Учні середніх та старших класів змушені за шкільною програмою вивчати безліч теоретичних відомостей з кожної навчальної дисципліни. Усю цю купу відомостей необхідно якось «розкласти по полицях» та запам'ятати.
Як це зробити найдієвіше? Існує багато способів, серед них творче переосмислення у вигляді неримованих віршованих форм.
Нещодавно ми писали про навчальний прийом «Сенкан». Цього разу пропонуємо ще чотири схожих прийоми, які сприяють творчому переосмисленню навчального матеріалу з будь-якої теми у межах кожної навчальної дисципліни.
Це навчальний прийом, на меті якого переосмислення навчального матеріалу в формі неримованого вірша з 7 рядків, кожен з яких побудовано за чіткими правилами.
Принцип створення:
Приклади:
Торнадо
Руйнівний, потужний
Зносить, знищує, спустошує
Торнадо жахає. Штиль радує.
Заспокоює, уповільнює, милує
Безвітряний, сонячний
Штиль
Дурень
Агресивний, озлоблений
Діє, хвилюється, метушиться
Всюду миготить. У всьому застиг.
Повсюдний. Невтомний.
Існує. Пояснює. Керує
Мудрець.
Це навчальний прийом-неримована віршована форма, що складається з 7 рядків, кожний з яких побудований за певним принципом.
Діаманта схожий з даймондом, однак правила їх складання дещо різняться: діаманта може будуватися за принципом синонімічності чи антонімічності першого і сьомого рядків, відповідно від цього буде залежати і зміст 5 та 6 рядків.
Принцип створення:
Приклади:
Тоталітаризм
повновладний, жорстокий,
контролює, пригнічує, змушує,
доноси, репресії, табори, розстріли,
захищає, дає можливості, поступається, панує
рівноправна, правомірна
демократія.
Глобус
Строкатий, кулеподібний
Обертається, моделює, навчає
Унікальність, саморегуляція, система, елемент,
Оберігає, захищає, еволюціонує
Гармонічна, впорядкована
Земля
Це традиційний японський неримований вірш, що складається з трьох рядків (включає усього 17 складів – відповідно, 5+7+5).
На відміну від попередніх форм в хайку головний упор робиться не на інформаційну складову. Ця віршована форма дозволяє передати емоційне ставлення автора до теми, містить підтекст та недосказанність.
Принцип створення:
Приклад:
Кожна людина
така багатолика,
бо є водою.
Це шестирядкова неримована віршована форма. Автор цього прийому рефлексії навчального матеріалу – вчитель Сторожева Тетяна Юріївна.
Принцип створення:
Приклад:
Аксіома
Математична, фундаментальна
Стверджуюча, закликаюча, навчаюча
Вказує, визначає, базується, утворює, формує
Указуючи, пояснюючи, формуючи, вирішуючи, підпорядковуючи
Аксіома, будучи основою будь-яких математичних законів, дозволяє не зайти у глухий кут, доводячи незліченні ланцюжки тверджень.
Створення таких віршованих форм дозволяє школярам навчитися синтезувати та систематизувати знання, сприяє формуванню аналітичного підходу до сприйняття та осмислення інформації, а також розвиває мовлення у школярів.
Читайте також:
Прийом «Кубик Блума»: цікавий спосіб перевірки знань