Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Матеріали для мовного розвитку: застосування у Монтессорі-середовищі
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Богдан Лепкий. «Шевченкова верба».

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Очікувані результати:

поглибимо знання про життя та творчість Богдана Лепкого;

дізнаємось історію написання його поезії «Шевченкова верба»;

дізнаємося, що мова літературного твору є віршована і прозова;

прочитаємо та прослухаємо , проаналізуєте поезію «Шевченкова верба»;

з’ясуємо, що таке ритм, рима, строфа; які є види римування;

зуміємо пояснити значення назви твору;

висловимо своє ставлення, думки та міркування з приводу ідеї вірша;

навчимося аналізувати твір у мистецькому контексті.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

04019rtm-767d-445x334.jpg

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Перебуваючи в засланні на Косаралі, Тарас Шевченко знайшов на дорозі гілочку верби, посадив її, дбайливо доглядав — і згодом виросла верба, під тінню якої любив відпочивати поет-засланець. Цей момент із біографії Кобзаря оспівав Богдан Лепкий.

Богдан Лепкий народився у селі Крогулець на Тернопільщині в родині священника. Навчався в Бережанській гімназії, а згодом у Віденському та Львівському університетах. Працював учителем у Бережанській гімназії. Згодом переїхав до Кракова, де викладав українську мову та літературу. Богдан Лепкий присвятив чимало віршів Тарасові Шевченку. Зокрема, цілу збірку «За люд. У сотні роковини уродин Тараса Шевченка». Саме в ній є вірш «Шевченкова верба» про Тарасове перебування в неволі. Мотив туги за рідним краєм звучить у кожному рядку Б. Лепкого. Так само, як і в Шевченкових віршах і картинах. У 1963 році, напередодні 150-літнього Шевченкового ювілею, поет Андрій Малишко привіз гілочки цієї верби з Казахстану. Їх було висаджено в Києві біля Спілки письменників і біля будинку поета Максима Рильського.

2:

Вільне введення тексту

Як ти гадаєш, для чого поет Андрій Малишко привіз гілочку Шевченкової верби в Україну?

3:

Вільне введення тексту

Літературознавчий словничок

Ритм чергування наголошених і ненаголошених складів, а також строф і рим, які повторюються.

Рима — співзвучне закінчення віршованих рядків. Наприклад, у  першій строфі «Шевченкова верба» римуються  такі слова: ступав — підняв; неволю — собою.

Строфа — група повторюваних віршованих рядків, що римуються. Строфи найчастіше  бувають чотирирядкові, а також дво-, трирядкові та інші.

Літературознавчий практикум

В чотирирядкових строфах найчастіше трапляються такі способи римування :

перехресне — римування першого рядка з третім, а другого —з четвертим (формула абаб).

Таке римування у вірші
«Шевченкова верба»:

Була відірвана, як він,           а
Від пня і від землі 
святої,     б
Засуджена на лютий 
скін      а
Серед пустині 
степової.         б

Яке римування в уривку ?

  Реве та стогне Дніпр широкий,

    Сердитий вітер завива,

    Додолу верби гне високі,

     горами хвилю підійма.                                      («Причинна»)            

4:

Вільне введення тексту

Проєкт «Збірка віршів»

Напиши вірш на кілька рядків, де римуються подані слова: нас — Тарас; край — сяй; зернина — Батьківщина; жити — любити; гори — твори; слово — мова.

5:

Теоретичний блок

Якщо співзвучні (римуються) перший і другий, третій і четвертий рядки — це суміжне римування (аа бб). Василь Симоненко:

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

Якщо співзвучні (римуються) перший і четвертий, другий і третій рядки — це кільцеве римування (абба). Олександр Олесь:

О слово рідне! Орле скутий!

Чужинцям кинуте на сміх!

Співочий грім батьків моїх,

Дітьми безпам’ятно забутий.

6:

Вільне введення тексту

Визнач, яке римування: а) вірша Богдана Лепкого «Шевченкова верба»:

Коли на чорний шлях ступав,

Йдучи на вигнання, в неволю,

Галузку вербову підняв

Й забрав ту гілочку з собою.

б) перші рядки казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»:

Сумний наш Князь, сумний наш Князь,

Лягли йому на чоло хмари,

Неначе ждуть нас знов удари,

Неначе знов орда знялась...

в) репліка Князя з казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»:

Все зроблю, сивенький мій,

Тільки б завтра був двобій!

Я на все, старий, готовий!

Прощавай, іди здоровий.

7:

Вільне введення тексту

Опис, який учні побачать після проходження уроку

04019rtx-24fe-423x493.jpg

Рефлексія від 18 учнів

Сподобався:

18 0

Зрозумілий:

16 2

Потрібні роз'яснення:

15 3
Рекомендуємо

Позакласне читання. Богдан Лепкий “Цвіт щастя”

Позакласне читання. Богдан Лепкий “Цвіт щастя”

556

Аватар профіля Гузік Віта Григорівна
Українська література
7 клас

30 грн

Урок-бесіда: Богдан Лепкий «Мишка» (Казка для дітей: для малих і для великих). Цінності істинні та фальшиві. Війна та патріотизм

Урок-бесіда: Богдан Лепкий «Мишка» (Казка для дітей: для малих і для великих). Цінності істинні та фальшиві. Війна та патріотизм

150

Аватар профіля Басій-Волошина Валентина Володимирівна
Українська література
7 клас та змішані

33 грн

Богдан Лепкий. „Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)”. Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі

Богдан Лепкий. „Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)”. Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі

200

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

25 грн

Богдан Лепкий. „Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)”. Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.

Богдан Лепкий. „Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)”. Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.

255

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

25 грн

Історичні джерела про Богдана Хмельницького як політика й людину. Практичне заняття

Історичні джерела про Богдана Хмельницького як політика й людину. Практичне заняття

1387

Аватар профіля Красік Юлія Володимирівна
Історія України
8 клас

23 грн

20 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

520

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

605

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

585

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1806

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

250

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас