Досить частим запитом, з яким батьки звертаються до практичних психологів є надмірні страхи й тривоги у їх дітей. На певному етапі вікового розвитку поява безлічі страхів є нормальним явищем, проте іноді вони зберігаються в дитини та стають основою для формування загальної особистісної тривожності. У вебінарі психологиня Олена Литвиненко розгляне способи діагностики дитячої тривожності та надасть алгоритм корекційних занять, спрямованих на подолання тривоги.
Найперше, на що варто звертати увагу, коли ви обираєте когось для корекції страхів або тривог — на ті запити, з якими до вас найчастіше звертаються. Такими типовими запитами можуть бути:
раптова поява тривог там, де їх раніше не було;
соціальна тривога;
поява в дитини багатьох страхів;
поява невротичних симптомів.
Як зазначає спікерка, найкраще працювати саме індивідуально, а не з усім класом одночасно.
Чому ж можуть виникати ці тривоги?
Просто фобії.
Соціальна фобія.
Особистісна тривожність.
Пережиття травматичного досвіду.
Для початку роботи вам потрібні малюнки двох будинків. Перший з них має бути дуже гарний, а другий — страшний, жахливий. Дитина може намалювати їх сама або ж ви можете використати свої заготовки.
Далі ми пояснюємо дитині: “У світі існує купа страхів, і вони мають жити в будинках. Давай я буду тобі називати страхи, а ти будеш вирішувати, в який будиночок їх поселиш. Тобто, цей страх дійсно здається тобі таким жахливим чи в ньому немає нічого особливого”. Якщо діти старші — можна просто зробити це у формі таблиці.
Приклади питань, які можна використовувати:
“Чи страшно це, коли ти залишаєшся сам вдома?”
“Чи боїшся ти, що на тебе нападуть на вулиці?”
“Чи боїшся ти захворіти, застудитись?”.
Тут важливий не скільки результат, як і сам процес. Ви маєте слідкувати за тим, як реагує дитина на ваші запитання. Можливо, в неї почали проявлятись якісь невротичні прояви, вона якось затихла чи ще щось.
Результати можна розподілити на кілька типів:
Домінування страхів одного типу → покрокова десенсибілізація (заняття типу А).
Домінування страхів соціального типу → покрокова десенсибілізація (заняття типу А).
Велика кількість різних, не пов’язаних між собою страхів → робота з тривогою або подальша діагностика та робота з травмами.
Може бути таке, що дитина взагалі нічого не віднесла до “страшного” будиночку. Це також є тривожним симптомом. Тоді треба, по-перше, переконатись, що ви маєте гарний контакт з дитиною, а по-друге — ретельно продіагностувати її емоційну сферу.
У цьому випадку ми працюємо зі страхом чогось одного.
Хід роботи:
Встановлення контакту, залучення до роботи.
Конкретизація і називання страху. Складання списку з 10 ситуацій, пов’язаних з цим страхом.
Ранжування виокремлених ситуацій від найменш страшної до найбільш страшної.
Хвилинка розслаблення — малюнок “Життя без страху”.
Планування “відпрацювання” обраних ситуацій.
Підбивання підсумків, емоційна стабілізація, подарунок на пам’ять від психолога.
Ці заняття ми використовуємо, якщо маємо дуже тривожну дитину.
Хід роботи:
Встановлення контакту, залучення до роботи.
Робота з пластиліном (або іншими текстурними матеріалами) без визначеної тематики.
Діагностично-корекційна бесіда. Мета: визначити основні трігери та рівень критичності в оцінці дитиною її тривог.
Візуалізація тривоги. Ліплення об’єкту тривоги. Називання його.
Робота з коміксом, який описує низку подій з життя об’єкта тривоги.
Дитина починає малювати його сама, зображуючи свій страх, а далі за допомогою ваших натяків та підказок потрібно зробити так, щоб з тими тривогами щось трапилось, і дитина сама дійшла до закінчення коміксу на позитивній ноті, щоб ця тривога перетворилась в кумедну ситуацію. В ідеалі цей страх в кінці має ще й переродитись. Як зазначає спікерка, сам процес малювання коміксу вже є зцілюючим.
Олена Литвиненко звертає увагу на те, що наша задача — навчити дитину не уникати тривоги, а долати її. Також дуже важливо залучати батьків до всіх видів роботи, делегувати їм частину своїх повноважень та навчати створювати вдома “середовище, що зцілює”.
Для того, щоб дізнатись більше про роботу з дитячою тривогою переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Олени Литвиненко — https://vseosvita.ua/webinar/robota-z-ditacou-trivogou-algoritm-provedenna-korekcijnih-zanat-360.html
Користувач:
Фещенко Юлія Вікторівна