Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Артзаняття як засіб самовираження
»
Взяти участь Всі події

Ліна Костенко. Ідея зіткнення неповторності й буденності , стандарту в «Кольорових мишах». Образ особливої дівчинки Анни.

Українська література

Для кого: 7 Клас

0 проходжень

1 запитання

16.12.2021

120

1

Опис уроку:

Тема. Ліна Костенко.Ідея зіткнення неповторності й буденності , стандарту в «Кольорових мишах». Образ особливої дівчинки Анни.

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю письменниці, допомогти усвідомити ідейно-художню значущість, неповторність її поезії; розвивати навички аналізу, висловлення власних міркувань та пояснення асоціацій; виховувати високі моральні якості, толерантність.

Цілі:

Учні знатимуть: біографію Ліни Костенко,зміст поезії «Кольорові миші», суть літературних понять: алегорія, антитеза.

Учні вмітимуть: аналізувати ідейно-художній зміст вірша, розкривати алегорію образу кольорових мишей, давати йому оцінку, характеризувати образ Анни, пояснювати причину її відокремленості від загалу, висловлювати власне ставлення до проблеми порушеної у творі.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: підручник, комп’ютерна презентація, дидактичний матеріал, маски кольорових мишей.

Форми роботи: випереджаюче завдання, робота в парі, аналіз поезії, незакінчене речення.

Оформлення дошки:

Хід уроку

1.Мотиваційний етап

З’ясування мотиваційної готовності до уроку та актуалізація суб’єктивного досвіду: побажання вчителя, побажання успіху і хорошого настрою дітей один одному.

Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Сьогодні ми ознайомимося з творчістю талановитої української письменниці

Ліни Василівни Костенко, яка створила багато поетичних шедеврів. Це людина творча, незвичайна. ЇЇ називають «королевою української поезії ХХ століття». Вона писала в різних поетичних жанрах. Колективна робота.

-- Давайте, діти, пригадаємо. З якими поетичними жанрами ви знайомі?(пісня, байка , коломийка, балада, поема)

--Що таке балада?

Балада ( франц.—танцювати)—невеликий ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного або героїчного змісту здраматично напруженим сюжетом.

11.Цілевизначення та планування.

Епіграф

Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольорів показати.

М. Стельмах.

111.Опрацювання нового матеріалу

Сайд презентація з коментарем учителя.

Народилася Ліна Костенко в 1930 році у м. Ржищеві в родині вчителів. Тато Ліни був доброю, розумною людиною, знав багато мов. Але в страшні роки сталінщини його оголосили ворогом народу й відправили в заслання на 10 років. Так дівчинка вперше відчула , що таке несправедливість. А в одинадцять років їй довелося вперше побачити війну: ворожі літаки над містом, крики, стогін поранених, пожежі, біль і страждання. Потім Ліна Костенко скаже, що її «перший вірш написаний в окопі».

Після війни Ліна відвідувала літературну студію, з’явилися перші її публікації. Педагогічний інститут, у якому почала навчатися Костенко, їй не сподобався, тому вона перейшла до Московського літературного інституту.

Для письменників це були важкі часи – щоб друкуватися, залишитися в пошані, треба було славити владу, партію. Ліна Костенко не вміла лицемірити, вона не боялась ставати на захист тих , кого несправедливо засудили, тому її книг довгий час не друкували.

Маленьким громадянам Ліна Костенко присвятила збірку «Бузиновий цар». У дітях вона шанувала особистість, уміння бачити світ не лише очима, а й душею. ЇЇ син Василько писав вірші, потім захопився математикою. Дочка Оксана Пахльовська теж відома поетеса , доктор наук і літературознавець.

Випереджаюче завдання

Діти, на попередньому уроці я давала вам завдання: підшукати цікавий матеріал про Ліну Костенко. Переглянувши слайд презентацію, ви, можливо, знайшли щось таке, про що ми не згадали?

Про що ж пише Ліна Костенко, у чому особливість та неповторність її творів? Перш за все, мабуть, у тому, що вона вибудовує містки між минулим і сучасним, між сучасним і майбутнім, бачить неповторний, прекрасний світ, який можна відкрити для себе, читаючи її вірші.

І сьогодні ми поринемо у цей незвичайний світ познайомившись із її поезією «Кольорові миші». Але перед тим , як ми перейдем з вами до ознайомлення з віршом я вас хочу дещо запитати.

Скажіть, чи зустрічали ви справжніх живих мишок?

Опишіть, яка вона на вигляд? А де ви її зустрічали?

Які емоції у вас викликала така зустріч? (Страх, огиду, мурашки по шкірі, неприємні емоції).

Ось бачите якими ми звикли бачити мишок. Сірими, хитрими, такими, що викликають у нас страх, огиду, мурашки по шкірі, неприємні емоції.

А я хочу вас познайомити з іншими мишами.

Одягайте маски і подивіться один на одного.

Чи доводилося вам раніше зустрічати таких мишок?

Схожі вони на тих сірих одноманітних мишей?

Що відрізняє таких мишок , які зараз у нашому класі, від тих, що ви зустрічали в будинку, на вулиці?

Який настрій та емоції з’являються у вас, коли ви бачите таких яскравих різноманітних мишей?

Чи боїтесь ви зараз, відчуваєте страх дивлячись на таких мишенят?

Сьогодні на уроці ви зможете дізнатися якою була реакція мешканців старовинного міста Вишгорода у 17 столітті на живих кольорових мишей.

