Допомога прийшла, звідки не чекали: поки Міносвіти рахувало копійки, які залишилися з бюджету 2023 року, Міністерство фінансів провело власний аудит видатків. Виявилося, що на рахунках місцевих бюджетів накопичилося 3,2 млрд гривень освітніх субвенцій! Про це свідчить інформація Державної казначейської служби станом на 1 листопада. Міністерство фінансів вважає таку ситуацію неприпустимою, повідомила пресслужба відомства. Що ж, відповідаємо на головні питання.
Загальна сума — 3,2 млрд гривень, вона накопичилася у 1360 місцевих бюджетах, з них:
883,3 млн грн — у 24 обласних бюджетах;
59,7 млн грн — у зведеному бюджеті м. Києва;
1,2 млрд грн — у 369 бюджетах міських територіальних громад;
492,3 млн грн — у 398 бюджетах селищних територіальних громад;
615,3 млн грн — у 568 бюджетах сільських територіальних громад.
У міністерстві однозначно заявили, що кошти потрібно спрямувати для належної оплати праці вчителів та підвищення їхньої мотивації.
Мінфін укотре наголошує на тому, що в умовах обмеженості ресурсів, коли кошти державного бюджету насамперед спрямовуються на захист нашої країни, а всі інші соціальні видатки забезпечуються коштом міжнародної допомоги, накопичення та невикористання залишків освітньої субвенції є неприпустимим, — зауважили в установі.
Річ у тім, що субвенція — це не просто залишки якихось грошей. Це кошти, заощаджені на освітньому процесі з тих, що на рік виділили з державного бюджету. Таким чином, ці гроші належать саме освітянам й витратити їх законним шляхом можна лише на освітні потреби. В першу чергу це поточні проблеми та забезпечення середньої освіти, куди також входить пункт про виплату зарплат.
Рекордсменом заощадливості стала Дніпровщина — тут зберегли 333 млн гривень. Також великі кошти заощадила Одеська область (258,8 млн), Донецька — 224,9 млн, Запорізька — 217,5 млн гривень, Харківська — 214 млн гривень та Київська область 198,1 млн. А от найменші залишки у Чернігівській області — 53,7 млн, Кіровоградській — 55,6 млн гривень та Хмельницькій — 59,2 млн гривень.
Бачимо, що найбільше грошей змогли заощадити у східних регіонах країни. З ймовірних причин може бути декілька:
Міжнародна допомога для забезпечення освітнього процесу.
Переважне дистанційне навчання, що обходиться дешевше, ніж очне.
Окрім того, у червні 2022 року Рада скасувала обмеження на кількість учнів в класах та тривалість навчального року, що також позитивно відбилося на бюджетах освітніх закладів.
З одного боку ситуація виглядає саме так: залишки від освітньої субвенції Міністерство освіти не бачило, а тому з новим бюджетом на 2024 рік вони стали б «не актуальними» та їх можна було б привласнити. Але на шляху такої корупційної схеми стоїть два факти:
Перше: щорічний аудит усіх бюджетних субвенцій, який проводить Мінфін (що ми у результаті бачимо).
Друге: жорсткий дефіцит бюджету в освіті на 2023 рік та рішення Міносвіти, згідно з яким на підтримання освітнього процесу та облаштування укриттів будуть спрямовані усі кошти, які можна буде знайти.
Скоріше за все, 3,2 млрд гривень перерахують на будівництво та ремонт укриттів, адже МОН насправді шукає будь-яких спонсорів та кошти для виконання плану. Наразі школи облаштовані укриттями на 87%, проте щоб відремонтувати вже наявні сховища та побудувати нові, потрібно 153 млрд, а з бюджету видадуть у 2024 лише 2,5 млрд. Ще у 2022 році начальник Головного управління загальної, середньої та дошкільної освіти МОН Юрій Кононенко зауважив, що окремої освітньої субвенції для укриттів, скоріше за все, не буде. Адже їх будують разом з ДСНС.
На жаль, укриття, зарплати — це не єдині фінансові проблеми, які спіткають освітян. Раніше ми вже повідомляли про те, на які проєкти та зобовʼязання у Міносвіти не вистачає грошей.
Користувач:
Гонтар Марина Олександрівна