Інклюзивною формою навчання охоплено велику кількість дітей з особливими освітніми потребами, зокрема дітей з інтелектуальними порушеннями. Педагоги закладів загальної середньої освіти реалізують корекційну спрямованість освітнього процесу, працюють над адаптацією та модифікацією змісту навчання осіб з ООП, і у багатьох виникають питання щодо особливостей оцінювання учнів даної категорії.
У вебінарі директорка комунальної установи «Бердичівський інклюзивно-ресурсний центр» Бердичівської міської ради Людмила Верещак ознайомить педагогів з характеристикою рівнів навчальних досягнень учнів зазначеної категорії.
Інтелектуальні порушення як категорія ООП
Згідно з новим Порядком організації інклюзивного навчання у ЗЗСО з 2022-го року важливо розглядати інтелектуальні порушення з іншої точки зору, вони вже називатимуться «інтелектуальними труднощами», що будуть трактуватись, як порушення функціонування різного ступеня прояву:
передумови інтелекту (пам’яті, уваги, мислення, мовлення, вольових процесів, мотивації тощо);
власне інтелекту (здатності до узагальнення, абстрагування, міркування, продукування думки, судження, здатності робити висновки тощо);
інвентарю інтелекту (набутих знань, умінь, навичок).
Освітня траєкторія учня з ІП
Індивідуальний навчальний план.
Адаптація/модифікація змісту навчальних програм.
Оцінювання за загальними критеріями (при адаптації) або оцінювання на основі індивідуальних завдань та цілей модифікованого змісту навчальної програми (при модифікації).
Адаптовані стратегії та технології оцінювання.
Адаптовані стратегії технології оцінювання учнів з ІП
Письмові завдання у формі індивідуальних тестів; додатковий час; зменшена кількість завдань.
Допомога вчителя/асистента вчителя у розумінні завдання та алгоритмах дій.
Нестандартний виклад – презентація, картинки, ілюстрації, проєкти, демонстрація результатів у мікрогрупі або особисто.
Середовище, місце проведення оцінювання.
Спеціальне обладнання.
Методи модифікації навчальних програм:
спрощення, виключення чи ущільнення змісту навчальної програми з урахуванням особливостей учня з ІП;
забезпечення активності дитини у навчальній соціалізації;
організація індивідуальних умов навчання за допомогою додаткових методів і засобів.
Спікерка звертає увагу, що модифіковані програми розробляються окремо на кожного учня з урахуванням індивідуальних можливостей.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з ІП
Відповідно до Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи в учнів початкової школи оцінювання здійснюється вербально, у 3-4 класі – рівнево, у 5-9 класах – бально.
У початковій школі оцінювання ґрунтується на врахуванні рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач. Для цього ми можемо використовувати свідоцтво досягнень та портфоліо. Це є стимулюючою системою оцінювання.
Оцінювання здійснюється за чотирма рівнями та відповідними їм балами для всіх учнів, проте розроблені й диференційовані критерії, які враховують рівень інтелектуальних можливостей учнів з ООП та стандарт соціальної освіти.
Вимоги до оцінювання є різними, відповідно до категорії ООП/освітніх труднощів, та ґрунтуються на основі індивідуальних завдань та цілей модифікованого змісту навчальної програми.
Наприклад, навчальні досягнення за типовою програмою можуть бути такими:
учень рахує у межах 100;
здійснює обчислення у межах 1000;
використовує математичні формули для обчислення периметру і площі геометричних фігур.
Тоді навчальні досягнення за модифікованою програмою будуть такими:
учень рахує у межах 10;
учень здійснює обчислення у межах 100;
розрізняє геометричні фігури.
Новий Порядок організації інклюзивного навчання передбачає:
створення індивідуального навчального плану;
модифікацію змісту навчальних програм – які конкретно знання, вміння і навички, компетентності ми формуємо;
модифіковані вимоги до навчальних досягнень – що конкретно має знати, уміти та робити учень, чим повинен володіти;
модифіковані критерії оцінювання – які конкретно критерії ми будемо зазначати;
переведення у бали відповідно до загальних критеріїв оцінювання;
звільняються від ДПА особи з ООП, зумовленими порушеннями розвитку: Наказ МОН №1369 від 07.12.2018;
свідоцтво про здобуття базової середньої освіти (для осіб з ООП, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку).
Взаємодія з батьками учня з ІП
Обов’язково необхідно залучати батьків до роботи психолого-педагогічного супроводу та працювати над:
наданням розуміння стратегії інклюзивної освіти;
постановкою конкретних і досяжних цілей;
оцінюванням навчальних та особистісних досягнень;
баченням перспективи для учня з ІП у набутті робітничої професії.
Для того, щоб дізнатись більше про особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з інтелектуальними порушеннями переходьте за посиланням та дивіться вебінар Людмили Верещак:
Зареєструватись на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/osoblivosti-ocinuvanna-navcalnih-dosagnen-ucniv-z-intelektualnimi-porusennami-468.html
Вас також може зацікавити такий матеріал: Реалізація діяльнісного підходу через використання методу проєктів у початковій школі