Яким має бути хороший вчитель? На це питання непросто відповісти навіть самому собі, бо кожна людина уявляє хорошого вчителя різним: веселим випускником університету чи вимогливою пані.
Пропонуємо ознайомитися з 10 ознаками хорошого вчителя.
Часті питання вчителя – один із головних інструментів його діяльності. Хороший вчитель не задаватиме безглузді питання, на які не потрібні відповіді: «Бондаренко, ти чому під партою? Тебе відшмагати чи що?».
Його питання завжди викликатимуть великий або менший інтерес хоча б у більшості учнів. Це можуть бути питання для уточнення або такі, які слугуватимуть підказкою. Його питання просто не можуть лишитися без відповіді, хоча б уявної. Вважається, що хороші питання задають хороші учні, а де вони цьому навчаються, як не в хорошого вчителя?
Хороший вчитель не принижує учнів фізичними розправами, знущаннями, лайкою тощо. Справжній педагог ще вміє нормально відноситись до тих, хто з певних причин не любить його предмет. Він уміє дати відсіч школярам, які намагаються боротися з ним за владу в класі чи знущатися над ним самим. Навіть, якщо учень реальний ворог, ціль якого подавити чи принизити вчителя, педагог не використовуватиме в боротьбі з ним його ж методи.
Ми розуміємо, що педагог може бути людиною зі стальними нервами і холодним поглядом. І вертким живчиком. І їдким дотепником. І молодою сором’язливою пані… Та ким завгодно. Але важливе лише одне. Яким би хорошим учитель за психофізіологією не був, він завжди почуватиме себе, як риба у воді.
Він робить для себе такий світ, в якому виглядає доречно і природно, де спектр його нормальних реакцій і емоцій спрацьовує в плюс. У класі такого вчителя діти налаштовуються на його атмосферу. Вони заспокоються, краще засвоюють матеріал. Тиша? Найкраща концентрація. Бурхливі суперечки? Пошук істини.
Наприклад, обожнює артхаусні фільми чи викладає в університеті. І це все відразу.
Звісно, бувають серед хороших педагогів ті, які живуть виключно роботою. Але погляньмо на це з іншого боку: такі вчителі, як правило, влаштовують собі різноманітне і важке життя в самій школі. Вони ведуть ще гурток чи театр, ходять з учнями в походи. Тобто школа для них – це шанс мати те «інше життя».
Гумор – це синонім поняття «адекватність сприйняття навколишнього світу». Тобто почуття гумору у широкому сенсі – це вміння управляти ситуацією чи гнучко адаптуватися до неї.
Відомо, що танець – це найкращий спосіб запобігти маразму, позаяк у танці потрібно робити багато маленьких рухів, щоб підлаштуватися до партнера. У результаті мозок працює дуже інтенсивно. Праця хорошого вчителя в класі – це теж танець, тільки партнерів у нього набагато більше.
Який завгодно, але доросла, дозріла людина. Хороший вчитель не рівня своїм учням, навіть якщо різниця у віці складає лише кілька років. Учитель якісно дорослішає. Це проявляється в умінні взяти відповідальність за ситуацію в класі, у випадку початкової школи – і за довгострокову атмосферу в ньому.
Він може розізлитись, навіть зірватись, може не стримати сміху чи інших «непристойних» проявів. Але чого точно ніколи не трапляється, так це ситуацій з його безсиллям. Він сам обирає свої реакції, а не учні провокують його на них. У присутності хорошого вчителя не існує жодних неформальних лідерів класу, є лише один лідер – він сам.
Йдеться про те, що ці знання та емоції у нього є, але хороший вчитель знає і любить свій предмет. Інформація сама по собі не має жодної ціни і не запам’ятовується. Фізику доведеться спочатку полюбити, а вже потім вивчити. Щоб вміти передавати емоції, потрібно мати емпатію, вміти цю інформацію видавати мовою слухачів.
Загалом, мабуть, цей пункт є найважливішим. Учитель закохує у свій предмет. Звісно, не у всіх так, але буває так, що в результаті весь клас вступає на біофак чи в мед.
ККД викладання і навчання в школі низький, учитель завалений стосами паперів, дітки, колеги і керівництво дістають, оплата праці невисока – ніби не до ідеалів. Наш міфічний герой вміє лавірувати між усіма цими підводними каменями, домагаючись будь-якої ефективності своїх уроків. Учитель не впадає у відчай і не вважає, що нічого не може зробити.
Небезпека вигорання є у всіх, але головний персонаж цього тексту має інстинкт самозбереження, який при всій відданості професії не дозволить йому вигоріти. Буває, що хороший учитель на певний час входить в першу і навіть другу стадію вигорання (втома, апатія, спустошеність), але завжди знаходить спосіб поповнити сили і не дійти до страшної стадії номер три (ненависть до учнів). А поповнити сили хорошому вчителю допомагає пункт п'ять – про інше життя поза школою, і пункт дев'ятий – вміння лавірувати і відпочивати.
Хороший вчитель не вважатиме, що три роки життя підлітка повинні бути повністю присвячені підготовці до ЗНО. Він спокійно ставиться до формальностей, яких так багато в шкільному житті.
Він розуміє, що у небажанні вчитися може бути безліч причин. І не всі вони підлягають негайному вирішенню. Приймає, що не всі учні повинні обов'язково любити школу, його предмет і його особисто.
Він відрізняє хаоск від робочого безладу; шум, який заважає, від робочого гулу. Учитель не смикає себе і дітей дрібницями.
Читайте також: 20 найдивніших прохань, з якими батьки звертались до вчителів
Кадри з фільму «Відпадний препод», 2013 рік
Джерело: МЕЛ.fm