Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

«А мова хай живе, нехай серця нам гріє»

Українська мова

Для кого: 4 Клас

23.10.2019

405

6

0

Опис документу:
День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Доманчук Тетяна Іванівна,

вчитель початкових класів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель – методист

Васильківський академічний ліцей «Успіх»

Українська мова

4 клас

Урок –змагання

Тема.

«А мова хай живе,

нехай серця нам гріє».

Мета.

Допомогти учням усвідомити, що українська мова є однією з найбагатших і найкрасивіших мов світу; удосконалювати вміння використовувати у своєму мовленні різноманітні мовні засоби; збагачувати словниковий запас школярів мислення, спостережливість. Прищеплювати любов до рідної мови, української природи; плекати почуття патріотизму.

1.Вступ

Вчитель:

Мово,моя мово! Мово калинова

Я без тебе, мово,   без зерна полова,

Соняшник без сонця,без птахів – діброва

День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».

За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.

Про красу і багатство української мови можна розповідати дуже багато,бо вона мелодійна і дзвінка, прекрасна і чарівна,милозвучна і лагідна.

Ми –українці. Живемо у вільній і незалежній державі –Україні. Головним національним багатством кожного народу є мова. Як відомо, немає народу без мови і немає мови, якщо зникає народ, що говорить на ній. З дитинства ми чуємо рідну мову, знайомимося з нею в школі, читаємо літературу рідною мовою. Цією мовою були написані найвідоміші твори Шевченка, Франка, Лесі Українки, Коцюбинського та інших українських письменників.

А мова наша красива і багата,як і душа українського народу. Свою мову ми любимо і вивчаємо.І свої знання ми сьогодні покажемо на нашому уроці.

  1. Візитівка. (Поділ на команди. Назви команд. Привітання.)

1 команда

Любі друзі!

Сьогодні ми з вами

Починаємо змагання про мову віршами.

Мова,наша мова  

мова калинова.

В ній гроза травнева й тиша вечорова.

Мова,наша мова  

літ минулих повість,

вічно юна мудрість, сива наша совість.

А для мене,мово,

ти мов синє море,

у якому тоне і печаль і горе.

Мова,наша мова  

літ минулих повість,

вічно юна мудрість, сива наша совість..

Мова,наша мова  

мрійнику   жар-птиця,

грішнику   спокута, спраглому   криниця.

2 команда

Мова,наша мова  

пісня стоголоса

нею мріють весни, нею плаче осінь.

Нею марять зими,

нею кличе літо,

в ній криваві рими й сльози «Заповіту».

Як вогонь у серці,

я несу в майбутнє

невгасиму мову,слово незабутнє.

Хай же звучить

Урочисто і чудово

Праведне слово, слово про мову.

Говорять, що живий народ,

допоки мова буде жити….

Як хочеться продовжити їй віку,

співати нею, милуватись, говорити.

  1. Розминка. (Кожній команді по 6 питань)

  • Скільки букв в укр. алфавіті?

  • Скільки голосних звуків в укр. мові?

  • Слова з протилежним значенням.

  • Розмова двох і більше осіб.

  • Частина слова без закінчення.

  • Змінна частина слова.

  • Що таке основа речення?

  • Що таке головні члени речення?

  • Що стоїть перед коренем?

  • Яка буква не позначає звука?

  • Знак у кінці питального речення?

- Державна мова України.

  1. Народна мудрість.( Команди отримують завдання продовжити прислів’я)

1 команда

- Більше діла (менше слів)

- Гостре словечко (коле сердечко)

- Шабля ранить голову, а слово (душу)

2 команда

- Вік живи - (вік учись)

- Хто спішить, (той людей смішить)

- Козацькому роду (нема переводу)

  1. Конкурс капітанів. (Жестами, пантомімою показати тварину).

1 команда.

Кіт, дятел, муха.

2 команда.

Ведмідь, метелик,півень.

  1. Мовний аукціон. (Підібрати синоніми до слів. Хто більше?)

1 команда. Говорити.

2 команда. Іти.

«Який?, «Яка?», «Яке?» (Підібрати якомога більше прикметників до іменників.

1 команда. Мова.

2 команда. Батьківщина.

  1. Зізнання в любові до рідної мови. (Учні декламують по одному заздалегідь підготовленому віршу).

Мова кожного народу
неповторна і – своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші – трелі солов'я.

На своїй природній мові
і потоки гомонять;
зелен - клени у діброві
по-кленовому шумлять.

Солов'їну, барвінкову,
колосисту – на віки –
українську рідну мову
в дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина – так, як мати,
мова в кожного із нас!

Оксана Забужко

О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила – і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мово моя!
Душа голосна України!

Ти – сурми на сонці, ти – стягів гаї,
Ти – вибухів огненних повна.
Це – матері мова. Я звуки твої
Люблю, наче очі дитини…

О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить мою Україну. Володимир Сосюра

  1. Спостережливі.(Знайти відповіді на питання, заховані у словах питань).

1 команда

  • Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

  • Що їв касир під час обідньої перерви?

2 команда

- Що побачив мотоцикліст попереду?

- Що зламав цап об поріг?

  1. Гра «Так? чи Ні»

Зіграти хочеться мені з вами, друзі,

В Так чи Ні.

Готуйте відповідь свою.

Відповідайте хором всі єдиним словом

Так чи ні.

Скажіть,співає сом пісні? Відповідайте дружно. (Ні)

Чи вміє плавати гусак? Ну що на те ти скажеш? (Так)

Скажіть мені, червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)

А крокодили навесні свої будують гнізда? (Ні)

Чи може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)

Узори пишні на вікні мороз малює взимку? (Так)

Чи правда, друже, мій, що рак, коли повзе, то задки? (Так)

Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)

Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)

Ріка біжить у далині. Чи є у неї ноги? (Ні)

А чи буває сон у сні? Чекаю відповіді. (Так)

А під кінець скажіть мені: цікава гра у «Так чи Ні»?

  1. Підведення підсумків.

  2. Заключне слово вчителя.

Я вважаю, що подальша доля нашої мови залежить від нас! Від того як буде рідне слово бриніти в нашій душі,як воно буде жити в ній. Тож вболівайте за рідне слово,вірте в її чарівну силу,адже вона того варте, бо це мова нашої країни!

Українська мова неозора,

Ти безмежна, як небо і зорі!

Ти прекрасна як сонце і квіти!

Наша нене, а ми твої діти !

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.