2 клас. Природознавство . Урок № 5.Тема. Природа восени. Ознаки осені. Осінні місяці. Планування спостережень за природою восени.

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з осінніми місяцями; розкрити походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає; розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам’ять; виховувати любов до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

_______________________ 2 клас. Природознавство

Урок № 5

Тема Природа восени. Ознаки осені. Осінні місяці. Планування спостережень за природою восени. Творче завдання: складання казки про осінь (с. 15-18).

Мета ознайомити учнів з осінніми місяцями; розкрити походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає; розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам’ять; виховувати любов до природи.

Тип уроку комбінований урок

Обладнання завдання для додаткової та індивідуальної роботи, таблиці відповідно до теми уроку.

Хід уроку

  1. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосіери. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.Перевірка спостережень за природою. Вправа «Погода»
—Яка зараз пора року? —Який місяць? —Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

Які пори року ви знаєте? — Що є причиною зміни пір року? — Які спостереження за природою допомогли людині створити календар?

II. Повідомлення теми і мети уроку Звучить музика П. І. Чайковського «Пори року. Жовтень. Осіння пісня», учитель читає загадку.

Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

— Які слова допомогли вам відгадати загадку? (Розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю)
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про осінь, її красу, вивчимо назви осінніх місяців, складемо казку про осінь.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Слухання казки про осінь

КАЗКА ПРО ОСІНЬ


Давно це було, у краї щасливім та квітучім. Ніколи не було там холодно, ніхто не сумував і не журився. Правив цим краєм цар, що мав одну доньку — царівну Осінь. Росла вона стрункою та гарною мала коси, як золото, очі — як синє небо. Коли виповнилося їй вісімнадцять років, посватався до неї славний лицар Вересень.

Погодилась Осінь, бо припав їй до серця цей юнак. Висловила вона бажання, щоб приніс Вересень весільний подарунок — перли заморські. Вирушив лицар у путь-дорогу, а царівна взялася до роботи — гаптувати вбрання весільне. Була вона вмілою та спритною — і за якийсь тиждень вигаптувала і фату, і сукню. Одного дня сиділа вона біля вікна світлиці. Раптом бачить вершник скаче до палацу. То був чаклун Жовтень. Під’їхав, гарцюючи, до вікна й вітається:
— Здрастуй, царівно Осінь! Почув я про твою красу незрівнянну, і от я біля твоїх ніг. Прошу тебе, будь моєю дружиною! Привіз я весільні подарунки: парчу золоту і корали багряні.
Промовляє Жовтень, а водночас чарує, чарує та й зачарував царівнуОсінь. Забула вона свого нареченого і дала згоду бути Жовтневі за дружину. Вже й день весілля з ним призначила.
От і настав цей день. З усіх-усюд з’їхалися гості. Лине музика, пісні величальні. Веселяться гості, п’ють мед-вино за здоров’я молодих, танцюють, співають. Саме в цей час Вересень повернувся з весільним дарунком. Зупинив коня й питає в людей:

— Що це святкують?

— Наша царівна Осінь за Жовтня заміж іде!

Побачила царівна Осінь, що небо затягло хмарами, визирнула у вікно — а там у траві перли розсипані. Вмить згадала вона про нареченого свого і зрозуміла, що була зачарованою. У гніві кинулась до Жовтня:

— Геть звідси, підступний! Хотів ти мене обдурити, так знай: не потрібен мені ні ти, ні твої подарунки!
Зажурилася Осінь, засумувала, але що ж робити? Пішла вона до мудрого Листопада за порадою, а той і каже:
— Не зможеш ти повернути назвжди свого синьоокого ласкавого Вересня, бо сильні чари має Жовтень. Проте позбався його подарунків, і тоді чере рік прийде твій коханий. Однак лише на місяць. А зараз заспокойся й спочинь.


Так і зробила Осінь. Кинула шовки золоті, корали багряні, підхопив їх вітер та поніс. Зачепились дарунки Жовтня за гілки дерев — і стали ті золотисто- багряними, але сумною була їхня краса. Багато води спливло з тих часів. Бачили ви, як щороку, наприкінці вересня, вкривається земля сріблястою памороззю? То Вересень дарунки свої Осені приніс. Потім знову чаклує Жовтень: золото і корали — свої принади — по деревах розкидає. Плаче, тужить Осінь за своїм утраченим нареченим, і втішає її мудрий сивий Листопад.

— Як звали царівну?— Як звали її нареченого?— Хто зачарував Осінь?— Як звали мудрого порадника?

Вересень, жовтень, листопад — це назви осінніх місяців.

2. Читання вірша про осінні місяці

Фізкультхвилинка

3.Ознаки неживої природи восени

— За своїми спостереженнями розкажіть, яка погода була влітку. Як вона змінилася з приходом осені?

Улітку Сонце високо піднімалося в небі, дні були довгими. Тому земля отримувала багато тепла.
Тепер, восени, Сонце піднімається в небі вже не так високо, дні стали помітно коротші, ніж були влітку. Тому похолоднішало.
Друга половина вересня — приблизний термін настання перших заморозків. Одного разу вранці ти подивишся у вікно і побачиш, що земля, трава і дахи будинків побіліли! Ні, це ще не сніг. Це — іній.
У цей час дні зазвичай ясні, теплі, а ночі холодні. Повітря буває сухим, чистим і прозорим.
У ці дні ми немов проводжаємо літо, прощаємося із ним.
У другій половині жовтня починається помітне похолодання, небо вкривається низькими хмарами, що застилають його сірою пеленою.

— Які опади бувають улітку?

Дійсно, набіжить улітку темна грозова хмара, блисне блискавка, загримить грім. Дощ піде сильний, але недовгий. Літом грози часті.
Восени грози стають рідкісними, а потім і зовсім припиняються. Осінні дощі не схожі на літні, вони дрібні, мжичать, затяжні. Над річкою, озером, ставком усе частіше нависають густі тумани. Повітря насичується вологою. Калюжі вже не висихають.
Пізня осінь буває холодною, дощовою. Іноді йде мокрий сніг, який швидко зростає. В усьому відчувається наближення зими. Дні коротшають, а ночі довшають та холоднішають.
Наприкінці осені на водоймах відбувається льодостав — річки, озера, ставки покриваються льодом.

  1. Ознаки живої природи восени

Настала осінь Усе менше і менше стає корма для птахів. Адже комахи зникають, трав’янисті рослини в’януть. Узимку більшість птахів зовсім не змогли б прогодуватися. Тому в кінці літа і восени вони відлітають у теплі краї, де корму завжди вистачає.
Відліт перелітних птахів — приклад одного з осінніх явищ у живій природі. Які ще осінні явища в живій природі ви можете назвати?

5. Планування спостережень за природою восени

В усі пори року спостерігай за:
1) зміною висоти Сонця на небосхилі;
2) температурою повітря, вітром, станом неба, опадами;
3) рослинами;
4) тваринами;
5) ґрунтом;
6) водоймами;
7) працею людей .

Завдання для спостережень восени
1 Виміряй і запиши довжину тіні від гномона у вересні, жовтні, листопаді
2 Спостерігай за небом. Як воно змінюється протягом осені?
3 Запиши дату, коли були перші заморозки на ґрунті. Поспостерігай за ґрунтом під час заморозків. Яким він став?
4 Запиши, коли випав перший сніг, як довго він лежав на ґрунті.
5 Поспостерігай за деревами і кущами. Чи змінилося забарвлення їхнього листя?
6 Поспостерігай і запиши, які рослини ще цвіли: у вересні, жовтні, листопаді
7 Зверни увагу на комах. Чи багато їх восени? В яку погоду їх буває найбільше?
8 Поспостерігай за птахами і запиши, які птахи відлітають у теплі краї, а які прилітають до нас зимувати
9 Поспостерігай, які види робіт виконують люди у полях, у садах, на городах. У яких роботах ти брав участь сам?

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Робота над загадками про осінні місяці

• У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати. (Вересень)

• Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць… (жовтень).

• Крапле з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад).

2. Творче завдання. Складання казки про осінь

Спробуймо скласти казку про синочків Осені! А розпочнемо її так, як зазвичай починаються казки.

Жила-була на світі Осінь…

— Як звали синочків Осені? (Вересень, Жовтень, Листопад — сини Осені.) — Де вони жили? (Жили вони окремо від своєї матусі.) —Що вирішила Осінь одного разу робити? (Вирішила відвідати своїх синів.) — До кого першого Осінь пішла в гості? (До Вересня) — Що вона побачила в господарстві старшого синочка? (Син веселий, лагідний, багатий) — Чим же порадував її середній син? (Різнокольоровим убранням дерев, золотими килимами.)
— Як зустрів свою матір Листопад? (Голими деревами, пустими полями)

Зразок казки про осінь

КАЗКА ПРО ОСІНЬ
Жила була на світі Осінь. У неї були сини Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають.
Спочатку заглянула в господарство старшого сина Вересня. Там вона побачила свого сина лагідного, веселого, багатого, щедрого.
Задоволена матуся вирушила далі в гості до середнього сина. Жовтень зустрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь час малює син, усе в роботі.
Помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася матуся повернулася додому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік.

Робота над загадками

• Голі поля, мокне земля,
Дощ поливає

Коли це буває? (Восени)

• Летить орлиця по синьому небу,
Крила розкрила, сонце закрила. (Хмара)

• Рукавом махнув — дерево зігнув. (Вітер)

• Невидимка ходить в гаї,
Всі дерева ро з дягає. (Осінь)

• Коли нема — чекають,
Коли прийду тікають (Дощ)

5. Тестування

Підкресли прикмети осені
1) Ночі стали темні і довгі;
2) уранці аморо ки;
3) Сонце піднімається вище на небосхилі;
4) червоніє й облітає листя з осики;
5) птахи висиджують пташенят;
6) часто гримлять грози;
7) моросять дощі;
8) весело співають птахи

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Як змінюється восени висота Сонця в небі і тривалість дня? До чого це призводить?
— Назвіть декілька осінніх явищ у неживій природі.
— Які опади бувають восени?
— Назвіть декілька осінніх явищ у живій природі.
— Чим займаються люди восени?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.