Якщо говорити про уяву молодших школярів, то варто вказати на тенденцію розвитку даного психічного процесу, що полягає в переходах від репродуктивних його форм до творчої переробки уявлень, від простого їх комбінування до логічно обґрунтованої побудови нових образів. Розвитку репродуктивної уяви у дітей молодшого шкільного віку слід надавати достатньо уваги. Адже розвиваючи відтворювальну уяву у молодшому шкільному віці можна досягти досить високого рівня розвитку художнього сприймання не лише на актуальному етапі розвитку дитини, а, й на наступних етапах розвитку особистості.
Спочатку розберемо, що таке уява та фантазія. Це види мислення, це вміння подумки уявляти те, чого немає з того, що є в пам’яті. Інакше кажучи, уява – це активний творчий процес створення нового знання (нових ідей) зі старого знання.
Чим відрізняється фантазія від уяви? Якщо уява – це вміння подумки створювати нові ідеї та образи можливих та неможливих об’єктів на підґрунті реальних знань, то фантазія – це створення також нових, але нереальних, казкових поки що неможливих ситуацій і об’єктів, але також на основі реальних знань.
Розрізняють декілька видів уяви:
Як розвивати у дітей фантазію та уяву?
Способи розвитку фантазії та уяви
Діти молодшого шкільного віку вже мають певний життєвий досвід та знання з різних навчальних предметів: явища та закони природи (що певні предмети тонуть, певні тримаються на воді, рідини текучі і не мають визначеної форми, що всі предмети падають вниз, що є предмети, що горять чи не горять і т.д.). Цих знань цілком достатньо, щоб плідно фантазувати. Потрібно показати школярам засоби ефективного фантазування.
Нижче наведені деякі засоби розвитку фантазії та уяви:
Наведемо ігри-бесіди для засвоєння засобу «збільшення-зменшення»
Говорить педагог: «Ось тобі чарівна паличка, вона може збільшити чи зменшити все, що ти хочеш. Що б ти хотів збільшити, а що зменшити?».
Ускладнюємо гру додатковими запитаннями: «Що з цього вийде? До чого це призведе?»:
Гра «Добре-погано»
Педагог пропонує дитині проаналізувати, що позитивне, а що негативне ми отримаємо, якщо будемо щось збільшувати або зменшувати. Тут важливо запитати, кому буде від цього добре, а кому ні (згадаємо ситуацію про зменшення дерев в лісі: постраждають звірі).
Такі ігри гарно проводити на уроках ознайомлення з навколишнім світом.
Гра «Камінь»
Він світиться, завжди теплий, лікує від хвороб, надає безсмертя, виконує бажання і т.д.
Діти по черзі передають один одному камінчик і наділяють його різними властивостями. Після закінчення гри кожна дитина має згадати яка властивість дісталась їй від чарівного камінця.
Отже, використовуючи ці засоби, можна досить швидко і продуктивно розвивати уяву та фантазію вихованців, урізноманітнити уроки, зробити їх цікавими та захопливими.
Ще більше про цікаві й творчі завдання для учнів 1-4 класів розповіла Тетяна Здравчева, дефектологиня, практична психологиня. Пані Тетяна має 15-річний досвід роботи з дошкільнятами та дітьми молодшого шкільного віку.
Вебінар можна переглянути в будь-який час! Замовляйте сертифікат з підвищення кваліфікації!
Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/rozvitok-uavi-ak-skladovoi-tvorcogo-mislenna-molodsih-skolariv-170.html