Як зробити урок більш продуктивними? Як зрозуміти, чи сприймають учні навчальний матеріал? Допоможуть у цьому прийоми рефлексії.
За допомогою спеціальних вправ школярі навчаться усвідомлювати значення кожного уроку, а вчитель – отримувати зворотній зв'язок від своїх учнів щодо їхнього сприйняття освітнього процесу.
1. Прийом «Приріст знань та досягнень»
Таке завдання наприкінці заняття дозволяє учням миттєво підсумувати знання, здобуті впродовж уроку.
Принцип: Запропонуйте учням наприкінці заняття по черзі за принципом прийому «Мікрофон» назвати 2 факти, продовживши відповідні фрази, – «я не знав...», «тепер я знаю...».
Наприклад:
2. Прийом рефлексії «Закінчи речення»
Виконання такої вправи дозволить кожному учню зробити самоаналіз своєї роботи, зрозуміти значення уроку та набутих знань.
Принцип: Попередньо підготуйте картки з 14 незакінченими фразами та наприкінці уроку запропонуйте учням дописати речення, виражаючи власні думки.
3. Прийом рефлексії «Наплічник»
Цей прийом найкраще використовувати наприкінці теми або ж по закінченню опанування певного блоку знань. Мета – усвідомити свої здобутки в навчанні.
Принцип: Учні передають один одному умовний «наплічник». Той, хто тримає його в руках, має озвучити свої досягнення та навести конкретний приклад. Якщо не вдається одразу зібратися з думками, учень може сказати фразу «Пропускаю хід» та передати слово наступному школяреві.
Приклад:
4. Прийом рефлексії «Синквейн»
Це спосіб творчого переосмислення навчального матеріалу, який дозволяє в художній формі проаналізувати вивчене поняття, процес або явище.
Принцип: Запропонуйте учням скласти 5-ти рядковий тематичний вірш, наприклад, про певний термін.
Синквейн будується за наступними правилами:
Приклад: Синквейн до поняття «фізика»:
Фізика
Цікава, складна
Досліджує, експерементує, відкриває
Пояснює закони природи
Наука
6. Прийом рефлексії «Акрослово»
Це ще один спосіб творчої систематизації знань, набутих під час уроку.
Принцип: Запропонуйте учням на кожну літеру слова (імені героя, поняття, терміну та інше), надати його змістовну характеристику.
Приклад: Опишіть Воланда, героя роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»:
6. Прийом рефлексії «Поділись думками»
Інколи, щоб освітній процес відбувався ефективніше, варто дослухатись до думок своїх же учнів. Проведіть опитування, в якому учні зможуть аргументовано висловити власне ставлення до уроків та до навчального процесу. Такий вид рефлексії буде більш ефективним для взаємодії зі старшокласниками.
Принцип: Запропонуйте учням відповісти на наступні запитання (опитування може бути анонімним).
7. Прийом рефлексії «Плюс – мінус – цікаво»
Рефлексію можна провести усно біля дошки, де вибірково учні висловлюють свою думку, або індивідуально (під час такої роботи школярі працюють самостійно).
Принцип: Запропонуйте учням, заповнити табличку з трьома стовпчиками.
8. Прийом рефлексії «Аргументація власної відповіді»
Така вправа стимулює школярів до самоаналізу роботи на уроці.
Принцип: Запропонуйте учням закінчити речення.
Рефлексія – важливий етап уроку, під час якого відбувається самоаналіз роботи, систематизація знань та усвідомлення їхнього значення. Завдяки не формальній рефлексії процес навчання стає набагато цікавішим, легшим та ефективнішим як для учнів, так і для вчителя.
Читайте також:
Як швидко і невимушено перевірити домашнє завдання в учнів молодшої школи