Урок:

«Збережемо клімат за допомогою простих енергетичних рішень»

01.02.2023
5 0
Опис уроку (учням цей опис не показується):

виявити причини глобального потепління клімату; розширити знання про наслідки глобальної проблеми та вплив екологічної кризи на навколишнє середовище; ознайомити з альтернативними джерелами енергії та досвідом їх використання; формувати навички практичної діяльності з енергозбереження і економного природокористування, які спрямовані на збереження клімату за допомогою простих енергетичних рішень

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Вчитель. В  чеській казці «Дванадцять принцес» розповідається: «Одного року була страшна посуха; другого – увесь час лив дощ і хліб погнив на стеблі; третього року хліб побило градом, так що не зібрали ані зернини...» Щось на зразок цієї казки доводиться останніми роками спостерігати і нам. Все більше ми звинувачуємо кліматичні зміни, які відбуваються досить часто.

Навіть за короткий період людського життя можна помітити мінливість кліматичних явищ: в останнім десятилітті як літа, так і зими були настільки різними в метеорологічному сенсі і представляли часто настільки значні відхилення від нормальної температури, що яскраві спогади про них ще збереглися в нашій пам’яті. 

                                              Природа відплачує нам по праву

                                              За ту нерозумну страшну потраву,

                                              Що люди вчинили на тілі Землі,

                                              За рани її, великі й малі...

Сьогодні урок проведемо у колі однодумців і спробуємо знайти причини, та винних у  змінах, що відбуваються з кліматом  та  дамо  відповіді на питання, що виникнуть у ході бесіди.  Гадаю, що  для обговорення даної теми зібралися небайдужі люди, а справжні прихильники чистого повітря та дбайливі господарі. (На мультимедійній дошці з’являється тема бесіди та цілі, сл.1,2).

2:

Теоретичний блок

Вчитель. Зацікавленість до глобальної зміни клімату виникла не сьогодні. І 100 і 150 років тому людей хвилював не тільки прогноз погоди на завтра, а й більш довгострокові зміни клімату, причому інтерес цей виявлявся як на науковому так і на побутовому рівнях. А чи змінювався клімат в історичні часи?

Кліматолог. Звичайно, в історії є відповідь  на це питання. Протягом геологічної історії клімат Землі періодично змінювався: чергувалися епохи значного похолодання, коли великі ділянки вкривалися льодовиками, й епохи потепління. Та останнім часом вчені – метеорологи б’ють тривогу: схоже на те, що атмосфера Землі розігрівається значно швидше, ніж будь – коли в минулому.

Так, у Греції, щорічно зникає фінікова пальма. Те саме ми бачимо й в південній Італії. А Сіцілія, що колись була житницею Риму, тепер, за винятком узбережжя, неродюча й бідна. І, нарешті, нещаслива Іспанія! Тут насамперед людина наклала на природу свою святотатську руку. Жителі цієї країни, не розуміючи значення лісів для клімату, вирубали всі ліси в горах і перетворили квітучу Іспанію на пустелю.

Таких прикладів, зі зміною клімату, можна навести досить багато.

3:

Теоретичний блок

Фізик. Уже на початку 60 – х років XX століття учені припускали можливість глобального потепління. Серед причин підвищення глобальної температури називали вплив забруднення повітря промисловими викидами, переважно вуглекислим газом, (сл.3) що накопичувався в атмосфері після спалювання вугілля, нафти, газу; лісових пожеж, роботи транспорту,  атомних станцій; знищення лісів. Загальновідомо, що вуглекислий газ повністю пропускає сонячні промені, які потрапляють на Землю, і затримує теплове випромінювання, що йде від Землі, підсилюючи так званий «парниковий ефект». За підрахунками вчених, в найближчі десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитися на 1,5 – 2ْ С, а до кінця XXI століття на 2,8-5ْ  С.

4:

Вільне введення тексту

Вчитель. А що принесе глобальне потепління клімату нашому регіону?

5:

Теоретичний блок

Кліматолог. Нашій місцевості глобальне потепління клімату принесе  більше користі, ніж шкоди. Користь же від нього виражається, зокрема, у пом’якшенні клімату  – зменшується контраст між зимовими і літніми температурами. Зими потеплішають. Вирівняються показники випадання опадів. Небезпека для людства може виникнути, якщо вуглекислого газу в атмосфері стане вдвічі більше, ніж на передодні індустріальної ери близько ста років тому.

Еколог. А я хочу відмітити, що у атмосфері останнім часом відбувається щось неймовірне: то буревій пронісся зненацька, то різке зниження температури та дощ спричинили утворення ожеледиці, а  то з’являється густий туман із шкідливими домішками, я вже не говорю про пил, то випадає кислотний дощ, а то у повітрі відчутний сморід, від якого не сховаєшся ні вдень ні вночі. Звісно, що таке забруднення не може позитивно впливати на основні елементи погоди і клімату в цілому. 

6:

Теоретичний блок

Вчитель. Виходить, що принаймні в найближчі кілька десятків  років глобальне потепління, з його нинішніми темпами, не є небезпечним?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Слухаючи цікаві, і в одночас, переконливі  розповіді фахівців, я все більше переконуюсь, що винуватцем у даній ситуації є саме вуглекислий газ. Готуючись до сьогоднішньої бесіди, я гортала сторінки географічної енциклопедії «Клімат. Енергія. Середовище» і натрапила на цікаві питання. Прошу дати відповідь:

1.Один англійський вчений у 1774 р., провів дослід – під скляний ковпак помістив мишу і поставив гілку м’яти – миша продовжувала жити, не зважаючи на те, що повітря не надходило. Знайдіть цьому досліду пояснення.

2.Інший англійський вчений у 1898 році твердив що людству задушливо оскільки в повітря виділяється велика кількість вуглекислого газу. Та це твердження спростував К. Тимірязєв. Він довів що людству не дадуть загинути зелені рослини. Що мав на увазі вчений?

3.Вже неодноразово доведено шкідливість вуглекислого газу. Уявімо атмосферу без вуглекислого газу. Чи існуватиме життя?

4.Пшеничне поле знаходиться біля швидкісної транспортної магістралі, де повітря задимлене і забруднене різними домішками в тому числі й вуглекислим газом Чи можна очікувати високого врожаю? Чи можна споживати вирощену продукцію?

7:

Теоретичний блок

Хімік. Я хотів би стати на захист вуглекислого газу, бо у нього  є один плюс: від росту обсягів вуглекислого газу залежить збільшення врожаїв. Адже цей газ входить у «раціон» рослин. А ще хочу додати,  що крім вуглекислого газу, парниковий ефект спричиняють також деякі інші гази, що входять до складу малих домішок в атмосфері: метан, закис азоту, окис вуглецю, гексафторид сірки, двоокис сірки, фреони, вміст яких в атмосфері за рахунок антропогенного фактора теж швидко зростає.

8:

Вільне введення тексту

Вчитель. Стає зрозумілим, що глобальне потепління клімату тісно пов’язане з парниковим ефектом. Ця глобальна проблема наберає обертів і вчені намагаються знайти шляхи її вирішення. Які заходи проводяться в нашому регіоні з приводу зменшення викидів в атмосферу та запобігання глобальним змінам  клімату?

9:

Теоретичний блок

Експерт. З метою пом’якшення наслідків зміни клімату, на обласному рівні ведеться робота щодо впровадження заходів, реалізація яких супроводжується скороченням викидів парникових газів. Ці заходи спрямовані на зменшення негативного впливу глобальних екологічних проблем та стан екологічної безпеки регіону. А в зв’язку з тією ситуацією, що вже склалася в регіоні, ведеться постійний моніторинг за парниковими газами, на які в області припадає найбільша частка, зокрема (сл.4):

  • обмеження джерел забруднення, зменшення шкідливих викидів;

  • постійний екологічний контроль за ГДК забруднюючих речовин у повітрі;

  • впровадження на підприємствах пилогазоочисних установок;

  • посилення нагляду за експлуатацією, розміщенням, будівництвом, реконструкцією промислових та інших об’єктів;

  • удосконаленя систем вентиляції, кондиціювання повітря;

  • створення санітарно – захисних зон;

  • обмеження проходження автомобільних доріг, промислової та сільськогосподарської діяльності у санітарно – захисних зонах;

  • посилення контролю за спалюванням промислових та побутових відходів.

  • раннє виявлення джерел парникових газів та прогнозування;

  • впровадження у виробництво сучасних, екологічно безпечних, ресурсо – та енергозберігаючих технологій, збільшення інвестицій;

  • поступовий перехід на нетрадиційні джерела енергії, які зменшуватимуть забруднення навколишнього середовища.

10:

Теоретичний блок

Вчитель. Одним із запобігаючих заходів було названо енергозберігаючі технології та перехід на нетрадиційні джерела енергії. Я зараз хочу звернутися до фахівців, які мають інформацію та певні напрацювання у  напрямку нетрадиційних та поновлюваних джерел енергії.

11:

Теоретичний блок

Агроном. Особливу увагу у вирішенні цієї проблеми треба віддати альтернативним видам палива,  які б скоротили надходження  вуглекислого газу в атмосферу. Зараз досить активно розглядаються питання відновних джерел енергії і особливо твердим видам біопалива. (сл.5) Це насамперед побічним продуктам рослинництва – соломі і лушпинню соняшника, з яких виготовляють так звані пелети та брикети. Вони не містять шкідливих домішок і для розігрівання котла їх потрібно закладати в 4 рази менше, ніж дров.  Для комунальних закладів, для яких ціна на блакитне паливо у кілька разів вища, ніж для населення, біопаливо – справжній рятівний круг. У нашому місті на пелетах працюють котельні центральної лікарні та два навчальні заклади. 

