Сенкан – це методичний прийом, який направлений на творче переосмислення навчального матеріалу шляхом створення малих віршованих форм.
Сенкан є одним з прийомів критичного мислення і водночас це вільна творчість, що передбачає створення лаконічних формулювань з теми вивчення, ґрунтуючись на основних принципах віршування. Така поетична форма складається з 5 неримованих рядків, написання кожного з яких підпорядковане чітким правилам.
Створення сенканів спонкує набуття учнями таких умінь:
Цей методичний прийом сформувався в американській педагогічній системі ще на початку ХХ століття і з успіхом використовується багатьма педагогами і донині. Його засновницею вважається поетеса Аделаїда Крепс.
Ця поетична форма створюється за узгодженим принципом.
Приклад сенкану про Україну від вчителя початкових класів Трофименко С.В.
Україна
Рідна, незалежна
Розквітаєш, зростаєш, милуєш
Ти моя рідна земля.
Батьківщина.
Сенкан – універсальний прийом, тому його доречно використовувати на уроках з вивчення будь-якої навчальної дисципліни, до будь-якої теми. Із його допомогою можна спонукати школярів до кращого розуміння та переосмислення навчального матеріалу. До того ж, складати такі неримовані вірші досить просто, тому цей прийом буде ефективним як для навчання школярів молодшого віку, так і старшокласників.
Перш ніж приступати до роботи з прийомом, необхідно пояснити школярам, що сенкан – це прагнення в лаконічній формі вмістити свої знання, думки, почуття, емоції, асоціації та висловити свою думку, що стосується узгодженої теми.
Школярам варто пояснити основні правила написання такої віршованої форми і для наочності привести декілька прикладів. Вже після цього вчитель пропонує тему та узгоджує час на написання творів. Згодом готові сенкани зачитуються окремими учнями та аналізується їхній зміст.
Створення сенканів – творча діяльність, причому вона має місце не лише на уроках гуманітарного циклу. Такий прийом дозволяє урізноманітнити навчальний процес і при вивченні точних та природничих наук.
Приклад сенканів від вчителя математики Руденко В.О.
Число π
Нескінчене, надзвичайне
Ділити, округлювати, обчислювати
Допомагає швидко знаходити довжину кола
Число
Функція
Парна, непарна
Вивчаємо, досліджуємо, будуємо
Функція описує життєві процеси
Залежність
Інтеграл
Визначений, невизначений
Інтегрувати, підставляти, обчислювати
Визначає площу криволінійної трапеції
Сума
Цей прийом може стати у пригоді на кожному з ключових етапів уроку:
Читайте також:
Навчальний прийом INSERT для аналізування будь-яких текстів
Навчальний прийом «Три М» для вдалого завершення уроку
Прийом «Плакат думок»: навчіть учнів дискутувати мовчки