12 жовтня 2019 о 08:00
5 0

Як повеселитися на уроці з користю: три ідеї ігрових прийомів для старшокласників

Ці навчальні прийоми не залишать ваших учнів байдужими до освітнього процесу!

1. Ігровий прийом «Влучний мем»

Мем – будь-яка дотепна коротка інформація жартівливого змісту, яка стає загальновідомою. Найбільш популярними є меми у вигляді зображення з коротким змістовним текстом або кількасекундний відеозапис. 

Мем – не просто жартівливе зображення. Це своєрідний культурний шифр, який можуть розтлумачити лише ті, хто володіє знаннями з цієї області. 

Принцип: Запропонуйте учням придумати влучний мем про правила мовлення, зміст оповідання, біографію митця або ж певний термін. Головне завдання – зображення має бути змістовним, а жарт – дотепним.

Зауважте, що мем має будуватися на інформаційній та емоційній складових, а також у ньому має бути висвітлений певний парадокс (новий зміст загальновідомого). Тому при створенні мему доцільно застосовувати гру слів, оксюморони, переносне значення слів, метафори – ситуації, коли певне словосполучення набуває нового нетипового значення.

Як приклад, мем за творчістю І.Франка:

Для створення інтернет-мемів радимо використовувати зручний українськомовний сервіс iLoveIMG. 

Більше мемів українською мовою про шкільну освітню програму можна переглянути у бібліотеці «Всеосвіти» за посиланням.

 

2. Ігровий прийом «Допис у соціальних мережах»

Запропонуйте школярам уявити, що певний політичний діяч/письменник/поет/науковець, біографія і творчість якого  вивчається у межах шкільної програми, жив би не колись давно, а був би нашим сучасником. При цьому збереглись би усі його таланти і вподобання. Як би він спілкувався з друзями, як би ділився своїми ідеями зі світом? Ймовірніше, як і більшість із нас, він був би активним користувачем соціальних мереж.

Принцип: Запропонуйте школярам, ґрунтуючись на реальній біографії певної видатної особистості, створити дописи у соціальних мережах (Facebook, Instagram, Twitter та інші), які б висвітлювали події з її життя. Наприклад:

  • думки і погляди на тогочасні події;
  • ставлення та переживання відносно подій у особистому житті;
  • тексти у блозі і коментарі близьких друзів;
  • зміна геолокації в залежності від ключових подій у житті та інше.

Ось наприклад, таким міг би бути пост Івана Франка в Instagram після одруження (відповідне фото молодят, хештеги передають зміст і емоції, лайки і коментарі від тогочасних друзів). 

Це можуть бути як окремі пости, що висвітлюють події з життя за конкретний проміжок часу, або ж профіль у соціальних мережах із різноманітними дописами.

Обов'язкова умова – ідеї осучаснення видатних особистостей мають ґрунтуватись на реальних подіях з їхньої біографії, на кшталт проєкту «1917. Вільна історія», де історичні відомості подаються у формі коротеньких постів у Twitter з вказанням відповідної дати і реальної тогочасної геолокації.

Ось приклад допису, який би міг написати Михайло Грушевський, якби в його час існували соціальні мережі:

 

3. Ігровий прийом «Є така думка»

Нагадайте учням, що завдяки стилістиці можна передати у зовсім різних форматах один і той же зміст будь-якої інформації. Запропонуйте школярам «переписати» заголовки програмних, загальновідомих оповідань або переназвати історичні події від імені, наприклад: 

  • журналіста, який працює у «жовтому» виданні, 
  • сучасного блогера,
  • середньовічного літописця,
  • науковця тощо.

Принцип: Ведучий зачитує свої версії заголовків казок чи оповідань, а клас має здогадатися, про що саме йдеться. Головна умова – заголовок має якомога точніше передавати зміст твору чи історичної події з дотриманням стилю, при цьому не можна називати імена.

Приклад: Опис казки «Пригоди Буратіно» у різних версіях:

  • Від журналіста «жовтого» видання: Відомого шоумена надурила обтесана колода.
  • Від блогера: Дерев'яний чувак крипово хайпонув на батькові гроші.
  • Від літописця: Сказання про дивовижне перевтілення звичайного дерева на борця зі злом.
  • Версія науковця: Принцип створення людиноподібної істоти з деревини й спостереження за наслідками цього експерименту. 

Цей прийом можна втілювати у таких форматах:

  • Змагання класу: придумати заголовки літературних творів учні мають вдома, а у класі кожен зачитає свої версії.
  • Командне змагання: кожна спільнота має створити заголовок у певному стилі, перемагає та команда, чий заголовок більш влучний і з максимальним дотриманням стилю.

Читайте також: 4 навчальні ігри: знахідка на будь-який урок