28 січня 2020 о 10:53
3 0

Метод двох яблук: як дітям наочно пояснити, що булінг – неприпустимий

Повчальна історія вчительки, яка за допомогою яблук пояснила учням, чому не можна ображати інших.

Чимдалі частіше школа стає місцем, де учні намагаються виплескати агресію на інших. Маленьке непорозуміння між однокласниками може спричинити серйозний конфлікт. А далі вчитель намагається знайти винних, батьки пишуть скарги до керівництва закладу, а діти продовжують замовчувати проблему. Тож конфліктні ситуації трапляються усе частіше. 

Батьки і керівництво школи всіма силами намагаються протидіяти булінгу. Та іноді, замість численних спроб і незрозумілих теорій, варто спробувати одну просту, але дієву методику. Чим власне і скористалась одна з учительок. Ця повчальна історія була опублікована у fb-групі Дитячий психолог

Одного разу перед початком уроків я купила в магазині два яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.

На початку класної години я запитала в дітей: «Чим відрізняються ці яблука?». Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було.

Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: «Ти таке погане, огидне яблуко!» – і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну.

Тоді я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: «Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу». Учень слухняно виконав прохання. Запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: «Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!» – казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу.

Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що певний час лежало на столі.

Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що ми добряче «познущалися» над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було.

Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі – всередині було білим, а друге – коричневим, вкритим «синцями» від ударів об підлогу.

Я сказала: «Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!». У класі запала мертва тиша. Я продовжила: «Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!»

Після того, як учні побачили і зрозуміли, якими можуть бути наслідки булінгу, запропонуйте всім колективом обговорити проблемні запитання: 

  • Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть)
  • Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи,  втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття)
  • Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними)
  • Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями)

Підсумуйте: «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення».


Якщо тема булінгу щоразу знаходить відгук у вашому серці або ж у вашому колективі напружена атмосфера, радимо пройти унікальний освітній курс Протидія шкільному насильству. 

Авторки курсу:

  • Черниш Олена – психологиня, керівниця ГО «Центр сучасної психології «Міррада». Членкиня робочої групи при Міністерстві освіти і науки України.
  • Вікторія Мельничук – соціальна педагогиня, завідувачка сектору соціально-педагогічної роботи відділу психологічного супроводу та соціально-педагогічної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», керівниця ГО «Простір». 

Після проходження курсу учасники отримають свідоцтво, який має бути зарахований у ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ! 

#булінг #школа #вчитель #клас #конфлікт #курс #підвищення_кваліфікації