А. Чайковський. „За сестрою”. Розповідь про письменника. Історична основа повісті

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Т е м а. А. Чайковський. „За сестрою”. Розповідь про письменника. Історична основа повісті – героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників.

ТЛ: героїко-романтична повість.

М е т а: ознайомити семикласників із фактами життя А.Чайковського; розвивати логічне мислення; з'ясувати історичне тло повісті; поглибити знання про жанри епосу; виховувати інтерес до історичного минулого України.

Т и п у р о к у. Урок вивчення нового матеріалу.

Х і д у р о к у

І. Мотиваційний етап.

1. З'ясування емоційної готовності до уроку (графічний настрій).

2. Актуалізація суб'єктного досвіду. (Продовжити речення: „Для мене історія – це ...”).

ІІ. Цілевизначення та планування.

1. Вибір цілей із загального переліку, доповнення їх власними.

2. Колективне планування.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Вступне слово учителя.

- Коли ви вперше бачите людину, з якою хотіли б познайомитися, на що звернете увагу насамперед?

- А про що б ви у неї запитали?

(Відповіді учнів).

Учитель вивішує портрет А. Чайковського.

- Отож познайомимося із Андрієм Чайковським.

2. Заслуховування та аналіз учнівських повідомлень.

3. Бесіда за змістом твору.

- Чи сподобався вам твір? Чим саме?

- Зміст яких слів вам незрозумілий?

- Розгляньте репродукцію картини А.Манастирського „У погоні за татарином”. Який епізод вона ілюструє?

- До якого з епізодів намалювали б ілюстрацію ви? Опишіть її.

- Які запитання виникли у вас під час читання? Учні обговорюють запитання у парах, після чого озвучують напрацювання за зразком: „Мого товариша зацікавило... а в мене виникло таке запитання... Ми вирішили...”).

Учитель. А мені цікаво, чому автор почав свій твір описом села Спасівка?

- Виразно прочитайте цей опис. Які деталі в ньому свідчать про час дії? Що це за час?

- Як позначився час на житті спасівчан?

- Прочитайте епізод, у якому розповідається про напад татар на Спасівку. Чому автор порівнює село з пеклом? У якому творі використане подібне порівняння?

- Чи можна, на вашу думку, назвати повість Андрія Чайковського історичною? (Звертаємо увагу учнів на те, що в історичному творі розповідається про події історичної дійсності, діяльність історичних осіб. У повісті А.Чайковського згадуються історичні факти: татарські набіги, перебування в неволі, визволення з полону, але діють вигадані герої, з якими відбуваються надзвичайні події).

- "За сестрою" називають героїко-романтичною повістю. Як можна пояснити таке жанрове означення твору і чи справедливе воно? (В основі героїко-романтичного твору лежить якась незвичайна подія, часто - небезпечна подорож. Для героїко-романтичного твору характерний напружений динамічний сюжет, насичений несподіваними поворотами подій.

Головний герой такого твору, як правило, - герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна людина).

4. Визначення жанрових особливостей твору.

Учні працюють спочатку в парах, потім об’єднуються у четвірки.

- Доведіть, що повість А.Чайковського „За сестрою” – героїко-романтична.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Що зацікавило вас в особі Андрія Чайковського?

2. Ознайомившись з історією, викладеною у формі художнього твору, чи не маєте ви бажання доповнити своє визначення "Історія для мене – це…".

3. Озвучення напрацювань.

4. Письмова саморефлексія та самооцінювання ("Найбільшим своїм досягненням сьогодні я вважаю…").

Домашнє завдання.

опрацювати статтю підручника про героїко-романтичну повість, порівняти із записами у зошиті; дібрати цитати для характеристики образів родини Судаків, намалювати портрет персонажа (робота у групах).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.