До реформування Нової української школи, цілеспрямована екологічна освіта в загальноосвітній школі була прописана у нормативних документах, але фактично відсутня в програмах або присутня епізодично в факультативах і курсах за вибором. Вивчення цієї теми як окремого предмета «Екологія» було запроваджене лише в 11 класі впродовж приблизно п’яти років.
Європейська спільнота в цей час планомірно проводила екоосвіту через активну діяльність організацій та установ, низку програм і проєктів. Завдяки такому іноземному досвіду та онлайн продуктам вітчизняні фахівці створили навчальні програми, курси за вибором і факультативи, які отримали відповідні грифи МОН і почали використовуватися вчителями-предметниками під час викладання певних дотичних тем з 1 до 11 класу.
У практиці роботи сучасної школи необхідні цікаві й корисні матеріали. Але де їх взяти? Про щось ми дізнаємось від своїх знайомих, а про щось розповідають науковці. Свої дослідження вони укладають в методичні збірники або рекомендації. Тож детальніше про екопроєкти розповіла Ірина Санковська, викладачка кафедри методики та психології дошкільної й початкової освіти.
Карантин відкрив чимало несподіваних можливостей для кожного з нас. Насамперед, це цікаві екологічні проєкти, які зараз заходять в Україну. Наприклад, «Зелений пакет для дітей», «Зелений пакет», «Чорноморська скринька», «SPARE», «Крок за кроком» (Green steps), «Озонекшен» (Дій за озон).
І з кожним проєктом ми ознайомимось детально, але найперше, з чого варто почати, це те, що будь-яка робота у проєкті потребує від викладача й педагога певних знань.
Картинка, яку ви перед собою бачите, ілюструє те, від чого має відштовхуватись педагог, і водночас навчати цьому школярів.
Також не забуваймо про те, що 1992 року спільнота об'єдналась у рух Сталого розвитку.
Це такий розвиток суспільства, який задовольняє потреби нинішніх поколінь і не ставить під загрозу можливості наступних поколінь задовольняти свої потреби.
Для того, щоб правильно та легко працювати з будь-яким проєктом, мені колись керівниця підказала слушну модель, яка зараз застосовується західними науковцями в галузі екологічної освіти – Британські сходинки, – які пояснюють, що таке освіта та виховання, і як це доносити дітям.
Перша сходинка – це та, яка розповідає вихованцям про те, що відбувається у природі, максимальне ознайомлення із зовнішніми ознаками, як налаштовуються зв’язки у природі. Як стверджують фахівці, у середніх класах найбільше проблем з тим, що не відпрацьовані причинно-наслідкові зв’язки.
Друга сходинка – коли учні вже ознайомлені з природою, ми навчаємо їх, як потрібно себе поводити, щоб не завдати шкоди. Потрібно проговорювати те, як навіть незначні дії людини впливають на екологію планети.
Третя сходинка – це те, що людина може зробити для природи.
Тепер поговорімо про екологічні проєкти, яких є чимало, але я б хотіла почати з основоположного – Зелений пакет.
Мета Зеленого пакету полягає у формуванні активного екоцентричного світогляду, усвідомленні того, що кожен з нас несе персональну відповідальність за збереження планети.
Навчально-методичний комплекс «Зелений пакет» складається з:
оригінальних матеріалів;
програми курсу;
методичних розробок уроків;
дисків;
карток з дилемами.
Підходить для учнів 8-9 класів.
Посилання: http://www.greenpack.in.ua/
Інформація подається за п’ятьма важливими напрямками:
Структура:
компоненти довкілля,
зовнішні загрози,
діяльність людини,
глобальні виклики,
цінності.
Є ще додаткові онлайн-ресурси, якими може користуватися дитина. Наприклад, інтерактивна методичка, в якій міститься інформація про природні компоненти, відео, тести тощо.
Посилання: http://education-ukraine.rec.org/
Для учнів початкової школи також є Зелений пакет. Він складається з:
оригінальних матеріалів;
програми курсу;
методичних розробок уроків;
екокалендаря;
розмальовок.
Матеріал є об’ємним, тому потрібно зачекати, поки він відкриється: http://www.greenpack.in.ua/upload/uf/1f4/1f41def69e4b582fbe75c6c7448047a0.pdf
Наступний екологічний проєкт, з яким варто познайомитися – Комплекс з вивчення Чорного моря.
Комплекс із вивчення Чорного моря підготовлено спільно з Організацією чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС), Постійним секретаріатом Чорноморської комісії (ПСЧМК), Турецьким представництвом Всесвітнього фонду дикої природи (ВФДК), Програмою розвитку ООН (ПРООН), а також компанією Coca-Cola (ТССС).
Посібник для вчителів з 5 частин:
Унікальні риси Чорного моря.
Флора і фауна Чорного моря.
В чому цінність Чорного моря, і чому нам необхідно його захищати?
Проблеми Чорного моря.
Захистимо Чорне море!
Комплекс складається з: Підходить для учнів початкової й середньої школи: 4-6 класи.
Посилання: http://awsassets.panda.org/downloads/black_sea_book.pdf
Ще один корисний навчально-методичний комплекс, це – НМК «Я і енергія».
Навчальна програма «Я і енергія» – це інтегрований курс, який дає початкові знання про енергію, її роль та значення, вплив виробництва, потреби в енергії, вплив на довкілля.
Навчально-методичний комплекс складається з:
програми курсу «Я і енергія»;
робочих зошитів;
методичних розробок уроків;
наочних матеріалів;
підручник з 3 розділів:
Енергія навкруги
Я зберігаю енергію
Земля – наш спільний дім
Посилання: http://mandrivets.com/wpcontent/uploads/2020/03/Programy_kursiv_za_vyborom_Kn5.pdf
Про всі інші екологічні проєкти («SPARE», «Крок за кроком» (Green steps), «Озонекшен») дізнавайтесь з вебінара Ірини Санковської. Відео можна переглянути в будь-який час.
15 травня спікерка проведе ще один корисний вебінар, але про його деталі ви дізнаєтесь згодом. Стежте за нашою сторінкою у фейсбуці, щоб не пропустити важливих новин!