2 клас. Природознавство . Урок № 16. Тема. Плоди і насіння. Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі

Опис документу:
Мета : повторити будову рослини; ознайомити учнів зі способами розмноження і поширення рослин; розвивати логічне мислення, увагу; розширювати світогляд; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше знати.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

________________ 2 клас. Природознавство

Урок № 16

Тема Плоди і насіння. Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі (с. 41-44).

Мета повторити будову рослини; ознайомити учнів зі способами розмноження і поширення рослин; розвивати логічне мислення, увагу; розширювати світогляд; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше знати.

Тип уроку комбінований урок

Обладнання завдання для додаткової та індивідуальної роботи, таблиці відповідно до теми уроку, відеопрезентація

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери.

1. Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?— Який місяць?— Яке число?— Тепло чи холодно надворі?—Який стан неба?
—Яка температура повітря?—Чи були сьогодні протягом дня опади?

2. Запитання для повторення
— Розкажіть, що ви вже знаєте про рослини?— Поміркуйте, чи бувають у рослин «діти»? — Де ви спостерігали, що у рослин є «діти»? Розкажіть.

II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ви ознайомитеся із розмноженням рослин і поширенням плодів і насіння у природі

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розмноження рослин

1.Розповідь учителя супроводжується демонструванням таблиць та ілюстрацій

— Згадайте будову рослини. (Корінь, стебло, лист, квітка, плід)— Поміркуйте, які частини рослини потрібні для розмноження? (Корінь, стебло, лист, плід (насіння))— Якщо вас запитають, як розмножуються рослини, то ви, звісно ж, розповісте про насіння. І це буде правильно. Але пропоную уважніше придивитися до знайомих нам рослин. Під час прогулянки в парку або в лісі можна помітити «сімейки» беріз, ліщини, конвалій або інших рослин. Вони ростуть від коренів, що розташовані неглибоко від поверхні землі. Кореневу порість дають багато дерев і кущів горобина, шипшина, глід, біла акація.Кожен кущик суниці і полуниці на початку літа випускає безліч тонких, гнучких вусів. На верхівці вуса є брунька майбутніми листочками. Притиснеться вус до землі, і брунька дасть цілий пучок міцних корінців, а вгорі розгорнуться молоді листочки. Розповзуться вуса в різні боки. Дивишся, до кінця літа навколо кожного кущика суниці сидить ціла сімейка! От як рослини розселяються без насіння за допомогою кореня і стебла. У такий спосіб розмножуються також картопля, цибуля та багато інших рослин.

Відгадайте загадку.

• Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Насіння соняшника)

— Продовжте перелік: горох, квасоля, огірки, помідори, гарбуз… (Городні рослини)
— Що об’єднує ці рослини? (Відповіді учнів.)

А ще вони розмножуються за допомогою насіння.Так розмножуються і багато квіткових рослин.

— Згадайте, де утворюється насіння у рослини? (У плодах)

Плід у рослин — це орган розмноження. У деяких плодах буває одна насінина, наприклад в плоді вишні або сливи, а в інших — багато. Наприклад, в коробочці маку — тисячі насінин!

— Поміркуйте, навіщо рослині так багато насіння?
— Закінчіть речення
Чим більше утворюється насіння, … (тим більше може з’явитися нових рослин).
— Отже, ми розглянули способи розмноження рослин. Назвіть їх. (Коренем, стеблом, насінням)

  1. Способи поширення насіння

— Розгляньте малюнки і фотографії. Назвіть рослини. (Береза, тополя, клен, кульбаба)
— Поміркуйте, як насіння цих рослин потрапляє на нові території? (Їх розносить вітер.) Дійсно, більшість рослин поширюють своє насіння за допомогою вітру. Плоди і насіння в одних рослин дрібні і легко розносяться вітром, в інших — більші. Вони мають спеціальні пристосування для польоту. Які? — Плоди деяких рослин важкі, тому вітер не може їх поширювати. Наприклад, плоди дуба. Подумайте, як плоди дуба «подорожують»? (Їх розтаскують кабани, білки, сойки та інші тварини.) Невисокі дерева черемха, горобина, а також ягідні кущі — бузина, калина, шипшина і трав’янисті рослини — конвалія та ін. поширюють своє насіння за допомогою тварин. Соковиті плоди цих рослин поїдають птахи, а неперетравлене насіння потрапляє в землю і проростає.

— Плоди і насіння реп’яха і лопуха мають гачки або прищіпки. Поміркуйте, для чого їм це треба? Вони прикріпляються до шерсті тварин, пір’я птахів або одягу людини і розносяться на великі відстані. Також плоди і насіння рослин разом із брудом пристають до коліс автомашин, возів і так «перевозяться» на нові місця. Отже, рослинам потрібно думати про розселення. Просто розселятися, наприклад, кульбабі: підхопить вітер її плоди-парашути і перенесе на необжиті землі. Нехитро розселитися і тим, хто виріс біля швидкої річки, — вода понесе насіння. А що робити тим, хто росте в стоячій воді? Як перескочити в сусідню водойму? Водні рослини пристосувалися так: насіння латаття прилипає до лапок і пір’я качок, куликів, чайок і разом з ними перелітає з озера в озеро. Тисячі водяних птахів летять восени півночі на південь. Мільйони насіння переносять вони з водойми на водойму.

Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

  1. Опрацювання матеалу підручника (с. 41-44)

— Розкажіть, яку роль відіграють плоди і насіння в житті рослин?
— Здогадайтеся, яке значення має яскраве забарвлення плодів вишні, горобини, черемхи. (Щоб притягати птахів.)
— Розкажіть, як птахи, звірі і люди розповсюджують насіння рослин.
— Якби рослини не розмножувалися, то вони зникли б з обличчя землі. Уявляєте, що б сталося?

Отже, рослини потрібно берегти!

2. Тестування

1) Як поширюється насіння?
• Кульбаба:
а) вітром; б) водою; в) тваринами

• Реп’ях:
а) вітром; б) водою; в) людиною і тваринами

• Сосна:
а) вітром, птахами, тваринами б) птахами; в) водою

2) Вітром поширюється насіння:
а) вишні; б) кульбаби; в) реп’яха

3. Гра «Обери зайве»

— З поданих плодів і насіння виберіть зайве і поясніть чому.
Яблуко, груша, горіх
Очерет, горобина, черемха

4. Гра «Заповни пропуски»

Вставте у речення пропущені слова довідки

Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена — …, лопуха — …, кульбаби — … .
(Парашутики, крильця, гачечки)

5. Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нове про рослини ви дізналися на уроці?
— Наведіть приклади рослин, що розмножуються коренем.
— Наведіть приклади рослин, що розмножуються стеблом.
— Наведіть приклади рослин, що розмножуються насінням.
— Розкажіть, як тварини розповсюджують насіння рослин.
— На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносяться вітром.)
— А як розповсюджуються плоди горобини, калини, обліпихи? Вони ж такі привабливі! (Птахами)
— Які ще способи поширення плодів і насіння у природі ви запам’ятали?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.