Мем – будь-яка дотепна коротка інформація жартівливого змісту, яка стає загальновідомою. Найбільш популярними є меми у вигляді зображення з коротким змістовним текстом або кількасекундний відеозапис.
Мем – не просто жартівливе зображення. Це своєрідний культурний шифр, який можуть розтлумачити лише ті, хто володіє знаннями з цієї області.
Принцип: Запропонуйте учням придумати влучний мем про правила мовлення, зміст оповідання, біографію митця або ж певний термін. Головне завдання – зображення має бути змістовним, а жарт – дотепним.
Зауважте, що мем має будуватися на інформаційній та емоційній складових, а також у ньому має бути висвітлений певний парадокс (новий зміст загальновідомого). Тому при створенні мему доцільно застосовувати гру слів, оксюморони, переносне значення слів, метафори – ситуації, коли певне словосполучення набуває нового нетипового значення.
Як приклад, мем за творчістю І.Франка:
Для створення інтернет-мемів радимо використовувати зручний українськомовний сервіс iLoveIMG.
Більше мемів українською мовою про шкільну освітню програму можна переглянути у бібліотеці «Всеосвіти» за посиланням.
Запропонуйте школярам уявити, що певний політичний діяч/письменник/поет/науковець, біографія і творчість якого вивчається у межах шкільної програми, жив би не колись давно, а був би нашим сучасником. При цьому збереглись би усі його таланти і вподобання. Як би він спілкувався з друзями, як би ділився своїми ідеями зі світом? Ймовірніше, як і більшість із нас, він був би активним користувачем соціальних мереж.
Принцип: Запропонуйте школярам, ґрунтуючись на реальній біографії певної видатної особистості, створити дописи у соціальних мережах (Facebook, Instagram, Twitter та інші), які б висвітлювали події з її життя. Наприклад:
Ось наприклад, таким міг би бути пост Івана Франка в Instagram після одруження (відповідне фото молодят, хештеги передають зміст і емоції, лайки і коментарі від тогочасних друзів).
Це можуть бути як окремі пости, що висвітлюють події з життя за конкретний проміжок часу, або ж профіль у соціальних мережах із різноманітними дописами.
Обов'язкова умова – ідеї осучаснення видатних особистостей мають ґрунтуватись на реальних подіях з їхньої біографії, на кшталт проєкту «1917. Вільна історія», де історичні відомості подаються у формі коротеньких постів у Twitter з вказанням відповідної дати і реальної тогочасної геолокації.
Ось приклад допису, який би міг написати Михайло Грушевський, якби в його час існували соціальні мережі:
Нагадайте учням, що завдяки стилістиці можна передати у зовсім різних форматах один і той же зміст будь-якої інформації. Запропонуйте школярам «переписати» заголовки програмних, загальновідомих оповідань або переназвати історичні події від імені, наприклад:
Принцип: Ведучий зачитує свої версії заголовків казок чи оповідань, а клас має здогадатися, про що саме йдеться. Головна умова – заголовок має якомога точніше передавати зміст твору чи історичної події з дотриманням стилю, при цьому не можна називати імена.
Приклад: Опис казки «Пригоди Буратіно» у різних версіях:
Цей прийом можна втілювати у таких форматах:
Читайте також: 4 навчальні ігри: знахідка на будь-який урок
Користувач:
Наливайко Анастасія Юріївна