Урок:

Практична робота "Виготовлення підставки для чашки за зразком"

06.07.2025
0 0
Опис уроку (учням цей опис не показується):

На уроці учні виготовляють підставку для чашки за готовим зразком. Вони вчаться точно вимірювати деталі, працювати з шаблонами та акуратно вирізати за формою. Виріб може бути виконаний із фетру, тканини, фанери або щільного картону. Останнім етапом є оздоблення підставки декоративними елементами: вишивкою, аплікацією чи випалюванням. Така робота розвиває уважність, точність та естетичний смак.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці ми спробуємо свої сили у виготовленні практичного та красивого виробу — підставки для чашки. Такий виріб стане не лише корисним у побуті, а й гарним подарунком, створеним власноруч. Ви працюватимете за зразком, тож зможете закріпити свої навички вирізання, оздоблення та роботи з різними матеріалами.

Пам’ятайте, головне — уважність, акуратність і бажання творити! Бажаю вам цікавого й натхненного уроку.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

2 з 9 балів

Сьогодні ми будемо працювати з фанерою, ножицями та іншими матеріалами, тому ми повинні повторити правила техніки безпеки.

Повторення правил техніки безпеки, правил роботи з конструкційтими матеріалами

Які правила техніки безпеки ви знаєте?

  1. Заходити і виходити з кабінету можна лише з дозволу вчителя.

  2. Чергові учні мають допомагати вчителеві підготувати класну кімнату, матеріали до уроку.

  3. На робочому столі в учнів мають бути всі необхідні інструменти і матеріали за темою заняття.

  4. Індивідуальні інструменти і матеріали учні мають зберігати у спеціальній робочій папці.

  5. Учням заборонено користуватися несправними меблями чи обладнанням.

  6. Заборонено використовувати на уроках трудового навчання джерела відкритого вогню.

  7. Перед початком робот звільнити робоче місце від зайвих предметів і матеріалів.

  8. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

  9. Необхідно застосовувати інструмент тільки за його призначенням.

  10. Заборонено розміщувати пальці рук проти ріжучої частини інструмента.

  11. Передавати інструмент з гострими кінцями можна лише ручкою від себе.

  12. Заборонено класти інструменти з гострими кінцями на край стола.

  13. У разі ушкодження будь-якого шкільного обладнання, меблів слід негайно припинити користування ними, повідомити про це вчителя чи інших працівників школи.

  14. Заборонено змітати рукою сміття, здувати обрізки, стружки з робочого місця. Слід використовувати для прибирання сміття ганчірку або спеціальну щітку.

  15. Після завершення роботи слід упорядкувати робоче місце, прибрати сміття.

Добре, що ви згадали всі правила. А одним із головних правил є – працювати у спецодязі. Я впевнена, що ви будете їх дотримуватися.

2:

Теоретичний блок

2 з 9 балів

Перевірка наявності інструментів, обладнання, матеріалів до уроку

А зараз ми перевіримо, чи всі оснащені необхідним обладнанням до уроку.

Метою сьогоднішнього уроку є: навчитися виготовляти відставку під чашку.

Процес виготовлення даного виробу є досить складним, але чим складніше, тим приємніший успішний результат.

Для чого нам це необхідно? Цей виріб буде дуже приємним подарунком для ваших рідних чи друзів. Адже особливо приємно отримувати подарунки, що мають практичну цінність, а саме підставкою під чашку можна користуватися навіть декілька разів на день.

- На минулих заняттях ми з вами розібрали види конструкційних матеріалів, дефекти фанери, технологію виготовлення фанери, сортування, текстуру. А саме: на минулому занятті ми розробляли підставку під чашку, створювали ескізи.

- Як потрібно робити ескіз?

В першу чергу тонким олівцем, а контур можна навести більш товстою лінією;

-Які креслярські інструменти необхідні для виконання кресленика виробу?

  • Лінійки;

  • Циркулі;

  • Олівці;

  • Гумка.

А тема сьогоднішнього уроку: «Виготовлення підставки під чашку», а саме випилювання та оздоблення.

Сьогодні ви повинні остаточно закріпити свої знання про роботу з фанерою та лобзиком, та на практиці виготовити виріб.

Щоб успішно виготовити виріб – нам потрібно добре засвоїти наступну інформацію.

При виборі заготовки для виготовлення виробу варто звернути увагу на нерівності фанери, приховані порожнини в місцях неякісного склеювання шарів шпону, розшарування крайок, а також на сколи, що трапляються на крайках фанери. Ці та інші дефекти призводять до неякісного виготовлення виробу, утворення великої кількості відходів та витрачання зайвого часу на роботу. В залежності від наявності дефектів відбувається сортування фанери. Приклади ви можете побачити на дошці.

Фанерну заготовку з нанесеним на неї малюнком (розміткою) кладуть на столик для випилювання і притримують лівою рукою. Лобзик беруть за ручку правою рукою і, приставивши до заготовки пилочку, починають випилювати.

Під час випилювання стежать, щоб пилочка рухалась рівномірно перпендикулярно до площини заготовки зі швидкістю приблизно 60…80 подвійних рухів на хвилину. Пиляти лобзиком необхідно повільно та рівномірно. При випилюванні кутів (особливо гострих) зручніше пиляти у двох напрямках. Внутрішні кути випилюють уздовж сторони кута до його вершини, а зовнішні - уздовж сторони кута від його вершини. У цьому випадку не потрібно змінювати напрямок пиляння, а кут буде випиляний досить чітко. Зовнішні контури слід випилювати із зовнішнього боку від лінії розмічання, а внутрішні - з внутрішнього. Це означає, що лінія розмітки повинна залишатися на заготовці для орієнтації під час подальшої обробки.

Зазор між лінією розмітки і пропилом не повинен перевищувати 0,5 мм. Лінії розмітки після випилювання слугуватимуть межами обробки деталі напилком. За наявності у заготовки зовнішніх і внутрішніх контурів насамперед випилюють внутрішні контури. При випилюванні в заготовці внутрішніх контурів у ній нео6хідно зробити отвори для встановлення в них пилочки. Їx роблять поблизу лінії розмітки, але так, щоб не пошкодити її. Отвори можна просвердлити або зробити за допомогою шила. В обох випадках під заготовку слід підкласти шматок непотрібної деревини або фанери, щоб запобігти можливому сколюванню нижніх шарів деревини.

Для роботи краще використовувати шило з тригранним заточуванням. Отвір роблять майже наскрізним доти, доки на зворотному боці не з'явиться слід від інструмента. Заготовку перевертають і продовжують свердлити отвір з протилежного боку: така послідовність зменшує ризик розколювання шпону з нижнього боку заготовки під час виготовлення отвору. Після цього рамку лобзика слід стиснути в спеціальному пристосуванні і відкрутити гайку верхнього затискача. Звільнений кінець пилочки вставляють у виготовлений отвір і знову закріплюють у верхньому затискачі. Знявши затискний пристрій, заготовку разом з лобзиком обережно кладуть на столик для випилювання і починають працювати. Дрібні роботи здійснюють у круглому отворі столика, а випилювання великих та середніх контурів виконують у вирізі столика.

При пилянні на згинах контуру фанеру повільно повертають, не припиняючи руху пилочки в пропилі. Коли рух пилочки набуде потрібного напряму, можна пиляти далі вздовж лінії розмітки. Великі за обсягом роботи виконують електричними стаціонарними лобзиками. Використовують для випилювання також ручні електричні лобзики.

Мозковий штурм

  • 3 якої технологічної операції розпочинається виготовлення виробу за допомогою лобзика? (розмітка)

  • Яка послідовність підготовки лобзика до випилювання? (закріплення пилочки)

  • Яка послідовність виготовлення деталей , що мають зовнішні і внутрішні контури? (гострі кути пиляти з двох сторін)

  • Яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи лобзиком? (правильно закріпити пилочку, слідкувати за пилочкою, не підсовувати пальці)

3:

Завантаження файлу

5 з 9 балів

Порядок виконання роботи:

  1. Шліфування фанери;

  2. Нанесення ескізу;

  3. Випилювання;

  4. Шліфування країв;

  5. Початок випалювання.

Техніка безпеки при випилюванні:

  1. Користуватися тільки справним інструментом;

  2. Перевірити надійність і правильність закріплення полотна;

  3. Надійно закріпити столик для випилювання до верстата;

  4. При пилянні не можна нахиляти пилку в сторони;

  5. Не робити різких рухів лобзиком при випилювання і не тиснути на пилочку;

  6. Не нахилятися низько над заготівлею;

  7. Не відволікайтеся під час роботи, стежте за правилами техніки безпеки.

Виготовлення підставки під чашку

Обладнання і матеріали: заготовки з тришарової фанери, лобзик, столик для випилювання, набір пилочок, олівець, копіювальний папір, канцелярські кнопки.

Розподіл часу:

  • Шліфування – 1 хвилина;

  • Нанесення ескізу – 4 хвилини;

  • Випилювання – 7 хвилин;

  • Шліфування – 1 хвилина;

  • Випалювання – 4 хвилини.

Прибирання робочих місць:

Будь-ласка складіть свої речі і сядьте рівно. Тепер нам потрібно обрати 2 чергових, що зроблять вологе прибирання, 2, що заметуть сміття, 2, що складуть допоміжне обладнання на місце, та ще 2, що підсунуть стільці.

Рефлексія (усно або письмово):

  1. Завершення речень:
    Сьогодні я навчився…
    Найбільше мені сподобалося…
    Найскладнішим для мене було…
    Я пишаюсь тим, що…
    Наступного разу я хочу спробувати…

  2. Обговорення:
    – Учитель запитує: Чи сподобалась вам робота над підставкою? Що б ви змінили у своєму виробі?

Домашнє завдання:

Намалювати ескіз (малюнок) нової форми або орнаменту для підставки, яку ви хотіли б зробити самостійно.
За бажанням — знайти приклади цікавих підставок у техніці аплікації, вишивки чи випалювання та принести на наступний урок для натхнення.

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Молодці, діти! Ви старанно попрацювали і створили корисні, красиві вироби власними руками. У кожній підставці видно вашу акуратність, фантазію та старання. Сподіваюся, ця робота принесла вам задоволення і надихнула на нові ідеї. Дякую вам за активність, охайність і позитивну атмосферу на уроці. До наступної зустрічі!

Рефлексія від 1 учня

Сподобався:

1 0

Зрозумілий:

1 0

Потрібні роз'яснення:

1 0
Рекомендуємо

Виготовлення підставки для горнятка

Виготовлення підставки  для горнятка

353

Аватар профіля Ільчук Надія Миколаївна
Трудове навчання
6—7 клас

25 грн

Інструктаж з БЖД. Виготовлення виробу (за зразком) "шапка".Остаточна обробка.

Інструктаж з БЖД. Виготовлення виробу (за зразком) "шапка".Остаточна обробка.

171

Аватар профіля Півнюк Олена Вікторівна
Трудове навчання
8 клас

50 грн

Виготовлення коробочки-дракончика

Виготовлення коробочки-дракончика

270

Аватар профіля Ільчук Надія Миколаївна
Технології
3—5 клас

23 грн

Виготовлення новорічних іграшок

Виготовлення новорічних іграшок

382

Аватар профіля Ільчук Надія Миколаївна
Технології
5—7 клас

21 грн

Виготовлення рамки для фото

Виготовлення рамки для фото

322

Аватар профіля Ільчук Надія Миколаївна
Технології
5—7 клас

23 грн

Схожі уроки

Сідаємо на велосипед. Робота з папером.

Сідаємо на велосипед. Робота з папером.

700

Аватар профіля Крутоголова Ірина Миколаївна
Технології
1 клас

Об'ємна аплікація "Сонечко посміхається"

Об'ємна аплікація "Сонечко посміхається"

1332

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Технології
1—4 клас

Технологія створення дизайн-проєкту

Технологія створення дизайн-проєкту

401

Аватар профіля Костєєв Володимир Анатолійович
Технології
10 клас

Основні принципи художнього конструювання

Основні принципи художнього конструювання

309

Аватар профіля Костєєв Володимир Анатолійович
Технології
10 клас

Практична робота "Зональність кімнат"

Практична робота "Зональність кімнат"

43

Аватар профіля Шмига Віолета Семенівна
Технології
8 клас