і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Використання мобільних застосунків на уроках
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Як виникла музика

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Як виникла музика.

Мета:

Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів;

-  навчати висловлювати судження щодо специфіки інтонаційно-образної мови музики;

-  повторити визначення музичного поняття «ритм»;

Розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори;

Виховна: прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва.

Музичний матеріал: П.Нергард «Образ шуму»; Г.Струве «Музика».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; зображення музичних інструментів.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

         Учні входять до класу під музичний супровід (Г.Струве «Музика»)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. З давніх-давен люди намагалися з’ясувати, що таке музика. Чи потрібна нам вона? Як виник цей вид мистецтва? З чого він почався? Що надихнуло людину на перші музичні спроби? Бачите, як багато питань для розмірковування! Сьогодні ми спробуємо їх розв’язати.

3.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

 На які групи можна поділити звуки, що нас оточують?

 Чим різняться звуки шумові та музичні?

 Які ви знаєте музичні інструменти?

 Чи можна звучання голосу людини вважати подібним до звучання музичних інструментів?

4.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь вчителя

-                Слово «музика» у перекладі з грецької означає «мистецтво муз». Ще за давніх часів було складено чимало легенд про походження музики.

 (Учитель розповідає про різні припущення щодо історії виникнення музики.)

У багатьох народів складено легенди про походження музики, про богів і героїв, які відкрили її людям. Людина в давнину приписувала виникнення звуків природи надприродним силам. їй здавалося, що звуки утворюють якісь таємничі і невидимі істоти. На кожному кроці людина зустрічалася з музикою природи - співом птахів, ревом тварин, гуркотом грому, шумом дерев, звуками моря, дзюрчанням струмків. Спілкування з природою було основним джерелом, з якого виникала створювана людиною музика.

-                     Який музичний інструмент з’явився на світі першим?

Перший музичний інструмент з’явився водночас із людиною. І цим інструментом була… сама людина, адже в людини є голос, яким вона може видавати різні за висотою звуки. Отже, першу в світі мелодію відтворив людський голос. Голосом первісна людина передавала інформацію одноплемінникам і повідомляла про свої емоції: страх, радість, любов. Для того щоб це повідомлення було цікавішим, давня людина тупотіла ногами й плескала в долоні, стукотіла каменем по каменю або вдаряла по натягнутій шкірі мамонта. Так предмети, що оточували людину, почали перетворюватися на музичні інструменти.

(Учитель розповідає про зв'язок музики давніх людей з їхнім повсякденним життям, про звуконаслідування прадавньої музики)

Придивившись до перших музичних інструментів, можна помітити, що вони мало чим відрізнялися від звичайних знарядь праці. Звичайна ступа, в якій товкли зерно, глиняний горщик чи гарбузова сулія обтягувалися шкірою, утворюючи примітивні ударні інструменти. Струнні музичні інструменти з'явилися за зразком лука. Духові інструменти також не були винятком: щоб передати сигнал на дальшу відстань, первісний музикант кричав у мушлю або в очеретяну трубку, посилюючи таким чином звук свого голосу. Так людина відкривала музику в навколишній природі і праці.

        

Головним елементом первісної музики був ритм.

 Пригадайте, що таке ритм.

Ритм допомагав людям чітко виконувати рухи під час роботи. Співаки підкреслювали ритм плесканням у долоні або притоптуванням. Під час виконання танцю людині потрібний акомпанемент. Пізніше люди помітили: якщо вдарити по плоских каменях, шматках дерева, мушлі, то вони видають гучні ритмічні звуки. Вони  і стали першими музичними інструментами.

         Якщо розподілити інструменти за способом видобування з них звуку, то матимемо три групи –ударні, духові, струнні. Ми не знаємо, якими саме були перші музичні інструменти, проте ми можемо це припустити.

         Під час розкопок стоянки первісних мисливців в Україні знайшли цілий «оркестр». Із кістяних трубочок були зроблені дудки і свистки. Із кісток мамонта вирізали брязкальця та тріскачки. Сухою шкірою обтягували бубни, які гуділи від ударів калаталом. Такими були первісні музичні інструменти.

(Учитель розповідає про матеріали, з яких давні люди виготовляли музичні інструменти, та застосування цих музичних інструментів під час ритуалів та військових дій.)

         Поміж багатьох ударних інструментів можна виокремити дві групи: народні та класичні ударні інструменти.

    Де можна почути ударні народні інструменти, а де - класичні?

    Чим  вони схожі, а чим – різняться?

(Учитель розповідає, як із часом музичні інструменти зазнали змін.)

Слухання музики

Учитель.Послухайте композицію «Образ шуму» сучасного данського композитора П.Нергарда та дайте відповідь на запитання.

    Чи відповідає ця музика нашим уявленням про музикування первісної людини?

    Які ударні інструменти виконують цю композицію?

Слухання твору «Образ шуму» П.Нергарда

Вокально-хорова робота

Учитель. Із чого ж виникає музика? Чи доводилося вам гуляти лісом і знайти маленький струмочок, що весело дзюркотить уздовж стежки? Він звучить як музика, чи не так? Коли дощ тарабанить по даху, ніжно співає птах – чи це не музика? Саме про це йдеться у пісні російського композитора Георгія Струве.

Слухання пісні «Музика» Г.Струве

Розспівування

Розучування пісні «Музика» Г.Струве

5.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

Учитель. Музика, її ритм, мелодія, рівномірне чергування й повторення награвань, по співок в усі часи емоційно впливають на людину, можуть змусити  її плакати або сміятися, наполегливо працювати або хоробро долати ворога.

   Про які первісні інструменти ви дізналися на уроці?

   Які види первісних музичних інструментів знайшли археологи?

   Вигадайте свій варіант історії виникнення музики.

6.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вигадати казку про історію виникнення барабана.

Учні виходять із класу під музичний супровід (Г.Струве «Музика»)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Поглиблювати знання учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів
  • Додано
    24.03.2018
  • Розділ
    Музика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    798
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    6
  • Номер матеріала
    QL686502
  • Вподобань
    0
Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти