Урок:

СКЛАДНЕ БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЧАСТИНАМИ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БСР.

25.04.2022
8 0
1
Опис уроку (учням цей опис не показується):

Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення та смислові відношення між простими реченнями в його складі; формувати вміння визначати граматичні основи та смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення; правильно вживати розділові знаки в БСР

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Шановні учні!

Безсполучникові складні речення ми вживаємо для вираження яскравих контрастів, узагальнень, висновків, логічної послідовності, надання висловлюванню динамічності . Ці речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні й складнопідрядні . Тому вони частіше вживаються в розмовному, художньому та публіцистичному стилях, ніж у науковому й діловому. Безсполучникові складні речення доволі неоднорідні за своєю структурою. Для них також є характерна різноманітність семантичних відношень між частинами. Від того наскільки во зрозумієте структуру й сутність смислових відношень між частинами БСР, залежить правильне мовлення та написання таких конструкцій.

Тож запрошую до співпраці! Формуймо мовну компетентність разом!

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ (БСР)

Безсполучниковими складними реченнями (БСР) називаються такі речення, в яких окремі прості речення об'єднуються в одне ціле не сполучниками чи сполучними словами а лише інтонацією.

Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Нар. творчість).

Повіяв вітер по долині - пішла дібровою луна. (Т. Шевченко)

У  нашому народі кажуть: сім’я міцна ладом (Нар. творчість).

Безсполучникові речення не однакові за смисловими зв'язками між частинами-реченнями.

У складних безсполучникових реченнях можуть об'єднуватись однорідні частини, які не підпорядковані за змістом одна одній, і неоднорідні, у яких одна частина пояснює другу.

[ Знаю одне ]: [ мені вистачить сил подолать перешкоди ].

[ Ладить юриста на смак свій права ],

[ З диспутів учню тріщить голова ],

[ Тих непокоїть Венерин амур ],Всякому місту – звичай і права» Всякому місту — звичай і права, Всяка  тримає свій ум голова;.. | ВКонтакте

[ Всяхому голову крутить свій дур ].

(Г. Сковорода)

Для безсполучникових складних речень характерні такі ознаки:

а) відсутність сполучників чи сполучних слів;
б) семантична багатоплановість;
в) менш тісна пов’язаність частин.

Головними засобами вираження структурно-семантичних відношень між предикативними частинами безсполучникових речень є:

1) інтонація;
2) співвідношення видо-часових форм присудків частин;
3) змістова взаємозалежність частин;
4) порядок розташування частин;
5) лексико-граматичні засоби (наявність у першій частині вказівних слів, спільний другорядний член, неповнота першої частини).

Інтонація як специфічний і основний засіб зв’язку предикативних частин безсполучникового складного речення може бути різною:

1) перелічувальна, яка виражає відношення однорідності;
2) зіставлення й протиставлення;
3) зумовленості, яка виражає змістові відношення умови, часу, наслідку й допустовості;
4) з’ясувальна, що виражає причинові й пояснювальні відношення.

СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЧАСТИНАМИ БСР

Безсполучникове складне речення" | Конспект. Українська мова
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БСР

Безсполучникові речення можуть складатися з двох і більше простих або складних речень, між якими в залежності від значення ставляться кома, крапка з комою, двокрапка або тире.

Розділовий знак

Правило

Приклад

кома

частини виражають одночасність або послідовність подій чи явищ

Малі озера блискають незлісно, колише хмара втомлені громи(Л. Костенко).

крапка з комою

частини не тісно пов'язані за змістом і мають усередині свої розділові знаки

Усміх пославши в останнім промінні, згинуло радісне літо; дощик уїдливий, дощик осінній сіється, наче крізь сито (Г. Чупринка).

тире

а) друга частина порівнюється з першою чи протиставляється їй:

[ ] — [порівняння / протиставлення].

б) друга частина виражає наслідок, різку зміну подій чи є висновком:

[ ]— [наслідок /висновок].

в) перша частина виражає час чи умову:

[час/умова] — [   ]

Рада б зірка зійти — чорна хмара заступає (І. Франко). Ще сонячні промені сплять — досвітні огні вже горять (Леся Українка).

Повіяв вітер по долині — пішла дібровою луна (Т. Шевченко).

Назвався грибом — лізь у кошик (Нар. тв.).

Ідуть роки — виростають діти (І. Коваль).

двокрапка

а) друга частина розкриває зміст першої, доповнює її, конкретизує:

[ ]: [конкретизація].

б) друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій:

[ ]: [причина].

Наснився мені чудернацький базар: під небом, у чистому полі, для різних людей, для щедрих і скнар, продавалися різні Долі (Л. Костенко).

У душі хлопець непокоївся: весна видалася засушливою (Г. Тютюнник).

Download складне images for free


2:

Вільне введення тексту

Обміркуйте дизайн плаката на захист бездомних тварин, складіть його словесний опис. Доберіть слоган-напис відповідного змісту. В  описі плаката вживайте безсполучникові складні речення.

Приклад слогана :

Мотивація для добра: у Компаніївській громаді триває онлайн-фестиваль  соціальної реклами | Громадський ПростірПерший мітинг проти вбивства бездомних тварин - 4 серпня о 10.00 - Радар

3:

Вільне введення тексту

З кожної пари простих речень утворіть безсполучникові складні, запишіть їх. За потреби деякі слова пропустіть. Розставте розділові знаки.

Примеры нарушения речевого этикета: Примеры речевого этикета —

1. На думку психологів українські жінки краще за чоловіків розуміють емоції та настрій людини за її мімікою і виразом обличчя. Вони легко розрізняють не менше десяти емоційних станів співрозмовника сором радість страх відразу тощо.

2. Жінки здебільшого починають розмову і активно її підтримують. Чоловіки ж контролюють і спрямовують бесіду виявляючи зацікавленість або змінюючи тему.

3. Учені виявили, що жіноча мова значно багатша та образна ніж чоловіча незалежно від освіти. Зони головного мозку, що відповідають за лінгвістичні здібності у жінок розвинуті в середньому сильніше ніж у чоловіків а от зони що відповідають за абстрактне мислення і логічні побудови більш розвинуті в чоловіків.

4. Мовленнєвий етикет важливий компонент національної культури. У мові мовленнєвій поведінці усталених формулах (стереотипах) сформувався багатий народний досвід неповторність звичаїв.

5. Мовці ніколи не повинні забувати про культуру спілкування етикетність мовленнєвої поведінки уміти відчувати співрозмовника встановлювати зворотний зв’язок передусім даючи людині змогу висловитися. В ідеалі спілкування має бути підпорядковане правилам доброго тону пошануванню чужої і власної гідності.

4:

Вільне введення тексту

Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте й  підкресліть у  реченнях граматичні основи. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

1. Пам’ятай смак визначають не по шкаралупі а по ядру. 2. Зло таїться за гарною подобою гадюка ховається в траві. 3. Риба вже не потребує принади вона спіймана. 4. Ужалені скорпіоном лікуються так вони тим же скорпіоном натирають рану. 5. Братайся не з тими хто зло ховає. Знай лише добрий добро в серці має. (За Г. Сковородою)

5:

Вільне введення тексту

Відновіть прислів’я, дібравши другу частину речення з  довідки. Розставте розділові знаки. Визначте смислові відношення між частинами записаних безсполучникових складних речень.

1. Все минеться … 2. Спину не зігнеш … 3. Зійшов сніжок … 4. Подружилось із котом сало … 5. Із собаками ляжеш …

Довідка: хліба не візьмеш; берись за плужок; з блохами встанеш; його зразу не стало; одна праця останеться.

6:

Тестування

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
7 лютого 2022
1 0
Аватар профіля Бацько Лариса Михайлівна
41
Аватар профіля Бацько Лариса Михайлівна
Українська мова
9 клас
9 214 430 0
41

Рефлексія від 11 учнів

Сподобався:

8 3

Зрозумілий:

8 3

Потрібні роз'яснення:

8 3
Рекомендуємо

Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

417

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
9 клас

25 грн

Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Безсполучникове складне речення. Смислові  відношення між            частинами безсполучникового складного речення

423

Аватар профіля Пономарьова Наталія Вячеславівна
Українська мова
9 клас

20 грн

Безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

Безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

297

Аватар профіля Басій-Волошина Валентина Володимирівна
Українська мова
9—11 клас, дорослі та змішані

33 грн

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

170

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
9 клас

25 грн

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: двокрапка.

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: двокрапка.

367

Аватар профіля Чечіль Наталія Анатоліївна
Українська мова
9 клас

20 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

649

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

809

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

503

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

380

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

211

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас