоліки: важко запам’ятовується, потребує практики в’язання.

10.ПОДВІЙНИЙ ПРОВІДНИК

Алгоритм зав’язування вузла:

1) кінець мотузки складається в робочу петлю;

2) робоча петля складається подвійним шлагом

3) крізь шлаг (з боку корінної частини) пропускається її центральна частина – подвійна петля (так, ніби петлею зав’язується «несправжній вузол»);

4) вільну руку пропускають крізь залишену частину робочої петлі і беруть нею подвійну петлю;

5) залишену частину робочої петлі скидають за вузол і затягують його за подвійну петлю.

Подвійний провідник має ті ж самі вади, що і провідник. Тому, по-перше, треба пам’ятати, що перехрещування мотузок у вузлі значно погіршує його якості. А по-друге, що подвійний провідник потребує контрольного вузла, аби не «ковзати» по мотузці, хоча на змаганнях з туризму інколи допускається використання подвійного провідника без контрольного вузла. Цей вузол також важко розв’язується після зняття навантаження чи намоканні. У туристській практиці він використовується для відокремлення двох гілок подвійної мотузки або для закріплення гілок подвійної мотузки, зокрема у петлі прусика.

Рис. 10.1 Рис. 10.2

Рис. 10.3 Рис. 10.4

Рис. 10.5 Рис. 10.6

Рис. 10.7 Рис. 10.8

Рис. 10.9

Переваги: утворює подвійну петлю, що збільшує її міцність на розрив; не повзе.

Недоліки: під навантаженням сильно затягується, довго в’яжеться.

Вузли для кріплення мотузок до опори

11.БУЛІНЬ

Це справді «король вузлів». Простий та надійний вузол. Булінь має такі ж самі переваги, як і шкотовий, і дотепер шанується. Про популярність цього вузла свідчить і той факт, що у різних довідниках можна знайти десяток різних способів зав’язування буліня. Розглянемо деякі з них.

Алгоритм зав’язування вузла:

1) на деякій відстані від кінця мотузки складається петля – шлаг;

2) ходовий кінець вставляється в петлю з боку корінної частини та огинає основну мотузку;

3)ходовий кінець повертається назад крізь шлаг.

Це, так би мовити, перший, класичний спосіб зав’язування вузла булінь.

Другий спосіб. На деякій відстані від кінця мотузки зав’язується «несправжній простий» вузол, в якому «бантик» робиться корінною частиною мотузки. Ходовий кінець вставляється в петлю «бантика» та згинається в зворотному напрямку. Після цього «бантик» витягується за корінну частину мотузки, а петлі вузла перекидаються на ходовий кінець. Знову булінь зав’язаний.

Рис. 11.1 Рис. 11.2

Рис. 11.3 Рис. 11.4

Рис. 11.5 Рис. 11.6

Рис. 11.7 Рис. 11.8

Рис. 11.9 Рис. 11.10

Рис. 11.11

Переваги: вузол зав’язується та розв’язується дуже просто навіть після великого навантаження.

Недоліки: іноді «повзе» при перемінних навантаженнях.

12.УДАВКА

Алгоритм зав’язування вузла:

1) Ходовим кінцем обводиться опора;

2) Ходовим кінцем обводиться корінна частина мотузки (робиться огон);

3) ходовий кінець 3 – 5 разів переплітається з частиною мотузки, яка виконувала огон.

Удавка завжди легко розв’язується після зняття навантаження чи намокання. Вона відноситься до дуже надійних вузлів: якщо зроблено 5 переплетінь, удавка не потребує контрольного вузла. Але, не зважаючи на свої переваги, у практиці використання під час туристських змагань в останні роки все більше використовується напів-удавка.

Рис. 12.1 Рис. 12.2

Рис. 12.3 Рис. 12.4

Рис. 12.5 Рис. 12.6

Переваги: швидко і легко в’яжеться.

Недоліки: обов’язково потребує в’язання контрольного вузла.

13. СТРЕМЕНО

Алгоритм зав’язування вузла:

1) скласти робочу петлю;

2) середину петлі взяти двома руками та вивернути петлі мотузки на пів оберту в одному напрямку (наприклад, за ходом годинникової стрілки);

3) завести отримані петлі одна за іншу так, аби середина робочої петлі розташовувалась між ними.

Цей вузол – подвійна петля – дуже легко розв’язується. Більше того, якщо його не закріпити на опорі (нозі) він легко «розпадається». А ще, стремено потребує контрольного вузла. У туристській справі часто поступають таким чином : спочатку зав’язують провідник, який буде грати роль подвійного контрольного вузла, а вже з петлі провідника в’яжуть стремено.

Рис. 13.1 Рис. 13.2

Рис. 13.3 Рис. 13.4

Рис. 13.5 Рис. 13.6

Переваги: швидко і легко в’яжеться, .

Недоліки: обов’язково потребує в’язання контрольного вузла.

14. ПРОВІДНИК ОДНИМ КІНЦЕМ

Алгоритм зав’язування вузла:

1) на деякій відстані від кінця мотузки зав’язується простий вузол;

2) ходовий кінець обводиться круг опори (робиться огон);

3) далі вставляється назад у простий вузол та повторює його «малюнок» так, як це робилося при зав’язуванні зустрічного вузла.

Провідник має всі вади притаманні простому вузлу. Тому він обов’язково потребує наявності контрольного вузла. Якщо частини робочої петлі у вузлі будуть перехрещуватись, переплітатись, не будуть паралельні, то вузол стане ще менш надійним – буде сильніше псувати мотузку та гірше розв’язуватись.

Рис. 14.1 Рис. 14.2

Рис. 14.3 Рис. 14.4

Переваги: відносно швидко в’яжеться.

Недоліки: не дуже надійний, сильно затягується при навантаженнях, а тому іноді важко його розв’язати.

15. ШТИК

Алгоритм зав’язування вузла:

1) Опора обводиться кінцем мотузки;

2) Ходовим кінцем обводять корінну частину мотузки та пропускають його крізь петлю між корінною та ходовою частинами мотузки;

3) повторюють обведення корінної частини та проведення ходового кінця в таку ж саму петлю (в тих же напрямках, що і перший раз).

Незважаючи на свою простоту та легкість зав’язування, штик добре тримається на опорі та легко розв’язується не тільки після зняття навантаження чи намоканні, а також і під навантаженням. У туризмі, виходячи з норм техніки безпеки, рекомендується або блокувати штик контрольним вузлом, або зав’язувати петлі штика п’ять разів.

Якщо в поданому вузлі зав’язати лише одну петлю, то отримуємо напів-штик. Саме тому не бажано блокувати інші вузли напів-штиком замість контрольного.

Штик має ще одну перевагу: він може бути зав’язаним в натяг. Ця особливість вузла робить його популярним у туризмі. Зокрема, найбільше для умов натягування перильних мотузок підходять такі його різновиди, як штик зі шлагом та штик із огоном. Штик зі шлагом відрізняється тим, що до зав’язування вузла мотузка двічі обноситься навколо опори (робиться шлаг навколо опори . А штик із огоном – тим, що після огинання опори, ходовий кінець огинає корінну частину мотузки (робить огон) та повертає навколо опори у зворотному напрямку. Якщо при закріпленні перильної мотузки лишається довгий ходовий кінець, вузол штик можна зав’язувати петлею.

Рис. 15.1 Рис. 15.2

Рис. 15.3 Рис. 15.4

Рис. 15.5 Рис. 15.6

Рис. 15.7 Рис. 15.8

Переваги: надійний, легко в’яжеться, при навантаженні корінного кінця вузол не затягується, і зберігається можливість розв'язати його без зняття навантаження з корінного кінця.

Недоліки: «повзе» при перемінних навантаженнях, треба бути уважним при «накидуванні» напівштиків.

Схоплюючі вузли

16. СХОПЛЮЮЧИЙ ВУЗОЛ

Алгоритми зав’язування вузла.

І спосіб:

1) Ходовим кінцем двічі обертаємо мотузку більшого діаметру;

2) Огинаємо ходовим кінцем корінну частину мотузки (робимо огон) та знову двічі обертаємо мотузку більшого діаметру у зворотному напрямку, кожен раз вставляючи ходовий кінець під огон.

ІІ спосіб:

1) Складаємо репшнур робочою петлею;

2) Огинаємо нею мотузку більшого діаметру та вставляємо у петлю обидва кінця репшнура;

3) Другий раз обертаємо петлею мотузку більшого діаметру і знову вставляємо у петлю обидва кінці репшнура.

Правильно зав’язаний вузол має вигляд чотирьох паралельних шлагів навколо мотузки більшого діаметру. Схоплюючий вважається дуже надійним вузлом, але у туристській справі його блокують контрольним чи подвійним контрольним (провідником) вузлами.

Туристи використовують цей вузол для страхування на підйомах та спусках, бо якщо його не проштовхувати по перильній мотузці рукою, наприклад, при зриві, вузол затягується і не рухається по перилах.

Рис. 16.1 Рис. 16.2

Рис. 16.3 Рис. 16.4

Рис. 16.5 Рис. 16.6

Рис. 16.7

Переваги: вузол діє при навантаженні в будь-якому напрямі.

Недоліки: знижує міцність мотузки на 27-47%. Не рекомендується використовувати вузол на мокрій та обмерзлій мотузці. При різких навантаженнях на вузол потребує обов’язкової перевірки.

17. АВСТРІЙСЬКИЙ СХОПЛЮЮЧИЙ

Алгоритм зав’язування вузла:

1) Складаємо репшнур петлею;

2) Робочою петлею тричі обертаємо мотузку більшого діаметру;

3) Обидва кінці репшнура пропускаємо через залишок робочої петлі.

У порівнянні зі схоплюючим, австрійський схоплюючий добре держить лише в одному напрямку. Цей вузол також використовують з контрольним вузлом чи провідником (в якості подвійного контрольного вузла).

Рис. 17.1 Рис. 17.2

Рис. 17.3 Рис. 17.4

Рис. 17.5

Переваги: відмінно працює на заледенілих і мокрих мотузках.

Недоліки: вузол може спрацьовувати із запізненням і прослизнути при зриві.

18.ВУЗОЛ БАХМАНА

Алгоритм зав’язування вузла:

1) З репшнура складається робоча петля та простібується у карабін;

2) Карабін не робочою частиною притискається до мотузки більшого діаметру а обидва кінці репшнура 3 – 4 рази простібуються у нього та огинають мотузку разом з карабіном.

Призначення та властивості цього вузла такі ж самі, як у австрійського схоплюючого. Цей вузол використовують з контрольним чи подвійним контрольним (провідником) вузлами. До переваги вузла відноситься те, що його легко рухати вздовж мотузки тримаючись рукою за робочу частину карабіну. Тому у минулому, коли не мали широкого розповсюдження механічні схоплюючі пристрої (кулачки, жумари), вузол Бахмана використовувався разом зі стременом для підйому по вертикальній мотузці.

Рис. 18.1

Переваги: вузол простий, надійний; не затягується при великих навантаженнях і легко розв'язується; в'яжеться і на одинарній, і на подвійній мотузці.

Недоліки: вузол може спрацьовувати із запізненням і прослизнути при зриві.

Вузли для організації страховки

19.ВУЗОЛ УІАА

Алгоритм зав’язування вузла:

1) на мотузці складається петля, а ходовий кінець робить огон навколо корінної частини мотузки;

2) карабін пристібується так, аби крізь нього проходили обидві частини мотузки, які складають огон.

Цей вузол можна використовувати в якості гальмівного пристрою під час спуску по вертикальній мотузці (спуску дюльфером). Але при цьому від тертя мотузка дуже псується. Тому цей спосіб використовують тільки в аварійних випадках, коли іншого гальмівного пристрою нема, а мотузка у подальшому не буде використовуватись для страхування.

Рис. 19.1 Рис. 19.2

Рис. 19.3 Рис. 19.4

Рис. 19.5

Переваги: при зміні напряму руху мотузки, вузол перевертається на карабіні, зберігши малюнок, і буде працювати в іншу сторону; є стандартним гальмівним вузлом.

Недоліки: сильно крутить мотузку, може розкрутити муфту карабіна.

20. ГАРДА

Алгоритм зав’язування вузла:

1) початкове положення

2) защолкування мотузки у карабіни

3) защолкування петлі у карабіни

4) навантаження при страховці.

Вузол Гарда – надійний вузол для командної страховки у якості гальмівного вузла. Краще діє на м’якій мотузці, працює тільки на двох однакових карабінах типу «ірбіс». Не потрібні контрольні вузли. Не працює на грушовидних та овальних карабінах. Рекомендується для командної страховки потерпілого з супроводжуючим при підйомі (спуску), учасника, вантажу. Використовується при будь якому стані мотузки (мокра, замерзла).

Рис. 20.1 Рис. 20.2

Рис. 20.3 Рис. 20.4

Рис. 20.5

Переваги: зовсім не псує мотузку, після зняття навантаження легко розв’язується.

Недоліки: працює тільки на двох однакових карабінах типу «ірбіс».

Висновки

Підсумовуючи все вище написане у методичному посібнику. Розглянуті основні туристські вузли, подана їх коротка характеристика, основні способи в’язання вузлів. Беззаперечно, вузлів, ще більш цікавих, надійних, легких у зав’язуванні, тих, що можна використовувати і під час змагань з техніки туризму, і у подорожах, велика кількість. Але знання основних 20 вузлів є важливою туристською навичкою, і я сподіваюся, що дана методична розробка допоможе дорослим і дітям в її опануванні.

Підсумовуючи вищевказане та звертаючись до педагогів, автор хотів би виділити такі моменти для більш ефективного навчання гуртківців в'язати вузли пропонується:

1.Вивчати на одному занятті не більше 2-х вузлів;

2.Вузли вивчати паралельно до вивчення технічних етапів та по мірі їх застосування;

3.Вивчати за групами;

4.У групах вузлів намагатися йти від простішого до складнішого;

5.Як наочний матеріал використовувати готові вузли та фото з пошаговістю зав’язування;

6.Регулярно повертатись до вже вивчених вузлів;

7.Використовувати даний фото посібник для ефективності навчання;

8.Регулярно проводити контрольні заняття по вузлах у вигляді змагань між гуртківцями.

На закінчення хотілось би додати, що на змаганнях різного рівня використання вузлів є незамінним на дистанціях. А ще і про те, що на змаганнях може бути не тільки конкурс в’язання вузлів, а майже завжди на дистанції «крос-похід» ставлять етап «В’язання вузлів». Тому, знання вузлів, їх застосування на практиці має бути опановано усіма гуртківцями або членами команди. Та доведене до автоматизму виконання дії щодо вузлів є складовою успішного виступу команди на змаганнях. Хотілося б ще підкреслити і те, що учасник команди або гуртківець повинні знати і вміти логічно застосовувати вузли на практиці, оскільки неправильне використання вузла може призвести до негативних наслідків у виступі команди. Тому тренеру або керівнику гуртка потрібно весь час наголошувати своїм вихованцям де можна (і як) використовувати ті чи інші вузли, а де їх використання небажане або, навіть, заборонене.

Від свого імені бажаю вам тільки призових місць, відсутність травматизму та гарних спогадів. Маю надію, що даний методичний посібник буде помічником вам у роботі з вихованцями гуртка. Тож всім, хто знайде в даних рекомендаціях раціональне зерно для себе і своїх підопічних, бажаю туристської хватки, перемог і міцного здоров`я.

ЛІТЕРАТУРА

1. Скрягин Л. Морские узлы. – М.: 2000.

2. Бакман В. П. Обучение приемам обращения с веревкой и вязки узлов. – Запоріжжя, 2002.

3. Балабанов И.В. Узлы. М.: 2004

4. Кодиш Е.Н. Соревнование туристов. -М.: Физкультура и спорт, 1990

5. Настанови з проведення змагань спортивного туризму –2015

6. Правила змагань зі спортивного туризму-2008

7. http://promalp-nk.ru

8. http://meridianclub.ucoz.ru./publ

(http://www.kis.ru/knots/knots.html).

9. www.yutsa.ru/sklad/nodes.pdf

10. www.trekkingclub.ru/uzelok/vstrechiy.htm

11.www.valkiriya.su/uzly-petel.htm

12.http://tourlib.net/books_ukr/grabovsky321.htm

13.http://7kilometr.com/ukr/article/osnovna-motuzka-e-olovnoyuprinalezhnistyu- dlya-alpinista

ДЛЯ НОТАТОК

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Гонголь Оксана Василівна

Туристські вузли

(Пішохідний туризм)

Початковий рівень

Навчально – методичний посібник

Формат 21х29,7. Папір офсетний. Друк струминний.

Умовн.-друк. арк. 1,0. Тираж 1 пр.

Видання підготовлено до друку і надруковано у

«Великоолександрівському НВК»

Хмельницька область

Віньковецький район

с. Великий Олександрів

вул.. Молодіжна, 1

E-mail: velikiyshk@mail.ru

Сайт школи: Vel-olschool.org.ua

Телефон закладу: 26-5-93

58

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.