12:

Теоретичний блок

Прийом дослідної роботи

Вчитель. Котельня нашого НВК №2 працює на природному газі. Зробіть розрахунки, чи вигідно нашому навчальному закладу перейти на опалення соняшниковими пелетами, якщо за тепловіддачею 1 т пелет в середньому дорівнює 500 м куб природного газу, а школа за  добу витрачає 250 м куб голубого палива. Ціна  1 м куб газу для навчального закладу складає 4,60 грн, а тонна пелетів коштує 800 грн.

(Очікувані розрахунки: вартість використаного газу 250×4,60=1150 грн (за добу), а пелетів, враховуючи їх тепловіддачу, на добу вистачить 0,5т і вартісні витрати складуть 400 грн. Тобто обігрівати наш НВК біопаливом дешевше у 2,6 рази. Від роботи такої котельні практично немає ні диму, ні інших викидів).

Економіст. Тривалий час на полях нашого району можна було спостерігати, як після жнив горить стерня та відходи зернових культур – солома.  Але зараз все змінилося.  Існуючі на сьогодні технології в галузі біопалива дозволяють утилізувати і переробляти солому в цінні паливні гранули і брикети. У товаристві «Преображенське» практикують використання тюків пресованої соломи для обігріву невеликих приміщень: майстерні з ремонту сільськогосподарської техніки, гараж та приміщення млина. В 20 – градусний мороз у цих приміщеннях температура сягає 17 градусів. А ще можна запровадити такі технології і до   кукурудзяних та соняшникових стебел,  очерету. Та частина біомаси, яка не згодовується худобі, може бути потенційною сировиною для виробництва біопалива. Та досить важливим у цьому технологічному процесі є те,   що під час згорання біомаси  вміст СО2 в атмосфері не збільшується, а отже й парниковий ефект не посилюється.

Біолог. Але самих лише відходів замало, аби обігрітися. Вважаю, що у нашому місті є всі умови для вирощування... енергетичної верби.(сл.6) Енергетична верба добре росте на непридатних для сільського господарства землях і є чи не найекономнішим видом альтернативного палива. Луки і плантажі у нашому краї добре підійшли б для вирощування цієї рослини. Бо саме енергетична верба покращує структуру грунту: маючи невелику кореневу систему вона бере поживні речовини лише  з верхнього шару, а опале листя перетворюється на гній. Крім того верба здатна осушувати заболочені ділянки. За три роки рослина виростає заввишки 5 метрів, діаметром до 10 см, тобто з гектара можна збирати до 30 тонн деревини. Через три роки вона знову виростає, і ці цикли можуть  тривати до 25 – ти років.

13:

Теоретичний блок

Хімік. В умовах глобальної кліматичної кризи набуває поширення біогазове виробництво. Це безвідходне виробництво виконує природоохоронну і ресурсозберігаючу функцію, воно не призводить до утворення будь – яких відходів, а ще й утилізує відходи сільськогосподарського виробництва , і частково дозволяє вирішувати проблему збереження енергоносіїв. Зокрема існує технологія перетворення свинячого гною на електроенергію.(сл.7) Під час бродіння утворюється газ, який використовують для виробництва електроенергії, а перероблені бактеріями відходи  - для добрива. Так, з біомаси, що утворюється від 2500 свиней отримують 1000 м куб. біогазу, який еквівалентний 600 л дизельного пального. Таке виробництво існує у фермерському господарстві «Світанок». Вартість такої установки по виробництву біогазу окуповується за 1,5 – 2 роки.

До 2020 року отримання біогазу займе провідну позицію. Анаеробне збродження має багато переваг, як екологічних так і економіко – технічних перед спалюванням біомаси.

Еколог. Ще один компонент, який приймає активну участь у глобальному потеплінні – чадний газ – продукт неповного згорання палива (сл.8). В повітря потрапляє з автомобільними викидами, викидами промислових підприємств, при спалюванні твердих відходів, при лісових пожежах. Щороку його потрапляє в атмосферу близько 250 млн. т. Сам чадний газ не викликає парниковій ефект, але взаємодіючи з іншими хімічними компонентами, збільшує концентрацію метану  в атмосфері. А це, як відомо, ще один шлях до глобального потепління.

Вчитель.  Шановні присутні, сьогодні ми розглядаємо дуже актуальну тему. Тому на нашу електронну пошту надійшло кілька листів, які ми розглянемо, а наші фахівці дадуть на них вичерпну відповідь.  

Вчитель. У мене є лист з приводу забрудненого повітря. Цей лист надійшов від учнів 8 А класу Оріхівського НВК №2 ім. академіка В. А. Лазаряна.

Лист 1.  Наш НВК знаходиться на перехресті вулиць К. Маркса і Т. Г. Шевченка. Досить часто можна спостерігати білий смог, який утворився вихлопними газами автомобілів. Чи шкідливо це для дітей? Як зменшити концентрацію забруднюючих речовин біля школи?

Біолог. Звичайно це шкідливо. Як правило вздовж транспортних магістралей підвищені концентрації чадного газу, оксидів нітрогену, солей важких металів, а точніше, свинцю. Щоб покращити екологічну ситуацію навколо навчального закладу, необхідно посадити дерева, що поглинають ці шкідливі речовини: кінський каштан, тополю чорну, липу дрібнолисту.

14:

Теоретичний блок

Прийом  дослідної роботи.

Вчитель. 1. Визначте кількість автомобілів, що проходять повз ваш навчальний заклад за одну годину. Вантажівки та легковики лічіть окремо. Обчисліть, яких збитків вони завдають довкіллю, якщо легковий автомобіль за одну годину виробляє до 60 м куб. вихлопних газів, вантажний – 120 м куб, а під час простоювання біля світлофора з увімкненим двигуном кількість викидів збільшується утричі. Обчисліть сумарну кількість викидів за день. (завдання було випереджальним, учні коментують хід рішення і відповідь)

Вчитель. Вперше думку про вплив газів, що накопичуються у атмосфері завдяки людській діяльності, висловив наприкінці XIX століття Нобелівський лауреат С. Арреніус. Він вважав, що гази, які потрапляють в атмосферу, поглинають тепло і затримують теплове випромінювання з поверхні планети, тим самим підвищуючи середню температуру поверхні Землі і створюючи так званий парниковий ефект.

Фізик. Я з вами погоджуюсь. Сонячна енергія досягає поверхні Землі та нагріває її. Частина такої енергії відбивається та перетворюється на тепло. Парникові гази в атмосфері, що обволікають Землю немов ковдра, поглинають теплове  випромінювання, яке відбивається земною поверхнею, і частково посилають його назад, створюючи умови для додаткового нагріву самої земної поверхні і нижніх шарів атмосфери. В результаті  теплове випромінювання поглинається багато разів, а парниковий ефект змінює тепловий баланс планети. І хоч сонячна енергія безкоштовна, одержання електроенергії з неї і не завжди дешеве. Тому фахівці постійно вдосконалюють сонячні елементи (сл.9), щоб зробити їх ефективнішими. Зовсім недавно в селі Новому Токмацького району Запорізької області стала до ладу сонячна установка, яка забезпечує енергією місцеве населення та сільські виробництва. Тривалість часу, протягом якого щодня працює сонячна батарея, становить приблизно 4 години. Цей показник є середнім і враховує хмарні та дощові дні.

Вчитель. Я перепрошую, ми отримали ще один лист. Послухаємо його.

Лист 2. Я проживаю у приватному будинку. Щоб убезпечити своє господарство від крадіїв, я щовечора вмикаю світло на подвір’ї. Розумію, що це зайві витрати для мого бюджету, але іншого рішення я не знайшов.

Фізик. Звичано, це не лише ваші витрати, а й держави. Для того, щоб 12 годин щодня протягом року горіла одна лампа потужністю 100 Вт, необхідно спалити 180 кг вугілля, внаслідок чого в атмосферу буде викинуто 425 кг СО2. Тому я пропоную вам перейти на використання сонячних світильників, які на протязі дня акумулюють сонячну енергію. Коштують вони не дорого, не потребують особливого обслуговування, а освітлення вашої приватної території забезпечать.

Вчитель. Турбує нас запитаннями ще один дописувач. Ось що він запитує у своєму листі.

Лист 3. Я сільський житель і  будинок знаходиться неподалік луків. Мій сусід одного дня здивував односельців, поставивши на власному городі вітрогенератор, для домашнього господарювання. Чи має він рацію.

Фізик. Так.  Луки –  це той саме ландшафт, де добре впишеться вітрогенератор. Використання сили вітру є одним з альтернативних джерел енергії. Завдяки використанню енергії вітру (сл.10) можна не тільки вирішити проблему електропостачання заміського будинку, що знаходиться далеко від комунікаційних мереж, але і зробити житло повністю незалежним від електропостачальних організацій.  Тим більше, що виробництво електроенергії за допомогою "вітряків" не супроводжується викидами вуглекислого чи будь-якого іншого газу, а енергія вітру, на відміну від викопного палива, невичерпна.

15:

Теоретичний блок

Вчитель.  Дякую за листи. А ми продовжуємо розглядати досить актуальну тему. Прошу приєднатись до розмови.

Оператор АЗС. Я давно веду власні спостереження за зміною клімату і переконаний, що  моя професійна діяльність також шкодить навколишньому середовищу. Сприяє утворенню парникового ефекту  метан, накопичення якого спостерігається в зоні АЗС, що розташована в самому центрі нашого міста. Значне забруднення повітря парами нафтопродуктів на АЗС відбувається при заповненні і спорожненні резервуарів та при заправці автомобілів. Під дією сонячного світла відбувається  реакція утворення так званого фотохімічного смогу. Він небезпечний не тільки для здоров’я людини, а й для всього навколишнього середовища. Щоб зменшити витік метану під час заправки автомобілів використовують різні адсорбенти, в тому числі і активоване вугілля. Але екологічна ситуація кардинально не змінюється, тому необхідно знаходити альтернативні види палива, які як найменше приймали б участь в утворенні парникового ефекту.

Економіст. Враховуючи те, що наш Оріхівський район степовий край з сприятливим кліматом, з сталими врожаями, доцільно було б фермерським господарствам зайнятися виробництвом біоетанолу - рідкого спиртового палива (сл.11), що виробляється із сільськогосподарської сировини, яка містить крохмаль або цукор. Так, з однієї тонни кукурудзи, точніше, з крохмалю, що міститься в цій тонні, можна отримати до 400 літрів етанолу. 
Додаючи етанол до бензину, можна знизити кількість летких вуглеводнів у бензинових парах.  Але на сьогоднішній час в нашому місті  біометанових міні - АЗС поки що немає,  ця проблема не вирішена і потребує       високотехнологічного обладнання.

Вчитель. Шановні присутні, ми знову отримали лист із запитанням.

Лист 4.  Навесні та влітку я люблю подорожувати за місто. Милуюся розмаїттям степової рослинності: ковили, шавлії, конюшини, чебрецю.  А ще мене  приємно вразили квітучі поля посівів незвичайної рослини. Від свого тата я дізналася, що ту рослину називають -  ріпак. Хотілося більше дізнатися про   господарське   застосування цієї рослини.   

Агроном. Завдяки потужному розвитку ринку біопалива у найближчі роки можна повністю відмовитися від викопних видів палива. Останнім часом розробляються технології одержання пального з органічних речовин, що продукуються рослинами. Для України особливе значення має технологія одержання пального з ріпакової олії (сл.12). Протягом останнього десятиліття галузь ріпаківництва у нашому Оріхівському районі стрімко розвивається.  Вирощують як озимий, так і ярий ріпак. Тому можливість виготовлення біодизеля з ріпакової олії надто висока. Біодизель є тим пальним, яке фермери можуть виготовляти для власних потреб з власної сировини. Приваблює і те, що виробництво біодизеля відбувається у спеціальних установках малої потужності.  Закупівельна вартість таких установок невелика, що може дозволити собі фермер, який зацікавлений у здешевленні паливно – мастильних речовин, що використовують  у двигунах тракторів та комбайнів. Але ентузіаста з виробництва біодизеля в нашому регіоні поки ще не знайшлося.

Еколог. Привабливість біопаливу надають відновлюваність сировини та екологічно чисті продукти згорання. Значно зменшуються шкідливі викиди в атмосферу, якщо використовувати біодизельне пальне, яке виробляється із рослинних олій, риб’ячого і тваринного жирів, морських водоростей.  В Україні, де одночасно існують такі злободенні проблеми, як дефіцит нафти та наслідки парникового ефекту, створення комплексної галузі вирощення ріпакового насіння і переробки його в пальне є нагальною задачею. 

16:

Теоретичний блок

Вчитель. А ми продовжуємо знаходити прості енергетичні рішення. Життя та діяльність людей супроводжується великою кількістю органічних відходів: побутове сміття, каналізаційні стоки, відходи виробництва сільськогосподарської продукції, деревообробки тощо.   

    

Комунальник. Додам, що протягом року кожний з нас викидає близько 250 кг сміття, тому великі площі земель зайняті під сміттєзвалищами. А ще треба пам’ятати, що сміття - джерело електроенергії (сл.13). Одним із головних відновлюваних джерел енергії є біомаса, четвертий за значенням вид палива у світі. Наш Оріхівський район   має значний потенціал цього джерела, пов’язаний переважно з відходами рослинництва і тваринництва, а також твердими побутовими відходами.

Вважаю, що сьогодні досить актуальною є проблема побутового сміття.

Економіст. Одним із найбільш нетрадиційних видів використання відходів є одержання електроенергії із сміття. Це дуже перспективний напрямок,  що дає підстави говорити про бездефіцитність даного виду ресурсу. В результаті розкладання сміття на полігонах виділяється біогаз, який здебільшого складається з метану, але з домішками сірководню, вуглекислого газу, азоту та інших. Горючість метану дуже висока, і неодноразово вже бували випадки самозаймання сміттєвих полігонів в результаті наявності там парів метану.

Комунальник. З метою екологічної та протипожежної безпеки, працівники комунгоспу нашого міста здійснюють дегазацію сміттєвих полігонів, спалюють газ на факелі,  таким чином перешкоджаючи викидам парникових газів. Було б доцільним виробництво електроенергії з біогазу сміттєвих полігонів. Та у нашому місті ще не налагоджено селективний відбір сміття, часто відходи на звалища вивозять хаотично, відповідно не відбувається процес гниття біологічних відходів, в результаті  якого і утворюється метан.  Місцева влада повинна взяти це до уваги і в майбутньому налагодити виробництво електроенергії з метану від розкладу непридатних для переробки відходів  й таким чином зменшити його накопичення на полігоні.

Вчитель. Питаня чистого повітря хвилює населення постійно. Ось ще один лист від мешканців Оріхова.

Лист 5. Ми, мешканці вулиці Жовтневої,  постійно потерпаємо від сміттєзвалища, що знаходиться у м. Оріхів. Коли запалюють відходи, сміття, дим заважає нормально дихати. Стоїть сморід, від якого не врятуєшся ні вдень, ні вночі. Якої шкоди завдає таке забруднення нашому здоров’ю та навколишньому середовищу?

           

Хімік. Ви маєте рацію. В Оріхові приватний сектор знаходиться поруч з багатоповерхівкам, і вітер відносить шкідливий дим до найближчих багатоповерхових будинків, які надовго перегороджують шлях отруєному диму, який розсіюється дуже повільно, протягом двох діб шкідливі речовини практично не зникають, залишаються в приземному шарі і негативно впливають на здоров’я населення. В туманні дні дим від вогнищ може утворювати смог і на довго зависати у повітрі.  Унаслідок того, що попереднє сортування сміття не передбачається і знешкоджується тільки 8,2% побутових відходів, до повітряного басейну потрапляють  мутагенні та канцерогенні речовини – бензопрен, діоксиди й фурани, які утворюються від спалювання пластмаси, поліетиленових пакетів або пластикових пляшок. Такі непродумані дії працівників звалища, порушують екологічні права громадян на безпечне довкілля і зашкоджують навколишньому середовищу.

Еколог. Сміття дійсно стало монстром цивілізації. Відкритим залишається питання централізованої санітарної очистки територій нашого міста. Кількість стихійних сміттєзвалищ зменшується дуже повільно. Питання, куди подіти сміття, стає все більш актуальним. Та особливо ця проблема постає восени – коли містяни складають купи опалого листя. Опале листя (сл.14) – це не сміття, а необхідний для нормального розвитку елемент екологічної системи: перегнивше листя стає органічним добривом, збагачує грунт гумусом і допомагає знешкоджувати забруднені речовини. Це з одного боку, а з іншого – рослини поглинають різні хімічні елементи, які містяться у викидах промислових підприємств, транспортних вихлопах. Спалюючи листя, ми повертаємо в повітря ці та інші токсичні речовини, що утворюються в процесі горіння. Спалювання листя завдає непоправної шкоди не тільки здоров’ю людини, а й навколишньому середовищу. В приземному шарі атмосфери осідають: окис вуглецю, сірчистий ангідрит, сажа, окиси азоту, вуглеводні.  Найбільш ефективним методом боротьби з опалим листям  є компостування.  Компост в якості добрива  використовують для прикореневої підкормки  дерев і кущів. А ще добре використовувати його у теплицях та парниках. Перегниваючи в грунті, листя виділяє теплову енергію, використання якої зменшить витрати на опалення.

17:

Теоретичний блок

Вчитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, розглядаючи  проблеми енергозбереження   на заняттях  гуртка «Екологічна варта», учні заздалегідь написали звернення до відповідних служб, з метою запобігання забруднення навколишнього середовища та появу глобальних змін у кліматі. Прошу уваги. (Звернення, сл.15) 

                                  

Еколог.                                        Звернення

до керівних організацій, спеціальних служб з питань енергозбереження та охорони навколишнього середовища.

           Ми, учні 8 А класу, прохаємо вище згадані органи допомогти і залучитися до   вирішення питань по організованій боротьбі з викидами парникових газів та залученням в енергетичний баланс нашого міста альтернативні види палива та енергозберігаючі технології. В зв’язку з цим висуваємо такі вимоги і прохання:

а) постійно, через засоби масової інформації,  інформувати населення про викиди  організаціями і товариствами   шкідливих речовин в атмосферу та перевищення їх концентрації;

б) постійно, через засоби масової інформації, подавати інформацію про злісних  порушників з невиконання вимог діючих служб по боротьбі з забрудненням навколишнього середовища;

в) створити в кожній організації, незалежно від форм власності, добровільні екологічні бригади, які контролювали б і залучалися до впровадження безвідходних енергозберігаючих технологій або знаходили прості енергетичні рішення;

г) виділити з міського фонду охорони навколишнього середовища кошти, для надання фінансової допомоги організаціям,  які бажають перейти на використання альтернативних видів палива, але не мають на це фінансових можливостей;

д) заохочувати виробників, які впроваджують використання місцевих альтернативних видів палива з ріпаку, сміття, відходів соняшника, кукурудзи, біогазу.

18:

Теоретичний блок

Інсценівка «Будинок майбутнього»

            (Дійові особи: учень, архітектор, виконроб, будівельник)

Архітектор. Сьогодні достатньо ефективних будівельних матеріалів, щоб побудувати енергозберігаючий будинок, використавши європейські технології будівництва,  але не потрібно забувати про вартість такого будинку. Тому я пропоную будівництво   будинку з природного матеріалу – саману, який  є найменш затратним і має свої переваги. Такі будинки – екологічно чисті, енергозберігаючі, надійні.

Учень. Перепрошую, а що таке саман?

Будівельник. Саман - це суміш глини, соломи та піску, будівельний матеріал, який використовувався тисячі років нашими предками.

Учень. Як говорять нове – це давно забуте старе? Чудово!  У нас у місті є кар’єри і глини, і піску. А що вже соломи, то й годі говорити!

Будівельник. Доречі,  глина має надзвичайні енергозберігаючі властивості! Саман зберігає тепло і прохолоду коли це необхідно, швидко будується, а ще глина дуже добре впливає на здоров’я людини!

Архітектор. Саман, як екологічно чистий природний матеріал, можна використати  для  декоративної зовнішньої, і внутрішньої обробки стін.

Учень. Невже саман такий ідеальний  енергозберігаючий будівельний матеріал?

Будівельник.  На жаль,  саман має і свої недоліки. Глина поглинає вологу  - особливо на початкових етапах будівництва, тому потрібно  потурбуватись про правильний захист будматераілу від агресивного середовища. Поверхня саману  не є ідеально рівною, але це все  за допомогою сучасних облицювальних матеріалів швидко вирішується.

Архітектор. А щоб будинок був ще  більш енергоефективним, потрібно подбати і про покрівлю такого будинку. Сьогодні не достатньо навіса, який би захищав від снігу та дощу,  а потрібна така конструкція даху, яка   зберігала  б тепло та збирала в резервуарах дощову воду.

Виконроб. Та й  доцільним було б проектування вікон на даху, щоб максимально ефективно вловлювати сонячне світло. Навіть у похмурі дні такі вікна дозволять використовувати  набагато менше годин штучного освітлення ніж при звичайному. Бажано, щоб вікна були  не менш ніж з подвійним склопакетом і скеровані на південь. Іноді для додаткової теплоізоляції на вікнах встановлюють віконниці, жалюзі або шторки.

Учень. А я чув і про розташування  сонячних колекторів на даху.

Виконроб. Так, так, цю можливість також можна використати. Сонячні колектори  ідеальні для  підігріву великої кількості води та  зможуть забезпечити будинок гарячою водою, яку можна направити у систему обігріву помешкання.

Учень. Ось ми й побудували будинок майбутнього.

Архітектор. Отримали енергоефективний будинок! Енергонезалежний об'єкт! Який в майбутньому дозволить зовсім відмовитися від традиційних енергоносіїв. Якщо б запаси енергії, які знаходяться в Землі, були невичерпні, цієї теми не виникло б ніколи. Але, на жаль... Вже більше двохсот років прогресивне людство відправляє в трубу свої ресурси, а заодно і ресурси для майбутніх поколінь. З кожним роком ми спостерігаємо наростання кількості негативних природних факторів і зростання вартості енергоносіїв, зростання залежності споживачів від постачальників енергії та побутових послуг. Економія енергоресурсів - це не тільки заощадження власних коштів, а й збереження природніх ресурсів. Необхідно використовувати весь накопичений досвід в енергозберігаючих технологіях вже зараз, і продовжувати освоювати нові енергоефективні технології.

19:

Теоретичний блок

Вчитель. Як же забезпечити належні умови проживання, не витрачаючи зайву енергію, і як зробити економним вже побудоване житло і виробничі будівлі та споруди.Пропоную звернути увагу і прислухатись до  елементарних порад.

Затишок у твоїй оселі. Поради, щодо збереження тепла в будинку (сл.16)

1. Бережи тепло в кімнаті:

  • наклей на стіну поза радіатром металеву фольгу. Вона  відбиватиме тепло в кімнату і не  дасть йому просочитися крізь стіну. Якісна теплоізоляція — це запорука економії енергоресурсів та збереження нормального мікроклімату в приміщеннях;

  • зашторюй вікна на ніч;

  • зачиняй двері та вікна щільно, провітрюй кімнату швидко та ефективно.

2. Відмовся від звичок:

  • вимикай непотрібне світло, використовуй енергозберігаючі лампочки;

  • грій у чайнику води стільки, скільки потрібно.

3. Тепла підлога:

  • вкривай підлогу килимом;

  • прибий до низу дверей товсту тканину, вона захистить від протягів.

4. Заощаджуй електроенергію:

  • завантажуй повністю пральну машину;

  • холодильник став у прохолодному місці;

  • вимикай телевізор по – справжньому, не використовуй функцію “standby” – бо так все одно споживається енергія;

  • економити електроенергію можна за рахунок кольору стін. Біла стіна відбиває 80 % спрямованого на неї світла, темно-зелена — лише 15 %, чорна — лише 9 %.

                         Пам’ятай про  витрати тепла! (сл.17)

  • 60% теплової енергії йде на обігрів житлового будинку.

  • 24% тепла витрачається через недбало ущільнені двері і вікна;

  • 26% - через стіни;

  • 11% - через допоміжні приміщення (підвали, сходові клітини);

  • 39% - через вентиляційні отвори і димоходи.

 

20:

Теоретичний блок

Вчитель. А зараз продовженням цих пам’яток  буде «Енергетична гімнастика» (Якщо ваша відповідь «так» - плескайте в долоні, а якщо ні – ставите щит)

1.Якщо у вашій родині говорять про енергетичні проблеми – плесніть у долоні...

2.Якщо ваша родина використовує в побуті енергозберігаючі лампочки  – плесніть у долоні...

3.Якщо ви більше користуєтесь ноутбуком, а ніж комп’ютером  – плесніть у долоні...

4.Якщо для додаткового обігріву квартири ви включаєте обігрівач – плесніть у долоні...

5.Якщо для господарських потреб ви використовуєте дощову воду – плесніть у долоні...

6.Якщо ви не забуваєте вимикати світло, коли йдете з дому  – плесніть у долоні...

7.Якщо у вас протікає кран і вода біжить тоненькою цівкою – плесніть у долоні...

8.Якщо ваша родина збирає опале листя і спалює його – плесніть у долоні...

9.Якщо ви не закриваєте вдень штори, раціонально використовуйте природне освітлення – плесніть у долоні.

Заключне слово вчителя.

Урок добігає кінця. Розглянуто дуже актуальну тему. Сподіваюся, що пройде певний час і знайдуться справжні ентузіасти, які почнуть використовувати  відходи цивілізації та  поставлять на службу людям пропоновані альтернативні відновні енергоресурси.

Ми занепокоєні подальшим загостренням екологічних проблем, в тому числі зміною клімату під впливом людської діяльності. Сьогодні потрібні реальні дії з пом’якшення антропогенного впливу на зміну клімату. Необхідно ще тісніше згуртуватися для розв’язання проблем глобального потепління раніше, ніж зміни в довкіллі стануть незворотними

21:

Тестування

 Клімат і кліматичні ресурси
27 листопада 2022
5 0
Аватар профіля Бромот Тамара Миколаївна
92
Аватар профіля Бромот Тамара Миколаївна
Систематизувати і узагальнити вивчений матеріал...
Географія
8 клас
12 562 733 0
92

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Створення форм за допомогою простих засобів.

Створення форм за допомогою простих засобів.

79

Аватар профіля Андрієнко Мар`ян Андрійович
Інформатика
10 клас

25 грн

Погода і клімат

Погода і клімат

270

Аватар профіля Чернишева Антоніна Вікторівна
Географія
11 клас

66 грн

Чому на Землі різний клімат.

Чому на Землі різний клімат.

696

Аватар профіля Базаренко Микола Миколайович
Географія
6 клас

33 грн

Практична робота "Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм"

Практична робота "Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм"

1407

Аватар профіля Ногаль Галина Іванівна
Географія
7 клас

41 грн

Рішення задач за рівнянням хімічних реакцій

Рішення задач за рівнянням хімічних реакцій

20

Аватар профіля Пишна Марина Юліївна
Хімія
8 клас

58 грн

Схожі уроки

географічний простір

географічний простір

495

Аватар профіля Пащенко Андрій Володимирович
Географія
11 клас

Біосфера та система Землі

Біосфера та система Землі

416

Аватар профіля Санатарчук Наталія Леонтіївна
Географія
11 клас

Австралія

Австралія

298

Аватар профіля Бондарь Ольга Олегівна
Географія
10 клас

Практична робота: Порівняльна характеристика машинобудування США, Канади та Бразилії.

Практична робота: Порівняльна характеристика машинобудування США, Канади та Бразилії.

952

Аватар профіля Чернишева Антоніна Вікторівна
Географія
10 клас

Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Азії та особливості їх участі у міжнародному поділі праці. Звя"зки України з країнами Азії. Практична робота №3. Порівняння продовольчого кошика жителів країн Західної та Східної Азії.

Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Азії та особливості їх участі у міжнародному поділі праці. Звя"зки України з країнами Азії. Практична робота №3. Порівняння продовольчого кошика жителів країн Західної та Східної Азії.

569

Аватар профіля Кондратюк Валентина Миколаївна
Географія
10 клас