2 клас. Природознавство . Урок № 6. Тема. Водойми, їх різноманіття. Водойми свого краю восени.

Опис документу:
Мета: навчати учнів розрізняти види водойм; ознайомити з водоймами рідного краю; дати уявлення про стан водойм восени; розвивати спостережливість, мовлення, мислення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатств.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

2 клас. Природознавство

Урок № 6

Тема Водойми, їх різноманіття. Водойми свого краю восени (с. 19-21).

Мета навчати учнів розрізняти види водойм; ознайомити з водоймами рідного краю; дати уявлення про стан водойм восени; розвивати спостережливість, мовлення, мислення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатств.

Тип уроку комбінований урок

Обладнання завдання для додаткової та індивідуальної роботи, таблиці відповідно до теми уроку.

Хід уроку

  1. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосіери. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.Перевірка спостережень за природою. Вправа «Погода»
—Яка зараз пора року? —Який місяць? —Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

1. Запитання для повторення

— За своїми спостереженнями розкажіть, як змінилася нежива природа восени?
— Які зміни відбулися в житті рослин і тварин?

II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слухання української народної пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».

— Про що йдеться у пісні? — Яким кольором на мапі позначають річки? — Які об’єкти на мапі також позначають синім кольором? — Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

Сьогодні на уроці ви навчитеся розрізняти водойми, ознайомитеся з водоймами рідного краю

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота над загадками

• Синя стрічечка блищить,
щось тихеньке гомонить
і біжить собі, біжить,
не зупиниться й на мить. (Річка)

Найбільші річки України — це Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець (Діти повторюють.)
Ріки України це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель, для розведення риби.

• Посеред поля лежить дзеркало —
Скло блакитне,
Рама зелена. (Озеро)

Озеро — це водойма, яка виникає в природних заглибинах. В Україні є озера: Світязь, Синевір, Ялпуг, Сиваш. (Діти повторюють.) В Україні налічується понад 3000 озер.

— Як можна на вати слова відгадки одним словом? (Водойми)

Річки і озера — це прісні водойми.

— Діти, хто з вас побував на морі?— Якою є вода в морі?— Хто купався в річці, озері?— Якою є вода там?— Яка різниця між морем, річкою, озером?

• З-під землі біжить, водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок і не річка,
А цілюще… (джерельце).

Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок

— Чи траплялося вам находити джерело? Якою є в ньому вода?

Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

• Не море, не земля,
Човни не плавають,
І ходити не можна. (Болото)

Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Із боліт беруть початок і живляться багато річок.

• Стоїть корито,
повно води налито. (Ставок)

• Шириною широке,
Глибиною глибоке.
День і ніч об берег б’ється.
А вода з нього не п’ється,
Бо вона не смачна,
А солона і гірка. (Море)

Водойми поділяються на природні та штучні. Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними: річки, джерела, моря. А ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними: водосховища, канали, ставки.

Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Розповідь про водойми свого краю

Джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища — усе це водойми.

  1. Розгляньте ілюстрації на дошці.

— Які водойми вам знайомі? Де ви їх бачили? Чи є якісь водойми поблизу вашого будинку? — Яких водойм багато на території вашого краю? — Назвіть декілька річок, озер свого краю. — Яка найбільша річка вашого краю?

3. Гра «Уяви»
— Заплющте очі й уявіть себе якоюсь рослиною або твариною водойми — Якби ви могли говорити, що б ви сказали людям? — Чому ви так вирішили?

Пам’ятайте, що чистоту води у водоймі можна оцінювати за наявністю живих істот бабок, травневих мух, водяних жуків, водяних метеликів, мух одноденок та ставкових клопів водомірок, які є супутниками чистої води. У забрудненій воді їх дуже мало або зовсім немає.
Про забруднення водойми свідчить «цвітіння» води, поява жовтої чи жовто-білої піни біля берега.

3. Розігрування сценки «Біля ставка восени»
У вчителя в руках м’яка іграшка — жабка. На дошці — фотографія ставка восени.

Учитель.
Розкажи, будь ласка, жабко, що відбувається з твоїм ставком восени?

Жабка.
Він змінюється! Влітку я такого не спостерігала.

Учитель.
Що так сильно тебе дивує?

Жабка.
Вода стала холодною, водні рослини опускаються на дно, і доведеться всім жабам ховатися в мул до весни.

Учитель.
Ось у чому справа! Ми з учнями спробуємо в усьому розібратися

— Як ви вважаєте, чому вода в ставку стала холодною? (Настала осінь, похолоднішало, і вода стала холодною.)
— А чому жаби ховаються в мул? (Щоб їх не з’їли хижі риби.)
— А хто окрім жаб ще живе в ставку? (Різні риби, різні жучки, равлики)
— Як ви вважаєте, чому водяні рослини опускаються на дно? (Щоб не замерзнути)
— А чому вони можуть замерзнути на поверхні ставка? (Сонце світить не так сильно, вода погано прогрівається, рослинам бракує сонячного тепла.)

Правильно. Незабаром настане зима, і вода в ставку замерзне —перетвориться на лід. Але на лід перетвориться тільки поверхня ставка, а на самій глибині вода не замерзне і саме це допоможе водним рослинам перезимувати і не загинути. Якщо ж рослини залишаться на поверхні ставка, то вони замерзнуть і загинуть.

— Діти, подивіться на фотографію, якою прозорою стала вода у ставку. По її поверхні пливе листя, опале з дерев. Подивіться уважно, що відбивається у воді ставка? (Небо, хмари)
— Згадайте, яким ставок буває влітку? Вода в ньому така ж холодна, як восени? Чому тепла?
— На березі ставка пісок. Як ви вважаєте, який він на дотик? (Холодний, вологий)
— Чому? (Восени на вулиці холодно. Сонечко гріє не так сильно, пісок не нагрівається. Часто йдуть дощі, і тому пісок вологий.)

Жабка.
Тепер я зрозуміла, чому вода в ставку холодна і чому водяні рослини зникли і навіщо жаби в мул ховаються — настала осінь.

Учитель.
Але, мила жабко, не сумуй. Осінь теж чудова пора! Подивися, яким сумним, але дуже красивим став твій ставок! Як красиво відбиваються в нім хмари, а опале листя пливе, немов маленькі кораблики.

— Чому так змінився ставок?
— Чим осінній ставок відрізняється від літнього ставка?

V. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що нового дізналися на уроці?
— Які водойми вам відомі?
— Якими бувають водойми?
— Які водойми існують у місцевості, де ви живете?
— Чи повинні люди піклуватися про водойми?
— Як ми можемо це зробити? (Не забруднювати воду і береги.)

УІ. Домашнє завдання

(с.19-21) Опрацювати матеріал підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.