Тема: Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.
Мета: учень повинен називати види скелета; типи симетрії тіла; пристосування тварин для захисту та нападу; характеризувати радіальну та двобічну симетрії тіла; способи пересування тварин; вміти визначати (за зображеннями та описом) тип симетрії тіла тварин; спільні ознаки та відмінності в будові скелету; робити висновок про ускладнення будови опорно-рухової системи тварин пов’язане з ускладненням функцій.
Обладнання: мультимедійна установка, магнітна дошка, магніти, картинки тварин, назви термінів, картки для перевірки пройденого матеріалу, ромашка з питаннями, кольорові картки, опорні конспекти для кожного учня, ножиці, клей та малюнки.
Основні терміни та поняття: опорно-рухова система, скелет, хребет, шийний, грудний, поперековий, крижовий та хвостовий відділи, череп, грудна клітина, пояс верхніх кінцівок, пояс нижніх кінцівок, вільні верхні кінцівки, вільні нижні кінцівки, кровотворення, гідростатичний скелет, екзоскелет, ендоскелет, шкірно-м’язовий мішок, тип симетрії, сферична, променева, двостороння симетрія, асиметрія, активний рух, пасивний рух, амебоїдний рух, мерехтливий рух, м’язовий рух.
Тип уроку: комбінований.
Спосіб пересування | Тварини | Особливості |
Стрибання | Кенгуру | Утримати рівновагу кенгуру допомагає опора на міцний хвіст |
Лазіння і стрибки | Мавпи | Задніми кінцівками відштовхуються від опори перед стрибком по гілках дерев |
Плавання | Риби, кити, дельфіни | Кінцівки видозмінені на ласти у вторинноводних тварин. У первинноводних органи руху – плавці |
Політ | Птахи. Кажани. Комахи. | У птахів передні кінцівки видозмінені у крила. На грудині є виріст – кіль. У кажанів роль крил виконує широка шкірна перетинка між кінцівками |
Ходьба й біг | Сухопутні ссавці | Спочатку тварини піднімають передню праву кінцівку, потім праву задню, у такий спосіб тварина завжди спирається на землю трьома кінцівками й може різко зупинитися, не ризикуючи при цьому впасти |
Завдання: Хто зайвий за способом пересування.
1. Дельфін, короп, метелик, акула.
2. Корова, леопард, ведмідь, кенгуру.
3. Горила, лелека, кажан, зозуля.
4. Горобець, макака, лемур, шимпанзе.
6. Значення пересування тварин.
Розселення виду, захоплення нових територій із деякими новими умовами життя, що сприяє прояву здатності до мінливості.
Утворення популяцій, підвидів, видів.
Зміна умов життя під час заселення нових територій активізує розвиток нервової системи й органів чуття.
Пересування сприяє активному пошуку їжі та її захопленню, що збільшує інтенсивність живлення.
VI. Рефлексія.
У вас на столі по дві картки різного кольору. Я пропоную вам за допомогою цих карток поділитися зі мною своїми враженнями: зелену пропоную кинути в нашу скриньку – якщо все зрозуміли на уроці, на червоній напишіть – що вам не зрозуміло?
VIІ. Підведення підсумків.
Відповісти на тести до матеріалу уроку:
Міцний зовнішній скелет характерний для: а) червів;б) комах; в) павукоподібних; г) ракоподібних.
Кіль має грудина багатьох: а) ссавців; б) плазунів; в) земноводних; г) птахів.
Скелет різних представників хордових виконує подібні функції: а) опора тіла; б) захист внутрішніх органів; в) краще надходження повітря до легенів; г) переміщення в просторі.
Внутрішній скелет характерний для: а) риб;б) ракоподібних; в) ссавців; г) земноводних.
Для медузи характерна симетрія: а) сферична; б) променева; в) двостороння; г) асиметрія.
Опорно-рухова система складається з: а) скелету; б) м'язів; в) скелету та м'язів.
Такий спосіб пересування як плавання відноситься до наступного виду руху: а) активний рух; б) пасивний рух; в) амебоїдний рух; г) мерехтливий рух; д) м'язовий рух.
У риб до хребта прикріплений: а) хвостовий плавець; б) ребра; в) спинний плавець; г) анальний плавець.
Плазуни можуть рухати головою завдяки руховому з’єднанню хребців відділу: а) крижового; б) грудного; в) шийного; г) поперекового.
Давайте повернемось до нашого епіграфу до уроку та пригадаємо слова Аристотеля. Чи згодні ви з цими двома висловами?
VIІІ. Домашнє завдання. На блозі: параграф, цікаві факти – прочитати. Розгадати кросворд, який вам попався. Використовуючи його, скласти свій, змінивши при цьому питання.
«Птахи. Будова скелета»
Шийний відділ має …(сім хребців).
Відділ хребта. (Куприковий)
Відділ хребта. (Грудний)
Відділ хребта. (Поперековий)
Куприковий відділ, або … (крижовий).
Відділ хребта. (Шийний)
Відділ хребта. (Хвостовий)
Частина скелета. (Череп)
Хребет складається з окремих … (хребців).
Частина скелета. (Хребет)
Відділ скелета. (Грудна клітина)
По вертикалі: 5. Скелет має дві пари … (кінцівок).
1 | Б | |||||||||||||||
2 | У | |||||||||||||||
3 | Д | |||||||||||||||
4 | О | |||||||||||||||
5 | В | |||||||||||||||
А | 6 | |||||||||||||||
7 | С | |||||||||||||||
К | ||||||||||||||||
8 | Е | |||||||||||||||
Л | ||||||||||||||||
9 | Е | |||||||||||||||
10 | Т | |||||||||||||||
11 | А |
Відділ хребта. (Грудний)
Відділ скелета. (Пояс передніх кінцівок)
Відділ хребта. (Крижовий)
Відділ скелета. (Задні кінцівки)
Відділ скелета. (Задні кінцівки)
Відділ хребта. (Хвостовий)
Відділ хребта. (Шийний)
Відділ скелета. (Передні кінцівки)
Відділ скелета. (Грудна клітка)
Скелет голови. (Череп)
Складова поясу задніх кінцівок. (Таз)
По вер
Б | ||||||||||||||||||||||
1 | У | |||||||||||||||||||||
2 | Д | |||||||||||||||||||||
3 | О | |||||||||||||||||||||
В | ||||||||||||||||||||||
4 | А | |||||||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||||||||
6 | С | |||||||||||||||||||||
К | 7 | |||||||||||||||||||||
8 | Е | |||||||||||||||||||||
9 | Л | |||||||||||||||||||||
10 | Е | |||||||||||||||||||||
11 | Т | |||||||||||||||||||||
А |