Через виклики, які виникли внаслідок повномасштабної війни росії з Україною, зміст навчальних програм загальної середньої освіти переглянули та оновили.
Про це повідомили у Міністерстві освіти та науки.
До програм предметів «Історія України», «Всесвітня історії» для 6–11 класів, а також курсу «Історія: Україна та світ» (10 клас) внесли зміни з урахуванням нових історіографічних напрацювань.
Наприклад, в оновлених програмах пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. Також програми орієнтують на вивчення не лише інструментів насильства, яке у ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому. Частина змін у навчальних програмах спрямована на розширення просторових контекстів української історії, створення додаткових можливостей для аналогій та порівнянь, — йдеться в документі МОН.
Окрім того, програму змінено в частині новітньої історії, насамперед подій, пов’язаних зі збройною агресією росії проти України: передбачено окремий блок щодо війни, яка розпочалась у 2014 році.
В оновленій програмі запровадили такі терміни, як «присвоєння суверенітету», «руський мир», «рашизм», а також уточнили контекст застосування поняття «колабораціонізм».
У змісті навчальної програми з предмета «Захист України» посилено військово-патріотичну складову. Програму також доповнили інформацією про війну з росією, героїв цієї війни та про досвід ведення бойових дій. Переглянули та доповнили теми розділів із вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.
МОН вилучило зі списку рекомендованих програми «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 5–9 класів, програми з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою / з навчанням російською мовою для 10–11 класів, «Російська мова та література (інтегрований курс) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 10–11 класів.
Із програм предметів з літератури вилучили російських і білоруських авторів. Наприклад, у межах предмета «Зарубіжна література» замість російських письменників школярі вивчатимуть творчість таких письменників, як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Гавальда, Ульф Старк, Джон Бойн, Ерік-Емануель Шмітт, Йозеф Рот, Олександр Гранах тощо.
Замість творів російських поетів до програми внесено твори світової лірики.
Водночас у курсі «Зарубіжна література» вивчатимуть твори письменників, які писали російською мовою, але чиє життя та творчість були тісно пов’язані з Україною, — Миколи Гоголя, Володимира Короленка, а також твір Михайла Булгакова «Собаче серце» (на вибір учнів і вчителів).
У списку творів для додаткового читання залишено для вибору вчителем твори Ільфа та Петрова («12 стільців«) та Анатолія Кузнєцова («Бабин Яр»). Залишили вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.
У програмі «Основи здоровʼя» Міносвіти розширило розділ «Безпека та здоров’я людини» — туди додали питання, пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо.
Програму з основ правознавства, громадянської освіти розширили вивченням питань, пов’язаних із правами людини, російсько-українською війною та інформацією про міжнародне гуманітарне право.
У програмі географії переглянули обсяг навчального часу вивчення країн у світлі сучасної війни з росією. Крім того, до змісту теми «Країни Азії» додано інформацію про Корею.
Нагадаємо, в умовах повномасштабної війни із 12 800 шкіл за очною формою планують розпочати навчання близько трьох тисяч освітніх закладів. У більшості областей України через війну, яку веде росія проти України, запроваджене дистанційне навчання в школах.
Війна закінчиться тоді, коли ми хотітимемо не миру, а перемоги. (с) Левко Лук'яненко
Україна обов'язково переможе над росією! Все буде Україна!
Тримаймо освітній фронт разом!
Користувач:
Нікішина Тетяна Олександрівна