Адам Міцкевич "Світязь" урок2

Опис документу:
Конспект уроку. А Міцкевич "світязь". Утвердження любові до батьківщини...

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема Утвердження любові до батьківщини та героїзму в

баладі А.Міцкевича «Світязь». Символічні образи.

Мета:

навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст балади;

навчити розрізняти реальність та вигадку, визначати

символічність та алегоричність образів, розкрити особливості

відтворення сюжету в мультиплікації;

розвивальна: удосконалювати навички текстологічного аналізу твору,

розвивати образне та критичне мислення, навички виразного

читання балад, коментування, висловлення власних вражень

та думок;

виховна: сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани

до героїчного минулого народу, його духовних надбань.

Обладнання: презентація, мультфільм Каміла Полака «Світязь».

Тип уроку: комбінований.

Де немає свободи, там немає і вітчизни. 
     П. Гольбах 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Доведіть, що твір А.Міцкевича «Світязь» - це балада.

  • Розповідає про героїчне минуле.

  • Написана віршованою мовою.

  • Має напружений драматичний сюжет.

  • Трагічна розв’язка

  • Наявний діалог

  • Твір починається пейзажною замальовкою

  • Наявні реальні і фантастичні елементи

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Опрацювання теми уроку.

  • Запис теми уроку. Слайд 1

  1. Бесіда з елементами аналізу твору

  • Про що розповідається в баладі? Визначте тему твору. ( Тема: показ боротьби польського народу за незалежність; загибель жителів Світязя).

  • З якою метою автор розповідає нам про загибель жителів та міста Світязь? Що він уславлює? Визначте ідею твору.(Ідея: уславлення патріотизму простих людей, які обрали волю і смерть, але не скорилися ворогові). Слайд 2

  • Як ідея твору пов’язана з епіграфом до уроку?

  • Пригадайте, що таке сюжет? Назвіть елементи сюжету.

3. Сюжетний аналіз балади.

  • Знайдіть експозицію твору Слайд 3

Експозиція: опис озера Світязь

  • Де відбуваються події, описані в баладі? (Новогрудський край, Плужинський бор, озеро Світязь).

  • Яким Міцкевич зображує озеро? (Озеро – ніби крижина; водяна дика пустеля; береги, повиті срібним сяйвом, пливли в бездонній блакиті).

  • Чому воно лякає людей вночі? (Кажуть, там гуляє нечиста сила, чути з-під води стогін жіночий, брязкання зброї,вигуки дикого бою, над озером лине молитва і дівоче благання).

Зав’язка: бажання дізнатися таємницю озера. Слайд 4

  • Хто вирішив розгадати таємницю озера? (Багатий пан У Плужинах, славний нащадок свого роду, повелів збудувати човни і сплести невід довжиною 200 аршинів (200 х 0,7=140м)).

  • Від чого застерігає пана оповідач? (Не можна починати справу без Божого благословення).

  • Чи дослухався пан до слів оповідача? (Так, він взяв благословення у ксьондза із Цирина).

Розвиток дії: поява князівни, розповідь про Туганову державу, напад ворогів. Слайди 5,6,7

  • Кого впіймали в сіті? (Гарну жінку:кучері білі; уста, мов коралі; очі великі та сині).

  • Чи були у людей підстави боятися цієї жінки? (Так, адже багато зухвальців, які хотіли розгадати таємницю озера, загинуло у підводній прірві).

  • Чому водяна красуня не згубила людей? (Пан був славного роду в рідній країні, на те була Божа воля).

  • Що вона розповіла про Туганову державу? (Колись тут було місто Світязь, яке належало славній державі Туганів, що розквітала у «славі й спокої». Древнею столицею литовського князівства було місто Новогрудок. Російські нападники оточили військо князя Мендога, який, не маючи змоги захистити своє князівство, покликав на допомогу князя Тугана).

  • Що зробив князь, дізнавшись про напад Русі на його друга Мендога? (Він, не роздумуючи, зібрав військо і відправився в дорогу).

  • Чим він був стурбований? Чому, вирушивши в дорогу, знову повернувся до замку? (Він залишав місто і людей, що жили в ньому, без захисту, до того ж він не міг залишити частину своєї дружини у місті).

  • Хто і як допоміг князеві позбавитись сумнівів? (Його заспокоїла дочка, княжна розповіла, що вночі над містом бачила ангела, який, виконуючи волю божу, обіцяв їх захистити. Вона просила батька «снагою і хистом» допомогти батьківщині).

