Ще у лютому 2020 року Президент України із тодішнім прем’єр-міністром Олексієм Гончаруком презентували проєкт «Дія. Цифрова освіта» – державний освітній вебпортал Osvita.diia.gov.ua. На сьогодні ж вчителі вже мають змогу пройти тест на рівень цифрової грамотності й отримати національний сертифікат.
Проходь Цифрограм. 90 запитань + твоя увага + треки alyona alyona на фоні = національний сертифікат про рівень твоєї цифрової грамотності. Його можна додати до резюме та похизуватися у соцмережах, – йдеться на інтернет-сторінці тесту.
Команда «Всеосвіти» також перевірила рівень своєї цифрової грамотності. Але, як виявилося, у багатьох запитаннях обрати одну правильну відповідь майже неможливо, а частина запитань взагалі не відповідає темі цифрової грамотності.
Індивідуалізація процесу навчання – організація освітнього процесу, за якого вибір способів, прийомів, темпу навчання враховує індивідуальні відмінності учнів, рівень розвитку їхніх здібностей до навчання.
Тобто, у запитанні йдеться не про цифрову грамотність, а про знання щодо організації освітнього процесу.
Медіаграмотність, медійна грамотність (англ. media literacy) – рівень медіакультури, досягнений медіаосвітою, що стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою цих медіазасобів, свідомо сприймати й критично тлумачити інформацію.
Насправді ж, правильних відповідей тут цілих три: поєднання фактів, напівправди та неправди – це так само фейк, дезінформація та пропаганда.
Крім того, у запитанні йдеться про медіаграмотність, а не про цифрову.
У цьому блоці запитується про конкретну компанію та про сертифікати, які видає ця компанія. Тобто, щоб відповісти на запитання, не потрібно володіти навичками цифрової грамотності, достатньо перевірити інформацію про сертифікати.
У наш час, тобто у ХХІ столітті, і дорослі, й діти використовують месенджери як для повідомлення актуальної інформації, так і для надсилання фотографій виконаних робіт, проведення опитування тощо.
Тобто, у цьому запитанні всі відповіді правильні, але обрати потрібно одну.
На сьогодні корисну й актуальну інформацію з будь-якої теми можна розміщувати скрізь. Для пошуку інформації корисними можуть різноманітні ресурси. До того ж у кожного педагогічного працівника є власні пріоритети, і якщо один знаходить для себе найбільше корисного на сайтах освітніх організацій, сайтах закладів освіти, у блогах, то іншому корисні сайти освітніх онлайн-журналів, спільноти у соціальних мережах, освітні онлайн-платформи.
Тобто, ситуація аналогічна: правильні відповіді всі, а обрати потрібно одну.
Ситуація, описана у запитанні, доволі поширена, але вона не має жодного стосунку до цифрової грамотності. До того ж у запитанні, по суті, немає правильної відповіді. Наприклад:
«Напишете достойний коментар у такому ж стилі». Тобто, допис був гнівний, а коментар має бути у такому ж стилі, тільки достойний?
«Попросите здобувачів освіти написати позитивні коментарі щодо занять». Насамперед не варто «затягувати» здобувачів освіти у конфлікт між батьками й учителями.
«Запросите батьків до себе на заняття з дозволу адміністрації» – щоб ще раз продемонструвати власний стиль викладання?
«Розмістите відео- або фотодокази у коментарях до допису» – докази чого? «Дивовижного» стилю викладання?
За розповсюдження недостовірної інформації відповідальність несе автор цієї інформації й власник сайту. Власник сайту має право видалити неправдиву інформацію у разі її виявлення.
Детальніше про правові позиції можна почитати тут.
Це доволі короткий список запитань, які або не стосуються цифрової грамотності, або у яких неможливо обрати одну правильну відповідь.
Так, проходили з колегами. Прийшли на наступний день на роботу, пообурювалися одне одному, на тому справа й скінчилася. Це виніс мозку... Мовчу про об’єктивність, – написала вчителька української мови та літератури Олена Гридасова.
А от педагогиня Галина Похила написала, що їх у школі змусили проходити цей тест. Запитання, на її думку, були безглуздими.
Окреме запитання про інтерактивну дошку обурило Оксану Федякіну-Іванову, вчительку з Донеччини:
Що мене більше, мабуть, обурило – те, що інтерактивна дошка в нас одна у кабінеті інформатики, а запитання про дошку є у всіх вчителів. Насправді як я можу відповісти «Чому не відображається нічого на екрані дошки й що потрібно зробити?», якщо я навіть не торкалася цієї дошки.
Шановні освітяни, а чи проходили ви цей тест? Якщо так – поділіться враженнями.
Зверніть увагу, що на порталі «Всеосвіта» регулярно оновлюються і щодня додаються нові актуальні теми вебінарів, курсів, марафонів, конференцій та семінарів, які входять у розділ «Підвищення кваліфікації».
Для ознайомлення з вебінарами як про цифрову грамотність, так і про самі цифрові технології та їхні можливості натисніть тут.
Автор: Володимир Алєксєєв