Урок:

Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в орудному відмінку однини

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини, виробляти вміння пояснювати правопис закінчень іменників жіночого роду в даній формі за допомогою засвоєного правила; розвивати вміння аналізувати мовні явища, виділяти істотні ознаки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати увагу до мовленого слова.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Вільне введення тексту

ІХ. Домашнє завдання.

Вправа 119 с.48, правило с.47.

2:

Теоретичний блок

І. Організація класу.

- Діти, розпочинаємо урок української мови.

Поверніться один до одного, подивіться в очі, приємно усміхніться і збережіть цей лагідний настрій на весь урок.

Лиш дзвінок на урок продзвенить,

Стане кожний серйозним в ту мить.

Бо роботи багато у нас

І дружно працює маленький наш клас.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Знайомство із завданнями уроку.

ІV. Оголошення теми уроку.

Отже, тема нашого уроку … ( тема записана на дошці).

- Вивчаючи дану тему, ми вирушимо у подорож до країни квітів, помандруємо лісами і садами.

V. Повторення, узагальнення й систематизація знань.

1. Вправа «Павутинка правил».

  • Що називається відмінюванням іменників?

  • Яка форма іменників є початковою?

  • Що треба зробити, щоб визначити відмінок іменників?

  • Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини? (-и, -і)

  • У яких випадках дані іменники мають закінчення -і, а в яких – закінчення -и? Наведіть приклади.

2. Робота в парах

- Творчий диктант.

Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.

І п. Волошки; криниця; земля.

ІІ п. Ромашки; осінь; земля.

ІІІ п. Айстра; праця; земля.

3. Вправа «Вузлики».

  • Прочитайте назви квітів, які тут зашифровані.

  • Щоб прочитати ці слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери.

Н А Н Н Й Н С Н Н Т Н Р Н Н А ;

Т Р Т І О І М Й А Й Я Ш Б К Б Я А

- До якої частини мови належать ці слова?

- Який рід іменників?

- А що спільне ще? (Число)

- А ще що? (Всі стоять у називному відмінку)

- А скільки всіх відмінків у мові?

- Назвіть їх.

- Де використовують кличний відмінок?

- Усно провідміняйте слово квітка.

4. Бесіда.

Квіти є окрасою життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують кольорами.

Квіти: троянда, хризантема, жоржина, тюльпан, гладіолус, чорнобривець.

Троянда: Я – квіточка пишна,

Троянда розкішна,

Росою умита,

Милую всіх цвітом.

Хризантема: Хризантеми

Шепчуть тихо восени:

Хоч і холод, ми цвітемо

І весняні бачим сни!

Жоржина: Жоржини, жоржини, рожеві і білі,

Червоні і жовті в саду розцвіли.

Коли б не морозяні дні посивілі,

Вони б і зимою нам радість несли.

Гладіолус: Я – веселий гладіолус

У багряному цвіту.

В мене дуже ніжний колос.

Всім на радість я цвіту!

Тюльпан: Я гордо голову тримаю

І перед вітром не схиляю.

Я жовтий, білий, полум’яний,

І, наче яблуко, рум’яний.

Чорнобривець: В капелюшок пишний вбрався

І морозу не злякався,

Невеличкий цей сміливець,

Золотавий … (чорнобривець).

5. Каліграфічна хвилинка творчого характеру.

Запис речення: Квіти є окрасою життя.

Записуємо назви квітів, що завітали до нас на хвилинку каліграфії, про які ви щойно розповідали вірші.

Троянда, хризантема, жоржина, тюльпан, гладіолус, чорнобривець

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації.

Одного разу Незнайко писав лист бабусі: «Мені дуже подобається математика. Сиджу зараз над…» і спіткнувся: не знає, як написати – задачею чи задачою.

- Хто йому допоможе?

2. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини.

Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб не опинитися в такій ситуації, в якій був Незнайко.

3. Мовний матеріал (Вправа 116).

- Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку?

-Яке закінчення іменників в Ор. в. однини з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]?

4. Засвоєння теоретичного матеріалу с.47.

- Подані іменники поставте в орудному відмінку однини.

Айстра, троянда, лінія, круча, вежа.

5. Складання опорної схеми.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з підручником (Вправа 118)

а) Читання тексту.

б) Списування тексту.

- Як же правильно потрібно написати Незнайкові?

  1. Розумова гімнастика.

- Казкові герої Ведмідь і Зайчик вирішили позмагатися в орфографії. Хто з них переміг?

Ведмідь Заєць

Черешнею Жоржиною

хризантемою яблунею

межою (ею) вежою (ею)

  • Запишіть слова без помилок.

  • Провідміняйте (усно) іменник жоржина (хризантема)

  1. – А ще до нас на урок завітав квітковий словник.

Айстра «айстер» – грецькою «зірка»;

Хризантема – грецькою «золота квітка»;

Гладіолус – латинською «меч»;

Тюльпан – персидською «тюрбан» - головний убір у східних народів з легкої тканини, якою обгортають голову.



  1. Завдання в парах.

- Запишіть словосполучення, ставлячи іменники в орудному відмінку.

Сиділи (під чим?) вишня, груша, слива, акація.

Йшли (чим?) стежка, межа, вулиця.

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку однини? (-ою, -ею, -єю)

  • У яких випадках дані іменники мають закінчення -ою; -ею; -єю. Наведіть приклади.

  • Як ми повинні ставитись до квітів?

(Вірш про квіти)

ІХ. Домашнє завдання.

Вправа 119 с.48, правило с.47.

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого роду ІІ відміни.

Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого  роду ІІ відміни.

209

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
6 клас

33 грн

Закінчення іменників чоловічого роду II відміни в родовому відмінку

Закінчення іменників чоловічого роду II відміни в родовому відмінку

448

Аватар профіля Кудревич Інна Василівна
Українська мова
10—11 клас та I—III курси

20 грн

Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни

Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни

364

Аватар профіля Пономарьова Наталія Вячеславівна
Українська мова
10 клас

20 грн

Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника

Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника

212

Аватар профіля Перепелиця Любов Вікторівна
Українська мова
10 клас

20 грн

Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників.

Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників.

1712

Аватар профіля Радіонова Наталія Олександрівна
Українська мова
6 клас

33 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

672

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

850

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

527

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

409

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

250

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас