Урок:

10.1. Основи обчислювальної геометрії. Базові поняття

17.01.2024
0 0
Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

У таких сферах, як робототехніка, системи автоматизованого програмування, комп’ютерна графіка тощо, застосовуються алгоритми, що описуються в термінах геометрії.

Обчислювальна геометрія — це галузь комп’ютерних наук, присвячена вивченню алгоритмів розв’язування геометричних задач.

У процесі розв’язування задач обчислювальної геометрії використовуються базові геометричні об’єкти: точка, відрізок, пряма, вектор, многокутник, коло.

Термін «вектор» увів ірландський математик Вільям Ровен Гамільтон у середині XIX ст. Він також описав деякі операції векторного аналізу.

Приклади геометричних задач: пошук координат точки перетину двох прямих; перевірка приналежності точки відрізку; перевірка приналежності точки многокутнику; обчислення площі многокутника; побудова опуклої оболонки.

Точка на площині в декартовій системі координат задається двома числами — координатами x і y, а у тривимірному просторі — трьома координатами (x , y , z). Відрізок можна задати, вказавши координати його початку й кінця, пряму — вказавши координати двох її точок.

Оскільки в обчислювальній геометрії вектор є одним з основних «інструментів», згадаємо основні відомості про нього, що вивчалися на уроках геометрії.

Вектор — це напрямлений відрізок AB, де A — точка початку (її ще називають точкою прикладання), B — точка кінця відрізку.

Вектор позначають двома великими латинськими буквами зі стрілкою або рискою зверху (AB). Вектор також позначають однією буквою (a), або буквою зі стрілкою, або буквою з рискою зверху (а). Приклади зображення векторів та їх позначення наведено на рис. 10.1.

0501wygk-ce67-326x251.png

Теорію векторів використав шотландський учений Джеймс Максвелл у працях з електромагнетизму. У 1903 році англійський учений Олівер Гевісайд надав векторному аналізу сучасний вигляд.

Вектор характеризується довжиною і напрямком.

Кожний вектор має проекцію на відповідну вісь. Проекцією вектора на вісь називають відрізок, кінцями якого є проекції точок початку й кінця вектора на задану вісь.

Довжина проекції — довжина цього відрізка. Довжину проекції інколи також називають проекцією. Проекція має знак «плюс», якщо напрямок від проекції початку до проекції кінця вектора збігається з напрямком осі, і знак «мінус», якщо ці напрямки протилежні.

Проекція дорівнює довжині початкового вектора, помноженій на косинус кута між цим вектором і віссю (рис. 10.2).

0501wyi4-7e90-314x178.png

Довжиною, або модулем, вектора називають відстань між точками його кінця і початку. Довжина обчислюється за формулою 0501wyis-5629-186x40.png

Для позначення довжини вектора часто використовують символи модуля: |a| .

Вектори бувають на колінеарні й неколінеарні.

Колінеарні вектори — це вектори, що лежать на одній прямій або паралельних прямих (рис. 10.3). Колінеарні вектори, у свою чергу, поділяють на дві групи: однаково напрямлені (співнапрямлені) і протилежно напрямлені.

0501wyke-fc0b-292x229.png

На рис. 10.3 векториоднаково напрямлені, що позначається так: 0501wyl0-0d65-55x23.pngа вектори0501wyl7-f633-56x25.pngпротилежно напрямлені, що позначаються так:0501wylm-b5ae-60x25.png

Два вектори називають рівними, якщо вони співнапрямлені і мають однакову довжину.

Два колінеарні вектори, що мають однакові довжини, але протилежні напрямки, називають протилежними.

Вектор, початок і кінець якого збігаються, називають нульовим і позначають 0501wynn-b5d3-20x25.png

Одиночним вектором, або ортом, називають вектор, довжина якого дорівнює одиниці. Орт позначають буквою 0501wyo4-a89e-24x25.png , а його модуль: 0501wyof-2be5-62x28.png

2:

Вільне введення тексту

4 з 12 балів

Запитання для перевірки знань (письмово дати відповідь на питання)

  1. Наведіть приклади задач обчислювальної геометрії.

  2. Які базові об’єкти використовуються в обчислювальній геометрії?

  3. Як можна задати пряму на площині?

  4. Що таке вектор? Як його позначають?

  5. Які вектори називають колінеарними; рівними?

  6. Що називають проекцією вектора на вісь?

  7. Як визначити координати вектора?

  8. Як визначити модуль вектора?

3:

Завантаження файлу

4 з 12 балів

Завдання для самостійного виконання №1

0501wyro-d89b-425x94.png

Можна використовувати графічний редактор, гугл-документи, інші зручні програми, або виконати в зошиті і прикріпити фото.

4:

Завантаження файлу

4 з 12 балів

Завдання для самостійного виконання №2

0501wyu3-f4e5-426x95.png

Можна використовувати графічний редактор, гугл-документи, інші зручні програми, або виконати в зошиті і прикріпити фото.

Рефлексія від 5 учнів

Сподобався:

2 3

Зрозумілий:

2 3

Потрібні роз'яснення:

4 1
Рекомендуємо

Тематична робота з інформатики "Основи інформаційної безпеки"

Тематична робота з інформатики "Основи інформаційної безпеки"

69

Аватар профіля Губчик Вероніка Григорівна
Інформатика
9 клас

25 грн

8.1. Поняття алгоритму. Властивості алгоритмів

8.1. Поняття алгоритму. Властивості алгоритмів

32

Аватар профіля Губчик Вероніка Григорівна
Інформатика
8 клас

50 грн

Поняття комп’ютерної графіки. Растрові зображення, їх властивості. Формати файлів растрових зображень

Поняття комп’ютерної графіки. Растрові зображення, їх властивості. Формати файлів растрових зображень

63

Аватар профіля Губчик Вероніка Григорівна
Інформатика
8 клас

33 грн

Вправи на повторення програмування в Python

Вправи на повторення програмування в Python

86

Аватар профіля Губчик Вероніка Григорівна
Інформатика
9—11 клас

33 грн

Растровий графічний редактор як інструмент для дизайну. GIMP

Растровий графічний редактор як інструмент для дизайну. GIMP

126

Аватар профіля Губчик Вероніка Григорівна
Інформатика
10—11 клас

50 грн

Схожі уроки

Впорядкування, пошук і фільтрування даних.

Впорядкування, пошук і фільтрування даних.

1015

Аватар профіля Вожга Ірина Леонідівна
Інформатика
9 клас

Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.

Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.

853

Аватар профіля Савка-Ржематорська Оксана Василівна
Інформатика
9 клас

Цикли з передумовою у вкладених циклах

Цикли з передумовою у вкладених циклах

1093

Аватар профіля Вожга Ірина Леонідівна
Інформатика
6 клас

Налаштування часових параметрів аудіо- та відеоряду.

Налаштування часових параметрів аудіо- та відеоряду.

340

Аватар профіля Солодовнікова Катерина Олексіївна
Інформатика
8 клас

Елемент керування «кнопка». Поняття об’єкту та його властивостей і методів (на прикладі елементів екранної форми). Властивості і методи елементів керування.

Елемент керування «кнопка». Поняття об’єкту та його властивостей і методів (на прикладі елементів екранної форми). Властивості і методи елементів керування.

474

Аватар профіля Пилипенко Олена Володимирівна
Інформатика
8 клас