4 травня 2022 о 09:12
9 0

Формування читацької компетентності на уроках зарубіжної літератури у 5 класі НУШ

Актуальність вебінару зумовлена необхідністю реалізації сучасних підходів до формування читацької компетентності учнів/учениць в умовах запровадження нових модельних програм і підручників із зарубіжної літератури відповідно до концепції Нової української школи.

У вебінарі докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України Наталія Іванівна Богданець-Білоскаленко та кандидатка філологічних наук, провідна наукова співробітниця відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України Олена Львівна Фідкевич розглянуть формування читацької компетенції засобами нового підручника зарубіжної літератури та основні принципи, етапи формувального оцінювання.

Традиційне й формувальне оцінювання

Запровадження формувального оцінювання є одним з важливих завдань нової української школи.

  1. При традиційному оцінюванні ми лише спостерігаємо за ростом      і мало чого робимо для того, щоб скорегувати розвиток.

  2. Йде активне втручання в процес, адже ми допомагаємо процесу росту основних компетентностей, тому розвиток йде ефективніше.

Формувальне оцінювання — процес визначення та інтерпретації відповідно до вироблених критеріїв, фактичних і об’єктивних даних, які дозволяють учасникам навчального процесу визначити, на якому етапі вони знаходяться та у якому напрямі має здійснюватися подальший поступ, які зусилля мають докладатися, які способи та форми діяльності використовуватися.

Мета формувального оцінювання — покращувати якість навчання, а не забезпечувати підставу для виставлення оцінок.

Формувальне оцінювання дозволяє учневі/учениці:

  • самостійно, або спільно із вчителем визначати цілі навчання і планувати його результат;

  • розвивати навички самооцінювання та взаємооцінювання;

  • адекватно оцінювати свої результати;

  • ефективно співпрацювати з учителем і однокласниками;

  • проявляти ініціативу і творчість;

  • відчувати себе успішним учнем/ученицею і партнером/партнеркою вчителя в процесі навчання.

Формувальне оцінювання дозволяє вчителеві:

  • чітко формулювати освітні результати відповідно до поставлених конкретних цілей;

  • актуалізувати суб’єкт-суб’єктну діяльність; результативно співпрацювати з батьками учнів;

  • супроводжувати розвиток учня/учениці, сприяти їхньому прогресу у навчані;

  • мати об’єктивну інформацію щодо навчальних досягнень учня/учениці, труднощів у засвоєння ними кожної теми;

  • планувати подолання труднощів у процесі навчання і відповідно до нього організовувати свою діяльність.

Основні етапи формувального оцінювання:

  • визначення цілей навчання і критеріїв оцінювання;

  • виявлення фактичних даних про освітні досягнення учнів; осмислення і інтерпретація отриманих фактів;

  • зіставлення отриманих фактів із цілями навчання;

  • здійснення зворотного зв’язку;

  • здійснення корекції (методичного інструментарію, психолого-педагогічних підходів);

  • надання підтримки;

  • досягнення цілей навчання.

Стратегії формувального оцінювання

  • Стратегія 1. Надайте учням ясне і зрозуміле бачення мети навчання. Зрозуміла і чітко визначена мета навчання покращує мотивацію і результат учнів.

  • Стратегія 2. Використовуйте приклади та моделі сильної та слабкої роботи. Ретельно вибрані приклади діапазону якості можуть створити та вдосконалити в учнів розуміння мети навчання, допомагаючи їм відповісти на питання: “Що визначає якісну роботу?” і “Як уникнути деяких проблем?”

  • Стратегія 3. Застосовуйте регулярний зворотний зв’язок навчання (“Що є моїми перевагами?”, “Над чим я повинен продовжувати працювати?” і “Що я роблю неправильно і що я можу зробити з цим?”).

  • Стратегія 4. Вчіть учнів самооцінюванню і встановлення власних цілей навчання і вдосконалення (“Що у мене виходить?”, “Над чим мені потрібно попрацювати?”, “Що мені потрібно робити надалі?”).

  • Стратегія 5. Плануйте урок так, щоб зосередитися на одній із головних цілей навчання: здійснюється звуження фокусування на уроці, щоб допомогти учням/ученицям справитися з певною конкретною метою навчання, конкретними проблемами у її досягненні.

  • Стратегія 6. Навчайте зосереджуватися на повторенні. Коли поняття або вміння виявляється важким, дозволяйте практикувати його в простішому або меншому контексті.

  • Стратегія 7. Залучіть учнів учениць до самоперевірки та дозвольте відслідкувати своє навчання, спілкуватися і розмірковувати з однокласниками, щодо свого навчання, розділяти з ними свій успіх.

Основні ознаки формувального оцінювання:

  1. Адекватність.

  2. Об’єктивність.

  3. Інтегрованість.

  4. Критеріальність.

  5. Відкритість.

  6. Доступність.

  7. Безперервність.

  8. Систематичність.

  9. Створення середовища психологічної безпеки.

Зворотний зв’язок

Один із головніших етапів формувального оцінювання є зворотний зв'язок. Зворотний застосовується на кожному етапі формувального оцінювання. Він відповідає на такі основні питання:

  • з'ясування (“На якому етапі я знаходжуся?” Як я почуваюся?”);

  • аналіз причин (“Які причини моїх труднощів, настрою? Чому так сталося?”);

  • планування дій (“Що я хочу і можу змінити? Що для цього мені потрібно змінити?”).

Для того, щоб дізнатись більше про формування читацької компетентності на уроках зарубіжної літератури у 5 класі НУШ переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Наталії Іванівної Богданець-Білоскаленко та Олени Львівної Фідкевич https://vseosvita.ua/webinar/formuvanna-citackoi-kompetentnosti-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-u-5-klasi-nus-568.html