Урок:

Повторення тем: "Симфонічна музика". "Колорит у живописі"

26.11.2023
0 0
Опис уроку (учням цей опис не показується):

Урок створено за підручником Мистецтво клас, автор Людмила Масол 2022 рік видання та розрахований на дистанційне навчання.

Використані джерела.

https://pidruchnyk.com.ua/1711-5_mystetstvo_masol.html
https://www.youtube.com/watch?v=pZYBJSWiNZE&authuser=0

https://www.youtube.com/watch?v=SlfsCzesjrM&authuser=0

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Добрий день!

Вітаємо на уроці на інтегрованого курсу "Мистецтво"!

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

"Симфонічна музика"

Симфонічна музика є основним, найважливішим напрямком музичної творчості. Вона пов’язана з симфонічним оркестром – виконавчим складом, для якого призначена. Оркестр об’єднує різні групові інструменти та надає композитору багату палітру звуків і виразних засобів.

Симфонічна музика характеризується діапазоном різних інструментальних жанрів – від невеликих п’єс до багаточастинних творів.

Симфонічна музика в XIX столітті стала панівною сферою композиторської творчості. Відбувається збагачення оркестру. До нього увійшли нові інструменти, такі як челеста і арфа. Керувати оркестром стає складно. Поступово сформувалася професія диригента, який зосереджено і вміло керує музикантами для відтворення композиторського художнього задуму.

Коли в симфонічній музиці з’явилася програмна музика, то її область виконання значно розширилася. З’явилися нові жанри – концертна увертюра, симфонічна поема, симфонічна фантазія, сюіта. З’явилися національні музичні школи.

Симфонічна музика стала розгорнутою і стала характеризуватися значущістю композицій.

Твори симфонічної музики – «Тассо. Скарга і Тріумф», «Ромео і Джульєтта», «Прелюди», «Дон Кіхот», «Веселі витівки Тіля Уленшпігеля», «Поручик Кіже», «Гамлет».

Жанри симфонічної музики:

симфонії,

симфонієти,

увертюри (в тому числі – оперні),

сюїти (в тому числі – балетні),

концерти,

симфонічні поеми,

фантазії,

рапсодії,

легенди,

капричіо,

скерцо,

різні симфонічні танці,

варіації,

попурі

В Україні перші симфонічні твори з’явилися в кінці 18 столітті («Концертна симфонія» Д. Бортнянського, «Українська симфонія» невідомого автора). У 19 ст. постали оркестрові увертюри М. Вербицького, симфонія і фантазія М. Лисенка, симфонія М. Колачевського (1876), симфонія і фантазії В. Сокальського. Значного розвитку українська симфонічна музика досягла у 20 столітті. Її визначніші представники: Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, В. Косенко, П. Сениця, С. Людкевич, М. Колесса, Р. Сгмович, А. Рудницький, К. Данькевмч, Д. Клєбанов, А. Штогаренко, К. Доліінчен, Г. Майборода, М. Дремлюга, В. Губаренко, Л. Колодуб, В.Сильвестров, Є.Станкович, І.Карабиць.

Слово «оркестр» набагато старіше від того поняття, якого воно набуло останніми століттями. У стародавній Греції дієслово «орхеомай» означало «танцюю», а орхестрою греки називали круглий майданчик театру, на якому ритмічно рухаючись, співав свої партії хор, що був обов'язковим учасником кожної вистави. Через десятки століть у Європі оркестром стали називати приміщення в театрі, де розміщувалися музиканти, а пізніше – саме об'єднання музичних інструментів та виконавців. Склад оркестру на той час повністю залежав від місця і характеру музикування. До складу світського оркестру поруч зі струнними обов’язково входили два чембало, флейти, гобої, труби, литаври і тромбони. В церковному оркестрі обов’язково мав звучати орган.

Загалом розвиток оркестру тісно пов'язаний з розвитком і удосконаленням музичних інструментів та жанрів музики. На початку XVII ст. виникають різні жанри гомофонної музики, такі як опера, ораторія і концерт. Оркестр, що виконував роль супроводу в опері, був активним учасником ораторії й концерту, надавав великі можливості для створення нових музичних творів.

У другій половині XVIII ст. сформувався склад малого симфонічного оркестру, який називають класичним. До нього входять: смичковий квінтет (скрипки I – 10, скрипки II – 8, альти – 6, віолончелі – 5 – 6, контрабаси – 3 – 4) і група духових інструментів (флейти – 2, гобої – 2, кларнети – 2, фаготи – 2, валторни – 2, труби – 2). Група ударних інструментів представлена литаврами.05012ikc-5e00-262x193.jpg Й. Гайдн і В. А. Моцарт писали свої твори саме для цього складу оркестру. Й. Гайдн відобразив у своїх симфоніях красу і велич своєї епохи, учені зазначають, що його симфонії – «досконале дзеркало культури кінця XVIII ст.» [10, c. 9].

Вольфганг Амадей Моцарт (1756 – 1791) поряд із Й. Гадном і Л. Бетховеном є представником віденської класичної школи, основоположником класичного стилю в музиці, пов’язаного із розробкою симфонізму як найвищого типу музичного мислення, завершеної системи класичних інструментальних жанрів (симфонія, соната, квартет), класичних норм музичної мови, її функціональної організації. У творчості В. А. Моцарта універсальне значення отримала ідея динамічної гармонії як принципу бачення світу, способу художнього перетворення дійсності. Відображення гармонійної цілісності буття, ясність, світлоносність і краса поєднуються в музиці В. А. Моцарта з глибоким драматизмом.

У центрі художнього світу митця знаходиться людська особистість, яку він розкриває як лірик і водночас як драматург, намагаючись художньо відтворити об’єктивну сутність людського характеру. Стилю В. А. Моцарта притаманні інтонаційна виразність, пластична гнучкість, мелодійність, багатство, взаємопроникнення вокального та інструментального начал. За своє коротке життя В. А. Моцарт створив понад 600 творів різних жанрів. Провідними жанрами інструментальної музики композитора є симфонії, камерні ансамблі, концерти. Симфонії митця довіденського часу близькі до побутової, розважальної музики тієї епохи. У зрілий період симфонія набуває у В. А. Моцарта значення концепційного жанру, складається як твір з індивідуалізованою драматургією. Симфонії В. А. Моцарта є важливим етапом в історії світового симфонізму.

Моцарт-симфоніст підготував шлях Людвігу ван Бетховену (1777 – 1827). Головним ідейним мотивом його творчості була тема героїчної боротьби за свободу, втілена з особливою силою в 3-й, 5-й, 7-й і 9-й симфоніях, опері «Фіделіо», в увертюрі «Егмонт» та інших творах. Саме Л. Бетховен, створивши 9 симфонію у 1823 р., започаткував великий склад симфонічного оркестру – з малою флейтою і контрфаготом у групі дерев’яних духових, з тромбонами в групі мідних духових, з розширеною групою ударних (трикутник, тарілки, великий барабан).

Для цього складу низку симфонічних творів створили Ф. Шуберт, Ф. Мендельсон, Р. Шуман, Й. Брамс, А. Брукнер, П. Чайковський, М. Римський-Корсаков, О. Бородін та інші композитори.

Отже, можна зробити висновок, що симфонічний оркестр – це великий організований колектив музикантів, які грають на струнних, духових і ударних інструментах. Але й симфонічний оркестр має свої різновиди. Залежно від того, де постійно виступає симфонічний оркестр – у концертному залі чи в театрі, в кіно, чи в студії радіомовлення, – змінюється розміщення музикантів один відносно одного, а часом і їхня кількість, бо акустичні умови залу, театру, студії – неоднакові. За цим принципом здавна розрізняють, наприклад, концертний і оперний симфонічний оркестр. Музиканти концертного оркестру розміщуються на естраді, і, сидячи в концертному залі, ми завжди бачимо і оркестр, і диригента.

Оперний оркестр виконує музику опер і балетів. Його місце в театрі. Тут оркестр є лише одним із учасників оперної чи балетної вистави. Тому, щоб не заважати глядачам бачити артистів на підмостках, оркестр «ховають» у спеціальному заглибленні між партером і сценою, яке називається «оркестровою ямою».

Найбільш відомими симфонічними оркестрами є оркестр Віденської філармонії (з 1842), Бостонський симфонічний оркестр (з 1881), оркестр Берлінської філармонії (з 1882), амстердамський «Консертгебау» (з 1888), Філадельфійський (з 1900), оркестр Лондонської філармонії (з 1932), Петербурзький академічний (з 1882).

05012ikd-da7b-940x464.png

Серед вітчизняних симфонічних колективів високою майстерністю відзначається Національний симфонічний оркестр України (художній керівник – народний артист України Володимир Сіренко), що є одним із провідних музично-виконавських колективів України. Репертуар оркестру відзначається жанрово-стильовим різноманіттям. Колектив виконує твори В. А. Моцарта, А. Дворжака, П. Чайковського, С. Прокоф’єва, Д. Шостаковича, Г. Малера, В. Сильвестрова, Б. Лятошинського, Є. Станковича. Національний симфонічний оркестр України проводить інтенсивну гастрольну діяльність в Україні та поза її межами (Франція, Італія, Іспанія, Португалія, Нідерланди, Бельгія, Польща). Колектив є постійним учасником провідних європейських міжнародних фестивалів. Однією з характерних ознак колективу є непохитне дотримання високих ідеалів класичного мистецтва.

Варто відзначити, що історія симфонічного оркестру – це також історія диригентського мистецтва. Витоки цього мистецтва сягають сивої давнини і пов’язані з «хейрономією» – старовинною знаковою системою рухів рук і пальців, що показувала напрям і характер звучання музики. Керівники оркестрів використовували різні прийоми диригування: намагалися керувати увагою музикантів і показувати характер музики за допомогою звернутих у трубку нот, палицею, скрипковим смичком, і нарешті, вільною рукою чи руками, тому що на той час функції диригента виконував клавесиніст, чи органіст, чи скрипаль-концертмейстер. І лише наприкінці XVIII ст. в руках диригента з’являється диригентська паличка. Ця подія мала величезне значення, адже диригент, звільнившись від інструмента, всю увагу звернув на музикантів оркестру, на злагодженість їх спільного звучання. Він почав керувати розвитком музики, але тут варто зауважити, що при цьому диригент стояв, повернутий обличчям до публіки і спиною до оркестру! І лише в середині XIX ст. Гектор Берліоз і Ріхард Вагнер, вперше в історії диригування «нечемно» повернулися до публіки спиною. Музиканти вперше змогли побачити обличчя диригента, його погляд, міміку.

Г. Берліоз і Р. Вагнер (поруч із Л. Бетховеном, Ф. Лістом і Ф. Мендельсоном) були засновниками сучасного диригування. Вони популяризували творчість композиторів-класиків і власну нову романтичну музику.

Австрійський композитор, скрипаль і диригент Йоган Штраус (син) (1825 – 1899) керував оркестром, одночасно граючи на скрипці, чи диригував двома руками, повернувшись обличчям до оркестру. Він гастролював зі своїм оркестром у багатьох країнах світу, упродовж десяти років керував літніми концертними сезонами в Павловську, де набув слави блискучого диригента й скрипаля-віртуоза.

Так поступово складався сучасний тип диригента-виконавця. Кожне ім’я – це яскрава сторінка в історії диригентського мистецтва. У кінці XIX – на початку XX ст. прославилися такі видатні зарубіжні диригенти, як Г. Малер (Австрія), А. Нікіш (Угорщина), пізніше – Б. Вальтер, В. Фуртвенглер, О. Клемперер, К. Зандерлінг (Німеччина), А. Тосканіні (Італія), І. Маркевич (Франція), Т. Бічем і Г. Шолті (Великобританія), Г. фон Караян (Австрія), Л. Стоковський, Ю. Орманді, Л. Бернстайн, Д. Левайн (США), К. Аббадо і Р. Муті (Італія), С. Озава (Японія) та багато інших.

2:

Теоретичний блок

3:

Тестування

Інструменти симфонічного оркестру
26 листопада 2023
0 0
Аватар профіля Синиця Андрій Миколайович
5
Аватар профіля Синиця Андрій Миколайович
Тестові завдання для учнів 4-6 класів для перевірки знань та розвитку їхніх творчих здібностей...
Мистецтво
5 клас
12 69 68 0
5
Опис, який учні побачать після проходження уроку

Допобачення!

До нових зустрічів!

Рефлексія від 36 учнів

Сподобався:

34 2

Зрозумілий:

32 4

Потрібні роз'яснення:

33 3
Рекомендуємо

"ЗВУЧИТЬ СИМФОНІЧНА МУЗИКА"

"ЗВУЧИТЬ СИМФОНІЧНА МУЗИКА"

271

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Музика
6 клас

41 грн

"ЖАНРОВА ПАЛІТРА СИМФОНІЧНОЇ МУЗИКИ"

"ЖАНРОВА ПАЛІТРА СИМФОНІЧНОЇ МУЗИКИ"

406

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Музика
6 клас

41 грн

Стиль реалізм (продовження: у живописі,музиці)

Стиль реалізм (продовження: у живописі,музиці)

221

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Мистецтво
8 клас

25 грн

"СИМФОНІЧНА ПОЕМА"

"СИМФОНІЧНА ПОЕМА"

159

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
6 клас

44 грн

Путівник по симфонічному оркестру

Путівник по симфонічному оркестру

214

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
5 клас

50 грн

Схожі уроки

Балет-казка

Балет-казка

500

Аватар профіля Крутоголова Ірина Миколаївна
Мистецтво
1 клас

Аплікація "Зимові витинанки"

Аплікація "Зимові витинанки"

503

Аватар профіля Кривенко Тамара Василівна
Мистецтво
3 клас

Стилі кіно

Стилі кіно

1160

Аватар профіля Савченко Тетяна Терентіївна
Мистецтво
9 клас

Грим акторів.Створення образів казквих гномів

Грим акторів.Створення образів казквих гномів

385

Аватар профіля Багдасарян Аліна Олександрівна
Мистецтво
1 клас

Архітектура України. (11 клас Урок №19)

Архітектура України. (11 клас Урок №19)

1105

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
11 клас