  • Як жителі міста сприйняли появу русичів біля замку? (Вони ладні були заподіяти собі смерть, але не здатися ворогові: «Вбиймо себе, бо загибель вже близько, смерть від ганьби урятує).

  • В чому проявився їх патріотизм? (Люди перебороли свій страх, взяли до рук зброю, смолоскипи, захищали місто до останку: «Хто не умре - буде проклят назавше!»).

Кульмінація: небажання потрапити в неволю та добровільна

смерть. Слайд 8

  • З яким проханням княжна звернулася до Бога? («Як не втекти нам від лютої кари, Нас захисти перед нею, Громом убий із високої хмари Чи заховай під землею»).

  • Як народ безборонний уникнув неслави? (Місто разом зі своїми захисниками пішло під воду).

Розв’язка: біле латаття як згадка про подвиг народу. Слайд 9

  • Що означають ті квіти купави, які розцвіли на воді?(Це дівчата і жінки, які перетворилися на квітки купави).

  • Як дівчатам і жінкам вдалося помститися русичам навіть після своєї смерті? (Квіти приваблювали русичів своєю красою, але кожний, хто доторкався до них, « гинув тієї ж хвилини»).

4. «Символіка образів та кольорів в баладі Міцкевича Світязь». Слайд10

  • Яке символічне значення має слово «вода»? З чим асоціює вода в баладі Міцкевича?

Водасимвол плодючості, початку й кінця всього сущого

на землі; у християн — символ очищення від гріхів, смерті й

поховання, життя і воскресіння із мертвих.

У баладі «Світязь» з водою (озером) пов’язана тема смерті й

відродження народу, мотив духовної сили народу, яка полягає в його

єдності й прагненні до волі.

  • Яке значення має синій, блакитний колір? Слайд 11

Синій, блакитний колірсимволізує довір’я, безкінечність, сум. Це колір неба і води. У християнській культурі він асоціюється з вічною божественною істиною, вірністю.

Синій колір озера Світязь («безодня блакить») навіює печальну згадку про минуле, про загибель Туганової держави. Образ жінки, що раптово з’явилася із синіх хвиль, утілює думку про вірність своєму народові.

  • Розкрийте символічне значення назви квітки «купава». Слайд 12

Купава — символ чистоти, непорочної краси. Водночас вона – символ смерті, відданості, помсти покійника, квітка Пресвятої діви.

  • Що уособлюють квіти купави в баладі А.Міцкевича?

Білі купави у баладі Міцкевича «Світязь» уособлюють духовну красу

народу, який бореться за свою волю. Традиційний фольклорний мотив

«помсти покійника» переходить у мотив «помсти квітів». У такий спосіб

автор показує продовження боротьби за свободу, карає гнобителів,

закликає всі народи звільнитися від поневолення.

  • Яке значення має білий колір? Слайд 13

Білий колірсимвол невинності, чистоти, світла, життя, вічності. У християнських традиціях біле означає спорідненість із Божим світом. У білому зображуються ангели, святі.

  • Що символізує цей колір в баладі «Світязь»?

«Біле нас щось огортає» - ця фраза символізує смерть, яку мужньо приймає народ. Але водночас це і знак божого світла, яке рятує людей із неволі . Білі квіти, на які перетворилися дівчата й жінки Світязя, уособлюють духовну чистоту та невинність. Однак тим, хто загрожує всьому «білому» - чистому, вільному, доброчесному – квіти несуть смерть.

  • А яке символічне значення має зелений колір? Що втілює він у творі Міцкевича? Слайд 14

Зелений колірколір трави, символ природи, молодості, плодючості, краси і радості, ствердження життя, миру.

Білі купави у «листі зеленім» у баладі Міцкевича втілюють віру поета у свій народ, у продовження його життя, нове відродження, мирне вільне існування.

5. Перегляд мультфільму Каміла Полака «Світязь». Слайд 15

  • Яке ваше враження від переглянутого мультфільму?

  • Чи вдалося Камілу Полаку відтворити головну думку балади Міцкевича «Світязь»?

ІV. Домашнє завдання. Виписати епітети, метафори, порівняння із балади Міцкевича «Світязь». Підготувати повідомлення про Роберта Льюїса Стівенсона.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн