Урок:

Алгоритм опрацювання масивів

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Алгоритм опрацювання масивів

Опис змінних типу Одновимірний масив

Тип — це властивість величини, що визначає множину значень, які величина може приймати, і множину операцій, які над даною величиною можна виконувати.

Для збереження змінної простого типу в пам’яті виділяється окрема комірка.
У житті ми постійно стикаємося з безліччю об'єктів, об'єднаних за певними ознаками, наприклад: футбольна команда, лісовий масив, таблиця температур за тиждень. В житті ми зазвичай об‘єднуємо такі дані в таблиці. Для опрацювання табличних даних у програмуванні існує структурований тип даних масив.

Поняття одновимірного масиву

Масив — це структурований тип даних, який складається з фіксованого числа однотипних елементів, що мають спільне ім’я.

Тип елементів називають базовим типом масиву.

Одновимірний масив — це пронумерована послідовність значень одного типу.

Кількість значень називають розміром масиву. Завдяки нумерації можна отримати доступ до будь­—якого елемента масиву як до простого значення базового типу.

Для зберігання значень температури протягом року замість створення окремих змінних t1, t2, …, t365 можна створити один масив з іменем t, де кожному значенню буде відповідати порядковий номер елемента масиву. Спільне ім’я t означає, що ці дані належать до одного масиву, а розрізнити їх можна за номером (індексом).

Ім'я елементу масиву складається з імені масиву та порядкового номера елемента в масиві (індекса) елемента, узятого в квадратні дужки.

Наприклад, елемент масиву t[1] дорівнюватиме значенню середньодобової температури за 1 січня, t[365] — за 31 грудня.

Опис змінних типу Одновимірний масив

Описати змінну типу Одновимірний масив можна двома способами:
1) у розділі type інтерфейсного блоку програмного коду описати новий тип даних, і в розділі var описати змінну нового типу:
type <ім’я типу> = array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
var <список змінних>: <ім’я типу>;

2) описати змінну типу масив, не вводячи нового типу:
var <список змінних>: array[діапазон індексів] of <тип елементів>;Приклад:Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
type SimpleIntegerarray = array[1..5] of Integer;
var Num: SimpleIntegerarray;
або
var Num: array[1..5] of Integer;

При описі змінної типу Одновимірний масив в пам'яті виділяється послідовність комірок, розмір яких відповідає базовому типу.

2.PNG

Нумерація елементів масиву може починатися не з одиниці. Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
var Num: array[–2..2] of Integer;
Кількість елементів описаного таким чином масиву визначається під час його опису й надалі в програмі не змінюється.
Зверни увагу!Якщо під час звертання до елемента масиву вказати індекс, що виходить за межі описаного діапазону, то в ході виконання програми отримаємо повідомлення про помилку.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Алгоритм опрацювання масивів

Опис змінних типу Одновимірний масив

Тип — це властивість величини, що визначає множину значень, які величина може приймати, і множину операцій, які над даною величиною можна виконувати.

Для збереження змінної простого типу в пам’яті виділяється окрема комірка.
У житті ми постійно стикаємося з безліччю об'єктів, об'єднаних за певними ознаками, наприклад: футбольна команда, лісовий масив, таблиця температур за тиждень. В житті ми зазвичай об‘єднуємо такі дані в таблиці. Для опрацювання табличних даних у програмуванні існує структурований тип даних масив.

Поняття одновимірного масиву

Масив — це структурований тип даних, який складається з фіксованого числа однотипних елементів, що мають спільне ім’я.

Тип елементів називають базовим типом масиву.

Одновимірний масив — це пронумерована послідовність значень одного типу.

Кількість значень називають розміром масиву. Завдяки нумерації можна отримати доступ до будь­—якого елемента масиву як до простого значення базового типу.

Для зберігання значень температури протягом року замість створення окремих змінних t1, t2, …, t365 можна створити один масив з іменем t, де кожному значенню буде відповідати порядковий номер елемента масиву. Спільне ім’я t означає, що ці дані належать до одного масиву, а розрізнити їх можна за номером (індексом).

Ім'я елементу масиву складається з імені масиву та порядкового номера елемента в масиві (індекса) елемента, узятого в квадратні дужки.

Наприклад, елемент масиву t[1] дорівнюватиме значенню середньодобової температури за 1 січня, t[365] — за 31 грудня.

Опис змінних типу Одновимірний масив

Описати змінну типу Одновимірний масив можна двома способами:
1) у розділі type інтерфейсного блоку програмного коду описати новий тип даних, і в розділі var описати змінну нового типу:
type <ім’я типу> = array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
var <список змінних>: <ім’я типу>;

2) описати змінну типу масив, не вводячи нового типу:
var <список змінних>: array[діапазон індексів] of <тип елементів>;Приклад:Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
type SimpleIntegerarray = array[1..5] of Integer;
var Num: SimpleIntegerarray;
або
var Num: array[1..5] of Integer;

При описі змінної типу Одновимірний масив в пам'яті виділяється послідовність комірок, розмір яких відповідає базовому типу.

2.PNG

Нумерація елементів масиву може починатися не з одиниці. Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
var Num: array[–2..2] of Integer;
Кількість елементів описаного таким чином масиву визначається під час його опису й надалі в програмі не змінюється.
Зверни увагу!Якщо під час звертання до елемента масиву вказати індекс, що виходить за межі описаного діапазону, то в ході виконання програми отримаємо повідомлення про помилку.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Завантаження файлу

Д/З Запишіть в зошит

Тип — це властивість величини, що визначає множину значень, які величина може приймати, і множину операцій, які над даною величиною можна виконувати.

Для збереження змінної простого типу в пам’яті виділяється окрема комірка.
У житті ми постійно стикаємося з безліччю об'єктів, об'єднаних за певними ознаками, наприклад: футбольна команда, лісовий масив, таблиця температур за тиждень. В житті ми зазвичай об‘єднуємо такі дані в таблиці. Для опрацювання табличних даних у програмуванні існує структурований тип даних масив.

Поняття одновимірного масиву

Масив — це структурований тип даних, який складається з фіксованого числа однотипних елементів, що мають спільне ім’я.

Тип елементів називають базовим типом масиву.

Одновимірний масив — це пронумерована послідовність значень одного типу.

Ім'я елементу масиву складається з імені масиву та порядкового номера елемента в масиві (індекса) елемента, узятого в квадратні дужки.

2:

Теоретичний блок

Як можна опрацьовувати табличні величини?

Практичні завдання, для розв’язування яких можна застосовувати алгоритми опрацювання табличних величин, можуть мати різне формулювання. Наприклад, найпростіше завдання може розпочинатися зі слів: «Дано чисел…», і далі вказується, що саме потрібно зробити із цими числами. Але зазвичай трапляються складніші завдання, у яких спосіб організації даних задано неявно. Наприклад, сформувати таблицю квадратів двоцифрових чисел. При написанні програм для розв’язування подібних завдань слід виконати такі дії:

1) за умовою завдання встановити, чи можна подати вхідні дані у вигляді табличної величини (масиву для мови Free Pascal);

2) надати табличній величині одне ім’я (його в програмі буде використано для роботи з окремими елементами табличних даних);

3) визначити тип елементів табличної величини та описати його в розділі змінних var ( Free Pascal), у якому буде зберігатися набір даних;

4) у програмному коді записати команди для введення елементів табличної величини в пам’ять комп’ютера.

Подальше опрацювання табличних величин зводиться до використання алгоритмів:

    ·        зміни значень елементів масиву;

    ·        знаходження підсумків за набором даних, які передбачають використання простих арифметичних операцій чи виразів над елементами масиву;

    ·        обчислення суми або кількості значень елементів, що задовольняють заданим умовам;

    ·        пошуку елементів табличної величини, що задовольняють заданим умовам;

    ·        упорядкування масиву за деякою ознакою.

Як описати програму зміни значення елемента табличної величини?

Програми для опрацювання табличних величин мовами програмування містять три складові: введення, опрацювання та виведення елементів табличної величини. Оскільки кожна із частин передбачає виконання декількох дій, кількість яких визначається розміром табличної величини, то для опису дій, що повторюються, використовують команди повторення, наприклад цикл for. При цьому для кожної із частин можна використовувати окремий оператор циклу — тоді всі складові програми виконуватимуться послідовно, або розмістити всі передбачувані команди в одному циклі — усі складові виконуватимуться одночасно.

У мові програмування Free Pascal для зміни значення елемента масиву, як і для зміни значення деякої простої змінної, використовують операцію присвоювання :=, у якій у лівій частині звертаються до потрібного елемента масиву, для цього вказують ім’я масиву й у квадратних дужках задають номер (індекс) елемента, а в правій — відповідне значення. При цьому розмір масиву залишається незмінним й операцію присвоювання можна застосувати тільки в тому разі, коли надане значення відповідає типу елементів оголошеного масиву.

Операції послідовної зміни елементів списку a=[2, 4, 6, 8, ‘десять’] та отриманих результатів подано в таблиці. Візьміть до уваги, що нумерація елементів списку починається з 0.


Як описати алгоритми знаходження суми чи кількості елементів табличної величини мовами програмування?

Засобами мов програмування можна автоматизувати процес знаходження підсумкових даних: суми, добутку, середнього значення набору числових даних. Такі задачі передбачають, що табличні елементи не змінюватимуться, а результатом їх виконання буде одне підсумкове значення.

У програмах, де передбачено дії з елементами табличної величини, що задовольнять деяким умовам, використовують оператор розгалуження if. Опис умов здійснюють так само, як і з простими змінними. Для запису простих умов використовують оператори порівняння: >, <, <=, >=, =, <>, а складені умови формують із простих з використанням логічних операторів and, or, not.

3:

Вільне введення тексту

Алгоритм опрацювання масивів

Опис змінних типу Одновимірний масив

Перегляньте відео ролик, запишіть в зошит, що дізнались.

Рефлексія від 1 учня

Сподобався:

1 0

Зрозумілий:

1 0

Потрібні роз'яснення:

1 0
Рекомендуємо

Алгоритми опрацювання масивів: пошук у масиві за певними критеріями

Алгоритми опрацювання масивів: пошук у масиві за певними критеріями

185

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
9 клас

35 грн

Алгоритми опрацювання масивів: зміна значень елементів масиву

Алгоритми опрацювання масивів: зміна значень елементів масиву

232

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
9 клас

35 грн

10.2. Класичні алгоритми опрацювання значень елементів двовимірних масивів

10.2. Класичні алгоритми опрацювання значень елементів двовимірних масивів

174

Аватар профіля Киреєва Оксана Анатоліївна
Інформатика
9 клас

50 грн

Алгоритми впорядкування масиву

Алгоритми впорядкування масиву

263

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
9 клас

35 грн

9 клас. Урок 36. Алгоритми опрацювання масивів: зміна значень елементів масиву (Python)

9 клас. Урок 36. Алгоритми опрацювання масивів: зміна значень елементів масиву (Python)

76

Аватар профіля Вітенко Іван
Інформатика
9 клас

26 грн

Схожі уроки

Впорядкування, пошук і фільтрування даних.

Впорядкування, пошук і фільтрування даних.

1041

Аватар профіля Вожга Ірина Леонідівна
Інформатика
9 клас

Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.

Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.

879

Аватар профіля Савка-Ржематорська Оксана Василівна
Інформатика
9 клас

Цикли з передумовою у вкладених циклах

Цикли з передумовою у вкладених циклах

1125

Аватар профіля Вожга Ірина Леонідівна
Інформатика
6 клас

Налаштування часових параметрів аудіо- та відеоряду.

Налаштування часових параметрів аудіо- та відеоряду.

352

Аватар профіля Солодовнікова Катерина Олексіївна
Інформатика
8 клас

Елемент керування «кнопка». Поняття об’єкту та його властивостей і методів (на прикладі елементів екранної форми). Властивості і методи елементів керування.

Елемент керування «кнопка». Поняття об’єкту та його властивостей і методів (на прикладі елементів екранної форми). Властивості і методи елементів керування.

489

Аватар профіля Пилипенко Олена Володимирівна
Інформатика
8 клас