24 листопада 2021 о 09:00
17 0

Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання

Дітям з ООП варто надавати всю необхідну підтримку та облаштувати необхідне середовище, де вона навчатиметься.

Інклюзія є дуже важливою темою у суспільстві. Наразі для учнів з особливими освітніми потребами може стати необхідною додаткова, а іноді й спеціальна підтримка у навчанні, яка допоможе їм брати повноцінну участь в освітньому процесі та реалізовувати свій потенціал.

У вебінарі сурдопедагог Володимир Шевченко розповів про стратегії організації середовища для дітей з особливими освітніми потребами та охарактеризував основні принципи адаптації та модифікації в навчанні.

Адаптація та модифікація

Адаптація змінює характер навчання без змін змісту або поняттєвої сутності навчального завдання. Вона застосовується у випадках, коли дитина з ООП повністю сприймає мету й завдання загальної навчальної програми, проте потребує додаткового обладнання або додаткових пояснень.

Модифікації змінюють характер навчання зі зміною змісту або поняттєвої сутності навчального завдання. Іноді діти з когнітивними порушеннями не можуть опанувати загальноосвітню програму навіть за певної адаптації. У таких випадках команда супроводу модифікує навчальні програми, змінює кількість предметів, навчальне навантаження та кінцевий результат відповідно до освітніх потреб дитини.

! Команда супроводу у співпраці з батьками має дійти згоди про те, що саме та у який спосіб повинно бути змінено (модифіковано) у програмі, тобто підлаштувати під освітні особливості дитини. Для цього можна використовувати «відкритий діалог».

Проблеми інклюзії в Україні

З початку 2010-го року наша країна вийшла на шлях побудови інклюзивного суспільства, на якому перебуває й зараз. Відповідно навіть зараз виникає безліч проблем, серед яких:

  • неготовність вчителів та учнів до інклюзії;

  • некоректне встановлення пандусів у закладі освіти;

  • відсутність переобладнання вхідних дверей для осіб на візках;

  • наявність порогів;

  • відсутність адаптації санітарних вузлів і так далі.

За словами спікера, більшість закладів освіти – це радянські будівлі, які мають 2-4 поверхи, і якщо у закладі освіти навчається дитина на візку – необхідно створити всі умови для того, щоб вона могла потрапити на кожен поверх. Це можуть бути, наприклад, підіймачі або ліфти.

Надання необхідної підтримки дітей з особливими освітніми потребами

Діти з ООП, як і всі інші діти, краще розвиваються у правильно організованому середовищі,  де кожен з них може навчатись у своєму темпі. Саме тому важливо розбиратись у тому, що може знадобитись такій дитині та облаштувати необхідне середовище, де вона навчатиметься.

Деякі діти з ООП потребують додаткової допомоги та підтримки. Іншим для активної участі в заняттях необхідна особлива гармонійна організація довкілля та навчання. Не менш важливою, ніж процес навчання, є активна участь дітей в усіх шкільних справах. Це і розвитком соціалізації, що так необхідна кожній дитині.

Концепція універсального дизайну

Зміни у трактуванні питань інвалідності спричинили появу нового підходу до філософії дизайну, який від самого початку процесу проєктування врахував би потреби всіх користувачів. Цей підхід з часом набув міжнародного визнання і закріпився як концепція «універсального дизайну».

Такою концепцією передбачено, що вчитель інтерпретує курикулум з метою забезпечення потреби кожної дитини без подальших модифікацій. Така організація навчальної діяльності включає можливості для застосування множинних способів надання матеріалу, організації та залучення всіх учасників освітнього процесу.

Курикулум – це документ, пов’язаний з навчанням і засвоєнням знань, умінь та навичок. Він охоплює такі питання як зміст предметів, педагогічні методи й підходи, поточне оцінювання та оцінку ефективності навчання дітей з #ООП, а також відповідні ресурси для організації, впровадження та викладання навчальних програм.

7 принципів універсального дизайну:

  1. рівність та доступність використання;

  2. гнучкість використання;

  3. просте та зручне використання;

  4. сприйняття інформації, попри сенсорні можливості користувачів;

  5. можливість зробити помилку;

  6. низький рівень фізичних зусиль;

  7. наявність необхідного методичного забезпечення.

Стратегії адаптації та модифікації

Планування – у який спосіб вчитель використовує індивідуальну програму розвитку учня для створення навчального плану та методів навчання, що відповідають рівню розвитку дитини, її індивідуальним потребам і стилю навчання, якому вона віддає перевагу.

Виконання – у який спосіб вчитель здійснює освітній процес, за необхідності адаптуючи та модифікуючи його для учнів з ООП.

Осмислення – у який спосіб вчитель оцінює освітній процес і розвиток учнів з ООП.

На що звернути увагу?

  • Не використовуйте адаптацію, якщо вона непотрібна.

  • Обирайте адаптацію, з огляду на потреби учня.

  • Рекомендуйте лише ту адаптацію, яка дійсно необхідна.

  • Плануйте адаптацію заздалегідь.

  • Визначте, чи потребує обраний спосіб адаптації якоїсь іншої додаткової адаптації.

  • Залучайте батьків/членів родини учня з ООП до процесу пошуку ідей стосовно адаптації. Сім’ї таких дітей переважно мають значний досвід здійснення адаптації у себе вдома.

Для того, щоб дізнатись більше про особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання, переходьте за посиланням та дивіться вебінар Володимира Шевченка: 

Зареєструватися на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/osoblivosti-adaptacii-ta-modifikacii-osvitnogo-procesu-v-konteksti-inkluzivnogo-navcanna-430.html