Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Інтеракція - взаємодія людей в ході спілкування, планування спільної діяльності , організація спільної діяльності, психологічний вплив один на одного.
Взаємодія - це дії індивідів, спрямованих один до одного. Така дія може бути розглянуто як сукупність методів, що застосовуються людиною для досягнення певних цілей - практичних завдань або для реалізації цінностей. Люди вступають у взаємодію, тому що залежать один від одного.
Соціальна зв'язок - це залежність людей, реалізована через соціальну дію, здійснюване з орієнтацією на інших людей, з очікуванням відповідного відповідного дії партнера. У соціальній зв'язку можна виділити:
- Суб'єкти зв'язку (їх може бути двоє чи тисячі людей);
- Предмет зв'язку (з приводу чого здійснюється зв'язок);
- Механізм регулювання взаємовідносин.
Структура взаємодії залежить від ступенів його розвитку:
а) просторовий контакт;
б) психічний контакт - взаємна зацікавленість;
в) соціальний контакт - зв'язок між людьми поверхнева, скороминуща, партнер по контакту може бути легко замінений іншою людиною;
г) спільна діяльність;
д) систематичне, постійне здійснення дій, що мають на меті викликати відповідну реакцію з боку партнера;
е) соціальні відносини - стійка система взаємодії між партнерами, що має самовозобновляющийся характер (Я. Щепаньский).
Взаємодії можна розділити на такі компоненти, як позиції учасників, ситуація і стиль дій. Взаємодія людей залежить від ситуації і позицій спілкування учасників. Позиції в спілкуванні виділяють наступні :
1) доброзичлива позиція прийняття співрозмовника;
2) нейтральна позиція;
3) ворожа позиція неприйняття співрозмовника;
4) домінування, або "спілкування зверху";
5) спілкування "на рівних";
6) підпорядкування, або позиція "знизу".
Інтеракція - взаємодія, обмін діями в комунікації.
1. Дж. Хоманс - Теорія обміну
В процесі взаємодії партнери обмінюються двома змінними: витрати на взаємодію і винагороду за взаємодію.
У поєднанні цих двох змінних виділяються наступні типи поведінки:
§ якщо винагорода велика, то партнер більшою мірою готовий витрачати свої зусилля на взаємодію. активність партнера
§ якщо мета близька, то партнер в меншій мірі готовий витрачати зусилля. розслаблений тип
§ якщо винагорода залежить від певних умов, то більшою мірою готовий витрачати зусилля на відтворення даних умов. Маніпулятивний тип.
2. Дж. Мід, Г. Блумер - Теорія символічного інтеракціоналізма
В процесі взаємодії партнери впливають один на одного за допомогою символів (вербальних і невербальних)
Взаємодія являє собою своєрідний спектакль, основні елементи якого:
партнери (виконують певні ролі)
декорації (ситуація взаємодії)
Партнери впливають один на одного за допомогою враження, що формується з перших хвилин комунікації. Надалі вони управляють поведінку один одного за допомогою сформованого враження
3) З. Фрейд - Психоаналітична теорія
При взаємодії з партнером, який старший за віком або положенню, а також більш значуща їх важливим для суб'єкта якістю, головний суб'єкт регресує - йде на більш примітивні рівні поведінки. Це проявляється в такий спосіб:
- вибудовування взаємин за формулою «об'єкт-суб'єкт»
- нездатність самостійно прийняти рішення
- пригніченість у вербальних і невербальних засобах комунікації
- астенічний стан (негативні почуття)
Це відбувається з тими, хто в ранньому дитинстві пережили негативний досвід, пов'язаний із спілкуванням з такими партнерами.
Стратегії взаємодії (по К. Томас):
Уникнення - пасивна стратегія, яка передбачає відхід від взаємодії.
- психологічний догляд (НЕ висловлення своєї точки зору і т.д.)
1. Мета взаємодії для людини не дуже важлива
2. Недостатньо сил для досягнення мети
Пристосування - пасивна стратегія. Передбачає свідома відмова від своєї мети заради досягнення мети партнера. Чи виправдане:
3. Важливіше зберегти хороші відносини з партнером
Співпраця - активна стратегія. Передбачає активну участь обох партнерів для досягнення мети. Відкритий обмін думками, обговорення позицій, знаходження варіанту, прийнятного для всіх. Добре завжди, якщо немає дефіциту часу.
Суперництво - активна боротьба за свої інтереси. Непримиренний антагонізм в разі опору партнера, приниження, образи. Чи виправдане тільки в крайньому випадку.
Компроміс - активна стратегія. Передбачає участь обох партнерів в пошуку рішення за рахунок взаємних поступок. Чи виправдане:
1. немає резерву часу для співпраці
2. у партнерів різні сили і влада, а мета одна.
Інтерактивні бар'єри - психологічні перешкоди на шляху ефективної організації взаємодії.
1. бар'єри несумісних стратегій взаємодії
2. бар'єри несумісних характерів через відмінності в темпераменті, характері, здібностях, напрямках.
3. бар'єр «неврозу» - партнер переживає стрес.
№2:
Вільне введення тексту
Ситуаційна задача.
Студент сідає відповідати екзаменаторові. Сказавши кілька загальних фраз, раптом з наснагою звертається до викладача: «Для мене завжди було хвилюючою загадкою, як можуть бути зв’язані ці явища? …»
Викладач, закоханий у свій предмет і стомлений від пасивності і байдужості студентів, радісно починає пояснювати. Студент демонструє захват від почутого, підтакує, перепитує і знову захоплюється логічною стрункістю предмета. Задоволений викладач ставить йому високу оцінку.
Завдання:
1. Проаналізуйте ситуацію, з точки зору інтеракції.
№3:
Завантаження файлу
На 5 балів
Підготуйте презентація за темою на вибір:
Дж. Хоманс - Теорія обміну
Дж. Мід, Г. Блумер - Теорія символічного інтеракціоналізма
З. Фрейд - Психоаналітична теорія
Рефлексія від 14 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
РМ. Мовлення і спілкування. Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності. Різновиди мовленнєвого спілкування. Мета спілкування та адресат мовлення
РМ №1. Мовлення та спілкування (поглиблення вивченого; практично): види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування.