Сьогодні багато українських шкіл працюють у дистанційному форматі. Проте віддалене навчання під час війни відрізняється від карантинної дистанційки.
Освітня експертка, співзасновниця школи для українських дітей-біженців у Литві Агне Клімчяускайте підготувала сім порад українським учителям, аби не перевтомлюватися та подолати учнівську апатію.
Під час війни небагато дітей самостійно сидітимуть над підручниками. Не виникає потреби в сухій інформації, якщо немає відчуття безпеки. Але натомість є велика потреба в емоціях. Винятком є учні, для яких оцінки — це спосіб контролювати життя та не почуватися безпорадними. Решта дітей реагує на емоційно заряджений матеріал, щось незвичне для них: екскурсії закордонними музеями, відео про екзотичних тварин і рослини. Дітей може захопити нова для них діяльність, інтерактивні завдання.
Учителям варто змістити акцент на підтримку, а не на контроль.
Також важливо подумати не лише про спільні заняття, а й про те, що психологічно розрадить кожну дитину. Можна запропонувати учням вести щоденник. Коли ти один і навіть коли страшно, ти можеш спілкуватися з папером, свої емоції чи почуття написати або намалювати.
Варто домовитися з учнями, що вмикати камери — це їхній обов’язок. Оскільки це дає почуття, що тебе бачать, ти бачиш, ти в класі, нехай і у віртуальному.
Без камери все стає несправжнім.
Дистанційно діти нині можуть підключатися хто — із закордонного пляжу, а хто — з підвалу, бо тривають бойові дії неподалік. І це добре б враховувати. Треба знімати напругу між учнями, які в безпеці, й тими, які залишилися в країні, де триває війна. У кожної категорії свої проблеми. Діти, які виїхали за кордон, часом мають синдром біженця: апатію, відчуття ірраціональної провини і за те, що покинули Україну, і за те, що їм комфортно в новій країні. Ті, що залишилися, відчувають тривогу, нерідко страждають і можуть несвідомо шукати того, на кого можна вилити цей негатив.
Прояснення почуттів, розмова про них дають змогу уникнути відкритого конфлікту або мовчазної недоброзичливості.
Дистанційне навчання змушує вчителя постійно шукати програми тестування, форми перевірки знань. І замислюватися: учень написав сам чи списав десь? Але прищеплювати академічну доброчесність важливо у звичайному житті.
Довіри в сучасній школі бракує. А особливо вона важлива дітям під час війни. Оцінки — не головне, якщо вчитель думає, як допомогти дитині та зрозуміти її. Є багато способів дати реалістичний фідбек. Є діяльність (скажімо, проєкти), в якій зрозуміло реальний рівень учня. Щодо оцінок, то якщо дитині все ж хочеться високих балів, хай їм радіє.
Якщо є змога, оцінки не варто ставити взагалі, доки воєнний час спричиняє стрес у школярів.
Якщо на традиційному уроці цілком звично давати завдання на відпрацювання певних навичок, то в дистанційному навчанні це не працює. Якщо учням пропонують розв’язувати задачі або приклади на віддаленому уроці, вони не роблять їх, залишають на вечір, а інколи просто забувають.
Ефективним варіантом може бути робота на спільній віртуальній дошці. А ще краще — подавати відпрацювання навичок в ігровій формі.
У важкі часи дітей підтримує музика, вистави, фільми, віртуальні екскурсії музеями, спільні виходи на природу. Необхідно плекати дух колективу, єдність, навіть коли кожен десь далеко від дому. Якщо клас невеликий, для дітей, які нікуди не виїхали, вчителі можуть збирати прості подарункові пакетики — для дослідів, арту та праці. Потім біля екранів вони зможуть одночасно щось робити із цими матеріалами. Маленьким подарунком від школи може стати дизайнерський папір, красиві записники. Черговий вчитель розвозить їх по квартирах або можна переслати поштою.
Такі прості спільні радощі підтримують учнів і розвивають відчуття групи.
Учні початкової школи під час дистанційного навчання можуть почуватися навіть комфортніше, ніж до нього, адже мають більше уваги батьків. Але підлітки повинні віддалятися від батьків. Тінейджер природно має знайти свій досвід спілкування з друзями, завоювати авторитет та отримати місце в колі підлітків. А його примусово повертають у дитинство — до мами.
Можна порівняти учнів, для яких навчання дистанційне, і тих, які ходять до класу. Різниця помітна. Ті, що навчаються у звичному режимі, — звичайні підлітки зі своїми протестами: «Все погано, батьки мене не розуміють, я не такий, як інші». А учні під час дистанційки — як їжачки, що сховалися. Їм треба спочатку вчитися говорити, емоційно та соціально розвиватися. А це впливає і на навчання теж. «Офлайники» сповнені цікавості, радості відкриття, креативу. А «дистанційники» виконують завдання за інерцією. Та освіта — це не про інерцію, а про креатив.
Один зі способів розвивати комунікаційні здібності школярів — проєктна діяльність. Але доведеться не стільки вимагати результат, скільки задовольнити потреби учнів у спілкуванні. Проєкти для групи давати такі, щоб об’єднували, давали змогу поговорити з друзями.
Адже радість спілкування у важкі часи та взаємопідтримка не менш вагомі нині, ніж формули та вправи.
Нагадаємо, на відміну від безособового «молодець», існують альтернативні варіанти похвали, завдяки яким дитина зрозуміє, у чому саме полягають її особисті успіхи та перемоги. Сучасному вчителю психологи підготували низку рекомендацій щодо правильного схвалення успіхів школяра.
Користувач:
Нікішина Тетяна Олександрівна