Урок:

Селекція. Внесок вітчизняних учених у її розвиток

31.01.2021
0 0
Опис уроку (учням цей опис не показується):

Матеріал про особливості наукової діяльності вітчизняних селекціонерів.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Визначити найвідоміших учених-селекціонерів україни, галуь діяльності.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Селекція — це наука, що вивчає біологічні основи і методи створення та покращення порід тварин, сортів рослин і штамів мікроорганізмів. Завдяки селекції з приблизно 150 видів культурних рослин та 20 видів одомашнених тварин створені тисячі різноманітних порід і сортів.

Завданнями селекції є:

  • збільшення продуктивності сортів рослин, порід тварин та штамів мікроорганізмів;

  • вивчення різноманіття рослин, тварин та мікроорганізмів, що є об’єктом селекційної роботи;

  • аналіз закономірностей спадкової мінливості за гібридизації та мутаційного процесу;

  • розробка систем штучного добору, що сприяють посиленню та закріпленню корисних для людини ознак організмів з різними типами розмноження;

  • створення стійких до захворювань та кліматичних умов сортів та порід.

Залежно від цілей селекцію проводять на якість (смак, зовнішній вигляд, збереження плодів та овочів, уміст білка та амінокислот у зерні, жирномолочність), стійкість до хвороб, шкідників та несприятливих кліматичних умов, урожайність рослин, плодючість та продуктивність у тварин тощо.

Сорт — це штучно створена людиною група рослин, які мають біологічну й морфологічну подібність з метою одержання високого урожаю. Це група культурних рослин, які в результаті селекції отримали певний набір характеристик (корисних або декоративних), які відрізняють цю групу рослин від інших рослин того ж виду.

Порода — популяція тварин у межах певного виду, штучно створена людиною. Відтворює в потомстві стійкий генофонд, має свої особливості, морфологічні та фізіологічні ознаки, продуктивність.

Штам — генетично однорідна культура мікроорганізмів у межах одного виду. Має властиві лише їй специфічні властивості чи ознаки.

У порід, сортів та штамів усі ключові гени переведені у гомозиготний стан, і розщеплення в ряду поколінь не відбувається. Породи, сорти та штами максимально проявляють свої властивості в спеціально створених умовах і не здатні існувати без постійної підтримки людини.

Внесок вітчизняних учених-селекціонерів:

  • В. Я. Юр’єв (автор близько 100 праць з питань методики й організації селекції сільськогосподарських культур; вивів 21 сорт найважливіших зернових культур — озимої і ярої пшениці, озимого жита, ярового ячменю, вівса, проса, кукурудзи та інших культур);

  • В. І. Дідусь (досліджував добір у селекції озимої пшениці; вивів сорт пшениці «Зенітка» та сорт ярого ячменю «Харківський скоростиглий 353-ж»);

  • А. Ф. Шулиндін (досліджував гібриди пшениці та жита — тритикале) та ін.

  • Ф. Г. Кириченко (вивів новий високоврожайний сорт озимої пшениці «Одеська-21», «Мічуринка», «Новомічуринка», «Одеська ювілейна» та ін.);

  • П. Х. Гаркавий (вивів сорти озимого ячменю «Одеський-14», «Одеський-17», «Оріон», «Оксамит»; усього вивів 14 сортів озимого і 23 сорти ярового ячменю);

  • О. С. Мусійко (вивів 15 сортів і гібридів кукурудзи, жита, гречки, зокрема — гібриди кукурудзи «Орбіта», «Новинка»);

  • В. М. Ремесло (створив високоврожайний сорт озимої пшениці «Миронівська-808», «Миронівська ювілейна 50», а всього ним створено і районовано 20 сортів).

Так, було створено унікальні сорти озимої пшениці: «Лісостепка 74», «Лісостепка 75», «Білоцерківська 198» та ін. (селекціонери Ковтун Т. Д., Максимчук Л. П., Горлач А. А.). Пізніше — «Веселка», «Білоцерківська напівкарликова», «Олеся», «Перлина лісостепу» та «Елегія» (Бурденюк-Тарасевич Л. А.).

https://knau.kharkov.ua/vudatni-vceni.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zavdannya-ta-dosyagnennya-suchasno-selekci-vnesok-vitchiznyanih-vchenih-selekcioneriv-171210.html

2:

Вільне введення тексту

Назвіть відомі науково-дослідні інститути України у сфері селекційної діяльності

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Вітчизняні пам'ятки середньовіччя

Вітчизняні пам'ятки середньовіччя

627

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Мистецтво
8 клас

25 грн

Вітчизняні архітектурні пам'ятки Ренесансу

Вітчизняні архітектурні пам'ятки Ренесансу

369

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Мистецтво
8 клас

25 грн

Вітчизняні пам`ятки мистецтва середньовіччя

Вітчизняні пам`ятки мистецтва середньовіччя

532

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Мистецтво
8 клас

25 грн

§ 26 Твій внесок у справу охорони природи

§ 26 Твій внесок у справу охорони природи

175

Аватар профіля Савченко Олена Миколаївна
Екологія
6 клас

32 грн

Стратегія сталого розвитку природи і суспільства

Стратегія сталого розвитку природи і суспільства

328

Аватар профіля Засенко Ірина Юріївна
Біологія
10 клас

20 грн

Схожі уроки

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.

501

Аватар профіля Янченко Віктор Григорович
Біологія
7 клас

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

635

Аватар профіля Лохвицька Марія Федорівна
Біологія
9 клас

Функціональна роль популяцій в екосистемах. Біогеоценоз та його структура

Функціональна роль популяцій в екосистемах. Біогеоценоз та його структура

1228

Аватар профіля Чернишова Світлана Володимирівна
Біологія
11 клас

Властивостi та характеристики екосистем.

Властивостi та характеристики екосистем.

259

Аватар профіля Цуркан Неля Михайлівна
Біологія
11 клас

Закони Менделя, їх генетичні основи.

Закони Менделя, їх генетичні основи.

260

Аватар профіля Шимон Анжеліка Омелянівна
Біологія
9 клас