• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зарубіжна література
  • Айзек Азімов «Фах». Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

Айзек Азімов «Фах». Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

Опис документу:
Мета: схарактеризувати зображення освіти майбутнього у творі «Фах» шляхом аналізу художнього твору; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного. Автор зображує такі проблеми: основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація.Система отримання знань у творі антигуманна. Прикладом може бути доля головного героя – Плейтена.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Айзек Азімов «Фах». Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

Мета: схарактеризувати зображення освіти майбутнього у творі «Фах» шляхом аналізу художнього твору; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного.

Епіграф: « Я можу творити і творитиму, хочете ви цього чи ні»

А. Азімов «Фах»

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

(Доброго дня, рада бачити вас на уроці. Скажіть, а з яким настроєм ви прийшли на сьогодні?.)

ІІ. Підготовка до сприйняття нової теми

Бесіда:

  • Поясніть значення слова «фах».

  • Назвіть синоніми до слова «фах»

  • Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Давайте пригадаємо основні принципи творчості Айзека Азімова.

2.Теорія літератури:

Фантастика (з грецької – мистецтво уявляти) – спеціальний метод художнього відтворення життя, в якому образ (об’єкт, світ, подія) побудований за принципом надприродного, незвичайного, нереального, хоча і не виключає методів повністю елементів дійсності.

Науково-фантастична література – один із різновидів фантастики, що виник на межі ХІХ-ХХ ст. в епоху науково-технічної революції, та відрізняється вищим рівнем науковості і меншою часткою елементів казковості, чарівності. Головне тут – використання досягнень науки, поєднання наукової гіпотези і нестримної уяви автора.

(А зараз перейдемо до обговорення твору Айзека Азімова «Фах»)

ІV. Бесіда за оповіданням «Фах»:

- Про що йде мова у творі? (Мова йде про вибір професії та врахування нахилів кожного з молодих людей. Але, на жаль, не все враховане під час вибору).

- Де відбуваються події? (Події відбуваються у майбутньому на Землі, коли цивілізація зробила великий крок вперед. За фахівцями на Землю прибувають з інших планет, тому що тільки тут їх готують).

- В якому значенні вживається слово «Фах»? (Фах – це професія. Але слово набуває і символічного значення. Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення).

- Які проблеми порушує письменник у творі? (Автор зображує такі проблеми: основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація).

- Що собою являє День Читання? Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, що зображує цю подію. (Зачитується уривок. Сутність дня Читання полягає у тому, що діти у 8 років «навчаються» читати за допомогою досягнень науки і техніки. Діти зовсім не докладають зусиль. Все за них роблять машини. В творі навіть немає слова «вчитель», дітям до голови прикладають дротики лікарі. Учням спочатку це подобається, дехто навіть заздрить дітям майбутнього. Але дехто висловлює свою думку, що це нецікаво, коли зовсім не докладати зусиль та не застосовувати своїх здібностей.)

- Які відчуття та почуття охоплювали Джорджа Плейтена?

( Учні зачитують уривки з тексту та дають відповідь, виділяючи такі цитати:

«І тепер, заплющивши очі, він опинився наодинці зі страхом. Він відчув дротики на скронях. Дзижчання линуло звідкись здаля і поглиналося гупанням крові у вухах, що озивалося відлунням, наче в печері»;

«- І я вже вмію читати? – Джордж не відчував у собі ніяких змін»;

«І тоді, без будь-яких попереджень, його наче оповило грубою повстиною, відокремивши від буття. Він не чув власного тіла, зникли відчуття, весь довколишній світ, зостався тільки він сам і голос, що зринав із безодні й щось шепотів… шепотів… шепотів.».

Отже, відчуття не з приємних, присутній навіть страх, непередбачуваність. Пригадайте свій досвід у навчанні читати, і порівнюють свої враження та почуття з Джорджевими.

Ваші почуття відрізняються приємними спогадами.

Отже, перевага сучасної освіти в навчанні читати перед освітою майбутнього, що зображена у Азімова.)

- Який фах обрав Джордж Плейтен до Дня Освіти? Ким хотів стати Тревіліян?

(Отже, Джордж мріяв про професію програміста. Він навіть готував себе до цього, самостійно опрацювавши підручники, які були досить складні, Але бажання і наполегливість були такими сильними, що юнак зумів розібратись з ними. Він робив так, як ми зараз у сучасній школі. Щоб зрозуміти програмування, він спочатку вивчав електроніку та математику. А Тревіліян особливо не задумувався над вибором свого фаху. Його цілком влаштовувало те, що його дід та батько були металургами, і він хотів продовжити їхню справу).

«Тема вибору фаху завжди була предметом суперечок між Джорджем і коротуном Тревіліяном»;

«Річ у тім, що Тревіліянів батько, дипломований металург, свого часу працював на одній з далеких планет. Дід його теж був дипломованим металургом. Природно, що сам коротун, не вагаючись, обрав собі цей фах.»;

«У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи памятав себе»;

«Він ніколи б не осмілився розповісти ні Тревіліянові, ні навіть своїм батькам, що саме робить і чому такий певний у собі»;

«Він (батько) бачив, як і всі довкола, що Джордж має неабиякі здібності й кмітливий розум. А це, безумовно, певний знак, що його чекає блискуче майбутнє».

- Чому не здійснилися мрії обох юнаків?

(В День Освіти Джордж Плейтен почув такі слова лікаря Антонеллі: «Хоч би як подобався фах, ви не здобудете його, якщо фізіологія мозку показує, що ви маєте здібності до іншої діяльності». А Сем Елленфорд підтвердив: «Ти, звісно, знаєш, яким чином діє земна Програма Освіти: практично всяка людина спроможна засвоїти будь-які знання, але кожен окремий мозок краще підходить до одних видів знань, ніж до інших. Ми намагаємося, по змозі, поєднувати структуру мозку з відповідними знаннями даного фаху, виходячи з потреби на спеціальність.» Ніхто не сказав, що в нього гарні розумові здібності, він потрапив до притулку для недоумків, це пригнічує його. А Тревіліян отримав фах металурга, але за застарілою програмою, що була на плівці. Через це він не був відібраний під час Олімпіади до Новії. Моральні якості та почуття взагалі не враховуються під час оволодіння фахом).

VI. Закріплення матеріалу

(Поділити клас на дві групи. Група має обрати спікера, який буде оголошувати результати робот. Ви маєте заповнити таблицю, одна група характеризує Дж.Плейтона, інша Тревіліяна)

Складання таблиці:

Джордж Плейтен

Тревіліян

Соціальний стан героїв

Батько: дипломований трубоукладач на Землі

Батько: дипломований металург на планеті Новія

Моральні цінності

Сором’язливий, добрий, має гідність, цілеспрямованість, вміє співчувати

Самовпевнений, пихатий, байдужий

Ставлення о вибору професії та самостійного здобуття знань

Читає багато книжок, самостійно вивчає дисципліни, які йому знадобляться у роботі програміста

Впевнений, що буде металургом, як батько; насміхається з Плейтена та його допитливістю; нічого не читає

Мрії про професію

Мріє стати дипломованим програмістом на планеті класу А

Мріє стати дипломованим металургом на планеті Новія

Доля героїв після Дня Освіти

Потрапляє до інтернату для недоумків, не знаючи про своє справжнє призначення

Залишився на Землі, тому що знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання апарату Бімена

Слово вчителя

Отже, яким постає світ майбутнього в оповіданні «Фах»? (Світ майбутнього досить раціонально побудований. Діти не ходять до школи, їм не треба вчити уроки, за них все вирішили науковці. В День Освіти вони отримують вміння читати, а в День Олімпіади набувають фах. У нашому розумінні олімпіада – це змагання між людьми, які досягли гарних результатів у знаннях чи в спорті, завдяки своїм здібностям, праці, наполегливості. У творі «Фах» Олімпіада – це отримання молодими людьми знань певної професії, що дають «машини»).

Таку систему освіти не можна назвати взірцевою, адже вона зовсім не враховує бажання і здібності молоді. Так, Тревіліян не може потрапити на омріяну планету працювати, бо знання здобув за допомогою застарілого апарата. А Плейтен взагалі не отримав професії, хоча готувався стати програмістом).

Система отримання знань у творі антигуманна. Прикладом може бути доля головного героя – Плейтена, який не лише не став програмістом, але й потрапив до притулку для недоумків. Хоча насправді він виявився розумним, його тут будуть готувати для інтелектуальної праці, щоб він разом з іншими вченими вдосконалював програми. Але яких принижень і страждань довелось пережити героєві!)

Зверніть увагу на епіграф до уроку. Кому належать ці слова і що вони означають?( Слова належать головному героєві оповідання «Фах». Вони свідчать про наполегливе бажання довести свою здатність до навчання та творчості, про незламну силу волі, небажання пристосовуватись і прагнення докопатись до істини).

(А зараз застосуємо прийом «рольової дискусії». Одна з груп назве переваги, а інша недоліки сучасної освіти та освіти майбутнього)

Переваги та недоліки сучасної освіти та освіти майбутнього

Сучасна освіта

Майбутня освіта

Переваги

  1. Людина сама вибирає фах

  2. Можна здобути кілька професій

  3. Є можливість вдосконалюватися

  4. Можна творчо виявляти оригінальність свого мислення

  1. Швидке набуття знань

  2. 10 років дітей ніхто не турбує. Вони живуть з батьками

  3. Висококваліфіковані спеціалісти однієї галузі

  4. Держава дбає про освіту

  5. Забезпечення роботою

  6. Високий рівень НТП; заселення тисячі планет

  7. Одна мова для всіх

Hедоліки

  1. Довгий час здобуття освіти

  2. Знання поступово стираються з пам`яті

  1. Не має змоги самовизначитися

  2. Не має пізнавального інтересу

  3. Боротьба за право влаштуватися у житті

  4. Програмування людини

  5. Прагматичні інтереси, духовність – другорядна

  6. Людина - підневільна, вона повністю підкорена державі

«Мікрофон»

«Мій майбутній фах і які здібності я маю, а які ще буду розвивати…»

Виставлення оцінок учням.

VII. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему: «Якою я бачу освіту майбутнього».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.