Як людина досліджує світ?

Опис документу:
Розробка уроку інтегрованого курсу " Я досліджую світ '' 19 тиждень ; Лайфаки . Ми -дослідники . Ми - винахідники. Він дає змогу вчителю навчити дітей спостерігати за об'єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спрстережень. Ознайомить з можливими способами розвитку в собі вміння дослідника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема 3: Як людина досліджує світ? (Слайд 9)

Обладнання: повітряна кулька, торбинка з різноманітними предметами, набір картонних фігур (зайчик, ялинка, пірамідка, будиночок, рибка, пташка тощо), дзеркало, корицю, лимон або апельсин, кава, гілочку м’яти, ялини, мило, ватні диски, папір ,клей, ножиці, стружка,кольорові олівці,

І. Ранкова зустріч
1. Привітання.

Діти утворюють коло . Вчитель : Треба разом привітатись:

  • Добрий день! Добрий день!

Дружно, весело сказати:

  • Добрий день! Добрий день!

Вліво - вправо повернутись:

  • Добрий день! Добрий день!

Один одному всміхнутись:

  • Добрий день! Добрий день!

У долоні поплескайте:

  • Добрий день! Добрий день!

Один-одного вітайте:

  • Добрий день! Добрий день!

За першим разом слова: «Добрий день!» промовляє вчитель, а за другим разом - всі діти. Вчитель першим показує рухи («повернутись», «всміхнутись», «поплескати»), а діти відповідно наслідують ці рухи.

2. Щоденні новини.

Заповнення календарика погоди, календарика настрою.

- Завдання сьогоднішнього заняття:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.

2.Обмін інформацією. «Крісло автора.» Кожна дитина презентує свій малюнок.

3. Групове заняття. Грав колі «Чарівна кулька»:
• Дитина передає надуту повітряну кульку комусь із своїх однокласників та висловлює бажання, наприклад: «Я прошу, щоб Іринка полічила від 11 до 20»;

«Я прошу, щоб Максим назвав третій звук у слові дослід» і т.д. Завершує гру вчитель зі словами: «Я хочу, щоб ми сьогодні разом провели цікаве дослідже-ння»
- Діти, оскільки ви всі отримали сертифікати юних дослідників, то сьогодні на занятті будите досліджувати свій організм.


ІІ. Відгадування загадок для визначення органів чуття
- Діти, які прилади/ інструменти/ засоби, на вашу думку, необхідні для будь-якого дослідження? ( діти висловлюють та обґрунтовують свої думки).
- Природа наділила людей найважливішими засобами . Чи знаєте ви як називаються ці засоби?
- А зараз спробуйте відгадати загадки і назвіть органи чуття людини.
1) Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають. (Язик, очі, вуха).
2) Кругленькі, маленькі, а до неба дістають. (Очі).
3) Було собі два брати, обоє Кіндрати, через доріжку живуть, а один одного не бачать. (Очі).
4) Два чорних камінці, куди не кину – скрізь докину. (Очі).
5) Дві синиці на полиці, куди хочуть, туди й полетять. (Очі).
6) Віконця то зачиняються, то відчиняються. (Очі).
7) Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Ніс,очі).
8) У п'яти братиків одна робота (пальці, через шкіру яких ми пізнаємо на дотик).
9) У двох матерів по п'ять синів,

І всі до роботи охочі (Пальці).

Бесіда про органи чуття. (Слайд 10 )
- Чи запам’ятали ви назви органів, про які йшлося в загадках? Назвіть їх.
- Як ви думаєте, чому ці органи названо органами чуття?
- Що допомагає відчути нам язик? Ніс? Вуха? Очі? Шкіра?


ІІІ. Дидактична гра з прищіпками «Ограни чуття»
• Пропоную дітям вказати прищіпкою на зображення того органу чуття, яким ми пізнаємо кожний об’єкт, зображений на малюнку .

ІV. Дослідження об’єктів навколишнього світу за допомогою органів чуття
Проблемне запитання: -У кого краще розвинуті органи чуття: у людей чи у тварин?
Учні висловлюють свої припущення

- А зараз послухайте цікаву інформацію і на цій основі зробіть власні висновки.
- Органи чуття (зору, нюху, дотику, смаку, слуху, відчуття часу, температури тощо) важливі для комах. Дуже важливе для бджоли, наприклад, сприйняття запахів. Голова бджоли має дві „ антени”, які сприймають 3 тисячі різних сигналів, зокрема й запахи. В оточенні нектару, пилку і смол дерев ці комахи здатні розпізнати понад 170 запахів. Одним із орієнтирів, що допомагають знайти свій вулик, є запах родини. Його поширюють бджоли, спеціальними рухами оголюючи пахучу залозу. Цей запах швидко поширюється й насичує повітряний потік, надаючи особливого аромату стільникам і всім мешканцям вулика. При спробі проникнення чужинців вартові розпізнають їх за запахом та знешкоджують. За допомогою двох великих очей бджоли не тільки бачать, але й сприймають ультрафіолетові хвилі. Вони бачать більше відтінків, ніж люди, але не розрізняють червоного кольору. Три простих ока бджолам потрібні для орієнтації всередині вулика. Вони розрізняють до 200 спалахів світла на секун-ду, тоді як людина – лише 20. Комахи активно рухаються у вулику, швидко ворушать лапками і крильцями. Людина цих рухів практично не помічає, а бджоли бачать їх чітко. Завдяки цьому вони безпомилково сідають навіть на рухому квітку, чітко визначаючи відстань до неї.
- Діти, зараз ви попрацюєте над дослідженням і розвитком власних органів чуття.


Дослідження органу дотику

- Як довідатися, колючі чи м’які голочки в ялини, холодна чи тепла бурулька?

( Слайд 11)

Гра «А що в торбинці?». Для цього в непрозору торбинку кладу різноманітні предмети. Описую будь-який предмет із торбинки і пропоную дитині самостійно визначити й відшукати його на дотик (можна зав’язати очі шарфиком). Гра продовжується доти, поки всі охочі не відшукають в торбинці описаний предмет.
- А зараз , діти, вам потрібно розпізнати предмет за контуром. Для цього готую набір фігур, вирізаних із картону (зайчик, ялинка, пірамідка, будиночок, рибка, пташка тощо). Зав’язую дитині очі шарфиком, даю їй в руки одну фігурку і прошу впізнати фігуру за контуром, не називаючи її. Розв’язую дитині очі і пропоную намалювати те, що вона впізнала. Порівнюю малюнок дитини та фігуру, яку вона впізнавала.

• Прошу дітей розбитися на пари. Один в парі заплющує очі, а другий на його руці пише пальчиком будь-яку літеру або цифру. Завдання дитини – відгадати, що «записано» на руці. Потім пари міняються місцями. (Таку ж вправу можна провести із написанням літер на спині).

1. Практична діяльність

- Діти,зараз ми з вами вийдемо на шкільне подвір’я і зліпимо сніговика ( якщо за вікном сніг), а після цього поділитися враженнями про те, що ви відчували, зокрема на дотик.

Якщо снігу немає, то можна виготовити аплікацію з підручного матеріалу . Після виготовлення виробу обов’язково прошу дітей визначити, який він на дотик.

2. Інструктаж про дотримання безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань.

3. Виготовлення та оздоблення виробів знайомими технологіями . ( Слайд 12 )

1 група. Виготовлення сніговика.

Підготуйте три ватні диски різного діаметра. Викладіть з кругів сніговика, зробіть із залишків вати руки. Виріжте з кольорового паперу відерце, намалюйте фломастерами очі, ніс, ротик і ґудзики. Поряд можна приклеїти “снігові кучугури” з половинок ватяних дисків.

- Погладьте сніговика. Який він на дотик? (М’який, ніжний, пухнастий, приємний).

2 група . Виготовлення дракончика.

Загострюючи олівці, стружку не викидайте – її можна використати для аплікації. Намалюйте силует дракона, змастіть його клеєм ПВА та висипте на нього струж-ку. Коли висохне клей, зайву стружку струсіть.

-Торкніться дракончика . Який він? (Колючий, шорсткий, твердий, цупкий)

Дослідження органу зору

— Як ви вважаєте, хто із тварин найгострозоріший ? Як ви розумієте вираз «гострий зір»? (Відповіді учнів.)

— Добре відомо, що найгостріший зір у орла. Він парить на великій висоті та із-за хмар видивляється свою здобич на землі. (Демонстрування ілюстрації). Уночі найкраще бачить сова. Вона легко відшукає мишу в темряві. (Демонстрування ілюстрації). А ось що можна сказати про крота? Чому він сліпий? (Відповіді учнів).

— Людина не така гострозора, як ці птахи. Чи можна назвати очі головними помічниками людини? Доведіть це. ( Слайд 13)

— Очі допомагають бачити все, що є навкруги, розрізняти і впізнавати предмети, їх колір, форму, розмір. Оберніться до сусіда, подивіться, які красиві очі у людини. Як говорять про очі, щоб передати їх красу? (Прекрасні очі, ясні, чисті, величезні, веселі, гострозорі тощо)

— Яким буває колір очей у людини? (Карі, блакитні, зелені, сірі, сині)

— Які за розміром бувають очі?

- Діти, уважно подивіться на стіл (килимок, парту тощо), заплющіть очі і не розплющуйте доти, поки вчитель не попросить. Поставлю будь-який предмет на стіл. Запитую дітей, що саме з’явилося на столі. Обговорюю з дітьми чому неможливо дати відповідь на це просте питання. Прошу дітей розплющити очі і назвати предмет, який з’явився на столі.

Проведення досліду із дзеркалом

1.— Яскраве світло — зіниця звужується, слабке — розширюється. Тканини ока дуже ніжні, тому очі від природи у людини добре захищені.

— Які частини ока допомагають у захисті? (Повіки, вії)

2.— Візьміть дзеркальця, які лежать у вас на партах. Розгляньте свої оченята.

— Які вони? Опишіть свої очі. Подивіться в очі своєму сусідові по парті. Розкажіть йому про його очі.

3.Творче завдання.

Намалюйте свої очі.

• По закінченні кожної вправи запитую, який орган чуття брав участь у дослідженні.

- Завдяки очам ми сприймаємо до 90% інформації, тому будь-яке порушення зору істотно погіршує життя.

Складання дітьми поради щодо збереження зору ( робота в групах)

— Давайте разом виведемо правила дбайливого ставлення до зору.

( Слайд 14,15)

• Умиватися вранці.

• Дивитися телевізор не більше 1-1,5 год. на день.

• Сидіти не ближче 3 м від екрану телевізора, чимдалі від монітора комп’ютера.

• Не читати лежачи, в транспорті.

• Берегти очі від потрапляння чужорідних предметів.

• Під час читання і письма світло повинне падати ліворуч.

Як ви вважаєте, що порекомендував лікар крокодилові?

• Уживати вітаміни, моркву, лук, солодкий перець, помідори, петрушку.

• Щодня робити гімнастику для очей.

Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей
- Замружте щосили очі, потім швидко розплющте їх. Повторіть це 4 – 6 разів.
- Погладжуйте протягом однієї хвилини повіки кінчиками пальців.
- Робіть кругові рухи очима: наліво – вгору направо – вниз. Повторіть вправу10 разів.
- Витягніть вперед руку. Стежте поглядом за кінчиком вказівного пальця,

- Подивіться у вікно. Знайдіть найдальшу точку і затримайте на ній погляд протягом однієї хвилини.

Так само знайдіть близьку точку, наприклад,краплю на шибі, затримайте погляд теж на одну хвилину. Почергово що 10 секунд змінюйте точку фокусування.


Дослідження органу слуху

— Які органи слуху нам допомагають чути мовлення, інші звуки? ( Слайд 16)

— Органи слуху є в усіх тварин. Вони допомагають тваринам полювати, рятуватися від ворогів, знаходити одне одного. У кого з тварин слух «най-най...» — важко сказати. Але відомо, що краще чують звірі, у яких великі вуха.

Слух — велика цінність для людини. Що потрібно робити, щоб зберегти вуха в порядку?

— Проведімо дослід!

— Заткніть вуха ватою. Що сталося? (Відповіді учнів.)

— Відразу зникли всі звуки. Ви перестали чути. За допомогою органів слуху нам підвладний цілий світ звуків: шум дощу, дзюрчання струмочка, музика і мовлення людей.

• Граємо з дітьми у гру «Ніс – підлога – стеля». Домовляюся з дітьми, що коли вони почують слово «ніс», їм потрібно показати пальцем на свій ніс. Коли почують слово «стеля», повинні показати пальцем на стелю, а коли почують слово «підлога», то потрібно показати пальцем на підлогу. Пояснюю дітям, що вони повинні виконувати тільки ті команди, які вони чують, а не ті, які бачать. Потім починаю говорити слова «ніс», «підлога», «стеля» і при цьому показую рухами або правильно, або неправильно. Наприклад, називаю «ніс», а показую на підлогу. Завдання учнів: виконувати тільки ті рухи, які чують.
• Граємо з дітьми у гру «Зіпсований телефон». Для цього утворюємо одне велике коло. Ведучий пошепки промовляє на вухо дитині, яка стоїть справа від нього,будь-яке слово, наприклад: банан. Обов’язково це слово записати на аркуші паперу. Перший учасник повинен теж пошепки сказати другому учаснику те слово, яке почув, другий учасник говорить пошепки третьому. Наголошую на тому, що перепитувати один одного не можна. Гра продовжу-ється доти, поки останній учасник не скаже голосно слово, яке почув. Ведучий голосно зачитує з аркуша паперу те слово, що було сказано першому учасникові.

• Після завершення кожної гри запитую, який орган чуття брав участь у дослі-дженні.
Складання дітьми поради щодо збереження слуху( робота в групах )

• Захищати вуха від сильного шуму.

• Захищати вуха від вітру.

• Не колупати у вухах.

• Не сякати сильно.

• Не допускати потрапляння води у вуха.

• Якщо вуха захворіли, звернутися до лікаря.

• Правильно чистити вуха.

• Мити вуха щодня

Фізкультхвилинка

Самомасаж вух (учитель показує, а учні розтирають вуха)

Дослідження органу нюху

-Що допомагає нам відчути запах ароматних пиріжків зі шкільної їдальні? (Слайд 17)

• Приношу до класу коробочки, у які поклала корицю, лимон або апельсин, каву, гілочку м’яти, ялини, мило тощо. Пропоную дітям із заплющеними очима визначити, що лежить у коробці.
• Після завершення вправи запитую, який орган чуття брав участь у дослідженні.

Дослідження органу смаку

-Що допомагає відрізнити солодку їжу від гіркої, кислу від солоної?

(Слайд 18)

• Ставляю на столі три склянки з водою: в одній склянці – звичайна вода, у другій склянці – солона вода, а в третій – солодка. Запитую в дітей, чи можуть вони визначити, в якій склянці солодка вода, а в якій – солона, використовуючи органи зору, слуху чи нюху. Обговоріть з дітьми, чому неможливо дати відповідь на це запитання.

Попросіть дітей виконати певне дослідження, використовуючи орган смаку.
• Прошу дітей заплющити очі. Ставлю на стіл тарілки з фруктами та овочами (яблуко, лимон, морква тощо). Пропоную насліпо визначити, що це.
• Після завершення вправи запитую, який орган чуття брав участь у дослідже-нні.
• Розказую дітям про велику користь від вживання фруктів та овочів і пропоную зробити салат .


V. Настільна гра – бродилка «Органи чуття»
Правила гри: діти по черзі визначають порядок гравців і кидають кубик. На ігровому полі фішкою «проходять» ту кількість кроків, яка випала на кубику. Опинившись на певному зображенні, дитина повинна описати його з огляду на орган чуття, який відповідає позначенню.

VІ. Підведення підсумків заняття.
Пропоную учням порефлексувати над тим, що не всі люди мають однаково розвинуті всі органи чуття. Є такі, що погано бачать чи чують або й узагалі не бачать або не чують. Такі люди потребують від нас допомоги. ( До речі, для тих,хто не бачить, створено спеціальний шрифт. Хто і як його створив, ми
дізнаємося наступного разу.) Іноді саме такі люди стають геніальними дослід-никами, музикантами чи художниками. Наявність органів чуття не робить авто-матично нас дослідниками, потрібні працьовитість, наполегливість і любов до того, що ти робиш.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.