Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
У таких сферах, як робототехніка, системи автоматизованого програмування, комп’ютерна графіка тощо, застосовуються алгоритми, що описуються в термінах геометрії.
Обчислювальна геометрія — це галузь комп’ютерних наук, присвячена вивченню алгоритмів розв’язування геометричних задач.
У процесі розв’язування задач обчислювальної геометрії використовуються базові геометричні об’єкти: точка, відрізок, пряма, вектор, многокутник, коло.
Термін «вектор» увів ірландський математик Вільям Ровен Гамільтон у середині XIX ст. Він також описав деякі операції векторного аналізу. |
Приклади геометричних задач: пошук координат точки перетину двох прямих; перевірка приналежності точки відрізку; перевірка приналежності точки многокутнику; обчислення площі многокутника; побудова опуклої оболонки.
Точка на площині в декартовій системі координат задається двома числами — координатами x і y, а у тривимірному просторі — трьома координатами (x , y , z). Відрізок можна задати, вказавши координати його початку й кінця, пряму — вказавши координати двох її точок.
Оскільки в обчислювальній геометрії вектор є одним з основних «інструментів», згадаємо основні відомості про нього, що вивчалися на уроках геометрії.
Вектор — це напрямлений відрізок AB, де A — точка початку (її ще називають точкою прикладання), B — точка кінця відрізку.
Вектор позначають двома великими латинськими буквами зі стрілкою або рискою зверху (AB). Вектор також позначають однією буквою (a), або буквою зі стрілкою, або буквою з рискою зверху (а). Приклади зображення векторів та їх позначення наведено на рис. 10.1.
Теорію векторів використав шотландський учений Джеймс Максвелл у працях з електромагнетизму. У 1903 році англійський учений Олівер Гевісайд надав векторному аналізу сучасний вигляд.
Вектор характеризується довжиною і напрямком.
Кожний вектор має проекцію на відповідну вісь. Проекцією вектора на вісь називають відрізок, кінцями якого є проекції точок початку й кінця вектора на задану вісь.
Довжина проекції — довжина цього відрізка. Довжину проекції інколи також називають проекцією. Проекція має знак «плюс», якщо напрямок від проекції початку до проекції кінця вектора збігається з напрямком осі, і знак «мінус», якщо ці напрямки протилежні.
Проекція дорівнює довжині початкового вектора, помноженій на косинус кута між цим вектором і віссю (рис. 10.2).
Довжиною, або модулем, вектора називають відстань між точками його кінця і початку. Довжина обчислюється за формулою
Для позначення довжини вектора часто використовують символи модуля: |a| .
Вектори бувають на колінеарні й неколінеарні.
Колінеарні вектори — це вектори, що лежать на одній прямій або паралельних прямих (рис. 10.3). Колінеарні вектори, у свою чергу, поділяють на дві групи: однаково напрямлені (співнапрямлені) і протилежно напрямлені.
На рис. 10.3 векториоднаково напрямлені, що позначається так: а вектори
протилежно напрямлені, що позначаються так:
Два вектори називають рівними, якщо вони співнапрямлені і мають однакову довжину.
Два колінеарні вектори, що мають однакові довжини, але протилежні напрямки, називають протилежними.
Вектор, початок і кінець якого збігаються, називають нульовим і позначають
Одиночним вектором, або ортом, називають вектор, довжина якого дорівнює одиниці. Орт позначають буквою , а його модуль:
№2:
Вільне введення тексту
Запитання для перевірки знань (письмово дати відповідь на питання)
Наведіть приклади задач обчислювальної геометрії.
Які базові об’єкти використовуються в обчислювальній геометрії?
Як можна задати пряму на площині?
Що таке вектор? Як його позначають?
Які вектори називають колінеарними; рівними?
Що називають проекцією вектора на вісь?
Як визначити координати вектора?
Як визначити модуль вектора?
№3:
Завантаження файлу
Завдання для самостійного виконання №1
Можна використовувати графічний редактор, гугл-документи, інші зручні програми, або виконати в зошиті і прикріпити фото.
№4:
Завантаження файлу
Завдання для самостійного виконання №2
Можна використовувати графічний редактор, гугл-документи, інші зручні програми, або виконати в зошиті і прикріпити фото.
Рефлексія від 5 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Поняття комп’ютерної графіки. Растрові зображення, їх властивості. Формати файлів растрових зображень
Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.