2. Виразне читання поезії Ліни Костенко «Кольорові миші»

7 Робота з текстом

  • Які часи згадуються у творі? З якою метою поетеса звертається до давніх подій?

  • Чи могла подія відбуватися в іншомустолітті й іншомумісті?

  • Хтотаківідьми? Чи належать вони донечистоїсили?

  • Охарактеризуйте образ сусіда у творі. Щовінуособлює?

  • Як у творі описана осіння пора року? Чиможнацейописвважати пейзажем?
    (Багрянелистя, кількатихлисточків,
    останнєлистяізкленовихвіт
    осіннєсонце, яблуко-недоквас,
    стояло в голих кленах у вікні)

  • В чомувиявлялосячаклунство Анни? Як про це говориться у творі? («Ото складе листочок до листочка, два рази хукне — так і побіжать»)

  • Якоїшкоди, на думку сусіда, завдавала Анна йогодітям? Чидійсноце так? (Вони булинормальні і здорові,
    а цячаклунказбилаїх з пуття.
    Вночіїм сняться мишікольорові.
    Од тих мишейнемає нам життя!)

  • Чому ж сусідхочтімишінезавдавалийомуніякоїшкоди призвав дівчинкудо суду? Мабутьвін не розумівдушідівчинкиі і їїпрагненняприкрасити, одухотворитинавколишнійсвіт, йогодратувала, яскравістьнатури Анни, адже сам вінбув «сірий», звичайний, як усі.

  • Для чогосусід перед тим, як відповідатисудді, хрестивсядоікони?

  • Якіпитання ставили суддіпозивачів?

  • У чому суть моральноїшкоди, якоїзавдала Анна сусіду?

  • Зякою метою авторказмальовуєподії у творі в сірих тонах?

  • Як у творі за допомогоюкольорувикористаноприйом контрасту? (Сірий — кольоровий)

  • Контраст-- особливо підкресленапротилежність у рисах характерів людей, предметівабоявищ, яка часто використовується в літературі з метою увиразнення.

  • Що таке алегорія?

Алегорія—троп, у якомуабстрактнепоняттяяскравопередається за допомогою конкретного образу.

  • Пояснітьалегорію образу кольоровихмишей.

  • Про щосвідчатьостанні рядки поезії? Чи буде ще Анна вироблятикольоровихмишей?

  • Чипереслідуютьсясьогодні в суспільствівільна думка, творчість, індивідуальність?

  • Як поводила себе Анна в суді? Що про цесвідчить?

  • Прокоментуйтезакінченняболади.Чизавжди так буває в житті , як змальовано у вірші?

  • Оптимістичнимчипесимістичним є закінченнявірша? (Оптимістичне)

Художні засоби вірша.

• повторення: «кажу… кажу…»; «коли…, коли…»;

• епітети: «розлюченийсусід»; «багрянелистя»; «осіннєсонце»; «голіклени»; «сірий день»;

• метафори: «чаклунказбила … з пуття», «кіт залив … вирок».

Робота в парах

Сіре та яскраве. Контраст. Зіткнулися неповторність і буденність, оригінальність і стандарт, індивідуальність і сірість. Попрацюємо в парах.

Запишіть у картку ознаки

які притаманні сусідові і притаманні Анні. На дошці на листку записаний перелік ознак:

Типовість, стандарт, оригінальність, сірість, кольоровість, неповторність, романтизм, приземленість, буденність.

С т а н д а р т щось позбавлене індивідуальних особливостей, оригінальності.

І н д и в і д у а л ь н і с т ь здатність вирізнитися з-поміж інших чимось особливим, оригінальним.

Робота в зошиті

Завдання: Виписати в зошитточнийваріант теми та основної думки віршаЛ.Костенко «Кольоровімиші».

Тема:

1. Зіткнення неповторності, оригінальності зі стандартом.

2. Зображення боротьби з відьмами в давні часи..

Основна думка:

1. Бажання автора, щоб Аннравдали.

2. Віра в перемогу над сірістю та приземленістю.

IV .Рефлексивно-оцінювальний етап

Літературна гра

До нас у гості завітав один із героїв поезії. Це --кольоровий кіт. У чарівному кошику він щось приніс. Зараз ми побачимо, що саме? Так, тут кольорові миші. Але вони не прості. На кожній із них написане ключове слово, за яким потрібно відновити фразу чи епізод пов’язанийізпоезією . Окрім того, вам потрібно пояснити , чому ви обрали саме такий колір?

Слова:Анна, сусід, Вишгород, кольорові миші ,сухар, сірий стіл, сухе листя, чаклунка, суд, контраст, кольоровий кіт.

Світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї неповторності

VI. Підсумок

Відповідді на запитання.





























Додатки

Характеристика літературних героїв

Анна

Сусід









Анна

Сусід









Риси характеру притаманні героям



Типовість

Стандарт

Оригінальність

Сірість

Кольоровість

Неповторність

Індивідуальність

Романтизм

Приземленість

Буденність























0201jjps-6777-416x512.jpg0201jjpt-9103-904x680.png

Завдання №1 Теоретичний блок

Характеристика літературних героїв

Анна

Сусід


Анна

Сусід

Риси характеру притаманні героям  


Типовість

Стандарт

Оригінальність

Сірість

Кольоровість

Неповторність

Індивідуальність

Романтизм

Приземленість

Буденність

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався

0 0

Зрозумілий

0 0

Потрібні роз'яснення

0 0